با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ پایتخت گمشده هخامنشیان سر از خاک برآورد
زیارت عاشورا

 

Posted: 27 Mar 2021 01:12 AM PDT

به گزارش خبرگزاری دانا، سالن اجتماعات مجموعه جهانی تخت جمشید، شامگاه پنجشنبه ۲۸ اسفند، شاهد یکی از مهمترین اعلان‌های حوزه باستان‌شناسی در قرن اخیر بود. افتتاح سایت-موزه‌ای موسوم به تل آجری، که به گفته حمید فدایی، سرپرست مجموعه تخت جمشید، مهمترین سند وجود شهر باستانی پارسه است. شهری که فدایی آن را گمشده می‌خواند و برای آن عنوان پایتخت اصلی هخامنشیان را به کار می‌برد.
 

تل آجری، در حقیقت بازمانده دروازه شهر پارسه است. و تخت جمشید، تخت‌گاه شاهان هخامنشی بوده که در این شهر نیمه فراموش شده و افسانه‌گونه قرار داشته و امروز دیگر آن شهر وجود ندارد! همچنان که به همراه دکتر فدایی به سمت دروازه ملل قدم می‌زنیم، او برایم توضیح می‌دهد که نام اصلی این ویرانه‌های باشکوه نه تخت جمشید است و نه پرسپولیس. این بارگاه شاهنشاهی هیچگاه نامی مخصوص خود نداشته است! اجداد ما در کتیبه‌ها فقط از پارسه نام برده‌اند که شهری بوده واقع در این دشت. کوشک شاهی در پیشانی شهر قرار داشته و خانه‌ها در اطراف پراکنده بوده‌اند. آن کوهی هم که مشرف به دشت پارسه است و در ماورای تخت جمشید مشاهده می‌کنید، کوه مهر نام دارد که از نظر آیینی برای زرتشتیان عصر هخامنشی اهمیت ویژه‌ای داشته است.

دکتر فدایی در سخنرانی خود عنوان کرد که محدوده حریم سایت تخت‌جمشید، ۸۰ هزار هکتار از اراضی اطراف را شامل می‌شود. محدوده‌ای که تقریب باستان‌شناسان از شهر گمشده پارسه است و متاسفانه طی چند دهه اخیر، کشاورزی و راه‌سازی مانع انجام پژوهش‌های باستان شناختی در این عرصه شده‌اند. حتی در سال‌های گذشته بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایراد می‌گرفتند که چرا اینقدر حریم تخت جمشید بزرگ است و ممنوعیت ساخت‌وساز در اطراف آن، شعاعی به این بزرگی را شامل می‌شود. ولی امروز که دروازه ورودی پارسه کشف شده، سند محکمی در دست داریم که بر اهمیت تاریخی این محوطه بزرگ، و ضرورت کاوش در آن تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم راه‌اندازی سایت-موزه تل آجری در تقویت اقتصاد گردشگری استان موثر باشد. هر سال صدها پروژه باستان‌شناسی انجام می‌شود، ولی به جرئت می‌توانم بگویم که شاید تنها یک درصد آن‌ها به نتیجه‌ای ختم خواهند شد که قادر به جذب گردشگر باشد.

شهرهای گمشده همیشه موضوعی جذاب و مهم در باستان‌شناسی بوده‌اند و کاوش برای کشف آن‌ها، همواره همکاری‌های بین‌المللی را ترغیب کرده‌ است. کاوش تل آجری نیز طی یک دهه گذشته با همکاری باستان شناسان ایتالیایی دانشگاه بولونیا انجام شد. به گفته حمید فدایی، به دلیل روابط حسنه ایران و ایتالیا، تحریم‌ها مانعی بر سر راه این کاوش مشترک ایجاد نکردند.



تاريخ : یک شنبه 8 فروردين 1400برچسب:, | 10:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 دیدنی ترین جاهای ایران در تابستان

 با شروع فصل مهربان تابستان خاطرات سفرهای کودکی در دل‌مان زنده می‌شود و دغدغه گذراندن روزهای فراغت در کنار خانواده ذهن‌مان را مشغول می‌کند. بی‌شک پناه بردن به طبیعت بهترین انتخاب است. برای شناخت و لذت بردن از طبیعت زیبای سرزمین چهار فصل‌مان با ما همراه شوید. در ادامه به معرفی مناطق گردشگری که در تابستان گرم با هوای مطبوع پذیرای‌مان هستند، می‌پردازیم.

باداب‌سورت ساری؛ دومین اثر طبیعی ملی ایران

  دیدنی ترین جاهای ایران در تابستان

 

چشمه آب شور باداب‌سورت، چشمه‌ای بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است. خیال‌انگیزترین زمان در این منطقه، هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالوي نور خورشید در حوضچه‌ها همراه با سایه‌روشن طبیعت اطراف، جلوه‌هایی تحسین‌برانگیز از موهبت خداوندی را به نمایش می‌گذارد. باداب‌سورت در همه فصل‌های سال زیباست و در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد اما پربازدیدترین زمان‌ها، فصول بهار و تابستانند؛ چراکه در فصل بهار این منطقه بسیار سبز و خرم است و فصل تابستان نیز زمان خوبی برای آب‌تنی در این حوضچه‌های زیبا و سرشار از مواد معدنی است.

تنگ بستانک؛ بهشت گمشده شیراز

 جاهای دیدنی ایران در تابستان,دیدنی های ایران در تابستان

 

نام بهشت گمشده را که می‌شنوی ناخودآگاه مشتاق دیدن آن مي‌شوي. این منطقه دیدنی با زیبایی انبوه درختان و پرآبی رودخانه‌هایش چشم هر بیننده ای را می‌نوازد و مهمانان را به تحسین و تکریم آفرینشگر هستی وامی‌دارد. پوشش گیاهی مناسب، آبشارهای کم‌ارتفاع طبیعی و آب فراوانی که از مظهر چشمه‌ها  در مسیر دره به طرف پايین سرازیر می‌شود، موجب شده که این منطقه از زیبایی شگفت‌انگیزی برخوردار شود.

انبوه درختان در منطقه بهشت گمشده در پاره‌ای از مناطق چنان پنجه در پنجه هم انداخته‌ و سقفی از نوازش بر سر رهگذران و گردشگران ساخته که به سختی می‌توان درخشش آفتاب را از میان شاخ و برگ‌شان دید. در این منطقه زیبا و دیدنی آنچه به چشم می‌آید سبزی و زیبایی مناظر شگرف و آنچه به گوش می‌رسد صدای نوازشگر آب و نغمه‌پردازی پرندگان و آنچه احساس می‌شود طراوت و سرزندگی است.

گردنه حیران اردبیل؛ دره پنهان در مه

  جاهای دیدنی ایران در تابستان,دیدنی های ایران در تابستان

 

حیران، نام روستایی است در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان. از مهم‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری این روستا، گردنه حیران است که در مسیر راه ارتباطی آستارا – اردبیل قرار گرفته ‌است. این گردنه که آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان است، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه ‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن رود ارس عبور می‌کند. این رود تعیین‌کننده مرز ایران و کشور آذربایجان است.

این گردنه در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی  است. بی‌شک می‌توان حیران را از زیباترین مناطق سرسبز ایران دانست که در تابستان با هوایی معتدل پذیرای مسافران است.

باغ پرندگان تهران؛ طبیعت بکر پایتخت

   جاهای دیدنی ایران در تابستان,دیدنی های ایران در تابستان

 

 

باغ پرندگان تهران بزرگ‌ترین مجموعه نگهداری پرندگان در شمال شرقی پایتخت و در دل جنگل‌های لویزان است که در ساختنش از طبیعی‌ترین ابزار مثل سنگ، چوب، نی و پوشال استفاده شده و نمای زیبا و خاطره‌انگیزی را به وجود آورده است. از شاخصه‌های این باغ طراحی زیبا و منحصربه فرد محوطه آن و مسیرهای سنگفرش شده است که توسط درختان و گل‌های زیبایی محصور شده‌اند. مسیرهای پیچ در پیچ همراه مناظری پوشیده شده از گل و سبزه، آلاچیق‌های زیبا، آبشارها و برکه‌های کوچک و بزرگی که در باغ روان است، پل‌های چوبی زیبا همه از ویژگی‌هایی است که این باغ را به یکی از مناطق دیدنی تهران بدل کرده است. با ورود به محوطه باغ اولین چیزی که جلب توجه می‌کند طوطی‌های سخنگو هستند که به شما خوشامد می‌گویند.

پرندگانی مانند کبوتر، طوطی، کلاغ، خروس، فنج در این محوطه قرار گرفته‌اند. در شمالی‌ترین قسمت باغ گونه‌هایی از عقاب‌ که روی درختان تنومند اما بی‌شاخه نشسته‌اند، خودنمایی می‌کنند. برخی گونه‌های لاشخور هم در این قفس که بزرگ‌ترین قفس باغ است به چشم می‌خورند. در قسمت میانی باغ، پرندگانی مانند قرقاول، طاووس، پلیکان، فلامینگو زيست دارند. این محدوده توسط آبشارها و برکه‌های بزرگی که از بالادست باغ آبگیری می‌شوند، احاطه شده و منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. در محدوده جنوبی باغ هم پرندگان نام‌آشنایی همچون اردک، قوی سیاه و سپید وغاز به چشم می‌خورند. یکی از زیباترین صحنه‌هایی که ممکن است اینجا ببینید شنا کردن قوهای زیبا در کنار یکدیگر است.



تاريخ : پنج شنبه 11 آذر 1395برچسب:, | 16:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 زیبایی های طبیعی شمال آمریکا

 در گوشه و کنار این جهان پهناور هنوز هم جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارند که شما را مجذوب خود خواهند کرد. شاید نام این جاذبه های بکر کمتر به میان آمده باشد اما قطعا ارزش یک بار دیدن را دارند. امروز می خواهیم نگاهی به برترین و منحصر به فرد ترین زیبایی های طبیعی شمال آمریکا داشته باشیم. با ما همراه باشید.

