با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ سریعترین قطار دنیا
زیارت عاشورا

 

صنعت ترابری در آستانهٔ تحول بزرگی است. فناوری هایپرلوپ عبارت است از واگن‌هایی که با نیروی مغناطیسی در تونل ویژه‌ای معلق می‌شوند و با سرعتی حدود ۳۰۰ متر برثانیه حرکت می‌کنند. بناست نخستین خط این فناوری از همینجا آغاز به کار کند.

 

هارج دالی‌وال، مدیر اجرایی پروژهٔ هایپرلوپ خاورمیانه و هند درباره این فناوری تازه می‌گوید:‌‌ «هایپرلوپ در واقع نوعی تلفیق جالب از مهندسی هوافضا، و راه‌آهن سریع‌السیر است. تونلی که هوای درونش تخلیه شده حس حرکت در فضا را دارد. در این محیط واگنی جای می‌دهیم به نام پاد که با نیروی مغناطیس معلق می‌شود. بعد این واگن را با موتور القایی خطی به حرکت در می‌آوریم که این امکان را می‌دهد که در محیطی امن به سرعتی بسیار بالا برسیم.»

 

هارج معتقد است که این فناوری کاملا عملی است. کارشناسان در آزمایش اولیه این پروژه، در پانصد متر اولیه حرکت، به سرعت ۴۰۰ کلیومتر بر ساعت رسیده‌اند و از نظر تئوریک تردیدی ندارند که به سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر درساعت خواهند رسید. آنان معتقدند این پروژه تا سال ۲۰۲۷ بهره‌برداری می‌رسد.

هارج فرآیند یک سفر آینده را چنین توصیف می‌کند:‌ «تصور کنید سوار بر ماشین خودتان وارد واگن هایپرلوپ می‌شوید و هزاران کیلومتر آنطرف‌تر خارج می‌شوید و ماشین شما را به منزل می‌رساند. این نوع جابجایی، هدفِ نهایی سفر بی‌توقف است که رسیدن به آن، مقصود ما برای ۱۵ سال بعد است.»

دیدگاه بلندمدت در دوبی آن است که بندری متصل به اطراف ایجاد شود. یعنی از ابوظبی تا ریاض را در ۴۸ دقیقه، و از دوبی تا ابوظبی را در ۱۲ دقیقه بتواند پیمود.



تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1401برچسب:, | 7:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

مریخ امروز به شدت سرد و خشک است. رودخانه ها و دریاهای سطح آن سالهاست که خشکیده و از بین رفته اند. اتمسفر سیاره نازک و ناچیز است و اگر میکروب های مریخی هنوز وجود داشته باشند، احتمالاً  در لایه های زیرین و درونی مریخ گرد آمده اند.

دانشمندانی که به شکل تخصصی بر روی سیارات به مطالعه می پردازند معتقدند که احتمالاٌ وجود آبشارها در گذشته های دور، باعث شکل گیری نواحی صخره ای و سراشیبی هایی اینچنینی در ناحیه Echus Chasma  مریخ شده اند.(تصویر روبرو) مریخ دارای تعداد بسیاری از اینگونه چشم اندازها و مناظر خشک شده می باشد که تصور می شود به علت عبور جریانات شدید و فوران آب در گذشته های بسیار دور به وجود آمده اند.

 

اما چه اتفاقی افتاد؟ چرا مریخ  اینگونه خشک شد و سرمای شدید و یخبندان آنرا فرا گرفت؟ این سوالات که پیوسته تکرار می شوند برای دانشمندان مانند پازلی است که سالهاست به دنبال حل آن بوده و آنها را به خود مشغول ساخته است. شاید بالاخره در چند سال آینده پرده از این راز برداشته شود و به کمک مدارگرد جدید ناسا که MAVEN  نام دارد و به زودی به این سیاره فرستاده خواهد شد به این موضوع پی ببریم.

 

به گفته بروس جاکوسکی ، مدیر ارشد پروژه  MAVEN از دانشگاه کلورادو :  " هدف MAVEN از این ماموریت این است تا برسی نموده  که چه فرآیندهایی مسئول و عامل بوجود آمدن این تغییرات در وضعیت آب و هوایی مریخ می باشند" .

چیزی که امروزه دانشمندان بر آن معتقدند این است که بوجود آمدن این تغییرات در وضعیت آب و هوایی مریخ بخاطر از بین رفتن با ارزشترین سرمایه آن ، یعنی اتمسفر زخیم دی اکسید کربن این سیاره بوده است. دی اکسید کربن در اتمسفر مریخ یک گاز گلخانه ای بوده درست به همان شکل که در اتمسفر زمین موجود است. لایه زخیمی از دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای شرایطی با درجه حرارت و فشار جوی بالاتر ایجاد می نمایند که برای جلوگیری از تبدیل آب مایع به شکل یخ جامد و یا تبخیر آن ضروریست.

 

 

یکی از آنالیزهای کامپیوتری بدست آمده از سیاره مریخ در گذشته های دور توسط Northern Illinois University

 

در طی 4 میلیارد سال گذشته ، مریخ بیشتر این پوشش و لایه محافظ خود را از دست داده است. بر این اساس دانشمندان نظریات گوناگونی را مبنی بر چگونگی بروز این پیشامد ارائه داده اند.

شاید برخورد یک سیارک در رویدادی فاجعه بار باعث انفجار و ازبین رفتن قسمت عمده اتمسفر به داخل فضا شده باشد. و یا سایش ناشی از بادهای خورشیدی به آهستگی باعث تهی شدن و ازبین رفتن جو مریخ شده باشد. همچنین این احتمال نیز داده شده که  سطح سیاره ، دی اکسید کربن اتمسفر را جذب نموده و آنرا در مواد معدنی از قبیل کربنات محبوس نموده باشد.

در پایان، هنوز هیچ کس از این موضوع که همه آن دی اکسید کربن گمشده به کجا رفته است مطمئن نیست.

 

MAVEN  , اولین ماموریت فضایی خواهد بود که به طور ویژه برای کمک به دانشمندان در درک علل فرار دی اکسید کربن و سایر گازهای مریخ به درون فضا طراحی شده است. کاوشگر حداقل به مدت یکسال به دور مریخ خواهد چرخید و در مداری بیضی شکل با فاصله ای در حدود 125 کیلومتر (در نزدیکترین نقطه) و 6000 کیلومتر (در دورترین نقطه) بالاتر از سطح سیاره قرار خواهد گرفت. این محدوده وسیع ارتفاعی مدارگرد را قادر خواهد ساخت تا به طور بسیار موثرتری نسبت به تحقیقات گذشته به نمونه برداری از اتمسفر بپردازد. این فضاپیما در 18 نوامبر 2013 به سوی مریخ پرتاب خواهد شد.

 

در حالی که فضاپیما در مدار خود درحال گردش است، تجهیزات آن به برسی و ردیابی یون ها و مولکولها در این مقطع عرضی وسیع از جو مریخ خواهند پرداخت، و به طور کامل به ثبت جریانات دی اکسید کربن و سایر مولکول ها به درون فضا برای اولین بار می پردازند.

زمانی که جاکوسکی و همکارانش به این موضوع پی ببرند که در حال حاضر چطور مریخ با این سرعت دی اکسید خود را از دست می دهد، پس از آن قادر خواهند بود تا با استقراء به بازگشت زمان به 4 میلیارد سال قبل ، حجم و میزان دی اکسید کربن در فضای آن زمان را تخمین بزنند. MAVEN تعیین خواهد نمود که چه عاملی (اگر این نظریه درست باشد) باعث بروز این اتفاق شده است.

 

این ماموریت قدم بزرگی در درک گذشته و اتفاقاتی که برای مریخ افتاده است می باشد و به زودی به ما خواهد گفت که چگونه سیاره ای آنچنان گرم و غنی از آب، امروز به محیطی سرد و اینچنین خشک مبدل گشته است.



تاريخ : پنج شنبه 23 تير 1401برچسب:, | 15:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

در حال حاضر ویندوز 11 قبل از انتشار عمومی 5 اکتبر برای آزمایش بتا در دسترس است. شش سال از انتشار آخرین نسخه ویندوز می گذرد؛ به این معنی که این به روز رسانی کمی نیست.

به گزارش« نبض فناوری»، اگر مشتاق هستید ویندوز 11 را زودتر ارپز موعد دانلود کنید؛ این امکان وجود دارد که همین حالا این کار را از طریق Windows Insider Program انجام دهید.

از آنجا که این نسخه پیش نمایش اولیه است، برخی ویژگی های بزرگ مانند حضور و اجرای برنامه های اندروید در Microsoft Store را شامل نمی شود. با این حال، بسیاری از ویژگی های جدید هیجان انگیز دیگر برای بازی وجود دارد. خبرنگار نبض فناوری در اینجا نحوه نصب ویندوز 11 را توضیح می دهد.

نحوه نصب ویندوز 11 با برنامه Windows Insider

به کسانی که علاقه دارند تا نسخه های آزمایشی سیستم عامل ویندوز را تست کنند و نظرات خود را با تیم برنامه نویس مایکروسافت در میان گذارند، ویندوز اینسایدر گفته می شود.

مرحله 1: به عنوان Windows Insider ثبت نام کنید

ویندوز 11 به طور کلی تا 5 اکتبر در دسترس نخواهد بود. اما اگر واقعاً سیستم عامل جدید را می خواهید ،می توانید در برنامه Windows Insider ثبت نام کنید تا آن را روی رایانه خود دریافت کنید. اگر در Insider Preview Builds تازه کار هستید  ابتدا باید از طریق مرورگر وب خود در برنامه Windows Insider ثبت نام کنید.

تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک حساب Microsoft یا Azure است. اگر از قبل آن را ندارید  با استفاده از آدرس ایمیل خود  یک حساب Microsoft رایگان ایجاد کنید.

مرحله 2: الزامات سخت افزاری ویندوز 11 را بررسی کنید

در مرحله بعد، باید بررسی کنید که آیا رایانه شخصی شما می تواند ویندوز 11 را اجرا کند. اگر در مورد عملکرد یا عدم اجرای آن مطمئن نیستید،  صفحه توصیه مایکروسافت را از اینجا بررسی کنید.

شما به یک تراشه TPM (Trusted Platform Module) 2.0 نیاز دارید(اینتل نسل هشتم یا AMD Ryzen 2000 یا پردازنده جدیدتر).

TPM 2.0 در حال حاضر رایانه های رومیزی و لپ تاپ های از پیش ساخته شده مورد نیاز است، اما بسیاری از رایانه های شخصی سفارشی ممکن است از آن پشتیبانی نکنند. ما می دانیم که TPM باید نسخه حداقل 2.0 را اجرا کند و سیستم عامل سیستم آن باید دارای قابلیت بوت امن باشد. به گفته مایکروسافت، این الزام اجباری برای ویندوز 11 به دلایل امنیتی است.

سایر الزامات سیستم چندان اجباری نیستند. رایانه شما باید دارای پردازنده 1 گیگاهرتز یا سریعتر با دو یا چند هسته در پردازنده 64 بیتی باشد. باید حداقل 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه یا بیشتر داشته باشد. صفحه نمایش باید حداقل 720 پیکسل و بزرگتر از 9 اینچ با حداقل 8 بیت در هر کانال رنگی باشد. کارت گرافیک باید با DirectX12 با آخرین درایور WDDM 2.0 سازگار باشد. این الزامات تفاوت چندانی با نیازهای ویندوز 10 ندارد.

مرحله 3: رایانه خود را برای دریافت نسخه های ویندوز 11 انتخاب کنید

نحوه نصب ویندوز 11 روی رایانه

پس از ثبت نام و بررسی اینکه آیا می توانید ویندوز 11 را اجرا کنید، می توانید با رفتن به قسمت Settings> Update & Security> Windows Insider Program، نسخه جدید را نصب کنید.

اگر این اولین تجربه شما با Windows Insider Program است، متوجه خواهید شد که چندین کانال وجود دارد: dev، beta و پیش نمایش نسخه. در حال حاضر ویندوز 11 هم در کانال بتا و هم در کانال dev در حال آزمایش است.

کانال بتا یکی از پایدارترین تجربیات برای آزمایش ویندوز 11 است. اگر تصمیم بگیرید که به این کانال بپیوندید مشکلات زیادی را تجربه نخواهید کرد.

اگر آخرین و بزرگترین نسخه های ویندوز 11 را از مایکروسافت می خواهید، باید به کانال dev بپیوندید که دارای نسخه های هفتگی و همه ویژگی های جدید است. سرانجام  ویژگی های ویندوز 11 مانند برنامه های Android در Microsoft Store ابتدا به کانال dev وارد می شود.

فقط به یاد داشته باشید که نسخه های کانال dev بیشترین ثبات را ندارند و دارای اشکالات زیادی هستند که ممکن است بر عملکرد رایانه شما و توانایی اجرای برنامه های مورد علاقه ویندوز شما تأثیر بگذارد.

نحوه نصب نسخه اصلی ویندوز 11  که در 5 اکتبر منتشر می شود

نحوه نصب ویندوز 11 روی رایانه

دستورالعمل های فوق نسخه بتا ویندوز 11 را پوشش می دهد، اما مایکروسافت قرار است نسخه نهایی سیستم عامل را در 5 اکتبر از طریق Windows Update ارائه دهد. اگر رایانه شما از حداقل سیستم مورد نیاز مایکروسافت برای نصب ویندوز 11 برخوردار باشد، این نسخه پایدارتر خواهد بود و بارگیری آن بسیار ایمن تر است.

پس از فرا رسیدن 5 اکتبر، می توانید به سادگی ویندوز 11 را در Windows Update با رفتن به تنظیمات> Windows Update بررسی کرده و سپس روی Check for updates کلیک کنید. به همین سادگی است، اما به خاطر داشته باشید که دستگاه های جدید باید ابتدا ارتقاء رایگان ویندوز 11 را بررسی کنند. مایکروسافت از معیارهایی برای راه اندازی سیستم عامل در طول زمان بر اساس شایستگی سخت افزاری، معیارهای قابلیت اطمینان و سن دستگاه استفاده می کند.

مایکروسافت در جدیدترین نسخه آزمایشی ویندوز 11 اصلاحات بیشتر و ویجت جدید Microsoft 365 را ارائه می دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، آزمایش کنندگان مایکروسافت Dev و Beta به عنوان بخشی از جدیدترین نسخه آزمایشی Windows Insider ویندوز 11، ویجت جدیدی را دریافت می کنند.

مایکروسافت 27 آگوست نسخه پیش نمایش جدید Windows 11 Insider را برای کسانی که در کانال های Dev و Beta هستند ارائه می دهد. این نسخه عمدتا دارای اصلاحات و به روزرسانی است، به علاوه ویجت بهره وری جدید Microsoft 365 و پشتیبانی از زبان های بیشتر در ویژگی Teams Chat که با سیستم عامل یکپارچه شده است.

ویجت جدید مایکروسافت 365 برای کاربران تجاری است که در رایانه های شخصی با ویندوز 11 وارد حساب های Azure Active Directory خود شده اند. این ویجت اسناد مکرر باز شده آنها  اخبار شرکت و ضبط جلسات و سایر اطلاعات مربوط به کار را به آنها نشان می دهد. برای آزمایش آن، Insiders باید ویجت ها را باز کرده و روی دکمه " Add Widgets" کلیک کنید. مایکروسافت در حال آزمایش چندین ویجت برای ویندوز 11 از جمله ویجت Family (Safety) و News  و Interests (Bing plus MSN) است.

Teams Chat از تعدادی زبان مختلف پشتیبانی می کند. قابلیت Teams Chat در ویندوز 11 جایگزین دکمه و گزینه Skype Meet Now می شود. منظور از گفت وگوی تیم ها در ویندوز 11 این است که کاربران بیشتری سعی کنند ویژگی های مصرفی مایکروسافت را به تیم ها اضافه کنند و در مورد استفاده از تیم ها فراتر از تنظیمات کار فکر کنند.

مایکروسافت همچنین در حال به روز رسانی برنامه Microsoft Store برای آزمایش کنندگان در ویندوز 11 است که با حلقه Dev شروع می شود. نسخه جدید شامل بازنگری کامل بصری کتابخانه واسط کاربری و به روز رسانی طراحی ویژگی Spotlight برای تبلیغ محصولات در فروشگاه است. هنوز هیچ چیزی از مایکروسافت در مورد زمان شروع این شرکت بر اساس وعده آزمایش برنامه های اندروید در فروشگاه وجود ندارد.

اگر نیاز دارید برنامه ها یا فایل ها را به سرعت در ویندوز 11 پیدا کنید، روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. ما چهار روش مختلف را به شما نشان می دهیم که تقریباً از سریعترین تا کندترین طبقه بندی می شوند.

به گزارش «نبض فناوری»، ویندوز 11 نسخه اصلی سیستم عامل Windows NT است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرد. ویندوز 11 اعلام شده در 24 ژوئن 2021، با انتشار مورد انتظار در اواخر 2021، جانشین ویندوز 10 است که در سال 2015 منتشر شد.

Windows+S را فشار دهید

نحوه جستجوی سریع در ویندوز 11

اگر می خواهید برنامه ها  اسناد یا حتی وب را در ویندوز 11 به سرعت جستجو کنید؛ کافی است Windows+s را در صفحه کلید خود در هر زمان فشار دهید. وقتی پنجره جستجو ظاهر شد  تایپ را شروع کنید و نتایج زیر را مشاهده خواهید کرد. اگر می خواهید نتایج را بر اساس دسته بندی محدود کنید  روی یکی از عناوین درست زیر نوار جستجو کلیک کنید: مانند "Apps" (برای برنامه ها) ، "Documents" (برای فایل ها) یا "More" (که به شما امکان می دهد عکس ها، موسیقی و موارد دیگر را جستجو کنید،).

روی دکمه جستجوی نوار وظیفه کلیک کنید

نحوه جستجوی سریع در ویندوز 11

اگر نماد جستجو را در نوار وظیفه خود مشاهده کردید (که شبیه ذره بین است) می توانید هر زمان که بخواهید روی آن کلیک کنید تا منوی جستجوی Windows ظاهر شود. این همان منویی است که اگر Windows+s را بزنید خواهید دید. اگر این نماد را در نوار وظیفه خود ندارید و می خواهید آن را اضافه کنید، تنظیمات را باز کرده و به قسمت Personalization> Taskbar> Taskbar data-x-Items بروید و سوئیچ کنار  Search  را رویOn  قرار دهید.

روی Start کلیک کنید، سپس Search را تایپ کنید

نحوه جستجوی سریع در ویندوز 11

راه دیگر برای جستجوی سریع استفاده از دکمه Start است. کافی است یکبار روی Start کلیک کنید و وقتی منوی Start ظاهر شد، تایپ جستجوی خود را شروع کنید. بلافاصله، منو به منوی جستجوی Windows(همان دو روش گذشته) تبدیل می شود و می توانید نتایج را در صورت نیاز مرور کنید.

در File Explorer جستجو کنید

نحوه جستجوی سریع در ویندوز 11

همچنین می توانید فایل ها را در File Explorer جستجو کنید. کافی است File Explorer را با استفاده از Windows+e یا با کلیک روی نماد پوشه در نوار وظیفه خود باز کنید. در گوشه سمت راست بالای هر پنجره، روی نوار جستجو کلیک کرده و جستجوی خود را تایپ کنید. کمی وقت بگذارید و بعد از چند دقیقه لیستی از هر نتیجه مطابقت را در زیر مشاهده خواهید کرد. از آنجا می توانید فایل را باز کنید، کپی کنید یا در صورت لزوم آن را حذف کنید.

ویندوز 11 فایل ها و پوشه های مخفی را تقریباً مشابه نسخه های ویندوز قبل از خود مدیریت می کند(با استفاده از پرچم فایل های خاص).

به گزارش «نبض فناوری»، نمایش فایل های مخفی در File Explorer آسان است. در ادامه آن را آموزش خواهیم داد.

ابتدا File Explorer را با بازکردن Start و جستجوی File Explorer یا با کلیک بر روی نماد File Explorer در نوار وظیفه خود در صورتی که در آنجا پین شده است، راه اندازی کنید.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

وقتی File Explorer باز می شود، روی سه نقطه در نوار ابزار در بالای پنجره کلیک کنید. در منوی ظاهر شده Options را انتخاب کنید.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

در پنجره Folder Options باز می شود، روی تبView  کلیک کنید.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

در لیست Advanced Settings، گزینه Hidden Files and Folders را پیدا کنید. با استفاده از دکمه های رادیویی، نمایش فایل های مخفی، پوشه ها و درایوها را انتخاب کنید. سپس روی OK در پایین پنجره کلیک کنید.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

فایل ها و پوشه های پنهان فوراً در File Explorer و روی دسکتاپ شما قابل مشاهده می شوند. وقتی آنها را می بینید، نمادهای آنها ظاهری کمی شفاف یا محو خواهند داشت.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

اگر می خواهید بعداً آنها را دوباره پنهان کنید، ازOptions  در File Explorer برای باز کردن مجدد Folder Options استفاده کنید، Don’t show hidden files, folders, or drives انتخاب کرده وOK  را کلیک کنید.