 صخره های سرخ یوتا
پنج پارک ملی واقع در بخش های جنوبی یوتا، منحصر به فرد ترین و زیبا ترین مناظر طبیعی شمال آمریکا را به خود اختصاص داده اند. این منطقه با ماسه سنگ های سرخ حکاکی شده است و یوتا را از این نظر با سایر ایالات های قاره آمریکا، متمایز ساخته است.

این پنج پارک به نام های پارک ملی دره یوتا، برایس کنیون، آرچز، کنیون لندز و کپیتول ریف هزاران قوس زیبا، مایل ها دره ی نفس گیر و اشکال صخره ای بی نظیری را در خود جای داده اند که تبدیل به گنجینه های طبیعی و ملی این قاره شده است.

  زیبایی های طبیعی شمال آمریکا

 

دره مرگ
دره مرگ دره ای بیابانی واقع در کالیفرنیا است. در این دره می توان شاهد پست ترین، خشک ترین و گرم ترین نقاط شمال آمریکا بود. باران های توام با طوفان  که ندرتا اتفاق می افتد، گستره ای وسیع از گل های وحشی را به ارمغان می آورد.

برخلاف نام وحشت آور این دره، تنوع گونه ای وسیعی از جانداران در این منطقه زندگی می کنند. دره مرگ اگر چه ممکن است خشن باشد، اما منظره طبیعی بی نظیری را در اختیار علاقه مندانش قرار می دهد.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

پارک ملی آکادیا
پارک ملی آکادیا در ایالت مین آمریکا از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه است. این پارک گونه های متعددی از حیوانات و پوشش گیاهی را به خود اختصاص داده است. امروزه توریست هایی که از این پارک دیدن می کنند، می توانند فعالیت هایی نظیر قله نوردی و دوچرخه سواری در جاده های تاریخی داشته باشند و یا از تماشای مناظر طبیعی و حضور در آن لذت ببرند.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

پارک ملی اورگلیدز
این پارک طبیعی در ایالت فلوریدا واقع شده است و بزرگ ترین حیات وحش نیمه گرمسیری پر شده با گونه های مختلف گیاهان و حیوانات بوده که می تواند هر بازدید کننده ای را خیره کند. از جمله حیوانات منحصر به فرد این منطقه می توان به گاو دریایی، تمساح آمریکایی و یوزپلنگ فلوریدا اشاره کرد.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

 پارک های ملی و ایالتی ردوود
جنگل ردوود واقع در کالیفرنیا، به خاطر درختان سر به فلک کشیده اش شهرت دارد. این پارک همچنین از چمن زار های وسیع، جنگل های بلوط، رودخانه های وحشی و نزدیک به 40 مایل از خط ساحلی بکر اقیانوس آرام، محافظت می کند.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

غار ماموت
پارک ملی غار ماموت در ایالت کنتاکی، به خاطر غار زیر زمینی آن شهرت یافته است. این غار با 644 کیلومتر طول اکتشاف شده، طولانی ترین غار جهان است. غار ماموت در سال 1981 در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

دره یوسیمیتی
این دره، یک دره یخچالی در قسمت شمالی کالیفرنیا است. یخچال های طبیعی این منطقه، قدمتی 30 میلیون ساله دارند. در سراسر دره یوسیمیتی، 10 آبشار با ارتفاع بیش از 500 پا وجود دارند که جلوه ای بی نظیر به این طبیعت بکر بخشیده اند. مجموعه کاج های زرد و جنگل های بلوط در کنار مراتع پهناور، هزاران سال است که انسان را به خود مجذوب کرده است.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

دنالی
دنالی نام قله کوهی در رشته کوه راکی، ایالت آلاسکا است. توریست های پارک ملی دنالی قطعا مجذوب راه های جنگلی کم ارتفاع به سوی کوه های برفی خواهند شد. بلند ترین قله این منطقه 20320 پا ارتفاع دارد.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

پارک ملی یلواستون
این پارک در سال 1872 در ایالت وایومینگ به عنوان نخستین پارک ملی آمریکا تاسیس شد. یلواستون خانه خرس های گریزلی، گرگ ها، گله های گاومیش و گوزن های زیادی است.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

گرند کنیون
بدون شک یکی از قدرتمند ترین مناظری که در کل جهان می توان مشاهده کرد، دره گرند کنیون است. گمان می رود که این دره در حدود دو میلیارد سال قبل و بر اثر فرسایش سنگ ها به وسیله رود کلرادو به وجود آمده است. گرند کنیون 446 کیلومتر درازا، 29 کیلومتر پهنا و 1.6 کیلومتر عمق دارد.

مکانهای تفریحی آمریکا,گردشگری آمریکا

 

 

  منبع: 118safar.com



تاريخ : پنج شنبه 11 آذر 1395برچسب:, | 16:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در باغ وحش طبیعی Lehe Ledu چین، گردشگران با ماشین وارد محوطه می‎شوند و از حیوانات آزاد بازدید می‎کنند.



تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395برچسب:, | 10:38 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر مشکلات گرفتن ویزا دلیل کم سفر کردن شماست، هستند کشورهایی که به عنوان یک ایرانی می توانید بدون ویزا به آنها سفر کنید. ماداگاسکار از جمله این کشورهاست و شما هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد می توانید ویزا دریافت کنید و حداکثر 90 روز در این کشور زیبا به سیاحت بپردازید. پایتخت این کشور آنتاناناریوو نام دارد که 700 هزار نفر در آن زندگی می کنند.

ماداگاسکار یکی از کشورهای جنوب شرقی آفریقا است که در میان اقیانوس هند واقع شده. جزیره اصلی ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان و منطقه ای توسعه نیافته و خام با 8000 گونه جانوری (5 درصد از تنوع زیستی دنیا) است که در هیچ کجای دیگر نظیرش را نمی توان یافت. ماداگاسکار مجموعه ای منحصر به فرد از شگفتی های طبیعت و میراثی از میلیون سال گذشته است.

در این سرزمین افسانه ای، هزاران گونه جانوری زیست می کنند. تنوع طبیعی فوق العاده این سرزمین باعث شده که نام این جزیره را قاره هشتم بگذارند. این سرزمین پیش تر محل تردد دایناسورها بوده است؛ مهد تکامل ماقبل تاریخ که بهشت طبیعت شناسان است. بازدیدکنندگان می توانند در میان جنگل های انبوه و گرمسیری، دره های خشک و نیمه بیابانی و سواحل بی نظیر آن به گشت و گذار بپردازند و در شرق آن نیز درختان بائوباب 1000 ساله زیبا را ببینند.
 

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


این سرزمین به دلیل جدا بودن از خاک اصلی آفریقا، دارای طبیعتی خاص و ویژه است که تقریبا مشابه گیاهان و جانوران آن را نمی توان در نقاط دیگر جهان یافت. در ماداگاسکار جنگل های بارانی، خشکی پسند، مراتع و بوته زارها باعث شده اند زیستگاه های جالب و منحصر به فردی برای جانوران به وجود آید.

در آخرین کشف صورت گرفته در این جزیره زیبا، یک گونه خارق العاده از آفتاب پرست کشف شده که به زحمت از ناخن انگشت اشاره بزرگتر است. طبیعت زیبای ماداگاسکار و حیات وحش کم نظیر آن سبب شده این کشور یکی از مقاصد پرطرفدار طبیعت گردان باشد. به این کشور صحرای سرخ بزرگ هم می گویند، چون ارتفاعات مرکزی اش پوشیده از خاک سرخ است.

این کشور معمولا دو فصل دارد؛ یک فصل گرم بارانی از نوامبر تا آوریل و یک فصل خنک تر و خشک از می تا اکتبر. بهترین زمان سفر به ماداگاسکار آوریل تا نوامبر است. در حال حاضر پرواز مستقیمی از ایران به ماداگاسکار وجود ندارد و بهترین مسیرهای پروازی آن از طریق هواپیمایی اتحاد (دو توقف در ابوظبی و ژوهانسبورگ) و ایرفرانس (دو توقف در رم و پاریس) انجام می شود. آژانس های گردشگری برای اردیبهشت امسال تورهایی را به مقصد ماداگاسکار ترتیب داده اند.

شهرگردی در تانا، بازار دستفروشان، قایق سواری در رودخانه Tsiribina، عکاسی از قبایل و بومیان، آبتنی در آبشار و حوضچه های Nosinompeha، بازدید از پارک ملی Bemaraha، گشت در صخره های Tsingy، اقامت در لوژ، بازدید از شهر آنتسیرابه، گشت شبانه برای دیدن حیوانات شب فعال و خرید صنایع دستی از جمله برنامه های تدارک دیده شده در این سفرهاست.

غذاهایی به سبک فرانسه

تاثیر تکنیک های آشپزی فرانسوی در آشپزی ماداگاسکار کاملا مشهود است. برای مثال، اهالی ماداگاسکار سوپی بسیار محبوب به نام لسوپی Lasopy تهیه می کنند که ترکیب از آب گوشت گوساله، هویج، ترب، سیب زمینی، تره فرنگی، لوبیا و گوجه فرنگی و نمک است. آنها این سبزیجات را خوب می پزند تا کاملا نرم شود و سپس آن را له و پوره می کنند و سوپی غلیظ به دست می آورند که با نان خشک یا نان گرم و تازه میل می کنند. سوپی مشابه در اقصی نقاط فرانسه خورده می شود که شباهت بسیار زیادی به این سوپ دارد (Potage Crecy).

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


غذای معروف دیگری که در ماداگاسکار پخت می شود Akoho Misy نام دارد که ترکیب مرغ با زنجبیل، سیر، پیازچه، میخک، نمک و فلفل است که در روغن سرخ می شود. مشابه این غذا در فرانسه Poulet Saute a la Bordelaise نام دارد که از موادی مشابه درست می شود و روش پخت آن نیز به همین گونه است. Romazava غذای ملی ماداگاسکار محسوب می شود و هر خانواده روش خاص خود را برای پخت آن دارد. این غذا معمولا با برنج برای ناهار یا شام خورده می شود.

 مواد تشکیل دهنده آن شامل گوشت گوساله، مرغ و خوک است که به شکل مکعب های یک شکل بریده شده اند، به همراه پیاز، گوجه فرنگی، اسفناج و سیر له شده. برنج غذای پایه مردم ماداگاسکار است که در شالیزارهای آبیاری شده کشت می شود. برنج در آشپزی ماداگاسکار نقش عمده ای دارد. آنها حتی نوشیدنی مخصوصی از برنج سوخته می گیرند که Ranonapango نام دارد. برای درست کردن این نوشیدنی آنها برنج را تا حد سوختگی می پزند و سپس به آن آب جوش اضافه می کنند تا مزه برنج سوخته را به خود جذب کند. این آب را از برنج جدا کرده و می گذارند تا کاملا خنک شود و سپس آن را در کنار غذا می نوشند.

هتل هایی مطابق انتظار

هتل های ماداگاسکار در سراسر این کشور آفریقایی گسترده شده اند و شما بسته به بودجه تان حق انتخاب دارید. در هتل های ماداگاسکار یا مراکز اقامتی آن از مسافرخانه گرفته تا هتل پنج ستاره لوکس، هر نوع خدمات بر اساس بودجه و سطح مالی مسافران ارائه می شود.

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


مراکز اقامتی این کشور مانند اکثر نقاط دنیا به ترتیب درجه بندی عبارتند از: مسافرخانه، هتل دو ستاره، هتل سه ستاره، هتل چهار ستاره، هتل پنج ستاره و بوتیک هتل که همان گونه که عنوان شد با انتظارات گردشگران سازگار است. این هتل ها از امکانات و خدمات مطابق با استانداردهای بین المللی هتلداری برخوردار بوده و تنوع بالایی دارند.

سوغات هیجان انگیز

مردم ماداگاسکار هنرهایی مثل بافندگی و خیاطی دارند و می توانید کلی هدیه هیجان انگیز بخرید. در بازارهای صنایع دستی، صنایع دستی بسیار زیبا و نیز سنگ های زینتی که به طرز غیرقابل باوری ارزان هستند می توان خرید. با توجه به اینکه محصولات صادراتی این کشور قهوه، وانیل، حلزون، شکر و لباس های پنبه ای است، انتخاب های دیگری نیز پیش رو دارید.

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


صدرنشینی وانیل ماداگاسکار

ماداگاسکار حدود دو سوم وانیل جهان را تولید می کند. میوه وانیل تنها میوه قابل خوردن گل ارکیده است. هر گل در سال فقط یک بار باز می شود و گرده افشانی آن که کاری بسیار دشوار است، فقط با دست انجام می گیرد. وانیل ماداگاسکار مزه ای شیرین دارد و برای تهیه تعداد زیادی از دسرها در سراسر دنیا به کار می رود. از آن در بستنی، سس سالاد و سس باربیکیو هم به وفور استفاده می شود.

وانیل یکی از ادویه جات گران قیمت است که به طور گسترده ای استفاده می شود. محبوبیت این ادویه به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن است که عطری خفیف و معطر دارد. در ایران وانیل را به شکل پودر سفید که در اصل محصولی شیمیایی است به نام «وانیلین» می شناسند و به مقدار زیاد و با قیمت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. وانیلین تنها یکی از 36 بوی گوناگون وانیل را دارد و از دیگر خواصت طبیعی وانیل در پودر وانیلین خبری نیست.

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


وانیل اصل به شکل یک چوبه یا غلاف باریک سیاه رنگ است که باید آن را به وسیله یک چاقوی تیز شکافت و با پشت چاقو خمیر درون آن را درآورد و داخل سس ها یا خمیرها ریخت. امروزه در بسیاری از نقاط جهان به کشت و پرورش وانیل اقدام می شود اما محصولات با کیفیت ماداگاسکار در صدر قرار دارد.

دیدنی های ماداگاسکار

پارک ملی رانومافانا

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


یکی از محبوب ترین پارک های ملی این کشور رانومافانا است که در سمت جنوب شرقی ماداگاسکار در نزدیکی دهکده رانومافانا واقع شده است. در بخش شرقی پارک که خوش منظره ترین قسمت آن است، نهرهای متعدد از تپه های جنگلی جاری می شوند. این پارک زیستگاه لمور بامبوی طلایی است که در خطر انقراض قرار دارد. این نوع لمور از جوانه های بامبو تغذیه می کند که حاوی سیانید است و برای حیوانات دیگر کشنده است.
 



پارک ملی ماسوالا

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


این پارک در شمال شرقی ماداگاسکار واقع شده است و حدود 250 مایل جنگل بارانی را پوشش می دهد و شامل سه پارک دریایی هم می شود. این پارک 10 گونه لمور از جمله لمور آیای، بزرگترین نخستی شب زی دارد. این پارک زیستگاه گونه های متنوعی از پرندگان و خزندگان است. پارک های تامپولو، آمبودیلیتری و آیفاهو هم برای غواصی و همچنین کایاک سواری مناسب هستند.
 



پارک ملی آنداسیب - مانتادیا

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


این پارک حدود 100 مایل از زمین های شرق ماداگاسکار را در بر گرفته است و زیستگاه حدود 11 گونه لمور از جمله بزرگترین لمور کشور یعنی ایندری است. این پارک در نزدیکی پایتخت ماداگاسکار قرار دارد و بازدید از آن از بقیه پارک ها راحت تر است. راهنماهای محلی تورهای یک تا شش ساعته در این مناطق دارند.
 



تپه سلطنتی آمبوهیمانگا

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


این تپه که 500 سال است یکی از مقدس ترین نقاط این سرزمین برای مردمش محسوب می شود، دهکده ای تاریخی که زمانی منزل خانواده سلطنتی ماداگاسکار بوده است. دیواری که دور این دهکده کشیده شده به سال 1847 برمی گردد و با ملاطی متشکل از آهک و سفیده تخم مرغ درست شده است.
 



ایفاتی

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


ایفاتی نامی است که به دو دهکده ماهیگیری قدیمی در ساحل جنوب غربی ماداگاسکار داده اند. دورتر از ساحل، صخره آب سنگی 60 مایلی وجود دارد که مانند سدی طبیعی جلوی امواج بزرگ دریا را می گیرد و آب های ساحلی را برای شیرجه، غواصی و ماهیگیری ایده آل می سازد. خشکی این منطقه نیز با جنگل های پوشیده از خار شناخته می شود که درختان عجیب بائوباب قرن هاست در آن پرورش می یابند.
 



خیابان بائوباب ها

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


خیابان بائوباب ها شامل گروهی از درختان بائوباب می شود که در دو طرف جاده ای خاکی در غرب ماداگاسکار قرار گرفته اند. چشم انداز جالب آنها توریست ها را از نقاط دوردست دنیا به این نقطه می کشاند و آن را جزو پربازدیدترین نقاط منطقه ساخته است. درختان بائوباب که بیش از 800 سال عمر دارند، در این منطقه تک افتاده نبودند، بلکه در جنگل استوایی انبوهی قرار گرفته بودند. با گذشت سال ها، جنگل به منظور کشاورزی زدوده شد و فقط این درختان مشهور باقی ماندند.

از مجموعه هشت گونه درخت بائوباب در جهان، شش گونه آن در ماداگاسکار می رویند. «بائوباب»ها محل زندگی مارها، خفاش ها، زنبورها و حتی انسان هاست و مهمتر از آن این درختان منبع سرشاری از آب هستند و هر کدام تا 4 هزار لیتر آب را درون تنه خود ذخیره می کنند و در واقع برای آفریقا، درختان زندگی هستند.

ارتفاع درختان «بائوباب» از پنج تا 30 متر متغیر است و برخی از آنها تا 1000 سال با توجه به شرایط زیست محیطی عمر می کنند. این درخت وقتی نهال است فرقی با درختان معمولی ندارد اما هنگامی که عمرش به 30 یا 40 سال می رسد، اتفاق عجیبی می افتد به این ترتیب که تنه درخت شروع به بزرگ شدن می کند و شاخه های نازک تقریبا بی برگ آن پایین می افتد. وقتی درخت بائوباب 100 ساله می شود، تنه بزرگ و ورم کرده ای داردو شاخه هایش مانند ریشه های خشکیده ای هستند که انگار از سمت بالا روییده اند طوری که وقتی آن را ببینید تصور می کنید این درخت وارونه رشد کرده است.

در فصل بارانی سال، تنه درخت برجسته و متورم می شود تا شانه های نرم و اسفنج شکل آن آب را جذب کنند. سپس در طول فصل گرما، انگار که درخت رژیم گرفته باشد از آبی که در خود ذخیره کرده استفاده می کند. فیل های تشنه از خرطوم شان برای سوراخ کردن تنه درخت استفاده می کنند و چوب نرم و مرطوب آن را می جوند. حتی افرادی که در صحرا هستند می توانند با جویدن چوب بائوباب و مکیدن آب درونی آن، زندگی شان را نجات دهند.

میوه ترش بائوباب نیز مفید است به طوری که می توان از پوسته سفت آن به جای ظرف استفاده کرد. البته مصرف هسته آن نیز ایرادی ندارد و می توان آن را خرد و برای خوشمزه شدن سوپ استفاده کرد یا می توان آن را بو داده و در تهیه قهوه استفاده کرد. همچنین نوشیدنی مقوی که از این میوه به دست می آید موجب شده که بائوباب نام مستعار (درخت لیموناد) را به خود بگیرد. البته آن را [نان میمون) نیز می نامند چون میمون ها آن را دوست دارند و از خوردنش لذت می برند.
 



نوزی بی

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


جزیره کوچک نوزی بی یکی از نقاط درجه یک توریستی ماداگاسکار است که هر ساله هزاران گردشگر را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. با آنکه سواحل نوزی بی مانند سواحل استوایی دیگر زیاد خوش منظره نیست ولی به خاطر آرامش، آب های زلال فیروزه ای و رستوران های عالی و غذاهای دریایی محبوبیت یافته است.
 



منطقه حفاظت شده تسینگی دی بمارا

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


«تسینگی» به قله های نوک تیزی گفته می شود که در فلات آهکی این پارک قرار گرفته اند. این پارک که در نزدیکی ساحل غربی کشور قرار گرفته است، گستره وسیعی از جنگل های کرنا دارد و زیستگاه هفت گونه لمور از جمله Deckns sifaka است که با خز سفید و کرمی و صورت سیاهش شناخته می شود.