نحوه نمایش فایل های سیستم عامل محافظت شده در ویندوز 11

در ویندو ، نوع دیگری از فایل های مخفی وجود دارد که فایل سیستمی است، که به طور پیش فرض مخفی و محافظت می شود تا سیستم عامل شما به درستی کار کند. اگر می خواهید این نوع فایل مخفی را ببینید، File Explorer را باز کنید، روی سه نقطه در نوار ابزار کلیک کنید، سپسOptions  را انتخاب کنید.

در پنجره گزینه های پوشه، روی زبانه View کلیک کنید، سپس در لیستAdvanced Settings  به پایین بروید و علامت Hide protected operating system files (Recommended) را انتخاب کنید.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

به محض کلیک روی کادر تأیید، پنجره محاوره ای جدید باز می شود که به شما در مورد خطرات آشکارسازی فایل های سیستم عامل محافظت شده هشدار می دهد.

اگر می دانید چه می کنید و مایل به پذیرش خطرات هستید، روی yes کلیک کنید.

نحوه نمایش فایل های مخفی در ویندوز 11

سپس با فشار دادن OK پنجره Folder Options را ببندید. همانند فایلهای مخفی که در قسمت بالا نشان داده شده است، فایلهای سیستم عامل محافظت شده در دسکتاپ شما و در File Explorer شفاف به نظر می رسند.

وقتی کار تمام شد، معمولاً ایده خوبی است که فایل های سیستم عامل محافظت شده خود را دوباره مخفی کنید. برای انجام این کار،  Folder Options را همانطور که در بالا نشان داده شده باز کنیدروی تب View کلیک کنید، سپس یک علامت تیک در کنار Hide protected operating system files (Recommended) قرار دهید و روی OK کلیک کنید.



تاريخ : شنبه 13 شهريور 1400برچسب:, | 9:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  

معجزه پوست انبه

 
معجزه پوست انبه

انبه میوه‌ای است که نه فقط خود آن پر از خاصیت است، بلکه پوست آن نیز فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  بسیاری از مردم انبه را دوست دارند و منتظر فصل آن هستند، اما از فواید پوست آن اطلاع ندارند.

به گزارش اخبارالیوم ، پوست انبه علاوه بر دارا بودن طیف وسیعی از ترکیبات، مواد مغذی و ویتامین‌ها که در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نقش دارند، از تشکیل سلول‌های چربی در بدن جلوگیری می‌کند که یک روش ایمن و موثر برای کاهش یا حفظ وزن است.

میوه انبه همراه با پوست حاوی یک گروه قوی از ویتامین‌های C، A، E، K و B6 و همچنین مواد معدنی مانند مس و گروهی از فیبر‌های مهم بدن است.

انبه

 

انبه همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند مانگیفرین، نوروترول، رسوراترول و کوئرستین است که برخی از آن‌ها از فرد در برابر انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ به گونه‌ای که علاوه بر نقش برخی از آن‌ها در مقابله با پیری، درد مفاصل و استخوان و تقویت ایمنی بدن در برابر عفونت، با رادیکال‌های آزاد که مسبب سرطان هستند، مقابله می‌کند.

پوست انبه نسبت به گوشت آن میزان بیشتری کارتنوئید، پلی فنول ها، امگا 3، امگا 6، و سایر اسید های چرب اشباع نشده دارد. پوست انبه همچنین محتوی کورستین است. پوست انبه را می توان خام یا پخته میل کرد و یکی دیگر از راه های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی آن است همچنین با بهره گیری از خواص پوست انبه می توان با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مبارزه کرد.

پوست انبه منبع عالی از فیبر است، که به تنظیم حرکات روده و بهبود هضم کمک می کند. فیبر موجود در پوست انبه جهت کاهش یبوست مفید است.

انبه دارای میزان قند بالایی است و برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند از میوه های ممنوعه در نظر گرفته می شود. خوردن تنها بخش از گوشت انبه می تواند سطوح قند خون را افزایش دهد، اما هنگامی که این میوه همراه با پوست مصرف می شود به دلیل ترکیبات ضد دیابتی در پوست ممکن است به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند.

 ترکیباتی مانند کورستین و mangiferin موجود در پوست انبه تمایل به نشان دادن اثرات ضد سرطانی دارند. خوردن انبه همراه با پوست ممکن است شما را در برابر برخی از سرطان ها حفظ کند.

favayed-post-anbeh-baraye-sorat

پوسته انبه قطعا برای قلب نیز مفید است چون باعث کاهش گردش کلسترول می شود و این موضوع خطرات قلبی را کاهش می دهد.

انبه کالری بسیار کمی دارد و همین امر باعث شده است درمیان میوه های مورد علاقه کسانی که رژیم لاغری دارند قرار بگیرد، میوه انبه باعث کاهش اشتها می شود.

فیبر موجود در انبه باعث می شود جذب چربی در بدن کاهش یابد و به کاهش وزن شما کمک کند همچنین پوست انبه از ذخیره شدن چربی در بدن جلوگیری می کند که باعث کاهش وزن می شود.

پوست انبه دارای ۱۵ تا ۱۸ درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

انبه میوه آبدار و خوش مزه ای است که مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های مفید برای سلامتی دارد. خواص پوست انبه یک منبع خیلی عالی از آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین و رسوراترول می باشد که باعث بهبود سلامتی می .

گفتنی است؛ انبه از پر مصرف ترین میوه ها در جهان است که در مناطق گرمسیری رشد می کند و متعلق به 4000 سال پیش بوده است. بزرگ ترین تولید کننده انبه در جهان کشور هند است، کشور هند حدودا نصف انبه جهان را تولید می کند، در کشور ایران بیشترین سطح کشت انبه متعلق به استان هرمزگان است.



تاريخ : یک شنبه 20 تير 1400برچسب:, | 9:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

Posted: 27 Mar 2021 01:12 AM PDT

به گزارش خبرگزاری دانا، سالن اجتماعات مجموعه جهانی تخت جمشید، شامگاه پنجشنبه ۲۸ اسفند، شاهد یکی از مهمترین اعلان‌های حوزه باستان‌شناسی در قرن اخیر بود. افتتاح سایت-موزه‌ای موسوم به تل آجری، که به گفته حمید فدایی، سرپرست مجموعه تخت جمشید، مهمترین سند وجود شهر باستانی پارسه است. شهری که فدایی آن را گمشده می‌خواند و برای آن عنوان پایتخت اصلی هخامنشیان را به کار می‌برد.
 

تل آجری، در حقیقت بازمانده دروازه شهر پارسه است. و تخت جمشید، تخت‌گاه شاهان هخامنشی بوده که در این شهر نیمه فراموش شده و افسانه‌گونه قرار داشته و امروز دیگر آن شهر وجود ندارد! همچنان که به همراه دکتر فدایی به سمت دروازه ملل قدم می‌زنیم، او برایم توضیح می‌دهد که نام اصلی این ویرانه‌های باشکوه نه تخت جمشید است و نه پرسپولیس. این بارگاه شاهنشاهی هیچگاه نامی مخصوص خود نداشته است! اجداد ما در کتیبه‌ها فقط از پارسه نام برده‌اند که شهری بوده واقع در این دشت. کوشک شاهی در پیشانی شهر قرار داشته و خانه‌ها در اطراف پراکنده بوده‌اند. آن کوهی هم که مشرف به دشت پارسه است و در ماورای تخت جمشید مشاهده می‌کنید، کوه مهر نام دارد که از نظر آیینی برای زرتشتیان عصر هخامنشی اهمیت ویژه‌ای داشته است.

دکتر فدایی در سخنرانی خود عنوان کرد که محدوده حریم سایت تخت‌جمشید، ۸۰ هزار هکتار از اراضی اطراف را شامل می‌شود. محدوده‌ای که تقریب باستان‌شناسان از شهر گمشده پارسه است و متاسفانه طی چند دهه اخیر، کشاورزی و راه‌سازی مانع انجام پژوهش‌های باستان شناختی در این عرصه شده‌اند. حتی در سال‌های گذشته بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایراد می‌گرفتند که چرا اینقدر حریم تخت جمشید بزرگ است و ممنوعیت ساخت‌وساز در اطراف آن، شعاعی به این بزرگی را شامل می‌شود. ولی امروز که دروازه ورودی پارسه کشف شده، سند محکمی در دست داریم که بر اهمیت تاریخی این محوطه بزرگ، و ضرورت کاوش در آن تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم راه‌اندازی سایت-موزه تل آجری در تقویت اقتصاد گردشگری استان موثر باشد. هر سال صدها پروژه باستان‌شناسی انجام می‌شود، ولی به جرئت می‌توانم بگویم که شاید تنها یک درصد آن‌ها به نتیجه‌ای ختم خواهند شد که قادر به جذب گردشگر باشد.

شهرهای گمشده همیشه موضوعی جذاب و مهم در باستان‌شناسی بوده‌اند و کاوش برای کشف آن‌ها، همواره همکاری‌های بین‌المللی را ترغیب کرده‌ است. کاوش تل آجری نیز طی یک دهه گذشته با همکاری باستان شناسان ایتالیایی دانشگاه بولونیا انجام شد. به گفته حمید فدایی، به دلیل روابط حسنه ایران و ایتالیا، تحریم‌ها مانعی بر سر راه این کاوش مشترک ایجاد نکردند.



تاريخ : یک شنبه 8 فروردين 1400برچسب:, | 10:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 باتوجه به حذف دفاتر درمانی تامین اجتماعی نظر کلیه بیمه شدگان ومستمری بگیران محترم تحت پوشش سازمان مذکور را به موارد ذیل جلب مینماید :
1 هنگام مراجعه به مراکز درمانی ارایه دفترچه درمان الزامی نیست و فقط کافیه یکی از مدارک زیر را با خود به همراه داشته باشند :کارت ملی .شناسنامه. جلد دفترچه دراختیار بیمه شده .دفترچه پیشین که هنوز برگهای آن به پایان نرسیده است

بیمه شده میتواند قبل از مراجعه به مراکز درمانی با یکی از روش های زیر در مورد برخورداری خود از پوشش بیمه ای اطمینان حاصل نماید 1 مراجعه به سایت medical.tamin.ir . ) یا شماره گیری ستاره 4 ستاره 14 20 مربع .یا ستاره 4 ستاره 1420ستاره یک مربع .یا ستاره 1666مربع

ضمنا کلیه بیمه شدگان ومستمری بگیران محترم سازمان حتما می بایست نسبت به ثبت نام خود در سایت eservices.tamin.ir ودر یافت رمز عبور اقدام و سپس نسبت به دریافت عکس خود وافراد تحت تکفل از پایگاه سازمان ثبت احوال بصورت غیر حضوری واز طریق سایت مذکور اقدام نمایند

درصورت هرگونه اعتراض میتوانند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری نمایند



تاريخ : شنبه 16 اسفند 1399برچسب:, | 1:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

کاربران برنامه your phone در ویندوز ۱۰ از این پس قادر خواهند بود با اتصال گوشی اندرویدی خود به رایانه، با دوستان و مخاطبان موردنظر خود تماس برقرار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مایکروسافت شرکت توسعه دهنده سیستم عامل ویندوز به تازگی اعلام کرده است که کاربران در جدیدترین نسخه از این سیستم عامل یعنی ویندوز ۱۰ قادر خواهند بود از این پس تماس تلفنی نیز برقرار کنند.

برنامه Your Phone مبتنی بر ویندوز ۱۰ در جدیدترین به روزرسانی خود برای کاربران رایانه امکان برقراری تماس تلفنی را برقرار کرده است تا آنها بتوانند با مخاطبان و دوستان موردنظر خود گوشی های هوشمند اندرویدی خود را به طور مستقیم به رایانه شخصی خود متصل کنند و از آن طریق تماس تلفنی و صوتی با سایر کاربران برقرار کنند.

بر اساس گزارش وب سایت wincentral، این برنامه پیشتر نیز امکان همگام‌سازی پیام‌های متنی و اعلان‌ها و عکس‌ها را از گوشی اندرویدی با کامپیوتر شخصی ویندوز ۱۰ برای کاربران فراهم کرده بود و حالا نیز با افزودن یک قابلیت جدید و کاربردی دیگر قصد دارد نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران رایانه را به سمت و سوی خود جلب کند.

علاقمندان برای دریافت و استفاده از این قابلیت جدید و کاربردی تنها کافیست برنامه Your Phone را از فروشگاه آنلاین و اینترنتی مایکروسافت استور دانلود و بر روی رایانه شخصی خود نصب کنند. در صورتی هم که این برنامه را بر روی سیستم خود دارند، باید توجه داشته باشند که آخرین آپدیت و به روزرسانی آن را دریافت کرده باشند تا بتوانند از این قابلیت جدید بهره مند شوند. همچنین طبق گفته های شرکت توسعه دهنده آن، سیستم عامل اندروید گوشی های هوشمند کاربران نیز باید نسخه ۷ و بالاتر از آن باشند.

منبع: ایسنا



تاريخ : چهار شنبه 27 آذر 1398برچسب:, | 16:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 چهره ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه پس از دیدار پرو و نیوزلندمشخص شد. از آفریقا و آمریکای جنوبی ۵۵ تیم حضور خواهند داشتند و از منطقه کونکاکاف تنها سه تیم توانستند راهی این بازی‌ها شوند.

سیدبندی کامل جام جهانی ۲۰۱۸ مشخص شد

از اروپا به همراه میزبان ۱۴ تیم جواز حضور در این مسابقات را کسب کردند.

سید یک

روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، لهستان، بلژیک، آرژانتین، فرانسه و پرتغال

سید دو

اسپانیا، انگلیس، کلمبیا، سوییس، مکزیک، اروگوئه، کرواسی و پرو

سید سه

ایران، سوئد، تونس، مصر، سنگال، کاستاریکا، ایسلند و دانمارک

سید چهار

استرالیا، ژاپن، نیجریه، مراکش، عربستان، کره جنوبی، پاناما و صربستان

انتهای پیام/

ایران در سید «سه» قرار گرفت



تاريخ : جمعه 26 آبان 1396برچسب:, | 9:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مستندسازی ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوءاستفاده‌های صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان تکمیل شده و به دنبال بررسی و مستندسازی سایر اموال هستیم.

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت پرونده تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان داد و اظهار داشت: مستندسازی ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوءاستفاده‌های صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان تکمیل شده و به دنبال بررسی و مستندسازی سایر اموال حیف و میل شده، هستیم.
وی افزود: روند بررسی و تهیه گزارش صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود تا انتهای اردیبهشت ماه به پایان برسد اما احتمالا برای ۲ ماه دیگر تمدید خواهد شد.
عباسی با بیان اینکه آموزش و پرورش سیکل معیوبی را طی می‌کند، ادامه داد: طرح رتبه‌بندی به کندی پیش می‌رود و فاصله زیادی تا اجرای کامل دارد و نگرانی‌هایی در رابطه با اجرایی نشدن سند تحول وجود دارد.
عضو کمیسیون آموزش اضافه کرد: در سال ۹۵ یک ریال برای نوسازی مدارس تخصیص نیافته است و هیچ قدمی برای تجهیز مدارس انجام نشده است. به نظرم آموزش و پرورش نتوانسته به تعهداتش عمل کند.

منبع: خبرگزاری فارس


تاريخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396برچسب:, | 7:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 آژانس فضایی ناسا

 در جریان یک کنفرانس خبری که امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران برگزار شد؛ اعلام کرد که پژوهشگران این آژانس با استفاده از تلسکوپ فضایی Spitzer Spacee، موفق به شناسایی هفت سیاره‌ی جدید در ابعاد زمین و در فاصله‌ی ۴۰ سال نوری از آن شده‌اند. علاوه‌ بر این طبق اعلام ناسا، سه نمونه‌ از این سیاره‌ها در ناحیه‌ی Goldilocks قرار دارند، به این مفهوم که احتمال سکونت‌پذیری آن‌ها وجود دارد.


این نخستین باری است که ستاره‌شناسان موفق به کشف یک سیستم ستاره‌ای با هفت سیاره شده‌اند که تمام سیارات آن ابعادی مشابه زمین دارند. علاوه‌بر این ناسا اعلام کرده است احتمال آن وجود دارد که با شرایط اتمسفری مناسب، تمام این سیاره‌ها دارای آب به فرم مایع روی سطح خود باشند؛ البته احتمال وجود این حالت، در سه سیاره‌ای که داخل ناحیه‌ی Goldilocks قرار دارند، بیشتر از چهار سیاره‌ی دیگر است.

توماس زوربوکن، یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی مأموریت علمی ناسا در جریان این کنفرانس خبری گفت:

این اکتشاف می‌تواند یکی از قطعات کلیدی پازل شناسایی محیط‌های سکونت‌پذیر باشد؛ مکان‌هایی که می‌توانند موجب حیات شوند.

زمین و سیستم trappist-1

این گروه از سیاره‌ها که ناسا با نام Trappist-1 از آن‌ها یاد می‌کند، در سیستم Aquarius جای گرفته است؛ سیستمی که در فاصله‌ی ۳۸۰ تریلیون کیلومتری از سیستم ستاره‌ای ما قرار دارد. تصور می‌شود که تمام این هفت سیاره، به جای آنکه همانند مشتری گازی یا همانند سرس یخی باشند، همانند زمین، در دسته‌ی سیاره‌های خاکی قرار دارند.

تمام این سیاره‌ها، روی مدارهای خود به دور ستاره‌ی کوتوله‌ای می‌گردند که کوچک‌تر و کم‌فروغ‌تر از خورشید ما است. فاصله‌ی مدار این سیاره‌ها به ستاره‌شان، کمتر از فاصله‌ی عطارد به خورشید است. نزدیک‌ترین سیاره‌ها به ستاره‌ی این سیستم، مدار خود را به ترتیب در ۱.۵ و ۲.۴ روز تکمیل می‌کنند، این در حالی است که سیاره‌ی ششم، مدار خود را طی ۱۲ روز زمینی به اتمام می‌رساند. مدار بیرونی‌ترین سیاره، به‌طور کامل مشاهده نشده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که گردش این سیاره حدود ۲۰ روز به طول بینجامد.

مدارهای این سیاره‌ها به‌قدری نزدیک به هم است که اگر روی یکی از آن‌ها بایستیم، احتمالا خواص مبتنی بر زمین‌شناسی همسایه‌های آن‌ را خواهیم دید. خوشبختانه ستاره‌ی مجموعه‌ی Trappist ضعیف است؛ بنابراین با وجود مجاورت این سیاره‌ها، هنوز هم شانس خوبی برای وجود آب به فرم مایع روی سطح آن‌ها وجود دارد.

سیستم TRAPPIST-1

نیکول لوئیز، یکی از پژوهشگرهای ارشد، مطالعه‌ی هابل و از ستاره‌شناسان تلسکوپ فضایی موسسه‌ی علوم، طی بیانیه‌ای می‌گوید:

سیستم TRAPPIST-1 یکی از بهترین فرصت‌های دهه‌ی آتی را برای مطالعه‌ی اتمسفر سیاره‌هایی به ارمغان می‌آورد که ابعادی مشابه زمین دارند.

نام سیستم Trappist از نام تلسکوپ TRAPPIST یا «Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope» در شیلی گرفته شده است. پژوهشگران مسئول این تلسکوپ در اصل سه سیاره از این سیستم را در ماه مه سال گذشته شناسایی و وجود آن‌ها را اعلام کردند. پژوهشگران مسئول تلسکوپ Spitzer ناسا به کمک پژوهشگران مسئول چند تلسکوپ زمینی دیگر، وجود دو نمونه از این سیاره‌ها را تایید و در ادامه‌، پنج سیاره‌ی دیگر را کشف کردند.


 

این خبر در برهه‌ای هیجان‌انگیز از جست‌و‌جو برای سیاره‌هایی منتشر شد که فراتر از منظومه‌ی شمسی ما قرار دارند. از ابتدای سال جاری میلادی، پژوهشگران موفق به تشخیص وجود آب روی سیاره‌ای شدند که در فاصله‌ی ۵۰ سال نوری از ما قرار دارد، تصویرساز سیاره‌های فراخورشیدی رصدخانه‌ی کِک فعال شد و تیمی از پژوهشگران از دانشگاه‌های بزرگ دنیا، مجموعه‌ای از داده‌های سودمند حاصل از مشاهدات تصویرساز HiRES رصدخانه‌ی کِک با قدمتی بیش از دو دهه را منتشر کردند. این می‌تواند شروع کار باشد. هفته‌ی گذشته ناسا، فرایند جمع‌سپاری را با هدف کمک‌ گرفتن از شهروندان جهت جست‌وجوی سیاره‌های فراخورشیدی آغاز کرد.




تاريخ : جمعه 6 اسفند 1395برچسب:, | 9:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

صحن مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح «تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش» موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح «تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش» را به تصویب رساندند.

هدف از ارائه این طرح یک فوریتی که به امضاء ۱۳۸ تن از نمایندگان رسیده است، تعریف منابع مالی جدید خارج از چارچوب های موجود برای وزارت آموزش و پرورش است تا بخشی از نیازهای مالی و رفاهی این وزارتخانه تامین شود؛ این طرح همچنین به دنبال تعریف مقررات مالی، اداری و پشتیبانی معینی است که اختیارات قانونی را در کنار تامین مالی پیش بینی کند.

یک فوریت این طرح با ۱۳۸ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید و جزئیات آن پس از بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به صحن علنی ارجاع خواهد شد.

بر اساس بخشی از این طرح ده ماده ای، شرکت های دولتی، بانکهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند یک درصد از کلیه درآمدهای خود را به خزانه واریز کنند تا از محل ردیف خاصی که در قانون بودجه لحاظ می شود، علاوه بر بودجه سنواتی، در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و در توسعه عدالت آموزشی، بهبود معیشت فرهنگیان و تامین سرانه آموزشی و پرورشی هزینه شود.

بر اساس ماده دیگری از این طرح، صندوق ذخیره فرهنگیان مکلف می شود پس از طی مراحل قانونی، بانک فرهنگیان را تاسیس کند؛ بانک فرهنگیان نیز مجاز به تامین تسهیلات مورد نیاز فرهنگیان بدون رعایت سقف تسهیلات بانک های دیگر و با نرخ سود کمتر از آن می شود. وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان رئیس مجمع بانک فرهنگیان تعیین خواهد شد.

 



تاريخ : دو شنبه 18 مرداد 1395برچسب:, | 23:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا دوره پیش دبستانی اجباری است؟»، اظهار داشت: خیر، پیش‌دبستانی مطابق قانون رسمی و غیراجباری است.

وی افزود: رسمی بودن آن از نظر نوع محتوای ارائه شده است که آموزش و پرورش باید محتوای خاصی برای این دوره تحصیلی ارائه کند که در مجموع این دوره غیراجباری است.

دیمه‌ور با اشاره به اینکه خانواده‌ها موظف نیستند فرندانشان را به دوره پیش دبستانی بفرستند، خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت و نقش تأثیرگذار این دوره تحصیلی که آموزش‌ها برای شکل دهی شخصیت دانش‌آموزان و ایجاد ساز و کارهای عمیق یادگیری و رشد ذهنی و عصبی دانش‌آموزان دارد، به دنبال توسعه پیش دبستانی هستیم.

وی به نرخ تحت پوشش دوره پیش دبستانی در استان‌های سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته نرخ تحت پوشش پیش دبستانی از 38.2 درصد به 57 درصد رسیده‌ است که عمدتاً در مناطق محروم بوده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین به ایجاد ردیف اعتباری برای دوره پیش دبستانی اشاره و تصریح کرد: امسال با مساعدت دولت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کمک مجلس شورای اسلامی، یک ردیف بودجه ویژه برای پیش‌دبستانی با رقم 50 میلیارد تومان تصویب شد.

دیمه‌ور گفت: بنا داریم در مناطق دوزبانه و جاهایی که زبان مادری دانش‌آموزان متفاوت است با زبان معیار که فارسی است،‌ به صورت گسترده دوره یکساله پیش دبستانی را ارائه کنیم که ثمرات و برکات ارزشمندی داشته باشد.



تاريخ : چهار شنبه 9 تير 1395برچسب:, | 10:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ، به فرهنگیان اعلام شده است که کارت‌های شناسایی آنها باطل شده و تک کارت فرهنگیان جایگزین آن خواهد شد و مهلت ثبت و ویرایش اطلاعات در سامانه اینترنتی مربوطه، تا بیستم تیر 95 خواهد بود.

فرهنگیان باید به سایت profile.medu.ir مراجعه کرده و اطلاعات خود را ثبت‌ کنند؛ برای این کار نیاز به کد ملی، کد پرسنلی، مشخصات شناسنامه‌ای خود و افراد تحت تکفل و سریال شناسنامه آنها، مشخصات دفترچه بیمه و تکمیلی خود و کد آن و کدپستی محل اقامت است.

قرار است تمام امور اداری، مالی و رفاهی فرهنگیان در قالب تک کارت فرهنگیان انجام پذیرد لذا فرهنگیان باید اطلاعات مورد نیاز جهت صدور تک کارت را در سامانه مربوط به صورت مجازی ثبت کنند.

تک کارت به عنوان کارت شناسایی کارکنان آموزش و پرورش محسوب شده و جایگزین کارت‌های موجود خواهد شد.



تاريخ : چهار شنبه 9 تير 1395برچسب:, | 10:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دل تکونی از خونه تکونی واجب ترِه
دلتو بتکون
از حرفا
بُغضا
آدما
دلتو بتکون از هرچی که تو اين يک سال…
يادش دلتو به درد آورد
از خاطره هايی که گريه هاش بيشتر از خنده هاش بود
از نفهميدنِ اونايی که هميشه فهميديشون


دلتو بتکون از کوتاهی های خودت
اگه با يه
"ببخشيد! من هم مقصر بودم" يکی رو آروم می کنی
آرومش کن
دلتو بتکون…


يه نفسِ عميق بکش
سلام بده به بهار
به اتفاقای خوب…
((من دلـَـــــــــمو تـکــــوندم))


تو هم بتکون…

این سال هم كم کم داره تموم میشه
یادت باشه زندگی کوتاهه
صادقانه عاشق باش
خالصانه رفتارکن
و بدون کنترل بخند….



تاريخ : دو شنبه 2 فروردين 1395برچسب:, | 16:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تحویل استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 40 امضاء به نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش امروز به حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد.

وی افزود: این استیضاح که به امضای 40 نفر از نمایندگان رسیده به دلیل عدم عمل به تعهدات در قبال فرهنگیان و بخش‌های آموزشی و همچنین ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان تهیه شده است.
منبع: خبرگزاری فارس


تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 7:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برو و بیای مهمان‌های خارجی میان دیپلمات‌ها و دولتمردان و سرمایه‌گذاران بهانه شد تا برویم سراغ پیشنهادهایی برای مهمان‌های خارجی خودمان. آنها که تابعیت کشور مبدا را در شناسنامه دارند یا مهمان‌هایی که اینجا خودشان صاحبخانه‌اند.

مهمان‌هایی که حالا آنقدر زیاد شده‌اند که خیلی‌های‌مان میان فامیل و دوست و آشنا و در و همسایه می‌شناسیم و هرچند وقت یک‌بار میزبان‌شان می‌شویم.

مهمان‌هایی که تکمیل ساخت ساختمان نیمه‌کاره‌ای را که چندین سال به حال خودش رها شده بود، از نظرشان پنهان نمی‌ماند، در پایتخت می‌گردانیم و هزار و یک رنگ شهر را نشان‌شان می‌دهیم.

روی پل طبیعت عکس می‌گیریم، یک فیلم ایرانی توی سینما می‌بینیم، سراغ تئاترهای روی صحنه را می‌گیریم، برای دید و بازدیدها برنامه‌ریزی می‌کنیم و به فامیل و آشنا نوبت می‌دهیم. در کنار همه این برنامه‌ها باید به فکر این سوال حیاتی هم بود که «حالا چی بخوریم؟».

برای همین باید نبض خورد و خوراک تهران دست‌مان باشد تا بتوانیم هم خاطره‌های گذشته را یادآوری کنیم و هم خاطره‌های جدید بسازیم. برای اینکه بتوانیم سلیقه همه جور مهمان را دریابیم رفته‌ایم سراغ چند دسته خوراکی و اینکه بهترین هر کدام از این خوراکی‌ها را باید کجا سراغ بگیریم.

اگر با اغماض به قیمت‌ها نگاه کنید، نتیجه راضی‌تان می‌کند. اگر هم مهمان خارجی ندارید باز هم با تجربه ما شریک شوید، خدا را چه دیدید؟

کباب، فاتح مرزها

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

فرقی نمی‌کند مهمان‌تان ایرانی از فرنگ برگشته باشد یا خارجی در هر صورت کباب را بگذارید اول لیست. مگر اینکه دور و برتان کسی را بشناسید که کباب دوست ندارد. اگر کلاس مهمان‌تان خیلی بالاست و می‌خواهید همه چیز رسمی برگزار شود بروید سراغ شعبه‌های نایب.

این‌طوری هم کباب برگ و کوبیده درجه یک را امتحان کرده‌اید و هم مهمانی خیلی رسمی برگزار شده است. اگر خیلی هم دنبال مهمانی رسمی نیستید و می‌خواهید کمی هم قیمت مناسب‌تر باشد بروید سراغ پیشنهادهای دیگر.

کبابی ریحون
مثلا کبابی ریحون در خیابان کاج‌آبادی واقع در خیابان آفریقا. هرچند منوی اینجا شیشلیک و انواع کباب و جوجه دارد، اما به کوبیده‌هایش معروف است، هم برای قیمت و هم برای کیفیت. در ضمن اینجا تا غذا آماده شود با نان داغ، سبزی ریحون و پنیر از شما پذیرایی می‌کنند آخر کار روی فاکتور غذا حساب می‌کنند.

644636_637

اگر نیت کرده‌اید در همین خیابان آفریقا چیزی بخورید و ریحون جزو انتخاب‌های‌تان نیست سراغ بلوار صبا را بگیرید. رستوران شاندیز مشهد یک شعبه در تهران دارد، آن هم بلوار صبا در خیابان آفریقا که حالا شده نلسون ماندلا.

منوی اینجا محدود و تخصصی است:‌ شیشلیک، گوشت سرخ شده، ماهیچه، جوجه و کباب که صد البته انتخاب اول و آخرتان باید شیشلیک باشد که با برنج ایرانی سرو می‌شود.

نان و کره‌ قبل از غذا هم جزو جاذبه‌های توریستی اینجاست. اگر اینجا چشم‌تان به جمال جناب برانکو ایوانکوویچ روشن شد تعجب نکنید، هر چند قوت غالبش میوه و سبزیجات است، اما زیاد سر و کله‌اش در شاندیز پیدا می‌شود.

مجموعه کبابی های گلپایگانی

غیر از اینها یک انتخاب اصیل دیگر هم درباره کباب‌ها دارید: مجموعه کبابی‌های گلپایگانی که استفاده از گوشت تازه و درست کردن کباب جلوی خودتان آنها را یک سر و گردن از بقیه کبابی‌های مشابه جلو انداخته.

کبابی گلپایگانی در خیابان طالقانی یا شعبه دوم همین کبابی در ضلع جنوب شرقی میدان سرو سابق و چهارراه کنونی سرو جایی است که باید بروید. دوغ و ماست محلی گلپایگان و جوجه با استخوان که می‌گویند یک جوجه واقعی بدون هورمون است ارزش افزوده کباب‌تان را چند برابر می‌کند.

644637_719
رستوران گلپایگانی

ایران از شمال

644301_678

غذای ایرانی که همه‌اش قورمه و قیمه و فسنجان نیست. بر همگان واضح و مبرهن است! که غذاهای گیلانی برای خودشان دسته‌بندی جدایی در غذاهایی ایرانی دارند و اتفاقا همه جور ذائقه‌ای را هم جواب می‌دهند بس که متنوع‌اند.

از آنجا که قبلا رستوران‌های گیلکی را معرفی کرده‌ایم، فهرستی معرفی‌شان می‌کنیم. مثل کبابی‌ها با کلاس‌ترین این رستوران‌ها گیلک است. یک رستوران با منوی غذاهای گیلکی اما لوکس و مجلل. گیلک چند فرق اساسی با بقیه رستوران‌های گیلکی دارد. اول اینکه برنج را برای‌تان سر میز و از دیس می‌کشند و اگر بخواهید برای بار دوم هم این کار را تکرار می‌کنند.

لیوان بزرگ دوغ گیلک را می‌توانید با دلال (مخلوطی از سبزی‌های معطربا نمک)میل کنید. همان ترکیب سحرآمیز شمالی‌ها که با دوغ و گوجه‌سبز و خیار همراه می‌کنند تا طبع سرد آنها را خنثی کنند. سوم، بعد از اینکه غذای‌تان را میل کردید می‌توانید دست‌تان را همان‌جا سر میز بشویید، البته اگر بخواهید. تازه بعد از غذا چای نبات هم به راه است.

در گیلک برنجی که با همه غذاها سرو می‌شود، دودی است و خودش ارزش افزوده هر خورش و کبابی به حساب می‌آید. این نکته سنجی در دیگر اجزای سفره هم رعایت شده و هر کدام از آنها را به عناصر مستقلی تبدیل کرده.

در گیلک می‌توانید غذاهایی را پیدا کنید که در کمتر رستوران باکلاس گیلکی دیگری سر و کله‌شان پیدا می‌شود. نمونه‌اش واویشکا که فقط گیلانی‌های اصیل با آن آشنا هستند.

اگر رستوران‌های گیلکی را روی یک طیف ردیف کنیم، سر دیگر طیف خوشبین قرار می‌گیرد. ممکن است چندبار خیابان سعدی را بالا و پایین کنید و از جلوی رستوران خوشبین رد شوید، اما آن را نبینید. رستورانی که قدیمی‌ها آن را با اسم «حسن رشتی» می‌شناسند.

644639_595

خوشبین حال و هوای تهران قدیم را هم برای مهمان‌تان زنده می‌کند. گیلانه، گیلکی، بنه و ماهی سفید هم بقیه رستوران‌هایی هستند که غذای گیلانی دارند.

فقط یادتان باشد ماهی سفید سیدخندان و ماهی سفید شهرک غرب هیچ ربطی به هم ندارند و این فقط یک تشابه اسمی است! گیلانه و گیلکی هم حسابی روی فضای سنتی رستوران کار کرده‌اند.


دستپخت کودکی

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

نمی‌شود آدم مهمان از خارج آمده داشته باشد و سراغ غذاهای ایرانی نرود. آن هم غذای ایرانی حسابی! درست کردن غذاهای ایرانی حسابی البته کار هر کسی نیست، اگر آدمش را دارید که خوش به سعادت‌تان، اگر نه غم به دل‌تان راه ندهید که اصلا فلسفه وجودی ما رفع اینجور نگرانی‌هاست.

کافی است دست مهمان‌تان را بگیرید و بروید خیابان شهیدبهشتی (عباس‌آباد)، بعد از قائم‌مقام فراهانی، نرسیده به خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) و دنبال تابلوی «رستوران و سلف سرویس‌هانی پارسه» بگردید.

نه می‌شود اسمش را گذاشت سلف‌سرویس نه چیز دیگر. در ‌هانی دیگر خبری از گارسن‌های دست به سینه و منوی عریض و طویل و سفارش گرفتن‌های بعد از آن نیست. حتی فرصت ته‌بندی‌ با ماست و سالاد را هم ندارید. برای اینکه خودت غذایت را دستت می‌گیری و می‌آوری سر میز. البته نه به شکل سلف‌سرویس که به روشی عجیب.

روش ریلی! غذا را می‌بینی و یک پرس از آن سفارش می‌دهی و می‌روی سراغ غذای بعد. اگر می‌خواهید از منوی‌هانی پارسه بدانید باید برای یک لحظه چشم‌های‌تان را ببندید و یاد هر چه غذای خوشمزه است، بیفتید.

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

هر چند کیفیت غذای هانی که در همه این سال‌ها ثابت مانده شرط کافی برای انتخاب است، اما مشوق‌های دیگری هم در کار است. اینجا می‌توانید مهمان‌تان را با انتخاب حلوا، شله‌زرد کشکول و سمنو به عنوان دسر غافلگیر کنید یا مثلا یک بسته نساء شیرین پلو یا زرشک پلو را به ساک سوغاتی‌هایش اضافه کنید.

خلاصه که در‌هانی یاد و خاطره بهترین دست‌پخت‌های عمرتان زنده می‌شود.


نوستالژی‌بازی

644304_394

یکی از جاهایی که هنوز از دست تخریب و تسطیح و این‌جور چیزها در امان مانده بازار تهران است. گردش در بازار تهران می‌تواند برای مهمان‌های ایرانی هم به اندازه مهمان‌های خارجی جذاب باشد، اگر سراغ غذاخوری‌های بازار هم بروید.

البته اصلا از این غذاخوری‌ها انتظار سوسول‌بازی! نداشته باشید. این رستوران‌ها فقط به کیفیت غذای‌شان معروف هستند.

از قیمت غذاهای این رستوران‌ها هم می‌توانید راضی باشید اگر حجم غذا را ببینید. از راسته بازار زرگرها ۵۰متر که پایین بروید، دست چپ‌تان ورودی غربی مسجد امام خمینی است که به جلوخان غربی مسجد معروف است.

چلوکبابی شرف‌الاسلامی که از سال۱۳۱۷ همین‌جا جاخوش کرده، یک‌جورهایی تنها نمونه زنده یک رستوران ۱۰۰درصد سنتی ایرانی است. از همان‌ها که سیستم سفارش غذا با ژتون بود.

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

آنچه می‌تواند خیال شما را از غذاهای رستوران شرف‌الاسلامی راحت کند این است که خیلی از رستوران‌دارهای قدیمی و استخوان‌دار تهران از شاگردان و پرسنل حاج‌حسن شرف‌الاسلامی و پدرش بوده‌اند، برای همین هر غذایی که اینجا می‌‌خورید می‌تواند یک تجربه تکرار نشدنی باشد.

حالا اگر از چهارراه گلوبندک به سمت سبزه میدان بروید در ورودی دالان حاج حسن، همان‌جا که یک عالمه جمعیت ایستاده، رستوران مسلم است که با وجود قدمت کم برای خودش جایی در بازار و در قلب‌ها باز کرده!

بهداشت در این رستوران یکی از ویژگی‌هایی است که با کیفیت غذا برابری می‌کند. پرچم ته‌چین مرغ مسلم هم بین همه ته‌چین‌ها بالاست که می‌تواند به انتخاب شما با ران یا سینه مرغ آماده شود.

644638_146

در مسلم حتما برای هر دو نفر یک غذا بگیرید. در ضلع جنوب‌شرقی سبزه میدان هم می‌توانید سراغ رستوران شمشیری را بگیرید که در کنار همه خوبی‌ها از کیفیت و برخورد خوب پرسنل، سالاد بار رایگانش خیلی وسوسه‌انگیز است.

اگر در محدوده جنوبی و غربی بازار یعنی خیابان خیام، میدان محمدیه یا بازار فرش فروش‌ها و بازار پارچه فروش‌ها دنبال جایی برای مهمان کردن مهمان‌تان می‌گردید، در انتخاب قدح شک نکنید و بروید خیابان خیام، روبه‌روی مسجد سیدنصرالدین، اواسط کوچه شهید کربلایی.

قدح به کباب‌های غول پیکرش معروف است. فضای داخلی قدح سنتی و به حال و هوای قهوه‌خانه‌های قدیمی نزدیک است.


این چند قلم از قلم نیفتد

غیر از این غذاخوری‌های رسمی انتخاب‌های خرده‌ریز دیگری هم دارید که حیف است مهمان‌های‌تان از آنها بی‌نصیب بمانند. مثلا تجربه رستوران‌های فرحزاد و درکه و دربند می‌تواند شب‌تان را به یادماندنی کند، به‌خصوص اگر آن را با پیاده‌روی و آلوچه و ترشک‌های توی مسیر همراه کنید. حواس‌تان به اینها هم باشد.

644704_656
رستوران فرحزاد

‌جگرکی‌های میدان بهمن هم جگر تازه دارند و هم قیمت مناسب. به‌خصوص که رستوران‌ها برخلاف تصور معمول از جگرکی‌ها دل‌تان را به هم نمی‌ریزد.

‌فلافل چیزی است که مهمان‌های خارجی شما اگر ساکن لبنان و مصر و بعضی از کشورهای عربی نباشند از خوردن‌شان محروم‌اند. برای اینکه فلافل کار داده باشید دست مهمان سری به فلافلی سلف سرویس میدان تجریش در اول بازار بزنید یا بروید یکی از شعبه‌های فلافل کورت که به تازگی باز شده است.

644660_347

‌بستنی سنتی و فالوده هم متاعی است که فقط در این گوشه از کره‌زمین پیدا می‌شود، البته اگر مردانی از پارس آن را صادر نکرده باشند!

644306_616

‌آش و هلیم فراموش نشود. مکان‌های نوستالژیکش را که دیگر بلدید، غیر از آن می‌توانید به آش‌فروشی پایتخت در ستارخان حدفاصل میدان توحید و پاتریس لومومبا یا آش‌فروشی‌های خارج از تهران در گردنه امامزاده‌هاشم سر بزنید.

644661_223

‌احتمالا می‌دانید کله‌پاچه یکی از ۱۰غذای ترسناک دنیاست، کلی هم برای قند و چربی مضر است، برای همین مشتری اول و آخرش خودمانیم. طباخی‌های مادوتا،‌ کاج و طلایی نیاوران می‌توانند جلوی مهمان‌ها روسفیدتان کنند. البته این یکی فقط مربوط به آن دسته از مهمان‌هایی است که از خودمان‌اند!

‌دست آخر اگر می‌خواهید مهمان‌ها را با آجیل و سوهان و میوه خشک راهی کنید، بروید سراغ پاتوق مسافران مرزها، یعنی آجیل‌فروشی تواضع در خیابان ولیعصر نرسیده به چهارراه پارک وی

644662_323
 منبع:برترین ها


تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394برچسب:, | 18:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
هدیه

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت: ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان امروز صبح هدیه ای ویژه برای دیدار با رییس جمهور کشورمان آورده بود.
پرویز اسماعیلی با اعلام این مطلب در صفحه اینستاگرامش نوشت: او نقشه ای از ایران که متعلق به سال ۱۸۴۰ میلادی (حدود ۱۷۵ سال پیش) و از مجموعه نقشه ها و اسناد ملی آن کشور محسوب می شده را به دکتر حسن روحانی هدیه داد.
اگر در نقشه دقت کنید نکات فراوان و قابل توجهی یافت می‌کنید. یکی وسعت سرزمینی ایران در آن زمان است که سیر تطور جغرافیا و نام برخی کشورهای همسایه را نیز بازگو می‌کند.
همچنین دریای کاسپین در شمال و خلیج همیشه فارس در جنوب به همین نام‌ها ثبت شده و جلوه‌گری می کند. کل نقشه نیز به نام persia ثبت شده است.
در خاک کشورمان، برجستگی برخی مناطق و شهرها هم جالب است. از جمله اینکه گویا تهران روستایی بوده و ری؛ شهری مهم و حتما مرکز مقتدری در سیاست و کشاورزی و اقتصاد بوده است.
اگر دقت کنید نکات جالب زیادی خواهید یافت.