Tsingy از کلمه ماداگاسکاری mitsingitsignia که به معنی با نوک پا راه رفتن است گرفته شده و به زبان محاوره ای راه یافته تا موقعیت شگفت انگیز جغرافیایی اینجا را توضیح دهد. شاید اینجور سنگ آهک های ساییده شده در جاهای دیگری از کره زمین نیز وجود داشته باشند اما قطعا هیچ کجا به این بلندی، باریکی و گستردگی به شکل درخت های مخروطی نیستند.

در لابلای این صخره ها کندوی زنبور وحشی وجود دارد و بومیان برای به دست آوردن آن به این صخره ها می آمدند و چون لبه های تیز داشته نوک پا روی آن راه می رفتند. از این رو در طول سال ها اسم این صخره ها تسینگی Tsingi شده است. این صخره ها یکی از عجیب ترین فرم های صخره ای کره زمین به شمار می روند که به صورت صخره هایی نوک تیز هستند با شکاف هایی که تا 100 متر عمق دارند و درختانی در کف این شکاف ها روییده که تنه شان 100 متر طول دارد تا به نور خورشید برسد و ریشه شان 100 متر در زمین فرو می رود تا به آب برسد.

به گفته راهنمای محلی شکل تیز این صخره ها به دلیل فرسایش باران های اسیدی ایجاد شده و هر سال چند میلیمتر در حال کوتاه تر شدن هستند. در بین این صخره ها تنوع جالبی از لمورها، جوندگان و پرنده ها نیز به چشم می خورد که بر شگفت انگیزی آن می افزاید.
 



پارک ملی ایسالو

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


پارک ملی ایسالو به خاطر زمین های متنوعش مشهور است و در نزدیکی منطقه جنوبی ماداگاسکار قرار گرفته است. این پارک علفزارها، تنگدره های عمیق و ماسه سنگ های مختلف دارد که همه آنها در کنار درختان نخل قرار گرفته اند. مانند پارک های دیگر، برای تماشای این پارک نیز باید راهنمای تور داشته باشید. هر تور ممکن است چندین ساعت یا حتی چندین روز طول بکشد.
 



جزیره سنت ماری

ماداگاسکار؛ اعجاب انگیز و خارق العاده


جزیره سنت ماری دورتر از ساحل شرقی ماداگاسکار واقع شده است. خلیج های حفاظت شده و آبراهه های این جزیره در قرن های 17 و 18، دزدان دریایی را به سنت ماری می کشاند و لاشه های چند کشتی دزدان دریایی را هنوز هم می توان در آب های کم عمق خلیج فوربان مشاهده کرد. امروزه این جزیره یکی از برترین جاذبه های گردشگری ماداگاسکار است. آب های زلال و آرام خلیج های جزیره نقاطی ایده آل برای غواصی و زیرآبی رفتن است. وال های گوژپشت مهاجر در تابستان و اوایل پاییز به آب های این جزیره می آیند.

اینکه یک نهنگ کوهان دار موج ها را در صحنه ای برجسته می شکند یا یک نهنگ خاکستری با بچه اش روی سطح آب شنا می کنند، مناظری جادویی هستند که شما فرصت تماشای آن را در این جزیره دارید. تماشای نهنگ در حال حاضر یکی از محبوب ترین جاذبه های حیات وحش در جهان به شمار می رود.



تاريخ : شنبه 4 ارديبهشت 1395برچسب:, | 7:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مسیر روستای سها به سمت گلین داشی در استان اردبیل در فصل زمستان از طبیعت زمستانی زیبایی برخورداراست.

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل

عکس/ طبیعت زمستان اردبیل



تاريخ : سه شنبه 4 اسفند 1394برچسب:, | 7:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

۱۰روستای جذاب و ناشناخته ایران را که یک فرصت گردشگری بکر محسوب می شوند را در این گزارش بخوانید.
به گزارش جام جم ، آنجا اگر کمی سر کیسه را شکل کنید و یک جفت گیوه مرغوب هجیجی بخرید، کفش‌هایتان دیگر هرگز لنگه‌ به لنگه نمی‌شوند چون گیوه لنگه راست و چپ ندارد و یکی از اصلی‌ترین مکان‌های تولیدش، روستای هجیج از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است. 
کرمانشاه - هجیج

که برخی آن را با «ح جیمی» می‌نویسند و می‌گویند به معنای دره سرسبز و عمیق است ـ روستایی است که همه خانه‌هایشان از سنگ هستند و حتی یک آجر در آنها به کار نرفته است.
      در یکی از وب‌نوشته‌ها درباره هجیج، قصه‌ای هست که می‌گوید، پانصد سال پیش در هجیج، آسمان خسیس شد و خشکسالی بیداد کرد. اهالی روستا سراغ مردی متدین که نسبش به امام موسی کاظم(ع) می‌رسید، رفتند تا برای باریدن باران، دعا کند. مرد دعا کرد و چشمه‌ای پر آب، دل خاک را شکافت و مرد از همان وقت، صاحب احترامی ویژه میان مردم شد و حتی پس از مرگش، بقعه‌ای به یادش ساختند به نام «بقعه سیدعبدالله» یا «بقعه کوسه هجیج». 
کسی نمی‌داند این ماجرا درباره روستای هجیج و بقعه سیدعبدالله در کنار رودخانه سیروان، راست است یا تنها قصه‌ای ساده است برای سنگین شدن پلک‌های بچه‌های هجیجی، وقت خواب. مهم این است که اهالی هجیج، اهل تسنن هستند، اما به امامزاده‌شان احترام می‌گذارند واین بقعه از پنج قرن پیش تاکنون سرپا بوده است و زیارتگاه دوستدارانش. 


     /


چند کار واجب است که به محض رسیدن به هجیج باید انجام دهید، نخست این که دست‌کم یک جفت گیوه مرغوب بخرید، چون پیشه بیشتر هجیجی‌ها، دوختن همین گیوه‌های فوق‌العاده است، دوم به چراگاه‌های خوش‌منظره «پیاز دول میشا» و «گاول» و‌ آبشار بل در نزدیکی روستا که آب معدنی شفابخش دارد، سری بزنید و سوم اگر فرصت کردید از یکی از قدیم‌های ده بپرسید چرا هجیجی‌ها قاب‌های در و پنجره همه خانه‌های روستا را آبی آسمانی می‌کنند؟

گیلان ـ قلعه رودخان
حتی از دیدن عکس‌ روستای قلعه رودخان از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن در استان گیلان هم لذت می‌برید و دلتان تازه می‌شود تا چه رسد به این‌که آنجا باشید و در هوای خنک و مطبوعش نفس عمیق بکشید و صدای هوش گیاهان به گوشتان برسد و بوی سبزه مرطوب جنگل را حس کنید و به آواز پرندگان گوش کنید که در اعماق آن سبزی یکدست می‌خوانند.


 
       /


طوری نمی‌شود، هیچ‌کس نمی‌فهمد، فقط چند لحظه موتور خیالپردازی‌تان را روشن کنید و خودتان را به ما بسپرید تا پیشنهادمان را برای شما توصیف کنیم. آماده‌اید؟ 
امروز صبح شما از طرف فومن راه افتاده‌اید و از روستای حیدرکلات گذشته‌اید، در پارک جنگلی قلعه‌رودخان هستید و از روی پل چوبی رودخانه رد شده‌اید و آن ترس عمیق و خواستنی از جریان تند آب خنک رودخانه زیر پایتان را تجربه کرده‌اید.


 
        / 


از همین جا، همین سنگفرش زیر پایتان، دالان بهشت آغاز می‌شود؛ دالانی سبز که سرشاخه‌های درهم‌پیچیده درختان، آن را برای شما آذین بسته‌اند. بگذارید آن سبز دلاویز چشم‌هایتان را بنوازد، بگذارید ریه‌هایتان از نفس گیاهان انباشه شود و قدم تند کنید تا به پله‌های قلعه رودخان، باشکوه‌ترین دژ نظامی استان گیلان، برسید. پله‌ها زیادند و شاید هم به همین دلیل به آن قلعه هزار پله گفته‌اند، اما مطمئن باشید طبیعت اطراف و قلعه عظیم و خزه‌بسته بالای تپه، چنان افسونتان می‌کند که مثل مسخ‌شده‌ها، پله‌ها را با سرعت بالا می‌روید و خستگی را از یاد می‌برید. 
خب، حالا خیالپردازی را تمام کنید و تنها به یک پرسش ما پاسخ دهید؛ چرا وقتی از نعمت زنده بودن برخوردارید و خبر دارید این همه زیبایی در جایی از کشور، انتظارتان را می‌کشد، در خانه نشسته‌اید و ترجیح می‌دهید در رویا سیر کنید؟ مگر تا قلعه رودخان چقدر راه است؟!
آذربایجان غربی ـ سهولان
حتی اگر هیچ‌یک از آن قلعه‌ها و مساجد قدیمی، دور و بر روستای سهولان، از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی نبود، حتی اگر آن چشمه‌های خروشان و باغ‌های میوه پربار، روستا را احاطه نکرده بودند، وسوسه سوار شدن بر قایقی پارویی و گردش در دالان‌های تو در توی غار معروف این روستا، حتما می‌توانست هر گردشگری را به آنجا بکشاند؛ وسوسه دیدن قندیل‌هایی که گاهی خوشه انگور شده‌اند، گاه پروانه، گاهی پای فیل، گاهی توت فرهنگی، گاه عروس دریایی و ... . 