هدیه
 
هدیه


تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394برچسب:, | 12:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در باره تاريخ و نحوه ثبت نام در آزمون ورودي تحصيلات تكميلي (دوره‌هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته) سال1395 و دوره بيست و يكم المپياد علمي دانشجويي كشور

بدين وسيله به اطلاع كليه متقاضيان ثبت نام و شركت در آزمون ورودي تحصيلات تكميلي (دوره‌هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته) سال 1395 و بيست و يكمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور مي‌رساند كه ثبت نام براي شركت در آزمون مذكور منحصراً بصورت اينترنتي از روز دوشنبه مورخ 94/09/16 آغاز و در روز يكشنبه مورخ 94/09/22 پايان مي‌پذيرد. 

لذا كليه متقاضيان، ضرورت دارد كه در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز ثبت‌نام به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش‌ آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام و شركت در آزمون مذكور اقدام نمايند.

با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي عضو شبكه بانكي شتاب كه پرداخت الكترونيكي آن‌ها فعال مي‌باشد، با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 300.000 (سيصد هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام نسبت به ثبت‌نام اقدام نمايند. 

لازم به توضيح است آزمون مذكور در تاريخهاي 16 و 95/2/17 برگزار خواهد شد. 

 
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور


تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 16:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بودجه زندان‌ها دو برابر سرانه دانش‌آموزان است/ تاکید بر کیفی شدن آموزش در کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی

کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با سخنرانی خبرگان علوم سیاسی و جامعه شناسان، امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اين كنفرانس با تلاوت قرآن مجيد و سرود جمهوري اسلامي ايران، ارائه گزارش رئيس كنفرانس محمدرضا واعظ مهدي، ارائه گزارش دبير كنفرانس ميثم هاشم خاني ساعت ٨:٣٠ آغاز شد.

در این كنفرانس محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، محمدحسين فرهنگي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، رضا درمان مديرعامل جامعه ياوري فرهنگي، مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن تهران، عليرضا نخعي مدير اداره آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان، سيدمحمد بطحايي قائم مقام وزير آموزش و پرورش سخنراني كردند.

همدلي و همزباني مردم و سياست گذاران(براي كاهش فقر آموزشي كودكان)، تبديل مدارس به پيشروان فقرزدايي و نشاط آفريني پايدار(در چشم انداز ١٤٠٤)، تبديل مدارس به پيشروان توسعه كيفي جمعيت(در راستاي سياست هاي كلان جمعيتي) و غنابخشي عدالت محور سرمايه انساني كودكان، به عنوان جانشين سرمايه نفتي، براي تثبيت اقتصاد مقاومتي از جمله شعارهاي اين كنفرانس است.

سهم هر دانش آموز از بودجه؛ ۲۳۰۰ تومان

میثم هاشم خانی، دبیر کنفرانس گفت: سال گذشته بعد از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف، آقای نوبخت ردیف بودجه مخصوصی را برای توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از ردیف های بودجه لحاظ کرد. 20 روز پس از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف ما کار خود را از 23 آبان 93 برای برگزاری دومین کنفرانس و مقدمات اجرای آن آغاز کردیم.

هاشم خانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر در محرومیت زدایی آموزشی به ویژه در زمینه محرومیت زدایی آموزشی كمي، توفیق داشته است، افزود: میانگین تحصیلات بالای 25 سال رشد محسوسی داشته است اما ما هم اکنون به برهه ای از زمان رسیده ایم که باید محرومیت زدایی را در زمینه آموزش کیفی آغاز کنیم.

دبیر کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی به تاثیر تحصیلات بر درآمد اشاره کرد و گفت: با آمارگیری هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که در استان تهران به ازای هر یک سالی که هر فرد تحصیل می کند 7/5 درصد بر درآمدش افزوده می شود اما این میزان در استان سیستان و بلوچستان به 2/5 درصد می رسد این نشان می دهد که ما باید به ارتقاء کیفیت ساختار آموزشی در مناطق محروم توجه ویژه داشته باشیم زیرا تمرکز آموزشی پایتخت محور شد، اگر بودجه وزارت آموزش و پرورش را به ماه های سال تقسیم کنیم می توان گفت سهم هر دانش آموز ایرانی دو هزار و 300 تومان می شود زیرا بخش عمده بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف معوقات و دستمزد کارکنان این وزارتخانه می شود. از سال 1380 به بعد بودجه سیاستگذاری در آموزش و پرورش به شدت کاهش پیدا کرده است و آموزش و پرورش از نهاد سیاست گذار به یک نهاد حسابدار تبدیل شده است. زندان ها و شوراهای حل اختلاف تقریبا دو برابر سرانه دانش آموزان 12 میلیونی ایران از بودجه برخوردار هستند.

هاشم خانی گفت: از زمانی که یارانه نقدی به خانواده ها پرداخت شد ما دو دهک پایین جامعه را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در خانواده های 4 نفری از میزان یارانه دریافتی فقط 850 تومان به سمت آموزش رفته است و این نشان می دهد فقر زدایی تنها با تزریق پول نقد امکان پذیر نیست.

دبیر کنفرانس گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که ضریب جینی اش در این سطح باشد در واقع از سال 90 به بعد خانواده ها با بحث آموزش همانند یک کالای لوکس برخورد کرده اند و از آن سال مخارج آموزشی در برخی از خانواده ها به زیر صفر رسید زمانی که دولت جدید کشور را تحویل گرفت خانواده هایی که دارای دانش آموز بودند برای آموزش فرزندان‌ شان زیر هزار تومان خرج می کردند. او با بیان اینکه 70 درصد خانواده ها در سیستان و بلوچستان برای فرزندانشان در بحث آموزش در ماه کمتر از هزار تومان هزینه می کنند گفت: در کشورهای عضو OECD هر سال 180 شاخص در آموزش کودکان منتشر می شود اما ما در ایران بخش عظیمی از این شاخص ها را محاسبه نمی کنیم و یا بخش اعظمی از آن محرمانه تلقی یا عنوان نمی شود.

مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست

در ادامه جلسه رضا درمان، مدیر عامل جامعه یاوری فرهنگی گفت: باید به چند نکته اشاره کنم: 1) مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست که مورد نیاز است بلکه مدرسه یاری هم در کنار آن مورد نیاز است، موضوع مدرسه یاری از مهمترین موضوع هاست که باید در سر فصل این کنفرانس اضافه شود که این اتفاق هم افتاده است.2) مسولیت اجتماعی دولت، تجریه ما نشان می دهد ایجاد این ارزش اجتماعی، می تواند اثر بخشی بیشتری در حوزه کمک های مردمی داشته باشد.

درمان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد، لطفا حرفه ای رفتار کنید! اصول فعالیت های حرفه ای را ما در سازمان های مردم نهاد بلد نیستیم. سطح کار سازمان های مردم نهاد باید بتواند از کیفیت کافی برخوردار باشد.



تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 16:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
حسین توکلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: کارنامه نتیجه اولیه آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال 1394 برای همه داوطلبان شرکت کننده یا به عبارت دیگر حاضرین جلسه آزمون، امروز شنبه 16/8/94 ( 16 آبان ماه 1394) بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد .
 
وی افزود: بر اساس ضوابط ، شرایط و حد نضاب تعیین شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همچنین وزارت آموزش وپرورش ، داوطلبانی که حدنصاب نمره عملی تعیین شده را کسب کرده باشند و در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته باشند ضرورت دارد به منظور شرکت در مراحل مصاحبه و سایر مراحل گزینش برابر برنامه زمانی مربوط که اعلام می شود، اقدام کنند.
 
وی گفت : بدیهی است تاریخ و محل بررسی مدارک و برگزاری مصاحبه متعاقبا از طریق سایت آموزش و پرورش به نشانی www.medu.ir به اطلاع معرفی شدگان خواهد رسید.
 
توکلی افزود: برای شرکت در آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال 1394 ، تعداد 17805 نفر ثبت نام نموده اند که از این تعداد ، 100124 نفر زن و 77929 نفر مرد هستند. به عبارت دیگر 23/56 درصد ثبت نام کنندگان زن و 77/43 درصد آن مرد هستند.
 
وی ادامه داد: آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال 1394 ، در صبح روز جمعه 27/6/94 ( 27 شهریور ماه 94 ) در 62 شهرستان مختلف کشور و حوزه های امتحانی مربوط برگزار شد.
 
توکلی اظهار داشت:از تعداد 178052 داوطلب ثبت نام کننده در این آزمون ، تعداد 147618 نفر در جلسه آزمون حاضر و تعداد 30435 نفر غائب بوده اند به عبارت دیگر 91/82 درصد دواطلبان در جلسه آزمون حاضر و 09/17 درصد آنان غائب بوده اند.
 
وی گفت : از تعداد 147618 داوطلب حاضر در جلسه آزمون ، تعداد 83075 نفر زن و 64543 نفر مرد بوده اند به عبارت دیگر 28/56 حاضرین درجلسه آزمون زن و 72/43 درصد آنان مرد هستند.


تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, | 6:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دبیر همایش ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت گفت:۸ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت برای فرهنگیانی که در خواستار شرکت در دوره مقاله نویسی هستند و می خواهند برای شرکت در همایش ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت مقاله ارائه کنند؛ برگزار می شود.

 قنبرعلی خوش آینه این دوره آموزشی را شامل ۴ ساعت تئوری دانست که توسط اساتید مجرب  برای فرهنگیان متقاضی آموزش داده می شود.

 
وی ادامه داد: فرهنگیان برای ارائه مقاله و ثبت آن در همایش لازم است به آخرین فنون مقاله نویسی استاندارد آشنا باشند که این دوره آموزشی برای پذیرش مقالات مثمر ثمر خواهد بود.
 
 معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: ۴ ساعت دیگر این دوره آموزشی منوط به ارائه مقالات به دبیر خانه این همایش است و حتی در صورت عدم پذیرش مقاله ، از سوی اداره کل آموزش و پرورش برای این شرکت کنندگان گواهی آموزش ضمن خدمت صادر خواهد شد.
 
همایش ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت علاوه بر مجوز معاونت پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش ، دارای مجوز وزارت علوم و فناوری بوده و مقالات پژوهشگران را به صورت ارائه مقاله شفاهی و پوستر مورد پذیرش قرار می دهد.
 
همایش ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت ۲۷ بهمن ماه به مدت دو روز در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار می شود و شامل ارائه مقاله ، تجارب و برگزاری نمایشگاه فناوری های هوشمند و پوستر مقالات خواهد بود.


تاريخ : یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 19:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به نقل از قدس آنلاین:

مسؤولانی که بارها پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری را درباره توجه به این قشر شنیده‌اند و از یاد برده‌اند. مقام‌معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند: «معلم نه فقط با درس خود، بلکه با شخصیت خود روی دانش‌آموز اثر می‌گذارد. بنابراین پرداختن به آموزش و پرورش و اهمیت دادن به معلم، یک اصل مهم و درجه‌ اول در نظام اسلامی است. هم دانش‌آموزها باید قدر معلمشان را بدانند، هم خانواده‌ها باید قدر معلم فرزندشان را بدانند، هم دستگاه‌های دولتی و مسؤولان باید اهمیت معلم را درک کنند». معلمان قشری هستند که در سراسر مناطق کشور از دل کویر گرفته تا نقاط مرزی به خدمت مشغول هستند و توقعی بیجا و زیادتر از آنچه باید، ندارند. داشتن حداقل‌های ممکن برای خدمت به آینده‌سازان کشور عزیزمان، چیز زیادی نیست. داشتن میز و صندلی استاندارد و حقوق مکفی. مسؤولان باید در نقل و انتقالات، شرایط جسمانی و جنسیتی و اوضاع زندگی معلمان را بسنجند. کم نیستند شیرزنان معلمی که در دوردست‌ترین روستاها دور از همسر و فرزندانشان تدریس می‌کنند و هر روز فاصله 200 کیلومتری را با هر وسیله‌ای و گاه مسافتی را پیاده می‌پیمایند و در راه با خطرات و مشکلات فراوانی از جمله زورگیری، حمله حیوانات وحشی ، سیل و طوفان و... روبه رو می‌شوند.

بانوان معلمی که به خاطر حمله سگ‌های ولگرد دچار سقط جنین و یا بستری شدن در بیمارستان شده‌اند. چقدر پسندیده است مسؤولان هنگام سازماندهی نیروها به این نکات انسانی توجه داشته باشند. عکس بالا چند روز پیش هنگام حمله سگ به معلمان یکی از روستاها در نزدیکی مشهد گرفته شده و معلمان از ترس به جاده پناه برده‌اند.



تاريخ : یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 19:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از ارائه کارت‌پوشه ملی ایرانیان (EBOX) برای دریافت خدمات دولت الکترونیک و ارتباط ایمیلی خبر داد.

رضا باقری‌‌اصل لایه‌های مختلف اجرای دولت الکترونیک در کشور و ایجاد زیرساخت‌های تعاملی خدمات مبتنی بر این طرح را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شناسنامه خدمات دستگاه‌های اجرایی برای الکترونیکی کردن در حال تدوین است، اضافه کرد: در لایه‌های مختلف، ارائه سرویس‌های تعاملی در دستور کار قرار گرفته است به نحوی که بتواند با تعامل دستگاه‌های اجرایی، ارائه خدمات به مردم در سطح بالاتری انجام گیرد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات از اتصال دستگاه‌های اجرایی به شبکه ملی اطلاعات با طرح و نقشه مصوب دولت و شورای عالی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: پیش از این در ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه این موضوع مورد تاکید قرار گرفته بود، اما متاسفانه اجرا نشد و نقشه دیگری در این زمینه پیش رفت، اما هم‌اکنون با مصوبه دولت و شورای عالی فناوری اطلاعات، اتصال دستگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات با طرح و نقشه جدید در حال اجرا است.

وی از اجرای پروژه‌ای با نام «چارچوب تعامل‌پذیری دولت» به عنوان یکی دیگر از طرح‌های تعاملی خدمات دولت الکترونیک در راستای جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات دستگاه‌ها خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، کیفیت اطلاعات در ۱۲ پایگاه داده ملی ارتقا می‌یابد و دیتاهای دستگاه‌های اجرایی استانداردسازی می‌شود.

باقری‌اصل با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک در چندین سازمان از جمله گمرک، بیمه، کشاورزی، دارو و تجارت گفت: با ایجاد پنجره واحد، تعامل اطلاعات دستگاه‌ها از طریق این فرآیند انجام خواهد شد و کاربران می‌توانند از خدمات بین چند دستگاه به صورت همزمان بهره ببرند و دیگر دچار پیچیدگی‌های دریافت خدمات نخواهند شد.

وی با اشاره به اجرای طرح دولت الکترونیک در لایه سرویس‌دهی گفت: با اجرای طرح سرویس باکس دولت (GSB) تبادل سرویس دستگاه‌ها از طریق این طرح اجرا می‌شود و در نهایت مردم می‌توانند این خدمات را دریافت کنند.

باقری‌اصل گفت: هم‌اکنون در حال راه‌اندازی کارت‌پوشه ملی ایرانیان و پورتال ملی دولت ایران هستیم تا بتواند جایگزینی برای ارتباط ایمیلی باشد. به این دلیل که مردم در حوزه خدمات با ایمیل سر و کار ندارند و صندوق الکترونیکی تحت عنوان کارت‌پوشه ملی ایرانیان طراحی شده است تا کار خدمت‌رسانی به مردم را با دولت انجام دهد.

وی تصریح کرد: این پلتفرم به موازات شناسنامه خدمات الکترونیکی دولت در حال ایجاد است و معماری چارچوب یکپارچه سازمانی ملی نیز از دیگر طرح‌هایی است که مبتنی بر این خدمات اجرایی خواهد شد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت الکترونیک بازآفرینی دولت در یک اقدام در حال پیشرفت است، اضافه کرد: هیچ وقت پروژه دولت الکترونیک خاتمه نمی‌یابد، تا زمانی که دولت به بهره‌وری کامل برسد. هیچ دولتی در دنیا ادعای بهره‌وری کامل ندارد، پس دائما دولت الکترونیک در حال کار است.

باقری‌اصل، اجرای دولت الکترونیک را نیازمند پشتیبانی دولت از این پروژه و وحدت رویه از سوی دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: سرعت اجرای این طرح در حال افزایش و هماهنگی بین دستگاه‌ها در حال رشد است و ما امیدواریم شرایطی فراهم شود که از گذرگاه دولت، تمامی خدمات به صورت تعاملی و یکپارچه به مردم ارائه شود.

وی گفت: پس از اجرای این طرح، طرح دولت موبایل نیز در اولویت قرار دارد اما باید توجه داشت که هیچ یک از این لایه‌ها بدون اجرای لایه دیگری قابل انجام نیست و باید تعامل خدمات دولت الکترونیک با مشارکت تمامی دستگاه‌های حاکمیتی اجرایی شود.



تاريخ : شنبه 9 آبان 1394برچسب:, | 7:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کمیسیون آموزش و تحقیقات به دنبال ضعف مدیریت علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه وی را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان احضار کرد.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات به دنبال ضعف مدیریت علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه وی را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان احضار کرد.

وی توضیح داد: برخی از سوالات در خصوص عدم پیگیری بودجه سال ۹۴ در حوزه آموزش و پرورش ،ضعف معاون پرورشی وزیر ،مشکلاتی که در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و باعث حذف برخی نیروهای ارزشی در این دانشگاه شده می باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: نمایندگان معتقد هستند که فانی توانایی اداره وزارت آموزش و پرورش را ندارد به همین علت تاکنون ۵۰ امضا برای استیضاح مجدد وزیر آموزش و پرورش جمع آوری شده و تعداد این امضا ها رو به افزایش است و نمایندگان مصمم هستند تا وزیر آموزش و پرورش بار دیگر استیضاح شود.

کوچکی نژاد تصریح کرد: طرح رتبه بندی دروغ بزرگی است که وزارت آموزش و پرورش سعی دارد با آن فرهنگیان را سرگرم کند در حالی که تاکنون مقدمات این طرح در وزارت آموزش و پرورش مهیا نشده و به دنبال آن به مرحله اجرا هم نرسیده است.

وی در خاتمه بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش قانون خدمات کشوری که ۵ سال پیش قرار بود در ارتباط با رتبه بندی حقوق فرهنگیان اجرا شود را در قالب طرح رتبه بندی به مرحله اجرا رسانده است.

  1. انتصابات در آموزش و پرورش با قلع و قمع نیروهای مومن و انقلابی
  2. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد وزیر آموزش و پرورش در این وزارت‌خانه انتقاد کرد…
  3.  
  4. نماینده خمین
  5. محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز مجلس ،با انتقاد از سیاسی‌کاری در آموزش و پرورش عنوان کرد: قربانی کردن آموزش و پرورش زیر پای باندهای سیاسی خیانتی بزرگ به امام (ره) و شهداست.
  6. رضایی بیان کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته و مطالبات آنها و توجه به کرامت و معیشت فرهنگیان باید اولویت وزیر باشد. محل تعلیم و تربیت، محل بازی سیاسی نیست و قربانی کردن آموزش و پرورش زیر پای باندهای بی‌ارزش سیاسی، گناهی بزرگ و خیانت به نظام و امام و شهداست. در حال حاضر انتصابات در آموزش و پرورش را ستادهای انتخاباتی تعیین می‌کنند.
  7. نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه گفت: آقای وزیر قلع و قمع نیروهای مومن و انقلابی و ایثارگر و خانواده شهدا امروز در کارنامه شما ثبت شده که نمایندگان باید چاره‌ای برای آنها بیندیشند.
  8. آسیب شناسی انتصاب بی ضابطه کارمندان ستادی ادارات آموزش و پرورش به مدیریت مدارس
  9. بدون شک سیستم مدیریت در آموزش و پرورش این را می طلبد که با دقت وحساسیت بیشتر نسبت به انتخاب مدیران در مدارس همت بگمارند واین مقوله جزء غیر قابل تغییر در سیاست گذاری های کلان در آموزش و پرورش به شمار می رود ولی متاسفانه معمولا در مناطق دور از مرکز و شهرستان ها تنها ملاک گزینش مدیران وابستگی خویشاوندی یا صرفا آشنایی است که قبلا به آن پرداخته شده است…
  10.  
  11. مدیران بی ضابطه
  12. یادداشت ارسالی”آسیب شناسی انتصاب بی ضابطه کارمندان ستادی ادارات آموزش و پرورش به مدیریت مدارس”به قلم مهدی نوبخت دبیر علوم اجتماعی مدارس سلماس دانشجوی کارشناسی ارشد
    بدون شک سیستم مدیریت در آموزش و پرورش این را می طلبد که با دقت وحساسیت بیشتر نسبت به انتخاب مدیران در مدارس همت بگمارند واین مقوله جزء غیر قابل تغییر در سیاست گذاری های کلان در آموزش و پرورش به شمار می رود ولی متاسفانه معمولا در مناطق دور از مرکز و شهرستان ها تنها ملاک گزینش مدیران وابستگی خویشاوندی یا صرفا آشنایی است که قبلا به آن پرداخته شده است .
    حال با این اوصاف به آسیب شناسی این سیاست غلط در انتخاب مدیران مدارس به عنوان مدیران پایین دستی می پردازیم :
    اشخاص انتصاب یافته چه کسانی هستند ؟
    غالبا افرادی هستند که مدت مدیدی در ادارات آموزش و پرورش مشغول فعالیت بوده اند واکنون که مسیر رو به بازنشستگی را طی می کنند با انتصاب آنها در مدیریت مدارس موافقت می شود وآنان بدون گذراندن دوره های آموزشی مدیریت مدارس و آن هم اول مهر ماه هرسال سکان هدایت مدرسه ای را در دست می گیرند که حتی به سیستم آموزشی آن تسلط کافی ندارند مدیرانی که حتی نام کتب درسی دانش آموز را نمی دانند و از برنامه نویسی برای معلمان سر رشته ای ندارند چگونه می توانند هدایت یک موسسه آموزشی را بر عهده بگیرند
    علت انتصاب آنها به این سمت ها چه می تواند باشد ؟
    علت و انگیزه این افراد صرفا افزایش حقوق بازنشستگی و به تبع آن افزایش میزان پاداش پایان خدمت می باشد چرا که این ا فراد در طی سالیان طولانی با در یافت اضافه کار /حق مدیریت /حق ماموریت /وسایر مزایای کار کنان ستادی حتی یک لحظه هم به استعفا و تدریس در مدارس فکر نکر ده اند .اما معلمانی هستند که ۲۹ سال تمام عمر خویش را در تدریس سپری کرده و بدون هیچ گونه چشمداشتی به افتخار باز نشستگی نایل می شوند و هیچ بهره ای از حق مدیریت و یا معاونت در مدارس نمی برند .
    ملاک انتصاب آنها چیست ؟
    ملاک خاصی برای این انتصاب وجود ندارد و تنها با چراغ سبز مسئول محترم اداره به این سمت ها منصوب می شو ند وحتی دراین میان متاسفانه رییس اداره و معاونان در شرف بازنشستگی نیز خود اقدام به این کار می نمایند و مسبوق به سابقه است که رییس اداره در یکی از شهرستانها در انتهای خدمت خود به سمت معاون اجرایی در یکی از مدارس روستایی منصوب شده و سپس به افتخار باز نشستگی نایل گردیده است .
    چه تدبیری می توان برای این کاراندیشید؟
    بهتر است روسای ادارات همکارانشان را توجیه نمایند که از یک سال مشخص مثلا سابقه خدمت ۲۵ سال به بالا با استعفای هیج کسی موافقت نشود تا این گونه افراد زودتر به فکر مدیریت در مدارس بیافتند و این مقوله می تواند کمک شایانی به بهبود کیفیت مدارس کندویا اینکه با افزایش حقوق آنها این خلا را پر نمود .
    فردی که علاقه ای به آموزش ندارد و مدت ۲۵ سال وبیشتر از آموزش دور بوده است چگونه می تواند سکان هدایت آینده سازان این مرزو بوم را برعهده گرفته و آنها را به سر منزل مقصود برساند؟ آیا صرفا انگیزه ی مادی می تواند ملاکی باشد برای ظلمی مضاعف به دانش آموزانی که با هزاران امید در مدارس حاضر می شوند؟چرا این آقایان زودتر به این فکر نیافتادند که خدمت در پست شریف مدیریت مدارس را بر خود تکلیف بدانند و زودتر قدم در این عرصه گذارند و از آسیب فراوان به نظام آموزشی بکاهند؟!


تاريخ : شنبه 9 آبان 1394برچسب:, | 6:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این کوره به مانند یک سیاه چاله زباله هارا با دمای 1300 درجه می بلعد و با نصب توربین برروی این دستگاه، می توان برق تولید نمود، که برق تولیدی این دستگاه معادل 10 کیلو وات می باشد.

سید حسن شریف زاده مخترع جوان شهرستان گلپایگان ، که برای اولین بار در دنیا موفق به ساخت  کوره زباله سوز شده است، عصر امروز اختراع خود را  با حضور حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهین شهر و برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی، علی بیدرام رئیس اتحادیه مرغداران استان اصفهان، علی فیروزی عضو شورای اسلامی شهر و شهرستان گلپایگان و جمعی از همراهان در محوطه سایپا صفوی رونمایی کرد.

کوره زباله سوز شریفزاده
وی که این طرح را به صورت مشارکتی با  همکاری آقایان حسن اعظامی و محمد شاه نظری ساخته است در خصوص جزئیات آن به خبرنگار بیان اظهار داشت: با توجه به دغدغه مسئولین شهرستان در خصوص مسئله دفن زباله ها و مشکلات زیست محیطی آن ، تصمیم به اختراع چنین کوره ای نمودیم که قادر به سوزاندن ۵ تن زباله در طول شبانه روز می باشد .
وی با بیان اینکه میزان آلایندگی این طرح حدود صفر می باشد، در خصوص سوخت اولیه این کوره عنوان کرد:  سوخت اولیه این کوره آب است که پس از تجزیه، مشتعل شده و باعث سوختن زباله ها می گردد.
شریف زاده ادامه داد: این کوره به مانندیک سیاه چاله زباله هارا با دمای ۱۳۰۰ درجه می بلعد  و با نصب توربین برروی این دستگاه، می توان برق تولید نمود، که برق تولیدی این دستگاه  معادل ۱۰ کیلو وات می باشد.
وی با عنوان اینکه برای ساخت این طرح زمانی نزدیک به ۲/۵ سال ، توسط تیم صرف شده و این طرح حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است تصریح کرد: متاسفانه این طرح از سوی مسئولین شهرستان، خصوصاً شهرداری مورد بی مهری قرار گرفت و با توجه به اینکه شهرداری با معضل دفع زباله روبرو است، انتظار می رفت شهرداری در این خصوص با ما همکاری و از ما حمایت نماید.
مخترع جوان شهرستان اظهار داشت: خوشبختانه این طرح مورد استقبال خانم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست و جناب آقای حاجی نماینده محترم مردم شاهین شهر و برخوار و میمه قرار گرفت که ایشان برای بازدید از آن ابراز تمایل نشان دادند و امروز برای رونمایی از آن در شهرستان گلپایگان حاضر شدند.
وی خاطر نشان کرد: ان شالله این طرح  جهت رونمایی به اصفهان منتقل خواهد شد و  پس از آن برای ثبت ملی به تهران انتقال خواهد یافت و تستهای آلایندگی و زیست محیطی روی این طرح انجام خواهد گرفت.
مهندس حسن شریف زاده گفت: من تا کنون به یاری خداوند ۱۸۶ اختراع ثبت شده در کشور داشته ام و متاسفانه گلپایگان تنها شهرستانی است که اختراع و ابداعات ما را مورد حمایت قرار نمی دهند.
 
22
کوره زباله سوز شریف زاده (1)
کوره زباله سوز شریف زاده (2)


تاريخ : چهار شنبه 29 مهر 1394برچسب:, | 6:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+

مسئول حوزه عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: سوگواره˝احلی من العسل˝راس ساعت 10 صبح روز 28مهر به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین زکریا ستوده در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش امسال برای سومین سال متوالی است که طرح سوگواره "احلی من العسل" را را به صورت متمرکز و با همکاری صدا و سیما، هیئت رزمندگان اسلام، سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج دانش آموزی برگزار می کند.

وی افزود: طی جلساتی که در حوزه ستادی داشتیم این مراسم روز 28 مهرماه همزمان با ششم محرم الحرام روزی که به نام حضرت قاسم (س) معرفی شده است برگزار می شود.

ستوده ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران به تاسی از حضرت قاسم (س) در دوران 8 سال دفاع مقدس حدود 36 هزار شهید دانش آموز تقدیم کردیم که مانند این حضرت جانشان را برای انقلاب اسلامی و اسلام فدا کردند. نقل است از امام حسین (ع) وقتی از حضرت قاسم (ع) پرسیدند مرگ را چطور می بینی گفتند "احلی من العسل" یعنی شیرین تر از عسل و به همین منظور است که این روز را به این واژه نام گذاری کرده ایم .

مسئول حوزه عترت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : امسال 2 مرکز را در تهران برای این سوگواره " احلی من العسل" در نظر گرفته ایم میدان امام حسین(ع) و حرم مطهر امام خمینی (ره) و در سایر استان ها در مراکز استان در مصلی ها و یا محل تجمع مردم برگزار می شود همچنین در شهر های مقدس مشهد حرم امام رضا (ع) (صحن جامع رضوی) ، قم حرم حضرت معصومه (ع) و شیراز حرم حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می شود .

وی یاد آور شد: امیدواریم امسال نیز مانند سال های گذشته حضور پر شور دانش آموزان، فرهنگیان و عموم مردم را در این سوگواره شاهد باشیم .

حجت الاسلام و المسلمین ستوده افزود: حدود 30 هزار هیات مذهبی دانش آموزی داریم که در طول سال برنامه های متنوع را انجام می دهند مانند خواندن زیارت عاشورا، مراسم اعیاد و وفیات حضرات معصومین (ع) در مدرسه مانند دعای عرفه و.... مشارکت همکارانمان برگزار می کنند .

وی ادامه داد: این مراسم در همه مدارس کشور با شعار لبیک یا حسین (ع) ساعت 10 صبح با مداحی و مدیحه سرایی از مدارس به سمت محل برگزاری آغاز می شود .



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 21:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هجدهمین همایش سالانه جامعه یاوری فرهنگی شب گذشته در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد. یکی از میهمانان این مراسم، ناصر ملک مطیعی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این مراسم که با حضور ۵۰۰ نفر از خیران مدرسه ساز و همچنین معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید کتاب و کمک آموزشی به ۸ هزار دانش آموز مناطق محروم ایران جمع آوری شد. 

همچنین در این مراسم از دانش آموزان بورسیه جامعه یاوری فرهنگی که در کنکور ۹۴ توانسته بودند رتبه های تک رقمی کنکور را کسب کنند، تقدیر شد. 

جامعه یاوری فرهنگی همایش سالانه اش را هر سال در مهرماه، با هدف جلب حمایت های مردمی برای تجهیز مدارس و تامین مایحتاج دانش آموزان مناطق محروم برگزار می کند.

جامعه یاوری فرهنگی در سال 1362 به همت زنده یاد مجتبی کاشانی تاسیس شد و فعالیت مدرسه سازی را در جنوب استان خراسان آغاز کرد. در این سال ها با توسعه فعالیت های خود در سایر استان های محروم، موفق به اجرای 800 پروژه مدرسه سازی در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، و مناطق کم برخوردار استان های سمنان، گیلان، تهران و اصفهان شد.

ساخت مدرسه، خوابگاه دانش آموزی، کارگاه فنی دانش آموزی، مدارس استثنایی، سرویس بهداشتی، توسعه و تجهیز مدارس روستایی، تامین سرویس مینی بوس در مناطق صعب العبور و... بخشی از فعالیت های جامعه یاوری فرهنگی در مناطق محروم است.

جامعه یاوری فرهنگی همچنین در دو سال اخیر به فعالیت های مدرسه یاری روی آورده تا با آموزش مربیان، تجهیز مدارس و تامین امکانات کمک آموزشی، به ارتقای آموزش دانش آموزان مناطق محروم کمک کند. طرح توسعه کتابخوانی «با من بخوان»، طرح مهارت آموزی به دانش آموزان هنرستان های فنی با عنوان «تولید در حین آموزش» و طرح توزیع کتاب های تست کنکور قلمچی در استان های خراسان جنوبی، ایلام و سیستان و بلوچستان از این فعالیت ها بوده است.



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 17:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ایسنا نوشت: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان ابتدایی، معلمان چندمهارتی‌اند و شرایط تدریس و سختی کار آنها قابل مقایسه با سایر مقاطع نیست گفت: دولت و آموزش و پرورش باید در شرایط سختی کار معلمان و فوق‌العاده‌های ویژه که حداقل زحمات آنها را جبران کند توجه ویژه داشته باشند.

محمد دیمه‌ور بر لزوم توجه به وضعیت معلمان ابتدایی با توجه به سختی کار آنها تاکید و اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته مختصری به فوق‌العاده شغل همکاران ابتدایی اضافه شد اما کماکان سختی کار آموزگاران دوره ابتدایی قابل مقایسه با دوره‌های دیگر نیست.

وی افزود: معلم ابتدایی پنج روز در هفته ( 25 ساعت) و تقریبا تمام وقت تدریس می‌کند. بسیاری از این معلمان در مناطق دور دست، ناامن، سردسیر، صعب العبور و غیره خدمت می‌کنند و تعداد کتبی که تدریس می‌کنند بیشتر است. یک معلم ابتدایی یک معلم چندمهارتی است که از فارسی، علوم و قرآن گرفته تا ریاضی و مطالعات اجتماعی را تدریس می‌کند و باید از دانش و تخصص لازم بهره‌مند باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دولت و آموزش و پرورش باید در شرایط سختی کار معلمان و فوق‌العاده‌های ویژه که حداقل زحمات آنها را جبران کند، توجه ویژه داشته باشند.

دیمه‌ور به طرح رتبه‌بندی معلمان نیز اشاره و عنوان کرد: البته طرح رتبه‌بندی معلمان تا حدودی این موضوع را پوشش داده اما هنوز تا اجرای کامل طرح رتبه‌بندی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فاصله وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی در این مقطع انجام شد گفت: امسال در پایه پنجم و ششم درس تربیت بدنی تخصصی است و دانش آموزان یک معلم تربیت بدنی خواهند داشت و دو معلم علوم پایه و علوم انسانی داریم و به عبارتی در این دوپایه دانش آموزان سه معلم تخصصی دارند.



تاريخ : یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, | 17:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در میان انبوه ستارگان زیر 17 سال جهان، که برخی از آن ها در تیم‌های بسیار بزرگ اروپا بازی می‌کنند، نام یک جوان کم ادعای ایرانی به چشم می‌خورد.

وبسایت گاردین در بین 50 نوجوان زیر 17 سال که به عنوان ستارگان آینده دنیای فوتبال معرفی کرده است، به هافبک ایرانی باشگاه ذوب آهن هم پرداخته است. این پایگاه خبری انگلیسی در مورد رضا شکاری نوشته است: «او اخیرا اولین بازی‌اش را برای تیم اصلی ذوب‌آهن انجام داد. از او به عنوان جانشین جواد نکونام یاد می‌شود. بازیکنی که 6 فصل در لالیگا بازی کرده، 150 بازی ملی دارد و در ایران یک اسطوره است. بعضی‌ها معتقدند او می‌تواند از نکونام هم بهتر شود. رضا اخیرا به تیم ملی امید ایران هم دعوت شده است، در حالی که تنها 17 سال سن دارد. ایران همواره بازیکنان خوب زیادی پرورش می‌دهد، اما شرایط خوب پیش نمی‌رود. شکاری می‌تواند متفاوت باشد.»
 
رضا شکاری، متولد 1998 است. بازیکنی که تازه 17 ساله شده و برای تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید به میدان رفته است. در لیگ امسال 10 دقیقه برای تیم گلمحمدی به میدان رفته است. او 8 گل در رده‌های سنی تیم ملی به ثمر رسانده است. بازیکنی به طور جد شبیه به جواد نکونام، با توانایی هجومی بسیار بالاتر است. 
 
به گزارش خبرآنلاین؛ ذوبی‌ها این بازیکن را از مقاومت تهران خریداری کرده‌اند و در حال پرورش این استعداد ناب هستند. مسئولان ذوب‌آهن گفته‌اند که در صورت پیشنهاد از باشگاه ها سطح بالای اروپا، تمام همکاری‌های لازم را برای رضا شکاری انجام می‌دهند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند رضا شکاری در کنار گلمحمدی می تواند پیشرفت خوبی داشته باشد. 
 


تاريخ : جمعه 17 مهر 1394برچسب:, | 9:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ناسا در نشستی خبری وجود آب در مریخ را تائید و اعلام کرده که در ماههای گرم آب جاری در این سیاره وجود دارد.

عكس‌هايي كه از مريخ به زمين رسيده بود كه در آنها به طور واضح دیده می شد که رگه های تیره روی یک سرازیری مريخ چگونه با فصل ها تغییر می‌کنند. این  رگه ها با نام رگه های باز-رخدادگر شیب ها (recurrent slope linea) در ماه های گرم تر تا پایین شیب ها هم کشیده می شوند ولی طی فصل های سردتر ناپدید بودند.

دانشمندان ناسا اكنون اعلام كرده‌اند كه رگه‌هاي تيره به طور حتم آب جاري هستند كه در تابستان ديده شده و در زمستان مريخ محو مي‌شوند. اين مسئله مي‌تواند به معناي وجود نوعي حيات در سياره سرخ باشد. بايد توجه داشته باشيد كه آب كشف شده خالص نيست و نوعي نمك موجود در آن باعث مي‌شود كه اين آب بتواند در دماي معمول 50 درجه سليوس زير صفر مريخ جاري باشد.

  دانشمندان ناسا در اين نشست اعلام كردند كه هنوز براي اثبات وجود نوعي حيات بر روي مريخ زمان نياز است اما كشف آب نشان مي‌دهد كه اين مسئله ممكن است.

ناسا همزمان با برگزاری نشست خبری خود درباره کشف آب در مریخ تصاویری در این رابطه منتشر کرده است. رگه‌های تیره روی تپه‌ها و کوه‌ها نشان دهنده وجود آب هستند.

در تصویر متحرکی که ناسا منتشر کرده به خوبی دیده می‌شود که رگه‌های تیره که نشان دهنده وجود آب هستند بر روی یک سرازیری در مریخ چطور با در طی فصل‌ها تغییر می‌کنند.

سطح مریخ

اين رگه‌ها يا شيارهاي تكرار شونده در شیب ها (recurrent slope linea) تصاويرش در يك نقطه از مريخ طي گذر زمان گرفته شده است. اين نقطه در نزديكي استواي مريخ قرار دارد. ناسا در نشستي خبري وجود آب در مريخ طي ماه‌هاي گرم اين سياره را تائيد كرده كه مي‌تواند دليلي براي وجود حيات در سياره سرخ باشد.



تاريخ : سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:, | 6:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

از اسفند سال ۹۳ دولت وآموزش وپرورش بر طبل می کوبند وهرآنچه در توان داشتند فریاد زندند وهمه دنیا را آگاه کردند که معلمان را رتبه بندی می کنیم و وضعیت معیشت آنها متحول می کنیم روزی خبر از افزایش ۶۰۰۰۰۰هزار تومانی وروزی ۸۰۰۰۰۰وخلاصه هر روز خبری را نشر دادند وهرچه از کرامت وبزرگی معلمان مانده بود هزینه کردند و گفتند وگفتند که ما به فکر معلمان هستیم و می خوستند که به جامعه القاءکنند که معلمان سیری ناپذیر وپر توقع هستند یکی می گفت خوشا به حالتان که هر روز بر حقوق شما اضافه می شود دیگری می گفت شما دیگه چه می خواهید با این همه افزایش حققوق چه می کند خلاصه تبلیغات بحدی رسیده بود طنزها و جک ها ساخته شده وبه همه القا شد که دولت می خواهد با رتبه بندی معجزه کند هر روز بر شوق واشتیاق ما برای مشاهده حکم افزوده می شد ولی اخبار گیج کننده بود بلاخره روز موعود فرا رسید وپرده از راز تبلیغات هفت ماهه برداشته شد اما چشمتان روز بد نبیند تازه متوجه شدیم که باز هم با ما بازی شد دوباره از آبرو وحیثیت ما مایه گذاشتند معلمانی با بالای بیست سال با افزایش های دویست وپنجاه تا سیصد تومانی مواجه شدند وحیرتزده از این همه تبلیغات حال سوالات ما از وزیر محترم وطراحان این برنامه به صورت زیر است که است
آیا افزایش فوق العاده شغل این همه برنامه وتبلیغان می خواست ؟
در حالی که سال گذشته ۳۵درصد به فوق العاده ادرات به صورت خاموش اضافه شد
آیا آنچه بنام رتبه بندی انجام دادید واقعا رتبه بندی بود؟
بنظر شما به شعور عمومی جامعه و جامعه فرهنگی توهین نکردید؟
بنظر شما با این مبلغی که اضافه شد می شود مشکلات را حل کرد
چرا در تبلیغات که می کردید از افزایش ۳۰۰تا۶۰۰ هزار تومانی بحث می کردید ولی در عمل چیز دیگری شد ؟
جناب وزیر توقع وانتظار جامعه فرهنگی از شما صداقت گویی وحفظ کرامت وافزایش جایگاه اجتماعی معلمان است آیا اقدامات شما در این راستا بوده است؟
در پایان بعنوان یک فرهنگی با ۲۳سال سابقه خدمت از شما خواهشمندم که برای ارتقای وضعیت معیشتی وپایگاه اجتماعی فرهگیان والبته بهبود وضعیت آموزشی کار کنید نه برای ماندن در پست وزیر



تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 17:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نوآموز 6 ساله یزدی که محاسبات ذهنی ریاضی را با سرعتی بالاتر از ماشین حساب انجام می دهد امسال دانش آموز کلاس اول یکی از دبستانهای یزد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد که روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت ، 'علی عرشیا وظیفه شناس' این نابغه یزدی با سرعتی شگفت انگیز محاسبات ریاضی را انجام می دهد.
این گزارش می افزاید : توانمندی این کودک یزدی که محاسبات ریاضی را بصورت ذهنی و با سرعتی بالاتر از ماشین حساب انجام می دهد تاکنون در مسابقه های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.
با توجه به مستنداتی که از سوی والدین این دانش آموز به این اداره کل ارائه شده علی در سومین دوره مسابقات محاسبات ذهنی کشور که 29 شهریور ماه امسال در سالن همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد توانست بالاترین امتیاز را بدست آورده و جواز شرکت درمسابقات بین المللی هند که آذرماه امسال برگزار می شود را کسب نماید .
این کودک 6 ساله یزدی که همزمان با آغاز سال تحصیلی به همراه والدین خود به دفتر کار مدیرکل آموزش و پرورش استان آمده بود با به نمایش گذاشتن نبوغ و استعداد کم نظیر خود از عشق و علاقه وافر خویش به تحصیل و مدرسه گفت و عنوان کرد از اینکه امسال می تواند درکنار همسالان خود درس و مدرسه را آغاز کند بسیار خوشحال است .
بر اساس این گزارش ، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز با تشویق این نوآموز نابغه یزدی از تلاش و همراهی های والدین وی تقدیر و تشکر نمود و اظهار امیدواری کرد علی عرشیا وظیفه شناس بتواند مدارج ترقی و کمال را به سرعت محاسبات خویش طی نمود و به جمهوری اسلامی ایران و استان دارالعباده ودارالعلم یزد خدمت نماید .
هم اکنون 198 هزار دانش اموز در یکهزار و 400 باب مدرسه در استان یزد مشغول به تحصیل هستند.