      /


کردها می‌گویند سهولان به زبان آنها به معنای یخبندان است که احتمالا دلیل گذاشتن این نام بر روستای چهارصد ساله سهولان، آب و هوای سرد آن است که اگر شما این پیشنهاد را بپذیرید و به آنجا بروید، به خوبی تجربه‌اش می‌کنید. 
وقتی مسافر دنیای اسرارآمیز غار سهولان شدید، چه در دالان‌های تو در توی بخش خشک آن پرسه می‌زدید، چه سوار قایق در حوضچه‌هایش شدید، به یاد داشته باشید به کبوترها و آرامششان احترام بگذارید، چون آنها ساکنان اصلی سهولان به شمار می‌روند و در نقاط گوناگونش لانه ساخته‌اند، به همین خاطر هم اهالی به این غار «کوته‌کوتر» یا «لانه کبوتر» گفته‌اند! 
برای سفر به روستای سهولان، باید آنقدر در جاده بوکان مهاباد برانید تا به فرعی برسید که به روستای عیسی کندی می‌رسد و همین جاده را اگر ادامه دهید، سهولان در انتظار شماست.
تهران ـ کر کبود
برخی از پدربزرگ‌های آنها می‌گویند که از پدربزرگ‌هایشان شنیده‌اند و پدربزرگ‌هایشان از پدربزرگ‌هایشان نقل کرده‌اند و پدربزرگ بزرگ‌های آن پدربزرگ‌ها تعریف کرده‌اند که ... به هر حال مهم نیست دقیقا چه کسی گفته است، مهم این است که برخی بر این باورند که شاید نام روستای کر کبود از نام دو اسب که «کهر» و «کبود» صدایشان می‌کرده‌اند، گرفته شده است. 
هر کس در دیدار از کر کبود از توابع بخش طالقان ساوجبلاغ در استان تهران درباره این‌که مهمترین جاذبه گردشگری روستا کدام است، نظری دارد، اما از نظر ما، زیباترین اجزای روستا، معماری سنتی خانه‌های آن، درخت‌های تنومند کهنسالش با سایه‌های پربرکت و کوچه‌های خاکی و شیبداری است که دیوانه‌وار پیچ و تاب می‌خورند، پله می‌شوند، حیاط می‌شوند، یا به دل کوه می‌زنند و به آبشار کر در هفتصد متری شمال شرقی روستا یا یخچال‌های طبیعی آن در شمالش می‌رسند. 


     /


آبشار کر سی تا پنجاه متر ارتفاع دارد و صدای ریزش آبش آنقدر بلند است که با نیم ساعت گوش کردن به آن تا پایان روز در خواب و بیداری زمزمه‌اش در گوش‌هایتان تکرار می‌شود. 
روستای کر کبود که به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، آب و هوایی دلپذیر دارد، از مسیر اتوبان کرج ـ قزوین و از راه شهرستان طالقان قابل دسترسی است. فراموش نکنید شما به روستایی دعوت شده‌اید که حدود ۱۱۰۰ سال قدمت دارد با دو امامزاده به نام‌های امامزاده زید ابراهیم و امامزاده شاه محمد حنفیه و البته آرامگاه ملا یغمایی کر کبودی هم در قبرستان تاریخی روستا واقع شده است. 
امامزاده زید ابراهیم در مرکز روستاست و نسبش بنا به گفته‌های اهالی، به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد، اما آرامگاه امامزاده شاه محمد حنفیه در ارتفاعات شمال شرقی روستا معروف به کوه عقیق قرار دارد، علاوه بر همه اینها، روستا حمامی تاریخی هم دارد که متعلق به دوره قاجار است.
چهارمحال و بختیاری ـ آتشگاه
ممکن است از ما بپرسید چرا از استان چهارمحال و بختیاری که سرزمین لاله‌های واژگون است، روستای آتشگاه از توابع بخش مرکزی لردگان در استان چهارمحال و بختیاری را انتخاب کرده‌ایم که کمتر لاله وحشی دارد که به شما پاسخ می‌دهیم، اولا لاله‌ها معمولا در اردیبهشت باز می‌شوند و در فروردین هنوز باز نشده‌اند و ثانیا شک نکنید طبیعت آتشگاه هم آنقدر بکر و دست‌نخورده است که از سفر به آن پشیمان نمی‌شوید. 
قدمت این روستا به دوره قاجار برمی‌گردد؛ همان زمانی که عشایر بختیاری آن را به عنوان یکی از ییلاق‌های خود پسندیدند و چادرهایشان را در مجاورت آبشارهای زیبای آن که در مساحتی سه کیلومتری گسترده شده‌اند، برپا کردند.


 
       / 


طبیعت در تبدیل آتشگاه به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری نقش اساسی داشته است. درختان کهنسال بلوط و گردو و بنه در سراسر دره تنگی که روستا در آن واقع شده، کوه‌های شورم جلا و دریک در جنوب و شمال روستا و حتی جنس آهکی آنها که سبب به وجود آوردن غارها و آبشارهای متعدد در منطقه شده، همگی از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه به شمار می‌روند.
اگر خواستید از آتشگاه سوغاتی بخرید، از اهالی سراغ گیاهان معطر و دارویی یا شیر و پنیر و ماست و دوغ محلی یا گلیم‌های ساده و بادوامشان را بگیرید. برای سفر به این روستا، باید به شهرستان لردگان بروید و از آنجا دو جاده هست که شما را به آتشگاه می‌رساند، اولی که طولانی‌تر است جاده‌ای است که از روستاهای منجر موثی و کیهان و چله‌گاه و کلار و چمن‌بید و دره نامدار و قلعه سوخته و باغ کاج و ده کهنه می‌گذرد و جاده دوم که کوتاه‌تر است، از لردگان و میلاس و سردشت و آبزا و دلی رد می‌شود و به آتشگاه می‌رسد.
خراسان شمالی ـ درکش
چند بار نام روستای درکش از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان به گوشتان خورده است؟ آیا دوست دارید مهمان کردهای کرمانجی در خراسان شمالی شوید؟ تا حالا پیش آمده به آوازهای محزون آنان، وقتی با دو تار همراه می‌شود، گوش دهید؟ تا به حال دوتارنوازی کرمانجی‌ها را دیده‌اید؟ از مهمان‌نوازی‌ و غیرتمندی‌شان شنیده‌اید؟ وصف رسوم و سنت‌هایشان در عزا و جشن و ... چطور؟ اگر راجع به همه اینها کنجکاوید، به روستای درکش بروید که مردمش بیشتر کردهای کرمانجی‌اند.
درکش روستای خوش آب و هوا و کوهستانی است که چشمه‌های فراوانی در اطرافش جریان دارند و یافته‌های باستان‌شناسی در حوالی برج تاریخی سبزعلی‌خان قراچورلو و تپه‌های اطرافش، نشان می‌دهند این روستا عمری دویست ساله دارد. 
از زیباترین جاذبه‌های طبیعی روستای درکش، می‌توان به مراتع وسیع و سبز اطراف روستا، حواشی رودخانه زومار و دره کنداب در جنوب آن اشاره کرد، اما آنچه دوستداران طبیعت را به درکش می‌کشاند، جنگل زیبا و انبوه بلوط در نزدیکی آن است که تنها جنگل بلوط شرق کشور به شمار می‌رود.
یک نکته دیگر هم درباره درکش هست که بد نیست آن را بدانید. این روستا بنا بر نظر گیاه‌شناسان، گنجینه‌ای کم‌نظیر از گیاهان دارویی است، به گونه‌ای که چند سال پیش، یکی از این کارشناسان گفته بود، ۳۸۰ گونه گیاه دارویی در روستای درکش شناسایی شده است که ۷۹ گونه از آنها بسیار ارزشمند هستند. 
او برای نمونه از بابونه بجنورد به عنوان گیاهی منحصر به فرد در درمان بیماری‌های گوارشی نام برده بود که در حوالی این روستا می‌روید. برای سفر به درکش از بجنورد به سمت آشخانه حرکت کنید و همین که روستای کلاته زمان صوفی را پشت سر گذاشتید، نرسیده به جوزک، جاده‌ای فرعی شما را به روستا می‌رساند.
سیستان و بلوچستان ـ تیس
آنجا روی یکی از آن صخره‌های آهکی بلند که هنوز از پسمانده آفتاب ظهر گرمند، گوشه‌ای دنج و خلوت پیدا می‌کنی و می‌نشینی و خورشید را نگاه می‌کنی که سرخ و لرزان و بی هیچ تقلایی در دریا غرق می‌شود و به صدای موج‌هایی گوش می‌کنی که آرام و منظم بر تن صخره‌ها می‌کوبند و اگر حوصله داشتی به بلوچ‌های سپیدپوشی که با دست پر از دریا برمی‌گردند، «خداقوت» می‌گویی، اما همه این توصیف‌ها حتی گوشه‌ای از زیبایی‌های روستای ساحلی تیس، از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار در سیستان‌وبلوچستان نمی‌شوند و حتما پیشینیان ما هم این را فهمیده‌اند که از ۲۵۰۰ سال پیش در تیس ساکن شده‌اند و به آن گاهی بندر تیزیا گفته‌اند و گاهی تیز و گاهی تسی. 


     /


تیس، سه قلعه باستانی مهم دارد؛ اولی قلعه تیس است که سبک معماری‌اش نشان می‌دهد، به دوره سلجوقی تعلق دارد، دومین قلعه، «پیروز گت» نام دارد که به غیر کوهنوردها پیشنهاد نمی‌کنیم از داخلش بازدید کنند، چون راه ورود به آن سخت و خطرناک است، قلعه سوم، «بلوچ گت» است که بالای کوه قرار گرفته و دو مقبره هرمی کوچک هم در آن ساخته شده است. 
انتخاب سفر به تیس ـ که از طرف نیک‌شهر و جاده چابهار ـ کنارک جاده‌ای آسفالته دارد ـ با خودتان است، اما فقط این هشدار را بشنوید که اگر به تیس نروید، نه مقابر جنانی گچ را (که به باور اهالی، محل سکونت جن‌ها بوده) می‌بینید، نه پیل‌بند را، نه سدهای تیس را، نه غارهای بان مسیتی و نقاشی‌های عجیب و غریب داخلشان را، نه چاه باستانی تیس کوپان را و نه حتی گورهای مرموز تپه نهادی را. حالا تصمیمتان چیست؟ چمدان ها را می‌بندید یا نه؟
فارس ـ سرمشهد
آنجا شما شاهدان جنگی تقریبا تمام شده‌اید؛ پیکاری میان بهرام دوم، پنجمین پادشاه ساسانی با شیری شرزه. بهرام خنجرش را در سینه شیر فرو کرده و شیری دیگر هم پیشتر به دست او کشته شده و بر خاک افتاده است. پشت سر شهریان چند تن از اعضای خانواده‌‌اش در کنار کرتیر (موبد موبدان) ایستاده‌اند که ظاهرا بهرام در دفاع از آنها با شیرها جنگیده است. درست بالای سر بهرام و خانواده‌اش هم کتیبه‌ای نصب شده که یکی از چهار کتیبه موبد موبدان آن زمان و بزرگترین کتیبه عهد ساسانی روستای سرمشهد، از توابع بخش جره و بالده‌ شهرستان کازرون در استان فارس که جاده‌های رسیدن به آن چه از طرف برازجان و چه از طرف کازرون، آسفالته و مناسب است. 