 



تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 17:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رتبه بندی معلمان از آنجا مطرح شد که مباحثی مبنی بر اینکه چرا طی سال‌های فعالیت معلمان، تفاوت ویژه‌ای در حقوق و مزایای معلمانی که سال‌ها تدریس کرده و دارای ابتکارات و تألیفاتی هستند با معلمانی که این به تازگی کار تدریس را آغاز کرده اند، وجود ندارد؟

این موارد در شرایطی مطرح شد که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان سند مادر بر عنصر معلم تأکید فراوان دارد و لذا مقرر شد تا توانمندسازی نیروی انسانی و بهره‌مندی از آنها به صورت مطلوب مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار گیرد.

18 اسفند ماه سال گذشته سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به بحث رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت :اجرای رتبه‌بندی به این معنا نیست که امتیازات قانون کشوری را از معلمان بگیریم بلکه معلمان با داشتن همان امتیازات قبلی، امتیاز بیشتری را نیز دریافت می‌کنند

 به عنوان مثال کسی که رتبه یک را به دست بیاورد 70 درصد فوق‌العاده شغلش افزایش می‌یابد و این مبلغ بیش از 100 یا 150 هزار تومان است.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز چندی بعد گفت: بر اساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از 160 تا600 هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14 درصد افزایش حقوق کارکنان در سال 94 نیز به آن اضافه می‌شود.

در 31 شهریور امسال نیز فانی اظهار داشت که احکام رتبه بندی معلمان در حال صادر شدن است.

• جزئیات  بخشنامه رتبه بندی معلمان

بخشنامه ضوابط رتبه بندی معلمان 25 شهریور سال جاری از سوی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شد.

در این بخشنامه مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان و مربیان تربیتی است که به صورت تمام وقت به خدمت اشتغال دارند؛ بر این اساس مشمولانی که کسری ساعت موظف دارند صرفا در صورتی که کسری ساعت موظف آنان حداکثر 4 ساعت و خارج از اختیار کارمند باشد در شمول رتبه بندی قرار می گیرند.

 احکام حقوقی افراد مشمول این طرح پس از تأیید کارگروه‌هایی که به همین منظور در ادارات آموزش و پرورش تشکیل می‌شوند، صادر خواهد شد؛ در این طرح، مشمولانی که در مناطق کمتر توسعه یافته اشتغال به خدمت دارند، به ازای هر یک سال سوابق تجربی، از تاریخ ابلاغ این مصوبه، از یک سال تعجیل(کسر سال به نسبت) در ارتقای رتبه بهره مند خواهد شد.

بر اساس این طرح برخی از شایستگی‌ها در محور طراحی و برنامه‌ریزی مانند آشنایی با مبانی، اصول، اهداف و روش‌های آموزشی و آشنایی با برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، طراحی آموزشی و تهیه درس است و در محور فرایند یاددهی و یادگیری و فعالیت های تکمیلی شاخص‌هایی مانند توانایی ایجاد انگیزه و نشاط در کلاس درس، مشارکت دادن دانش آموزان در جریان آموزش، توجه به فعالیت های فردی دانش آموزان، فعالیت‌های فردی و گروهی، مشارکت‌ در گروه‌ها و انجمن‌های علمی ـ آموزشی، بهره‌گیری از روش‌های فعال و اکتشافی در امر آموزش، استفاده به هنگام و موثر از رسانه‌ها و فناوری‌های جدید آموزشی مانند آی‌تی و آی‌سی‌تی، به کارگیری شیوه‌ها و ابزارهای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، ارائه تکالیف درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی و نوآوری و خلاقیت در فرایند آموزشی است.

بر اساس این طرح، ویژگی‌های پایه حرفه‌ای داشتن حداقل 6 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه مقدماتی، گذراندن 180 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی، کسب حداقل 75 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94ـ93، اشتغال به کار تمام وقت در سال تحصیلی 95ـ94 و کسب حداقل 60 درصد امتیاز شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای

ویژگی‌های ارشد حرفه‌ای، داشتن حداقل 12 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه پایه، گذراندن 150 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل 80 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94ـ93، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل 65 درصد امتیاز شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای، ویژگی‌های خبره حرفه‌ای، داشتن حداقل 18 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ارشد، گذراندن 120 ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل 85 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94ـ93، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل 75 درصد شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای و ویژگی‌های عالی حرفه‌ای

داشتن حداقل 24 سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه خبره، گذراندن 100 ساعت آموزشی، کسب حداقل 90 امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی 94ـ93، اشتغال به کار تمام‌وقت، کسب حداقل 85 درصد شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای است.

بر اساس این طرح، مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان که در یکی از رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی قرار می‌گیرند به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از تاریخ اول مهر 94 برخوردار خواهند شد.

 

 

منبع:  عصر ایران



تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 14:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

با تغییر سیستم آموزشی و تغییراتی که در کلاس ها صورت گرفت، امسال عملا دانش آموزی برای پایه دهم متوسطه وجود ندارد و طبق اعلام دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، به همین دلیل گفته شده، 60 هزار معلم بی کلاس ماندند.
تعدادی از معلمان از آموزش و پرورش گلایه دارند. یکی از آن ها در این باره می گوید: به خاطر طرح تحول آموزش و پرورش، امسال یکی از مقاطع متوسطه دوم بدون دانش آموز است و معلم های این پایه را برای ساماندهی به دبستان فرستاده اند. این کار برای ما مشکلات زیادی را به دنبال داشته است. تخصص لازم برای درس دادن در ابتدایی را نداریم و ساعات کارمان به هم خورده. چرا باید این اتفاق بیفتد؟
یک کارشناس آموزش و پرورش در این باره می گوید: میزان ساعاتی که در متوسطه یا هنرستان معلمان در طول روز در اختیار آموزش و پرورش هستند با ابتدایی متفاوت است. در هنرستان یک معلم سه روز در هفته یعنی 24 ساعت را پر می کند و در دبیرستان تنها معلم ها چهار روز در هفته کلاس دارند. اما در ابتدایی باید معلم 5 روز سر کلاس باشد چون ساعاتی که بچه ها را نگه می دارند کمتر است، ایجاد نارضایتی می کند.
محسن تقی آبادی درباره چرایی این نارضایتی ها گفت: معلم متوسطه تا سال پیش سه یا چهار روز سر کلاس بود ولی الان باید هر پنج روز هفته سر کلاس برود. نکته دوم این که معلم متوسطه با دانش آموز بزرگسال تر سر و کار داشته و تفاوت زیادی برای آموزش در ابتدایی و متوسطه وجود دارد.
او ادامه داد: در همه جای دنیا بهترین و تازه نفس ترین معلم ها و افرادی که تحصیلات بالاتری دارند را در مقطع ابتدایی به کار می گیرند و این نشان می دهد که آموزش به این مقطع حساسیت های خودش را دارد.
او گفت: معلمینی که از متوسطه به ابتدایی آورده می شوند با بی انگیزگی و نارضایتی کار می کنند و این قضیه برای خانواده ها نارضایتی ایجاد خواهد کرد چرا که هم انگیزه کافی برای تدریس وجود ندارد و هم تخصص لازم برای برخورد با بچه ابتدایی را دارند.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان این که این طرح که برای مدیریت نیروی انسانی انجام شده اشتباه است گفت: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش برای بازنشسته کردن کسانی که به سن بازنشستگی رسیده اند مقاومت نشان می دهد در حالی که اگر این بازنشسته ها بروند، 30 الی 40 هزار جای خالی ایجاد می شود و می توانند استخدام جدید داشته باشند تا هم جوان تر ها و تازه نفس ها به میدان بیایند هم مشکل اشتغال حل شود.
او در پاسخ به این سوال که بهترین راه حل برای مدیریت این نیروی انسانی چیست گفت: اگر ما از سال اول طرح تحول برنامه ریزی برای این وضعیت می کردیم، الان این اتفاق نمی افتاد. می بایست با تدبیر نیرو در تربیت معلم می گرفتیم و با برنامه ریزی بر مبنای آمار رشد جمعیت و تعداد دانش آموزان پیش می رفتیم. در آوردن میزان کسری و مازاد نیرو کار زیاد سختی نیست و می شود با یک دوراندیشی به جا تمامی از به وجود امدن مشکلات اینچنینی جلوگیری کرد.

منبع:‌خبر آنلاین



تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 14:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
شورای مرکز تقويم موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرد: پديده ماه‌گرفتگي کلي دوشنبه، ۶ مهر ۹۴ در ايران رخ می‌دهد.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، موسسه ژئوفيزيک با اعلام اين خبر افزود: ورود لبه ماه به سايه زمين در ساعت ۴ و ۳۷ دقيقه بامداد دوشنبه، ۶ مهر ۱۳۹۴، رخ مي‌دهد. در ساعت ۵ و ۴۱ دقيقه، سايه زمين تمام قرص ماه را مي‌پوشاند و ماه گرفتگي کلي آغاز مي‌شود.
در ساعت ۶ و ۵۳ دقيقه ماه گرفتگي کلي تمام شده و ماه شروع به خروج از سايه (باز شدن) مي‌کند. پايان ماه گرفتگي در ساعت ۷ و ۵۷ دقيقه اتفاق مي‌افتد. اين ماه گرفتگي در سراسر ايران قابل رؤيت است اما پايان گرفتگي در هيچ نقطه‌اي از ايران ديده نمي‌شود.
همچنين در مناطق شرقي ايران، قبل از آغاز گرفتگي کلي، ماه غروب مي‌کند.
اين گرفتگي غير از شرق آسيا و بخش‌هايي از آسياي ميانه، اقيانوسيه و بخش کوچکي از آلاسکا در تمام دنيا قابل رؤيت است.


تاريخ : یک شنبه 5 مهر 1394برچسب:, | 7:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یادداشت ارسالی/تحلیل رتبه بندی( مرگ تدریجی ارتقاء معیشت معلم )

ارتقاء معیشت در طول خدمت ۳۰ ساله معلم فقط و فقط در ۱۰ یا ۱۲ سال پایانی خدمت خواهد بود. یعنی یک سوم عمر خدمتی یک معلم از نظر معیشتی ارتقاء خواهد یافت…

معیشت معلمان

یادداشت ارسالی”تحلیل رتبه بندی (مرگ تدریجی ارتقاء معیشت معلم) به قلم هوشیار- دبیر آموزش و پرورش استان کرمانشاه

۱- در ۶ سال اول خدمت، کلاً رتبه بندی در کار نیست ( ارتقاء معیشت معلم صفر).
۲- بعد از ۶ سال اول تا ۱۲ سال خدمت، رتبه پایه و فقط ۱۵ درصد حق شغل (ارتقاء معیشت معلم خیلی ناچیز به مدت ۶ سال).
۳- از ۱۲ سال تا ۱۸ سال خدمت، رتبه ارشد و فقط ۲۵ درصد حق شغل (ارتقاء معیشت معلم ناچیز به مدت ۶ سال).
۴- از ۱۸ سال تا ۲۴ سال خدمت، رتبه خبره و ۳۵ در صد حق شغل (ارتقاء معیشت معلم متوسط به مدت ۶ سال).
۵- از ۲۴ سال خدمت تا بازنشستگی، رتبه عالی و ۵۰ درصد حق شغل(ارتقاء معیشت معلم نسبتا خوب به مدت۶ سال، اگر خدمت سربازی داشته باشد حدود ۴ سال در رتبه عالی حقوق دریافت خواهد کرد- فقط و فقط ۴ سال!!!!!!!!!). در ضمن در هر رتبه بایستی 3 سال توقف داشته باشید تا درصد مربوطه به شما تعلق بگیرد . مثلاً افرادی که تازه وارد رتبه پایه شده اند تا 3 سال آینده 15 درصد اضافه نخواهد شد.
نتیجه اینکه:
عملا ارتقاء معیشت در طول خدمت ۳۰ ساله معلم فقط و فقط در ۱۰ یا ۱۲ سال پایانی خدمت خواهد بود. یعنی یک سوم عمر خدمتی یک معلم از نظر معیشتی ارتقاء خواهد یافت.
تبریکات:

تبریک به مناسبت ارتقاء معیشت همه معلمان زحمت کش و فرهیخته که سال ها و ماه هاست که در بوق و کرناست.
تبریک به مناسبت ارتقاء معیشت ده دوازده سال پایانی عمر خدمتی معلم.
تبریک به مناسبت ارتقاء معیشت معلمان کم سابقه ی زیر ۶ سال .
تبریک به مناسبت محدود شدن ادامه تحصیل معلمان به یک مقطع بالاتردر طول مدت خدمت ۳۰ ساله در راستای توسعه بنیه ی علمی کشور و آموزش و پرورش.
تبریک به مناسبت نادیده گرفته شدن مدارک تحصیلی در رتبه بندی معلمان به عنوان متولیان اصلی ترویج علم و دانش.
و تبریک ویژه به معلمان بازنشسته زحمت کش بی بهره از رتبه بندی.



تاريخ : جمعه 3 مهر 1394برچسب:, | 20:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سید امیرقشمی
حجت الاسلام قرائتی استاد و مفسر نام آشنای کشورمان را می توان از منتقدان جدی آموزش و پرورش در همه دوره های بعد از پیروزی انقلاب به حساب آورد. ایشان که به دلیل سال ها متمادی عضویت در شورایعالی آموزش و پرورش از نزدیک با مسایل و مشکلات پیش روی این دستگاه آشنایی کامل دارد هر از گاهی با نقدهای دلسوزانه اش، برنامه ها و فعالیت ها و عملکرد آموزش و پرورش را به چالش می کشانده است.

این بار نیز در مراسم اختتامیه کنگره ملی فرهنگ و هنر روستاها و عشایر کشور با بیان این که مشکلات نظام آموزشی کشور با طرح تحول وزارت آموزش و پرورش در تغییر محتوای کتب درسی حل نمی شود، راه حل مشکلات نظام آموزشی را در گرو تحول در نیروی انسانی می داند.

کسی تردید ندارد که موفقیت آموزش و پرورش تا حدود زیادی تابع داشتن نیروهای متخصص و کاردان است چرا که معلم متعهد و با تجربه قادر خواهد بود سایر اجزا نظام آموزشی را حتی اگر نقایصی داشته باشد به کار گیرد، اما این گفته ایشان که تعطیلی بی دلیل کلاس های درس و گذراندن وقت کلاس به بطالت توسط معلمان و اساتید عامل اتلاف وقت دانش آموزان می باشد، بی انصافی و جفا در حق معلمانی است که سالیان سال با حداقل امکانات زحمات طاقت فرسایی را در راه تعلیم و تربیت آینده سازان این سرزمین متحمل شده اند.

فرافکنی ضعف ها و مشکلات مدیریت ها و کوتاهی مسئولان نظام آموزش و پرورش در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب با نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی معلمان و مقصر شناختن آنان از سوی شخصیتی دانشمند اثرات نامطلوبی بر معلمان درآستانه سالتحصیلی جدید خواهد گذاشت.

اکثر معلمان نسبت به حرفه مقدس معلمی متعهد و نسبت به دانش آموزان تعلق خاطر دارند، آنچه باعث اتلاف وقت دانش آموزان گردیده سیاست های غلط، تصمیمات نسنجیده و غیر کارشناسانه ای است که بر اساس سلیقه و اراده مدیران آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

جامعه فرهنگی کشور انتظار دارد تا حضرت ایشان با استفاده از قدرت نفوذ خود و ارایه نظرات کارشناسانه خود مدیران مسئول کشور را به رفع نواقص و کمبودهای آموزش و پرورش که پیشتر از سوی ایشان به نهاد شکست خورده تعبیرشده است و نیز حل مشکلات معیشتی معلمان و ارتقا منزلت اجتماعی آنان ترغیب نمایند



تاريخ : چهار شنبه 1 مهر 1394برچسب:, | 14:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
 
وزیرآموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی 95-1394 پیامی صادر کرد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، متن پیام دکترعلی اصغر فانی به شرح زیر می باشد:

سوگند به قلم و آن چه می نویسد و سپاس و ستایش پروردگار یکتا راکه اسباب تعالی انسان ها را در اندیشه ورزی و تفکر قرار داد. درآستانه پاییز برگ ریز ودرطلیعه ی مهرشورانگیز و هم زمانی فصل « دانش » و روز « نیایش » یاد وخاطره حماسه سازان و شهیدان دفاع مقدس به ویژه معلمان و دانش آموزان شهید را گرامی می دارم و بر روح تابناک امام شهیدان بنیانگذار جمهوری اسلامی که اصالت حضورِ انبیاء را برامر « آموزش و پرورش » انسان ها برشمرد و «معلم» و« مدرسه » را  مبدأ « سعادت » و « شقاوت » دانست، درود می فرستم.

بدون شک در جهان امروز نهاد تعلیم و تربیت در تعالی، رشد و پیشرفت همه جانبه ملت ها سهمی اساسی، سترگ و بی بدیل و در فرهنگ ملی و دینی ما والاترین جایگاه را دارد .

رهبر فرزانه انقلاب هم به درستی این نهاد را کانون اساسی برای خلق دنیای آینده خوانده و آینده کشور و همچنین دنیای ما را مرهون تلاش امروز آموزش و پرورش دانسته و هزینه کردن در آن را سرمایه گذاری و منشاء نتایج مضاعف می دانند.

همچنین رئیس جمهور محترم  نیز این نهاد مقدس را نقطه ی آغاز حل و فصل اساسی مشکلات کشور معرفی نموده و ارتقای فرهنگ ،  اخلاق، دینداری و ظهور همه پیشرفت ها را در سایه سار « مدرسه » و « معلم » ممکن و مقدور می دانند.

این نگاه های دقیق و توجه ویژه می تواند زمینه ساز صدر نشینی نهاد آموزش و پرورش ، حمایت همه جانبه تمامی دستگاه ها و نویدبخش تحقق عزمی ملی برای ایجاد تحوّل واقعی باشد.

اینجانب در سالی که  مزین به «همدلی و همزبانی دولت و ملت » است، طلوع مهر و آغاز سال تحصیلی 95-1394 و بازگشایی مدارس این بوستان های علم و اندیشه را به همه دانش آموزان عزیز ، فرهنگیان فرهیخته و اولیاء گرامی ، صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم.

آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید ، با ایجاد زیر ساخت های لازم ، همه تلاش و مساعی خود را  به کارگرفته تا با یاری و همراهی مربیان و معلمان دلسوز ، مدیران آگاه واولیاء ارجمند، باتوجه به رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و توصیه های داهیانه رئیس جمهورمحترم و برنامه های ارایه شده به مجلس شورای اسلامی و سیاست های « ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی ، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت ها ، تمرکز زدایی و بودجه ریزی عملیاتی » ، تحول بنیادین در آموزش وپرورش را  از یک « ضرورت » به مرحله اجرای راهکارها و حرکت براساس نقشه راه سند تحول بنیادین برساند تا بتواند در پرتو این اسناد بالادستی و اهتمام جدی به ساحت های تربیت، توسعه عدالت آموزشی ، انسجام اجتماعی ، گسترش مشارکت، توجه به منزلت و جایگاه معلم، تعمیق هویت ایرانی و اسلامی، بسط فرهنگ گفتگو و پرورش نسلی توانمند، صلح جو و متخلق به فرهنگ ایرانی و اسلامی بپردازد .

بدون تردید معلمان وآموزگاران دلسوز، این طلایه داران دانایی ، اصلی ترین محور تحقق عینی سیاست ها وبرنامه های تحولی آموزش و پرورش در مدرسه می باشندکه درکنار همراهی و مشارکت اولیا شریف دانش آموزان از طریق حضور موثر در انجمن های اولیاء و مربیان می توانند تسهیل گر دست یابی به این افق های روشن باشند.

از خداوند متعال می خواهم در پرتو توجهات حضرت ولی عصر (عج) وبا ابتنا بر کاربست « تدبیر » در کلیه امور، بهار تعلیم وتربیت وسال تحصیلی جدید نویدبخش پیشرفت همه جانبه کشور و بسط «امید » در پیکر جامعه همیشه سرافراز ایران اسلامی باشد .



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 12:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه نتایج آزمون استخدامی ۳۰ مهر یا اول آبان توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، گفت: هفته نخست آبان نیز کار گزینش و مصاحبه تخصصی توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود.

سید حسن حسینی مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش  در پاسخ به این پرسش که نتایج آزمون استخدامی این وزارتخانه چه زمانی اعلام می‌شود؟‌اظهار داشت:‌طبق تفاهم با سازمان سنجش مقرر شد تا نتایج 30 مهر یا اول آبان اعلام شود.
وی افزود:‌ طبق قانون سازمان سنجش باید تا سه برابر ظرفیت اعلام نتیجه کند، پس از آن اقدامات مربوط به مصاحبه تخصصی و گزینش توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت:‌30 درصد سهم پذیرش مربوط به مصاحبه تخصصی و 70 درصد سهم آزمون است که نتایج این دو با یکدیگر، نفرات پذیرفته شده را مشخص می‌کند. انجام این مراحل برای هر نفر حدود 140 هزار تومان هزینه دارد.
حسینی بیان کرد: بعد از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش، آموزش و پرورش در نیمه نخست آبان کار گزینش و مصاحبه را انجام می‌دهد و پس از اعلام نتایج دوره‌های آموزشی توسط دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود که جلسات مربوطه در این زمینه در حال برگزاری است و تلاش می‌کنیم از اواخر آبان یا اوایل آذر دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 12:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش سایت خبری تحلیلی 9 صبح  به نقلاز روزنامه اعتماد، زنگ آغاز شروع سال تحصيلي جديد با شروع مهر نواخته مي‌شود تا آموزش‌و‌پرورش همزمان با نشستن دانش‌آموزان پشت نيمكت‌هاي كلاس وارد سومين دوره خود در دولت يازدهم شود. چند ماه است كه وزير و معاونانش در مناسبت‌هاي مختلف از طرح رتبه‌بندي معلمان به عنوان برگ برنده‌اي نام مي‌برند كه قرار است از هفته آينده تغييراتي را در وضعيت معلمان ايجاد كند تا شايد پرونده اعتراضات معلمان كه در نيمه دوم سال گذشته و نيمه اول سال جاري بارها خبرساز شد، بسته شود. در اين ميان چند تن از معلمان هنوز در بازداشت به سر مي‌برند و علي‌اصغر فاني هفته گذشته در جمع خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه همكارانش « با شروع سال تحصيلي آزاد شوند.»سال تحصيلي جديد از راه مي‌رسد اما مطالبات قديمي معلمان بر جاي خود باقي است. مهدي نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش به برخي از اين مطالبات، اقدامات آموزش و پرورش و البته رابطه اين وزارتخانه با انجمن‌هاي صنفي فرهنگيان اشاره كرد.

 
بخشي از بدنه فرهنگيان معتقدند كه طرح رتبه‌بندي آن‌گونه كه بايد، پاسخگوي نيازهاي اين قشر نيست و بيشتر ترجيح مي‌دهند كه مانند نظام مهندسي و نظام پزشكي جايي باشد كه اختيار و آزادي عمل بيشتري براي‌شان وجود داشته باشد. در مقابل اين گفته چه دفاعي از رتبه‌بندي مي‌توان كرد؟


امروز سند تحول بنيادين، سند مادري است كه تمام فعاليت‌هاي آموزش و پرورش بايد حول محور آن برنامه‌ريزي، سياستگذاري و اجرا شود. در سند تحول دو حسن از اين منظر وجود دارد؛ اول طراحي و استقرار سيستم سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان و دوم طراحي و استقرار نظام رتبه‌بندي معلمان. اين دو به هم وابسته هستند در سنجش صلاحيت حرفه‌اي صلاحيت و توانايي معلمان در دوره‌هاي زماني خاص سنجيده مي‌شود هم در بدو ورود و هم بر اساس پيش‌بيني‌هاي اوليه ما هر پنج سال يك‌بار كساني كه به گونه‌هاي مختلف سعي در ارتقاي توانايي خود دارند از امتياز بيشتري برخوردار شوند، دوم اينكه متاثر از رتبه‌بندي معلمان است يعني اگر معلمي تلاش و پژوهش بيشتري كرد و براي بچه‌ها وقت بيشتري گذاشت رتبه برتر مي‌گيرد و ما‌به‌ازاي اين رتبه از حقوق و مزاياي بيشتري هم برخوردار مي‌شود. اين دو طرح با اين ديد در حال تنظيم هستند كه رتبه‌بندي مراحل آخرش را طي مي‌كند و اميدواريم كه در آغاز سال تحصيلي اجرايي شود. دولت محترم هم با وجود مشكلات و تنگناهاي مالي كه داشت اعتبارات مورد نياز اين طرح را اختصاص داده است تا از مهر ماه براي شش ماه دوم سال اجرايي شود. براي سال آينده هم كه تامين اعتبار شده. ما در شروع راه هستيم همان‌گونه كه مي‌دانيد سند تحول بنيادين يك سند استراتژيك براي وزارت آموزش و پرورش است و ذيل سند چشم‌انداز بيست‌ساله كشور قرار مي‌گيرد. احكام ١٣١ گام سندبايد در طول زمان اجرا شود و نمي‌شود انتظار داشت كه يك‌شبه محقق شوند. خوشبختانه نقشه راه سند هم رونمايي شده است. نقشه راه تقدم و تاخر و زمان‌بندي اجراي احكام را مشخص مي‌كند كه گامي است به سوي جلو تا زمينه اجراي مناسب‌تر سند فراهم شود.

بحث ديگر اعتراض معلمان به نابرابري ميان آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌هاي دولتي است. دولت يازدهم براي رفع اين نابرابري چه قدمي برداشته؟

كسري‌هاي آموزش و پرورش و نابرابري‌هاي موجود در حقوق معلمان يك شبه اجرا نشده كه يك شبه درمان شود. ساليان سال اينها روي هم انباشته شده‌اند و براي همين زمان مي‌برد تا جبران شود. دولت از منظر خودش نگاه مي‌كند و مي‌گويد من حقوق را افزايش داده‌ام و درست هم مي‌گويد: چون به ساير دستگاه‌ها ٧٠ تا ٨٠ درصد بودجه تخصيص داده‌ و به آموزش و پرورش ١١٠ درصد پس اگر از اين منظر نگاه كنيم حرف دولت درست است. اما وقتي نياز معلمان و ميزان حقوق‌شان را مي‌بينيم، متوجه مي‌شويم كه حداقل با دستگاه‌هاي مشابه دولتي فاصله دارد. از نظر خود بودجه‌هاي آموزش و پرورش هم اين كسري مضاعف و مزمن است، وقتي يك دستگاهي بالاي ٩٧ درصد اعتباراتش صرف حقوق كاركنان مي‌شود ديگر بودجه‌اي براي طراحي و برنامه‌ريزي دارد. بارها شاهد بوده‌ايد كه مديران ما از تامين اعتبار براي هزينه آب و برق مدارس نگرانند و مي‌نالند. اين هست كه بايد زمان بدهيم و ما اميدواريم كه در برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش در اولويت اعتبارات دولتي قرار بگيرد تا مشكلات كاستي‌هاي مزمن را بتوانيم جبران كنيم.

اما در كوتاه‌مدت هم مطالباتي وجود دارد، در چند ماه گذشته اعتراضات و تجمع سكوت معلمان بارها خبرساز شده، براي رسيدگي به اين درخواست‌ها چه مي‌كنيد؟


معلم‌ها قشر فهميده و فرهيخته‌اي هستند، شرايط كشور را درك مي‌كنند و تاكنون هم همراهي كرده‌اند. در مورد اعتراضات هم كه مي‌فرماييد بايد بگويم خيلي از معلمان ديگر هم مشكلات مالي دارند اما در اين حركت‌ها شركت نكرده‌اند به اين دليل كه شرايط دولت را درك مي‌كنند و البته همه اينها به اين معنا نيست كه دولت و مجلس نبايد وظايف خود را انجام دهند. همچنان كه متوليان امر تخصيص اعتبارات دولتي مدعي هستند كه امكاناتي را براي آموزش و پرورش و فرهنگيان فراهم آورده‌اند اما انتظار ما و معلمان اين است كه توجه بيشتري به اين امر شود. ما هم از نابرابري‌ها و تفاوت‌ها رنج مي‌بريم و اميدواريم كه اين قشر فرهيخته‌اي كه همواره مدافع دولت بوده و هست، همواره همراه انقلاب بوده و خواهد بود مشكلات معيشتي‌اش به حداقل برسد و بتواند زندگي خوبي را داشته باشد و با نشاط بيشتري سر كلاس‌هاي درس حاضر شوند. عدد و رقم‌ها نشان مي‌دهند كه درصد رشد بودجه آموزش و پرورش و حقوق معلمان نسبت به دستگاه‌هاي ديگر بهتر بوده اما هنوز به حد مطلوب نرسيده است.

معاون حقوقي وزارت آموزش و پرورش از وجود تعدادي معلم زنداني خبر داد. سيستم حمايتي آموزش و پرورش تا كجا اجازه پيگيري مسائل معلمان را دارد؟


اين نوع مسائل در همه دستگاه‌ها وجود دارد يك مشكل اجتماعي است نه صنفي. اين جمله مشكلات براي آحاد مردم به وجود مي‌آيد بخشي از آنها هم خب طبعا معلم هستند.

يكي از مشاوران وزير در گفت‌وگو با ما گفت چون معلم هستند وزير آموزش و پرورش شخصا اقدام كرده است.

بله من گاهي گله كرده‌ام كه گاهي در اين جاده‌ها تصادف پيش مي‌آيد اما تا دو تا معلم تصادف كنند عنوان شغلي‌شان ذكر مي‌شود. اين به قشر ربطي ندارد. معلم‌ها هم مانند ديگر مردم به دليل مشكلات مالي گاهي به زندان مي‌افتند. از آنجايي كه اين موضوع براي وزارت آموزش و پرورش اهميت دارد و مسووليتي كه در جهت حمايت از معلمان براي خودش قايل است، وزير تدابيري را اتخاذ كرده است تا با استفاده از منابع دولتي و كمك‌هاي خيرين بتوانند بخشي از مشكلات معلمان عزيز را كاهش دهند. اين كمك دستگاهي نيست و در تمام اقشار هست.

زندانيان صنفي چطور كه الان در مطالبات هم اسم‌شان مطرح مي‌شود و فرهنگيان خواستار آزادي آنها هستند.

دستگاه‌هاي ذي‌ربط بايد پاسخ دهند، قطعا نگاه آن دستگاه‌ها هم به آموزش و پرورش و معلمان نگاهي توام با كرامت است. هيچ كدام از اين مسوولان نظامي و امنيتي دل‌شان نمي‌خواهد حرمت معلمان شكسته شود و اگر مواردي هم پيش آمده اميدواريم هر‌چه زودتر مرتفع شود.

چقدر واقعا انجمن‌هاي صنفي در تصميم‌گيري‌ها سهيم هستند؟

شايد حضور انجمن‌هاي صنفي به صورت نظام‌مند اندك باشد اما حضور معلمان و مديران در سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌هاي آموزش و پرورش خيلي پررنگ است.

از چه طريقي؟

مثلا گروه‌هاي آموزشي داريم كه متشكل از معلمان است. اين تشكل‌ها و گروه‌هاي آموزشي در فرآيند تصميم‌گيري حضور دارند و ديدگاه، نظرات و نقدشان به سيستم منتقل مي‌شود. نمايندگان معلمان در انواع و اقسام تشكل‌ها، جلسات و برنامه‌هاي ما از شوراي‌عالي آموزش و پرورش گرفته تا ساير بخش‌ها حضور دارند نه به عنوان تشكل سياسي و صنفي بلكه به عنوان فرد يا جمعي از گروه معلمان.

يعني انجمني اسم صنفي داشته باشد مشكلي دارد؟

نه اشكالي ندارد اما شرايط به گونه‌اي است كه ما از حضور ساير تشكل‌ها داريم بهره مي‌گيريم.

اصلا ارتباطي با اين كانون و انجمن‌هاي صنفي داريد؟

بله گاهي ارتباطاتي بوده و از ظرفيت آنها استفاده شده است.

اما گويا خيلي پررنگ نيست.

شايد اما اين ادعا را كه ارتباط سياستگذاران با معلمان كمرنگ است را قبول ندارم اما با يك تشكل شايد.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد»:
نابرابری حقوق معلمان یک‌شبه درمان نمی‌شود
 
 

مرضیه کوهستانی/ زنگ آغاز شروع سال تحصیلی جدید با شروع مهر نواخته می‌شود تا آموزش‌و‌پرورش همزمان با نشستن دانش‌آموزان پشت نیمکت‌های کلاس وارد سومین دوره خود در دولت یازدهم شود. چند ماه است که وزیر و معاونانش در مناسبت‌های مختلف از طرح رتبه‌بندی معلمان به عنوان برگ برنده‌ای نام می‌برند که قرار است از هفته آینده تغییراتی را در وضعیت معلمان ایجاد کند تا شاید پرونده اعتراضات معلمان که در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول سال جاری بارها خبرساز شد، بسته شود. در این میان چند تن از معلمان هنوز در بازداشت به سر می‌برند و علی‌اصغر فانی هفته گذشته در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که همکارانش « با شروع سال تحصیلی آزاد شوند.»سال تحصیلی جدید از راه می‌رسد اما مطالبات قدیمی معلمان بر جای خود باقی است. مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد» به برخی از این مطالبات، اقدامات آموزش و پرورش و البته رابطه این وزارتخانه با انجمن‌های صنفی فرهنگیان اشاره کرد.

 

بخشی از بدنه فرهنگیان معتقدند که طرح رتبه‌بندی آن‌گونه که باید، پاسخگوی نیازهای این قشر نیست و بیشتر ترجیح می‌دهند که مانند نظام مهندسی و نظام پزشکی جایی باشد که اختیار و آزادی عمل بیشتری برای‌شان وجود داشته باشد. در مقابل این گفته چه دفاعی از رتبه‌بندی می‌توان کرد؟

امروز سند تحول بنیادین، سند مادری است که تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید حول محور آن برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و اجرا شود. در سند تحول دو حسن از این منظر وجود دارد؛ اول طراحی و استقرار سیستم سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان و دوم طراحی و استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان. این دو به هم وابسته هستند در سنجش صلاحیت حرفه‌ای صلاحیت و توانایی معلمان در دوره‌های زمانی خاص سنجیده می‌شود هم در بدو ورود و هم بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ما هر پنج سال یک‌بار کسانی که به گونه‌های مختلف سعی در ارتقای توانایی خود دارند از امتیاز بیشتری برخوردار شوند، دوم اینکه متاثر از رتبه‌بندی معلمان است یعنی اگر معلمی تلاش و پژوهش بیشتری کرد و برای بچه‌ها وقت بیشتری گذاشت رتبه برتر می‌گیرد و ما‌به‌ازای این رتبه از حقوق و مزایای بیشتری هم برخوردار می‌شود. این دو طرح با این دید در حال تنظیم هستند که رتبه‌بندی مراحل آخرش را طی می‌کند و امیدواریم که در آغاز سال تحصیلی اجرایی شود. دولت محترم هم با وجود مشکلات و تنگناهای مالی که داشت اعتبارات مورد نیاز این طرح را اختصاص داده است تا از مهر ماه برای شش ماه دوم سال اجرایی شود. برای سال آینده هم که تامین اعتبار شده. ما در شروع راه هستیم همان‌گونه که می‌دانید سند تحول بنیادین یک سند استراتژیک برای وزارت آموزش و پرورش است و ذیل سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور قرار می‌گیرد. احکام ١٣١ گام سندباید در طول زمان اجرا شود و نمی‌شود انتظار داشت که یک‌شبه محقق شوند. خوشبختانه نقشه راه سند هم رونمایی شده است. نقشه راه تقدم و تاخر و زمان‌بندی اجرای احکام را مشخص می‌کند که گامی است به سوی جلو تا زمینه اجرای مناسب‌تر سند فراهم شود.

بحث دیگر اعتراض معلمان به نابرابری میان آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های دولتی است. دولت یازدهم برای رفع این نابرابری چه قدمی برداشته؟

کسری‌های آموزش و پرورش و نابرابری‌های موجود در حقوق معلمان یک شبه اجرا نشده که یک شبه درمان شود. سالیان سال اینها روی هم انباشته شده‌اند و برای همین زمان می‌برد تا جبران شود. دولت از منظر خودش نگاه می‌کند و می‌گوید من حقوق را افزایش داده‌ام و درست هم می‌گوید: چون به سایر دستگاه‌ها ٧٠ تا ٨٠ درصد بودجه تخصیص داده‌ و به آموزش و پرورش ١١٠ درصد پس اگر از این منظر نگاه کنیم حرف دولت درست است. اما وقتی نیاز معلمان و میزان حقوق‌شان را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که حداقل با دستگاه‌های مشابه دولتی فاصله دارد. از نظر خود بودجه‌های آموزش و پرورش هم این کسری مضاعف و مزمن است، وقتی یک دستگاهی بالای ٩٧ درصد اعتباراتش صرف حقوق کارکنان می‌شود دیگر بودجه‌ای برای طراحی و برنامه‌ریزی دارد. بارها شاهد بوده‌اید که مدیران ما از تامین اعتبار برای هزینه آب و برق مدارس نگرانند و می‌نالند. این هست که باید زمان بدهیم و ما امیدواریم که در برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش در اولویت اعتبارات دولتی قرار بگیرد تا مشکلات کاستی‌های مزمن را بتوانیم جبران کنیم.

اما در کوتاه‌مدت هم مطالباتی وجود دارد، در چند ماه گذشته اعتراضات و تجمع سکوت معلمان بارها خبرساز شده، برای رسیدگی به این درخواست‌ها چه می‌کنید؟

معلم‌ها قشر فهمیده و فرهیخته‌ای هستند، شرایط کشور را درک می‌کنند و تاکنون هم همراهی کرده‌اند. در مورد اعتراضات هم که می‌فرمایید باید بگویم خیلی از معلمان دیگر هم مشکلات مالی دارند اما در این حرکت‌ها شرکت نکرده‌اند به این دلیل که شرایط دولت را درک می‌کنند و البته همه اینها به این معنا نیست که دولت و مجلس نباید وظایف خود را انجام دهند. همچنان که متولیان امر تخصیص اعتبارات دولتی مدعی هستند که امکاناتی را برای آموزش و پرورش و فرهنگیان فراهم آورده‌اند اما انتظار ما و معلمان این است که توجه بیشتری به این امر شود. ما هم از نابرابری‌ها و تفاوت‌ها رنج می‌بریم و امیدواریم که این قشر فرهیخته‌ای که همواره مدافع دولت بوده و هست، همواره همراه انقلاب بوده و خواهد بود مشکلات معیشتی‌اش به حداقل برسد و بتواند زندگی خوبی را داشته باشد و با نشاط بیشتری سر کلاس‌های درس حاضر شوند. عدد و رقم‌ها نشان می‌دهند که درصد رشد بودجه آموزش و پرورش و حقوق معلمان نسبت به دستگاه‌های دیگر بهتر بوده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش از وجود تعدادی معلم زندانی خبر داد. سیستم حمایتی آموزش و پرورش تا کجا اجازه پیگیری مسائل معلمان را دارد؟

این نوع مسائل در همه دستگاه‌ها وجود دارد یک مشکل اجتماعی است نه صنفی. این جمله مشکلات برای آحاد مردم به وجود می‌آید بخشی از آنها هم خب طبعا معلم هستند.

یکی از مشاوران وزیر در گفت‌وگو با ما گفت چون معلم هستند وزیر آموزش و پرورش شخصا اقدام کرده است.

بله من گاهی گله کرده‌ام که گاهی در این جاده‌ها تصادف پیش می‌آید اما تا دو تا معلم تصادف کنند عنوان شغلی‌شان ذکر می‌شود. این به قشر ربطی ندارد. معلم‌ها هم مانند دیگر مردم به دلیل مشکلات مالی گاهی به زندان می‌افتند. از آنجایی که این موضوع برای وزارت آموزش و پرورش اهمیت دارد و مسوولیتی که در جهت حمایت از معلمان برای خودش قایل است، وزیر تدابیری را اتخاذ کرده است تا با استفاده از منابع دولتی و کمک‌های خیرین بتوانند بخشی از مشکلات معلمان عزیز را کاهش دهند. این کمک دستگاهی نیست و در تمام اقشار هست.