          /


متون قدیمی نشان می‌دهد روزگاری این منطقه مورد توجه پادشاهان هخامنشی و ساسانی بوده است و در آن بناهای گوناگونی ساخته‌اند که بقایای آنها هنوز در اطراف سرمشهد دیده می‌شود و از آن جمله می‌توان به تپه باستانی تل نقاره‌‌خانه،‌ آتشکده، تل خاموش، قنات سرمشهد، تل خندق و کاروانسرای کوشک اشاره کرد. در شش کیلومتری شمال شرقی روستا هم‌، باستان‌شناسان شهری کهن به نام «قندجان» را از دل خاک بیرون آورده‌اند که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.
کردستان ـ پالنگان
واقعا عجیب نیست که هنوز هم وقتی می‌پرسی: «کدام روستای ایران معماری پلکانی دارد؟» همه بلافاصله می‌گویند: «ماسوله»!. فکر می‌کنید چند نفر در پاسخ به این پرسش، از روستای پالنگان از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران استان کردستان، یادی می‌کنند؟ فکر می‌کنید چند نفر می‌دانند این روستا گوشه‌ای از بهشت است؟ چند نفر خبر دارند در ده کیلومتری شمال غرب این روستا در رشته کوه‌های «گواز»، چشمه‌های داغ آب معدنی شفابخشی از دل کوه، بیرون می‌جوشند که از فراوانی ترکیبات گوگردی و آ‌هنی، شیری‌رنگ شده‌اند؟ چند نفر وصف قلعه عظیم و اسرارآمیز این روستا را شنیده‌اند؟ خیلی کم! خیلی خیلی کم! و به همین دلیل است که برخی ترجیح می‌دهند امسال هم راهی ماسوله شوند و بیشتر وقت تعطیلاتشان را در ترافیک جاده روستا بگذرانند و در انبوه جمعیت، فرصت خلوت کردن با طبیعت را از دست بدهند تا ما روزنامه‌نگارها در پایان تعطیلات با تأسف گزارش کنیم: «ماسوله گنجایش این همه گردشگر ورودی را ندارد! به بقیه ایران هم سری بزنید!». 


      /


اما شما که این مطلب را خوانده‌اید امسال پالنگان را انتخاب کنید، چون پالنگان، خلوت، خوش آب و هوا، پر از چشمه‌ها و رودهای خروشان و طبیعتی دست نخورده است با کردهای مهربانی که به اورامی سخن می‌گویند و وقتی دلتنگ می‌شوند با صدایی محزون سیاه چمانه می‌خوانند یا چپله یا گریان، اما اگر شاد باشند آن وقت باید ببینید با دو دستمال رنگی و یک دهل، چگونه هنرنمایی می‌کنند. وقت رفتن فراموش نکنید از پالنگانی‌های شریف، کشک و گیوه بخرید به رسم سوغات و اگر تعارفتان کردند به خوردن ولوشه یا غازینه یا شلمین، رد نکنید چون غذاهای کردی واقعا لذیذند! 
پالنگان از راه شهرهای کامیاران و پاوه و سروآباد و سنندج قابل دسترسی است. پس بهانه نگیرید که چون دقیقا نمی‌دانید کجاست آن را برای سفر انتخاب نمی‌کنید.
کرمان ـ سیرچ
همین ابتدا باید اعتراف کنیم ما هم پیشتر مثل خیلی از خوانندگان این مطلب، خیال می‌کردیم کرمان استانی گرم و خشک و بی آب و علف است، اما شما هم باید مثل ما روستاهای طرز، لاله‌زار، میمند، هرزا و ... را ببینید تا باور کنید کرمان یک بهشت کوچک و دوست‌داشتنی است که کمتر کسی از همه جاذبه‌هایش خبر دارد.
سخت است از بین روستاهای دیدنی کرمان، یکی را انتخاب کنیم، اما وقتی پای اجبار به میان می‌آید، ما به هزار و یک دلیل، روستای سیرچ از توابع بخش شهداد را برای معرفی می‌پسندیم. می‌پرسید کدام دلایل؟ اول این‌که سیرچ، زادگاه هوشنگ مرادی کرمانی، خالق «قصه‌های مجید» است، دوم آن‌که روستای ما، سروی تاریخی دارد که سیرچی‌ها می‌گویند دوهزار سال از خدا عمر گرفته است. سوم روستای پیشنهادی ما در مجاورت کویر واقع شده، اما در آن پیست اسکی زمستانی ساخته‌اند چون آب و هوایش با خلق و خوی کویر هیچ همخوانی ندارد و خنک و کوهستانی است که همین تضاد موجب شگفتی‌تان خواهد شد. چهارم این‌که در نزدیکی سیرچ، رودخانه‌ای باصفا و کوهی بلند و مناسب برای کوهنوردی وجود دارد. پنجم آن ‌که سیرچ چشمه‌های آب گرمی دارد که کرمانی‌ها، آنها را برای آب‌درمانی مناسب‌سازی کرده‌اند تا از گردشگران استقبالی درخور داشته باشند. و ششم با سفر به سیرچ می‌توانید کره و روغن نباتی مرغوب، خشکبار، قالیچه‌های کوچک و حصیربافته‌های تزئینی سوغاتی بخرید و ... . 
ما شش دلیل از هزار و یک دلیل سفر به سیرچ را گفتیم، حالا نوبت شماست که از طریق جاده‌های آسفالته شهرهای کرمان یا شهداد، راهی سیرچ شوید تا شاید ۹۹۵ دلیل دیگر را هم پیدا کردید.



تاريخ : شنبه 12 دی 1394برچسب:, | 7:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مردم این روستاها با ساکنان تمامی روستاهای دنیا تفاوت دارند. این تفاوت آنقدر زیاد است که باعث شده نام آنها در فهرست عجیب ترین روستاهای دنیا بیاید. این مردم یا به خاطر شرایط طبیعی که در آن قرار گرفته اند و یا به دلیل علایق شخصی خودشان، سبک زندگی خاصی دارند که آنها را مشهور کرده است.

روستای کونگفوکارها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


«گانزی دانگ» نام روستای کوچکی است که در عمق کوهستان «تیانژو» در مرکز چین قرار دارد. ساکنان این روستا همگی ورزشکار هستند و در ورزش رزمی تخصص دارند. ساکنان روستای دانگ یکی از 56 قوم بومی هستند که در چین زندگی می کنند و در این میان نکته ای که باعث شهرت بسیار زیاد آنها شده است این است که تمامی آنها در کونگفو مهارت دارند و مهمتر این که هر کدام از آنها یک هنر رزمی چین باستان را جداگانه یاد گرفته است، آنها در نهردهای رزمی از سلاح های مختلفی چون چوب و نیزه و حتی مشت های گره کرده کمک می گیرند.

روستاییان درباره سبک زندگی شان نظریه عجیبی دارند. آنها می گویند برای اینکه احشام شان را از شر حیوانات درنده در امان نگه دارند، مجبور به یادگیری این فنون شده اند. معمولا حرکات رزمی آنها از حرکات حیواناتی مانند مار، ببر و پلنگ و همینطور اژدهای افسانه ای الهام گرفته شده است و از آنجا که هر خانواده مدل خاصی از کونگفو را تمرین می کند، در نتیجه الگوهای مختلفی از کونگفو در این منطقه شکل گرفته است.

در نظریه دیگری علت یادگیری کونگفو توسط تمامی مردم روستا اینطور بیان شده است که چون ساکنان روستا مورد حمله اقوام دیگر قرار می گرفته اند، بنابراین برای دفاع از خود، به کونگفو روی آورده اند.



روستای بدون جاده

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


در روستای «گیتورن» هلند هیچ حاده ای وجود ندارد. تنها راه دسترسی به این روستا راه آبی است که چندین کیلومتر در سرتاسر روستا کشیده شده است و به همین دلیل به روستا لقب «ونیز هلند» را داده اند. تعداد ساکنان این روستا به 2600 نفر می رسد. در این روستا 180 پل ساخته شده است که به خانه ساکنان روستا راه دارد.



روستایی با یک خورشید

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


ویگانلا روستای کوچکی در میلان ایتالیاست که در دره ای به عمق 130 کیلومتر قرار دارد و به این ترتیب هیچ وقت نور خورشید به آنجا نمی تابد و سه ماه زمستان، روستاییان از خورشید بی بهره اند.

در این روستا در ماه نوامبر، خورشید ناپدید می شود و تا فوریه دیده نمی شود. به گفته ساکنان روستا؛ در این مدت روستا آنقدر سرد است که انگار در سیبری زندگی می کنند. اخیرا مهندسان محلی و معماران به کمک روستاییان آمده اند و با یک فکر خلاقانه خورشید را به روستا آورده اند.
آنها آینه بزرگی را در سمتی که خورشید بیرون می آید قرار داده اند تا نور خورشید را به روستا منعکس کند. سال 2005 با کمک شهرداری میلان نزدیک به صد هزار یورو جمع آوری شد تا این آینه بزرگ ساخته شود.

سال 2006 این آینه یک تنی روی شیب کوهستان در ارتفاع 1100 متری قرار داده شد و از آنجا که آینه برای گرم کردن تمام روستا بسیار کوچک بود، میدان اصلی روستا برای تاباندن نور خورشید در نظر گرفته شده و شش ساعت در روز، نور خورشید آنجا را گرم می کنند و روستاییان می توانند با رفتن به میدان، از دیدن آفتاب لذت ببرند.



روستای آلزایمری ها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


در نزدیکی آمستردام هلند روستایی به نام دمنتیا قرار دارد که ساکنان این روستا 152 نفر هستند که همگی از فراموشی و دیگر بیماری های حافظه رنج می برند.

این روستا طوری طراحی شده که شبیه یک شهر بزرگ است و همه امکانات در آن دیده می شود. ساکنان آزادانه در روستا می چرخند، خرید می کنند، در رستوران غذا می خورند و قدم می زنند اما دوربین هایی در سراسر روستا نصب شده است و آنها کاملا زیر نظر هستند تا مبادا به خودشان صدمه بزنند.



مرطوب ترین روستای دنیا

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


روستای مگالایا در هندوستان مرطوب ترین روستای جهان است. سالانه نزدیک به 11 متر باران در این روستا می بارد، بنابراین کاملا پیداست که چرا به این روستا چنین لقبی داده اند.

جریان هوای تابستانی که از دشت های بنگلادش می گذرد و رطوبت را جمع می کند، به سمت شمال حرکت کرده و وقتی به تپ1ه های مگالایا می رسد، ابرها آنقدر رطوبت در خود دارند که شروع به باریدن می کنند.

این روستا مرطوب ترین نقطه جهان است و به همین دلیل کارگرانی که در آنجا مشغول کار هستند، همیشه لباس ضد آب به تن دارند.

یکی از زیباترین مناظر این روستا، پل های زنده است که با هنرمندی ساخته شده اند. ساخت این پل ها به این صورت است که در طول زمان، ساکنان روستا، ریشه درخت های تنومند را از روی رودخانه به طرف دیگر هدایت کرده اند تا با تنیده شدن ریشه ها به یکدیگر، یک پل طبیعی ساخته شود.



روستای کوتوله ها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


یانگسی روستای دور افتاده ای در چین است که سال های زیادی است دانشمندان را به خود مشغول کرده است چرا که بیش از 40 درصد از ساکنان روستا کوتوله هستند.

درباره دلیل کوتاه قدی ساکنان روستا فقط یک نظریه منطقی وجود دارد و آن این که شاید به دلیل وجود سرب در خاک این منطقه، روستاییان کوتاه قد شده اند.

به گفته ساکنان قدیم یروستا سال ها پیش در یک شب تابستان شادی از این روستا رخت بست، بیماری اسرارآمیزی کودکان روستا را بیمار کرد و از آن موقع به بعد، قد آنها رشد نکرد و همه کوتوله باقی ماندند.



روستای یک کلیه ای ها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


ساکنان روستای «هاکس» در نپال، آنقدر فقیر هستند که مجبورند کلیه خود را برای تامین مایحتاج زندگی شان بفروشند. این روستا آنقدر معروف است که به آنجا لقب «روستای تک کلیه ای» داده اند.

قاچاقچیان اعضای بدن در این روستا زیاد رفت و آمد می کنند و هر بار با دست پر برمی گردند. قاچاقچی ها افرادی را که تمایل به فروش کلیه دارند به جنوب هندوستان می برند تا در آنجا عمل جراحی لازم انجام شود.

قاچاقچی ها به دروغ به روستاییان می گویند که کلیه آنها دوباره رشد خواهد کرد و به این ترتیب آنها را فریب می دهند. یکی از این فریب خورده ها «گیتا» - زنی با چهار فرزند - بود که یکی از کلیه هایش را به مبلغ ناچیز دو هزار دلار فروخت و یک خانه خرید اما خانه در زلزله سال 2015 با خاک یکسان شد. البته گاهی اوقات قاچاقچیان مردم این روستا را می ربایند و به اجبار، کلیه آنها را از بدن شان خارج می کنند.



روستای خواب آلودها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


یک چهارم از ساکنان کالاچی قزاقستان دچار بیماری خواب هستند. این بیماری از سال 2013 در این روستا آغاز شد. در این زمان مردم روستا، ساعت ها و حتی روزها می خوابیدند و با حالت گیجی و سردرد از خواب بیدار می شدند. بیشتر از 20 هزار آزمایش روی هوا، خاک، غذا و آب آشامیدنی و ساکنان روستا انجام گرفت اما هیچ کدام نتیجه ای نداشت.



تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 7:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای دیدن جانوران و پرنده های عجیب و غریب نیاز نیست راهی سفر دور دنیا بشوید، بلکه کافی است به نقاط مختلف کشورمان سری بزنید تا بتوانید ده ها موجود شگفت انگیز جهان را ببینید، آنها موجوداتی هستند که به خاطر کمیاب بودن شان باعث شدند خیلی از محققان و دانشمندان پایشان به ایران باز شود.

در این گزارش هیجان انگیز همراه ما باشید تا بیشتر با این «اعجاب برانگیزهای وطنی» آشنا شوید.

سیاه گوش - گربه درنده

عجیب و غریب های وطنی


«سیاه گوش» جزو سنگین ترین و سریع ترین گربه های کوچک در جهان است. این حیوان به تنهایی می تواند جان یک گراز را بگیرد. خیلی وقت است که به جز ایران هیچ کشوری اعلام نکرده است که چنین گربه ای را در طبیعتش رویت کرده. زیستگاه اصلی این گربه در حاشیه کویر مرکزی ایران است و چندی پیش در مرکز حفاظت شده «نایین» نیز دیده شده است.

مطالعات ژنتیکی نشان داده است گربه طلایی آفریقایی و یوز گربه، نزدیکترین خویشاوندان این «اعجاب انگیز» وطنی هستند. این موجود به عنوان یکی از زیباترین گربه های جهان شناخته شده است.

هوبره - پرنده بمب افکن

عجیب و غریب های وطنی


«هوبره» به دلیل شیوه دفاعی اش در برابر پرندگان شکارچی «پرنده بمب انداز» نام گرفته است. این پرنده زمانی که احساس خطر کند، مدفوعی چسبناک که مانند یک بمب است به سمت دشمنش پرتاب می کند، این بمب طبیعی در بیشتر اوقات باعث می شود پر و بال پرنده شکارچی به هم بچسبد و سقوط کند.

این پرنده را بیشتر می توان در دشت های باز با پوشش گیاهی کم دید، «هوبره» پراکندگی جهانی محدودی دارد و بیشترین جمعیت آن در ایران زندگی می کنند.

رفتار جالب «هوبره» باعث شده که به عنوان پرنده ای مرموز شناخته شود، برای مثال این پرنده در زمان جفت گیری می رقصد و این مورد مهمترین شاخصه اکوتوریستی این گونه پرنده است.

هوبره را می توان از شروع فصل زمستان تا اوایل بهار در منطقه شکار ممنوع قره تپه در استان یزد، پارک ملی کویر و پارک ملی توران در استان سمنان دید. هوبره گاهی در کشتزارهای یونجه هم دیده می شود.

گاندو، کروکودیل ایرانی

عجیب و غریب های وطنی


گاندو یک گونه کمیاب از خانواده کروکودیل هاست که زیستگاه اصلی اش در شبه قاره هند است.
گاندو می تواند گوزن 225 کیلویی و گاومیش 450 کیلویی را شکار کند. این گونه از کروکودیل حتی توانایی نبرد با ببر و پلنگ را هم دارد و بارها در نبرد با گاومیش و ببر پیروز دیده شده است.

در ایران تاکنون فقط یک مورد شکار انسان از سوی این خزنده گزارش شده است که در جریان آن یک کودک 6 ساله توسط «گاندو» شکار و کشته شد. این موجود تنها در مسیر رودخانه های سیستان و بلوچستان و آن هم در فصول کم آب سال قابل مشاهده است. گاندوی ایرانی بیش از 4 متر طول دارد، برای دیدن آن حتما باید از افراد مجرب کمک گرفت.

آنها را فقط زمانی می شود دید که به شدت سکوت رعایت و آرامش منطقه حفظ شود. یکی از رفتارهای عجیب این خزنده این است که در رودخانه ها برای خود کانالی با طول 15 متر حفر می کنند تا در آنجا زندگی کنند. این کانال ها از تبخیر شدن آب رودخانه جلوگیری کرده و باعث ذخیره شدن آب و کمک به حفظ آب برکه و تالاب ها در فصل گرم و ایام خشکسالی می شود. به همین دلیل، مردم سیستان و بلوچستان علاقه خاصی به «گاندو» دارند و می گویند هر جا این موجود دیده شود بی آبی در آنجا ریشه کن می شود.

خفاش دم دراز

عجیب و غریب های وطنی


برای دیدن این گونه خفاش باید کوله پشتی و ساک خود را ببندید و راهی «غارت خفاش» شوید. این غار در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوهی مشرف به دره و چشمه های آبگرم دهلران واقع شده است.

این غار به علت زندگی میلیون ها خفاش در داخل آن به «غار خفاش ها» معروف شده اما خفاش هایی که در این غار زندگی می کنند، هیچ شباهتی به خفاش های دیگر غارهای جهان ندارند.

این گونه خفاش را در ایران فقط در این غار می توان دید. آنها جثه بزرگ و دم درازی دارند و می توان به راحتی گفت دو برابر دیگر خفاش ها هستند. در غارهای این منطقه، کف زمین غار پر است از فضله های این گونه خفاش که کشاورزان این منطقه از این فضله ها برای زمین های کشاورزی شان استفاده می کنند و اعتقاد دارند که فضله این خفاش ها به زمین شان جان می دهد.

فیلوش مارخور

عجیب و غریب های وطنی


طول این پرنده 56 سانتیمتر است. نرها در این گونه از پرندگان، دمی بلند و مشکی دارند، سر و گلوی «فیلوش» قهوه ای پر رنگ و سینه اش سفید رنگ است و از کنار گردن پرنده یک نوار سفید رنگ تا صورتش کشیده شده و در زیر دمش یک لکه زردرنگ دارد.

این پرنده از مار تغذیه می کند. یکی از رازهای زیبای خلقت این پرنده این است که او در اردیبهشت ماه لانه خود را روی زمین می سازد و بین 7 تا 11 تخم می گذارد و در آب های شیرین کم عمق نسبتا راکد دیده می شود. تالاب عشق آباد و بند علی آباد از جمله زیستگاه های این پرنده عجیب و غریب است.

زاغ بور

عجیب و غریب های وطنی


این پرنده تنها پرنده بومی انحصار (اندمیک) ایران است. می توان گفت زیستگاهش فقط در ایران است و در بیابان ها و حاشیه های مرکزی در استان های سمنان، یزد و کرمان دیده شده است.

البته این پرنده فقط در دشت های وسیع در مناطق بیابانی دیده می شود و با دشت های کوچک کاری ندارد. هر دشتی که در آن گیاه قیچ (درختچه ای بیابانی) دیده شود می تواند زیستگاه این پرنده باشد. این پرنده تفاوت های زیادی با هم خانواده های معروف خود یعنی زاغ و کلاغ دارد.

یکی از تفاوت ها زمین زی بودن این پرنده است. این پرنده برعکس دیگر پرنده ها حتی زمانی که احساس خطر می کند دویدن را به پرواز کردن ترجیح می دهد و بیشتر شبیه هدهد و چکاوک است.

محققان اعتقاد دارند این پرنده بسیار شگفت انگیز با شروع بهار تا اواخر ماه اردیبهشت بیشتر در فضای دشت ها دیده می شود و بعد از اتمام اردیبهشت فعالیت این پرنده کمتر شده و به سختی آن را می توان دید. صدای این پرنده یکی دیگر از ویژگی های شاخص آن است که محققان بیشتر با صدای این پرنده، محل زندگی و یا مکانی که آنجاست را نشانه گذاری می کنند.

پلنگ 90 کیلویی

عجیب و غریب های وطنی


شاید نام «پلنگ مازندران» را بارها و بارها از زبان گزارشگران کشتی شنیده باشید اما مطمئنا نمی دانید که این پلنگ یکی از عجیب و غریب ترین پلنگ های دنیاست. این پلنگ نسبت به دیگر پلنگ ها یک شاخصه دارد: «پلنگ ایرانی» که در منطقه شمال کشور زندگی می کند بیش از 90 کیلو وزن دارد. این در صورتی است که پلنگ های هندوستانی و آفریقایی که موفق شدند کلی شهرت جهانی کسب کنند، کمتر از 60 کیلو وزن دارند.

محققان دلیل بزرگ بودن جثه پلنگ ایرانی را استخوان بندی و عضله قدرتمند می دانند. گفته می شود که پلنگ مازندران، درشت اندام ترین پلنگ دنیاست. «پارک ملی گلستان» و «پارک ملی تندوره» در خراسان رضوی از جمله مناطقی است که این پلنگ عظیم الجثه در آنجا دیده شده است.

خرس سیاه آسیایی

عجیب و غریب های وطنی


«خرس سیاه آسیایی» نیز یکی دیگر از این شگفت انگیزهای وطنی است که در کوهستان های شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان زندگی می کند. نسل این گونه خرس در دنیا در حال انقراض است.

سفره ماهی برقی

عجیب و غریب های وطنی


«سفره ماهی برقی» در عمق آب های جزیره قشم و کیش دیده شده است. این موجود خارق العاده زمانی که احساس ترس کند، برقی با ولتاژ بیش از 200 ولت تولید می کند که این برق می تواند اندام یک مرد 100 کیلویی را تا ساعت ها بی حس کند.



تاريخ : جمعه 6 آذر 1394برچسب:, | 12:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روستای آب ملخ در شهرستان سمیرم در ۱۶۰کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کند.
 

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


آبشارآب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران است که ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نابود می‌کند. این روستا و چشمه آن نیز به همین علت آب ملخ نام گرفته‌اند.

به گفته اهالی روستا سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و آنها را یکجا نابود کردند.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


این آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است. وجه تسمیه این منطقه به دلیل قطعه سنگ بزرگ و طبیعی است که به مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته است و دو دره را به یکدیگر متصل می‌کند.

برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پل به مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. منظره خیال انگیز و بی مانند تخت سلیمان روی رودخانه آب ملخ همچون تخت طاق مانندی که بر بالای رودخانه قرار گرفته است مانند پلی زیبا و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار داخل کوه هدایت می‌کند.از دهانه غارطبیعی که در تخت سلیمان وجود دارد، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشد و از اطراف این تخت به رود پایین دست آن می‌پیوندد.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


در محل تخت سلیمان، طی یک پدیده نادر طبیعی، آب رودخانه ماربر برای مدتی ناپدید شده و سپس کمی جلوتر در بستر خود هویدا می شود.

این پدیده منحصر بفرد، صدها سال پیش طی ریزش عظیمی از کوه در این محل ایجاد شده و جلوی عبور آب را مسدود کرده است. سپس جریان آب توانسته در همان بستر قبلی خود راهی تونل مانند به طور تقریبی هشتاد متر باز کرده و به جریان خود ادامه دهد اما آنچه که زیبایی خاصی به این پدیده بخشیده است وجود چشمه یا سرابی با آبدهی فراوان است که از دیواره های شمالی بالای سقف تونل خارج شده به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر دو دهانه تونل را پوشانده است. در حقیقت آب ملخ نام همین آبشار یا سراب خروشان است.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است. اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است.

پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستان است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ مانع از آن می شود که آفتاب بیش از سه ساعت در این روستا توقف کند. بنابراین، شما در آب ملخ ظرف سه ساعت هم طلوع خورشید را خواهید دید و هم غروب آن را. به همین دلیل است که این روستا به روزستای نیمروز نیز معروف است.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


مسیر دسترسی

اگر از سمت استان اصفهان راهی آب ملخ می شوید، باید از شهرهای اصفهان و سمیرم بگذرید و این شهر را به سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم- یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهار راه، جاده ای خاکی می بینید که در مسیر آن دو دوراهی وجود دارد. در هر دو مورد راه سمت چپ را در پیش بگیرید و حدود ۷ کیلومتر در آن پیش بروید، تا به روستای آب ملخ برسید. روستایی در شمالی ترین قسمت خط الراس دنا و مردمی که اصالتشان بختیاری است.



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 5:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

غارهای زیادی در دنیا وجود دارند که بسیاری از آن ها نسبتاً بزرگ هستند. اما غار ونگ دانگ بر همه این غارها غلبه می کند. این غار به اندازه ای بزرگ است که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارد. این سیستم برگرفته از ابرها و مه های طولانی درون غارهای وسیع است. یک تیم تحقیقاتی که مشغول کاوش این غار هستند اخیراً یک شبکه کشف کرده و عکس های مهیجی از این جهان زیر زمینی شگفت انگیز که در آن هیچ انسانی هنوز بر آن قدم نگذاشته، گرفته اند. از این عکس هایی که برای اولین بار گرفته شده اند لذت ببرید.



غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.

غارهای بزرگ در چین که سیستم آب و هوایی مخصوص به خود را دارند.



تاريخ : چهار شنبه 27 آبان 1394برچسب:, | 6:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


میان شهرهای بزرگ و طبیعت زیبا، گاه شهرهایی کوچک را می‌یابید که گویی جزو منظره‌ی زیبای آن مناطق شده‌اند. این پست، ۳۰ شهر کوچک و رؤیایی را در جهان نشان می‌دهد که این شوق را در انسان ایجاد می‌کند تا زندگی را در این زیبایی بیازماید. البته، جای کندوان، ابیانه و ماسوله در این پست بسیار خالی است.

 

۱-گارمیش-پارتن‌کی‌رشن- باواریا- آلمان
باواریای همیشه زیبا… این شهر در ارتفاعات کوه زوگسپیتز قرار دارد و چون در ارتفاع ۳۰۰۰ متری قرار گرفته، در آلمان شهری از لحاظ ارتفاع محل ساخت نمی‌تواند با آن رقابت کند. شهر اصلاً به دو شهرک تقسیم می‌شد، یکی رمی و دیگری توتنی. در جریان المپیک زمستانی سال ۱۹۳۶، این دو شهرک با هم تلفیق شدند.

 

۲- روستایی در هیمالیا- تبت
این یکی از صدها روستایی است که در کوه‌های تبت، به منظور حفاظت از صومعه‌ای ساخته شده و تنها با پای پیاده یا اسب قابل دسترسی است.

۳- راین- نروژ
تنها ۳۲۹ نفر در این شهر زندگی می کنند و با ماهیگیری امرار معاش می‌نمایند. با وجود جمعیت کم اما، این روستا به‌عنوان زیباترین روستای نروژ شناخته می‌شود.

۴- روستای گاسادالور- جزایر فارو
اصلاً نمی‌توان باور کرد که آن‌چه در این تصویر می‌بینیم، واقعی باشد، اما هست! این جزایر زنجیره‌ای، در شمال اسکاتلند قرار دارند. برای سال‌ها، رسیدن به این جزایر بسیار دشوار بود و در طول جنگ جهانی دوم و توسط انگلیسی‌ها، قابل دسترسی شد. ۱۸ انسان خوش‌شانس در این روستا زندگی می‌کنند. روستایی در ارتفاع ۲۳۰۰ فوت.

۵- کولمار- فرانسه
این دقیقاً جایی است که من با خوشحالی حاضرم تا آخر عمر در آن زندگی کنم و هرگز از آن خارج نشوم. این شهر در سال‌های ۱۲۰۰ میلادی تأسیس شد، زمانی که هنوز رم بر اروپا سروری می‌کرد.این شهر، به «ونیز کوچک» ملقب است که به‌دلیل راه‌های آبی کنار خیابان‌های قرون‌وسطایی است.

۶- مارساکسلوک- مالت
۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بود که فنیقی‌ها به مالت آمدند و تجارت را آغاز نمودند. مردم در این جزیره با ماهی‌گیری روزگار می‌گذرانند و این روستا با بازارهای بزرگ ماهی‌فروشی‌اش معروف شده‌است.

۷- بلِد- اسلوونی
دور تا دور این شهر کوچک را، کوه‌هایی زیبا فراگرفته است. این شهر در سال ۱۰۰۴ میلادی بنا شد و از سوی امپراتوری رم به اسقف بریکسن اهدا گردید. در مرکز شهر، یک قلعه قرار دارد. این شهر ۵۰۰۰ سکنه دارد و برای چشمه‌های‌ش معروف است.

۸- هالشتات- اتریش
یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اتریش شناخته می‌شود. این شهر ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شد و برای منابع پایان‌ناپذیر نمک‌ش در کوه‌های بلند شناخته می‌شد. در سال‌های ۱۳۰۰ میلادی، معدن‌چیان نمک، سیستمی برای حمل و نقل نمک ایجاد نمودند. امروزه هنوز معادن نمک این شهر معروف است، اما چیزی که بیشترین ارزش را به شهر می بخشد، قدمت طولانی آن و زیبایی چشم‌گیر آن است.

۹- مانارولا