زندانیان صنفی چطور که الان در مطالبات هم اسم‌شان مطرح می‌شود و فرهنگیان خواستار آزادی آنها هستند.

دستگاه‌های ذی‌ربط باید پاسخ دهند، قطعا نگاه آن دستگاه‌ها هم به آموزش و پرورش و معلمان نگاهی توام با کرامت است. هیچ کدام از این مسوولان نظامی و امنیتی دل‌شان نمی‌خواهد حرمت معلمان شکسته شود و اگر مواردی هم پیش آمده امیدواریم هر‌چه زودتر مرتفع شود.

چقدر واقعا انجمن‌های صنفی در تصمیم‌گیری‌ها سهیم هستند؟

شاید حضور انجمن‌های صنفی به صورت نظام‌مند اندک باشد اما حضور معلمان و مدیران در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش خیلی پررنگ است.

از چه طریقی؟

مثلا گروه‌های آموزشی داریم که متشکل از معلمان است. این تشکل‌ها و گروه‌های آموزشی در فرآیند تصمیم‌گیری حضور دارند و دیدگاه، نظرات و نقدشان به سیستم منتقل می‌شود. نمایندگان معلمان در انواع و اقسام تشکل‌ها، جلسات و برنامه‌های ما از شورای‌عالی آموزش و پرورش گرفته تا سایر بخش‌ها حضور دارند نه به عنوان تشکل سیاسی و صنفی بلکه به عنوان فرد یا جمعی از گروه معلمان.

یعنی انجمنی اسم صنفی داشته باشد مشکلی دارد؟

نه اشکالی ندارد اما شرایط به گونه‌ای است که ما از حضور سایر تشکل‌ها داریم بهره می‌گیریم.

اصلا ارتباطی با این کانون و انجمن‌های صنفی دارید؟

بله گاهی ارتباطاتی بوده و از ظرفیت آنها استفاده شده است.

اما گویا خیلی پررنگ نیست.

شاید اما این ادعا را که ارتباط سیاستگذاران با معلمان کمرنگ است را قبول ندارم اما با یک تشکل شاید.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص وضعیت معلمان هنرستان‌ها و ارائه خدمات به آنها گفت: تا مدتی پیش قبل از اجرای قانون خدمات کشوری برای معلمان هنرستان ها حق فنی وجود داشت اما با توجه به اینکه قانون خدمات کشوری به همه کارمندان نگاه یکسانی دارد این قضیه بهره‌مندی از حق فنی لغو شده است. 
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر به دنبال این مسئله هستیم تا مجددا معلمان هنرستان‌ها از مزایا بهره‌مند شوند و برای پیگیری این قضیه از مراجع مختلف اقدامات لازم از سوی آموزش و پرورش در حال انجام است. 
 
زرافشان با بیان اینکه معلمان هنرستان‌ها با توجه به شرایط کاری که دارند،‌نیازمند برخورداری از حق فنی هستند، تصریح کرد: سختی کار و گاهی فعالیت در شرایط خطرناک از مسائلی است که توجه به اجرای مجدد حق فنی را شدت می‌بخشد . 
 
معاون آموزش متوسطه از دیگر مسائلی که معلمان هنرستان‌ها با آنها مواجه هستند، بحث تفاوت سلامت کاری است که تلاش بر این است تا در قانون کشوری این موضوع هم بر طرف شود. 
 
وی در پایان با اشاره به اینکه مسیر اداری برای رفع مشکلات معلمان در جریان است، گفت: این فرآیند طولانی می باشد ولیکن آموزش و پرورش همچنان پیگیر این وضعیت است.


تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش زمان به نقل از خبرگزاری فارس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع نیروی انسانی آموزش و پرورش و احتمال کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید با اجرای «مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی»، اظهار داشت: اکنون در انتظار اقدام مجلس درباره این مصوبه هستیم که اگر به شورای نگهبان ارائه شود باید ببینیم نظر این شورا در خصوص مصوبه مجلس درباره بازنشستگان چه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، آیا باید حدود 30 هزار نفر از آموزش و پرورش خارج شوند؟»، گفت: این موضوع اصلاً بحث آموزش و پرورش نیست و موضوع کل کشور است زیرا آموزش عالی، مجلس، قوه قضائیه و به طور کلی تمام قوا را در بر می‌گیرد.

زرافشان با بیان اینکه اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، با مشکل مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال، ساماندهی نیروی انسانی را با فرض استفاده از این افراد انجام داده‌ایم، منتظر هستیم که آیا مجلس این مصوبه را ارسال می‌کند یا اینکه در نظر دارند برای سال آینده در نظر بگیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این مصوبه تصویب شود باید خیلی سریع بازنگری در ساماندهی داشته باشیم و نیروهایی را جایگزین کنیم و اگر این مصوبه تصویب نشود خوشبختانه مشکل خاصی برای سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سیدمحمد میرمحمدی امروز در همایش مدیران مدارس استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن شهیدان پاکنژاد یزد برگزار شد، نظام هماهنگ پرداخت را از انتظارات فرهنگیان کشور و استان خواند و خواستار پیگیری‌های بیشتر این مجموعه در دولت و مجلس برای تحقق این مهم شد.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های امروز در حوزه آموزش و پرورش را تاثیر سوء شبکه‌های اینترنتی، تلفن همراه و ماهواره‌ای بر دانش اموزان ذکر کرد و گفت: این موضوع در سفر دکتر واعظی وزیر ارتباطات مطرح و پیشنهاد طراحی و ساخت تبلت‌های ویژه دانش اموزان با محتوی مناسب بومی و آموزشی مطرح شد.

میرمحمدی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در ایستان در این رابطه، ابراز امیدواری کرد که با توجه به هزینه اندک هر کدام از این تبلت‌ها، در این رابطه شاهد استفاده کشوری از این وسیله برای هر دانش‌آموز باشیم.

استاندار با اشاره به حساسیت بالای دانشگاه فرهنگیان در تربیت افرادی که آینده‌سازان کشور را تربیت خواهند کرد، اندیشیدن تدابیر برای استفاده از ارزنده‌ترین اساتید در این دانشگاه را خواستار شد.

به گفته وی، آموزش و پرورش، معماری است که بنای علم و فرهنگ، ادب و اخلاق، و بسترساز مسائل مادی و معنوی متعددی است و قطعاً معماران آن باید خشت اول را به نحوی صحیح بگذارند که تا ثریا کج نرود.

میرمحمدی همچنین از پیشنهاد استان در رابطه با جذب نخبگان و دانش اموزان ممتاز کشور سخن گفت و افزود: مجموع این افراد حدود ۲۰۰ نفر در سال خواهند شد و جلب آن‌ها برای جلوگیری از فرار مغز‌ها برای دولت کار دشواری نخواهد بود.

وی در ادامه وجود ظرفیت‌های دانش آموزی، نظم و مدیریت مدارس، معلمان، خانواده و محیط مدرسه را از عوامل موثر در اموزش و پرورشی مطلوب عنوان کرد و افزود: خوشبختاه در یزد ظرفیت‌های دانش آموزی بسیار مطلوبی وجود دارد به نحوی که دانش اموزان این خطه برای ۲۱ سال متوالی صدرنشینی قبولی کنکور سراسری را در اختیار دارند.

استاندار مدارس استان را به لحاظ نظم و انضباط با بهره‌مندی از مدیریت شایسته مدارس خوب قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه فرهنگیان و معلمان استان یزد از احساس مسئولیت بالایی در رابطه با فعالیت کاری خود برخوردارند و علی رغم مشکلاتی که وجود دارد، آموزش دانش اموزان را در اولویت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به نقش به سزای اولیاء در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، بر ارتباط تنگاتنگ اولیاء و مربیان بیش از گذشته تاکید کرد و گفت: اولیاء دانش اموزان نیز باید از اموزش‌های لازم برای نحوه رفتار با فرزندانشان از طریق مدارس بهره‌مند شوند.

میرمحمدی با اشاره به آخرین عامل یعنی محیط‌های آموزشی و نقش آن‌ها در شادابی و طراوات و یا برعکس افسردگی دانش آموزان، اظهار کرد: متاسفانه در این رابطه مدارس فرسوده در استان داریم که نیازمند بازسازی هستند و در این رابطه با اداره کل آموزش و پرورش استان همکاری لازم را خواهیم داشت.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۶ نماینده آغاز شد. این اولین جلسه مجلس پس از سه هفته تعطیلات است.

اولین دستور کار جلسه علنی امروز ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان) است.

امروز نمایندگان همچنین دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی با انتخاب مجلس به عنوان ناظر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار دارند.

وکلای ملت امروز همچنین گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود را بررسی خواهند کرد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

وکلای ملت امروز همچنین رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی را در دستور کار دارند.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کار برگ تعیین میزان افزایش  حق شغل رتبه بندی

فایل مربوط به محاسبه رتبه بندی توسط یکی از همکاران پرتلاش برای استفاده کاربران محترم این وبلاگ طراحی شده است.

جهت مشاهده به لینک زیر مراجعه نمایید.
لینک دانلود



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 1:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

طرح یک روز بدون کیف و کتاب دانش آموزان در مدرسه همچون سال گذشته و بدون هیچ تغییری در سال جدید در روزهای پنجشنبه اجرا می شود. به نقل از ایرنا:از سال 89 وزیر وقت آموزش و پرورش پیشنهاد تعطیلی مدارس را با هدف اینکه دانش آموزان یک روز را با والدین خود و در کنار آنان بیشتر سپری کنند، مطرح و این موضوع با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش از سال تحصیلی 90 نخست با تعطیلی مدارس ابتدایی و در مرحله بعدی با تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی در روزهای پنجشنبه همراه شد.
محمد فاضل مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا درباره بازگشایی پنجشنبه های مدارس در سال تحصیلی جدید 95 - 94 گفت: امسال نیز همان دو هزار و 150 مدرسه ای که سال گذشته در طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه مشارکت کردند، همچنان این طرح را اجرا می کنند.
وی افزود: هنوز در ارزیابی نهایی در خصوص اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب به نتیجه نرسیده ایم.
مشاور وزیر با عنوان این مطلب که سیاست آموزش و پرورش دادن اختیار به مدیران مدرسه است، ادامه داد: اجرای این سیاست موجب می شود تا مدیران با مشورت اولیای مدرسه تشخیص دهند آیا مدرسه پنجشنبه ها باز باشد یا خیر و چه فعالیت هایی انجام شود که اجرای این سیاست یکی از آرزوهای وزیر آموزش و پرورش نیز است.

**اجرای تعطیلی پنجشنبه ها در شش هزار مدرسه
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: تنها مشکل این طرح تامین اعتبارات لازم برای اجرای آن است.
حمیدرضا کفاش اظهارداشت: گزارش نهایی در این خصوص به وزیر آموزش و پرورش ارایه شده و درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری در سطح شش هزار مدرسه برگزار شود مشروط به اینکه اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود.

**اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها از سال 91 در تمام مدارس
این طرح که از سال 89 مطرح و در سال 90 تنها در مقطع ابتدایی و به طور آزمایشی به مورد اجرا گذاشته شد ، در پایان سال ، آموزش و پرورش در دولت دهم اعلام کرد به دلیل استقبال خانواده ها این طرح در مهر ماه 91 در تمام دبستان های کشور به صورت سراسری اجرا شود. همچنین در تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک نوبته بودند و امکان تعطیلی پنجشنبه مدارس را داشتند، این طرح اجرا شد.

** تعطیلی پنجشنبه های مدارس نتیجه مثبت نداشت
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تعطیلی پنجشنبه مدارس در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: موضوع را باید تفکیک کرد ؛ مساله موظف معلمان یک موضوع قانونی است و تفاوتی بین دوره ها نیست و باید این موضوع را تنظیم کنیم که این وظایف چگونه باشد.
حمید رضا کفاش با بیان اینکه دولت در صدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست، خاطرنشان کرد: در مصوبه یاد شده تعطیلی وجود ندارد و مساله شخصی بوده است و در ساماندهی مساله آموزش تصویب و ابلاغ شده است.
وی با اشاره به ساعات برنامه هفتگی مدارس تصریح کرد: برنامه هفتگی مدارس در 25 جلسه آموزشی و در 5روز اول هفته ساماندهی می شود؛ بر این اساس دانش آموزان اول و دوم دبستان 45 دقیقه در کلاس حضور دارند و دانش آموزان سوم، چهار و پنجم دبستان 50 دقیقه در کلاس حضور دارند.
کفاش ادامه داد: پس از جلسه آموزش دانش آموزان اول و دوم دبستان 20 دقیقه و دانش آموزان سوم، چهارم و پنجم دبستان 15 دقیقه زمان استراحت در اختیار خواهند داشت؛ همچنین 15 دقیقه زمان بندی برای شروع کلاس های درس و 20 دقیقه برای اقامه نماز جماعت در نظر گرفته شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس تصریح کرد: مدارس ابتدایی می توانند روز پنجشنبه برای فعالیت های مکمل و فوق برنامه و همچنین شرکت معلمان در کلاس های ضمن خدمت دایر باشند.
وی با بیان اینکه موضوع تعطیلی در آموزش و پرورش سابقه دارد ، گفت: یک بار این موضوع برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 79ـ 78 برای تعطیلی پنجشنبه مدارس اتفاق افتاد که پژوهشکده کودکان استثنایی مسوول طرح بود و در گزارش آمده است که این طرح باعث پیشرفت دانش آموزان نمی شود وعملکرد اردویی مدرسه هم پیشرفت نداشته و کادر مدرسه تقاضای یک روز را دارند و اولیا هم به دلیل پنجشنبه های مدارس مشکل داشته اند و در نهایت این طرح ابهام داشته و در نهایت متوقف شد.
کفاش گفت: گزارش یادشده توسط مرکز پژوهش های مجلس در سال 92 به مجلس ارایه شد و تعطیلی نه در قانون است و نه نتیجه مثبت داشت.

**وزیر اسبق آموزش و پرورش: تعطیلی پنجشنبه قانونی است
رییس کمیسیون سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: تعطیلی پنجشنبه های مدارس تصمیمی مشروع و قانونی است.
علیرضاعلی احمدی گفت: این طرح توسط مرجع مربوطه یعنی شورای عالی آموزش و پرورش اتخاذ شد.
وی افزود: زمانی که این تصمیم گرفته شد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم پس از بررسی رضایت خود را جهت به اجرا در آمدن این تصمیم اعلام کرد.
رییس کمیسیون سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم اتخاذ شده را دارای مقبولیت نسبی دانست و افزود: بدون شک تعطیلی پنجشنبه های مدارس برای همکاران در آموزش و پرورش به ویژه معلمان پایه ابتدایی ثمرات زیادی دارد.
علی احمدی تصریح کرد: معلمان مقاطع راهنمایی و دبیرستان هم فرصت بیشتری را برای تصمیم گیری ساعات باقی مانده دارند.
وی تعطیلی پنجشنبه های مدارس را مورد قبول مدیران دانست و گفت: مدیران مدارس باید از این تصمیم راضی باشند چرا که فرصت بیشتری برای انجام فعالیت های خود دارند.
علی احمدی گفت: اکثر خانواده ها از تعطیلی پنجشنبه های مدارس استقبال می کنند مگر خانواده هایی که پدر و مادر به هر دلیلی نمی توانند روز پنجشنبه در مدرسه باشند.

**پنجشنبه های سال تحصیلی 95- 94 ، تعطیلی مدارس همانند سال قبل
با روی کار آمدن دولت یازدهم، علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش خبر از لغو تعطیلی پنجشنبه ها و جایگزینی روز بدون کیف و کتاب دانش آموزان در مدرسه داد.
سال گذشته طرح طرح بدون کیف و کتاب در 2 هزار و 151 مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت اجرا شد و در سال جدید تحصیلی 95 - 94 نیز اینگونه خواهد بود.



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: ماجرای «خارج شدن نیروهای بازنشسته از آموزش و پرورش» تشریح شدمعاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، ماجرای مصوبه جدید مجلس و احتمال خارج شدن نیروهای بازنشسته از آموزش و پرورش را تشریح کرد.

به نقل از فارس:علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع نیروی انسانی آموزش و پرورش و احتمال کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید با اجرای «مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی»، اظهار داشت: اکنون در انتظار اقدام مجلس درباره این مصوبه هستیم که اگر به شورای نگهبان ارائه شود باید ببینیم نظر این شورا در خصوص مصوبه مجلس درباره بازنشستگان چه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، آیا باید حدود 30 هزار نفر از آموزش و پرورش خارج شوند؟»، گفت: این موضوع اصلاً بحث آموزش و پرورش نیست و موضوع کل کشور است زیرا آموزش عالی، مجلس، قوه قضائیه و به طور کلی تمام قوا را در بر می‌گیرد.

زرافشان با بیان اینکه اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، با مشکل مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال، ساماندهی نیروی انسانی را با فرض استفاده از این افراد انجام داده‌ایم، منتظر هستیم که آیا مجلس این مصوبه را ارسال می‌کند یا اینکه در نظر دارند برای سال آینده در نظر بگیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این مصوبه تصویب شود باید خیلی سریع بازنگری در ساماندهی داشته باشیم و نیروهایی را جایگزین کنیم و اگر این مصوبه تصویب نشود خوشبختانه مشکل خاصی برای سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت.

 



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+مشاورمعاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مشخصات تک کارت سرمایه فرهنگیان در قالب تجمیع خدمات رفاهی معلمان را اعلام کرد.

به نقل از پانا:حسین روحی اظهار داشت: از طریق تک کارت سرمایه فرهنگیان  و با استفاده از روش های نوین ، نیازهای همکاران فرهنگی در انتخاب یک سامانه جهت تجمیع و یکپارچه سازی خدمات متنوع رفاهی  بر آورده می شود.

در این طرح کلیه پرسنل ، کارت الکترونیکی ویژه ای را دریافت می کنند که بواسطه آن می توانند در قالب سیاست های انگیزشی و یا خدمات رفاهی طراحی شده از طرف وزارت آموزش و پرورش ، از خدمات و تسهیلات متنوعی بهره مند شوند.

مشاورمعاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به سرویس های متنوع تک کارت سرمایه فرهنگیان افزود:  این کارت قابلیت استفاده به عنوان کارت پرسنلی، کارت بانکی، کارت ورود و خروج، کارت خرید اقساطی ، کارت استفاده از مراکز رفاهی و درمانی را دارا است.
مراسم رونمایی از تک کارت سرمایه فرهنگیان فردا دوشنبه 30/6/94 با حضور مسئولین وزارت آموزش و بانک سرمایه انجام خواهد شد.

 



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معلمان از بخشنامه سازمان مدیریت مبنی بر ممانعت از ادامه تحصیل مستثنی شوندعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان مدیریت مبنی بر ممانعت از ادامه تحصیل کارمندان دولت در بیش از یک مقطع تحصیلی، تصریح کرد: معلمان نیز مشمول این بخشنامه شدند در حالی که باید برای آنها استثنا قائل شد.

به نقل از خبرگزاری خانه ملت:ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در تشریح دستور کار امروز یکشنبه (29 شهریور) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کمیسیون امروز به بررسی مصوبه مجلس درباره مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی پرداخت که بر اساس این مصوبه افراد مذکور باید به صورت حق‌التدریس به کار گرفته شوند که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدام موثر و جامعی صورت نگرفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز نشستی مشترک برای تعیین تکلیف وضعیت حق‌التدریسی مربیان پیش دبستانی با حضور بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که در این جلسه وی وعده داد تا هرچه سریع‌تر به این وضعیت رسیدگی شود تا برابر مصوبه مجلس هرزمان که نیاز به حضور این نیروها در آموزش و پرورش بود از آنها استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه استفاده از نیروهای بسته حمایتی نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی واقع شد، تصریح کرد: در بودجه سال 94 ، مجلس به کارگیری آنها را ممنوع کرده اما در برخی شهرستان‌ها از این نیروها استفاده می‌شود که باید تجدیدنظری صورت گیرد.

وی یادآورشد: بررسی استفاده از نیروهای بازنشسته نیز در دستور کار کمیسیون واقع شد که با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، به نظر می‌رسد استفاده از این افراد در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

خسروی سهل‌آبادی، تاکید کرد: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد  اینکه کارمندان دولت بیش از یک مقطع تحصیلی حق ادامه تحصیل ندارند صادر شد که  معلمان نیز مشمول این بخشنامه شدند؛ حال نظر کمیسیون آن است که معلمان نباید در ردیف کارمند معمولی ادرات محسوب شود و باید این بخشنامه برای معلمان استثنا قایل شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ همچنین به بعضی از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور که تعدادشان به 360 نفر می‌رسد نامه‌ای ارسال شده که بر اساس آن، این افراد شرایط عضویت هیات علمی دانشگاه را ندارند و به نظر می‌رسد افرادی که در هیات علمی جذب دانشگاه هستند حالا این نوع برخوردها بوی مسایل سیاسی را می دهد که باید این مهم مورد توجه واقع شده تا حق آنها ضایع نشود.



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد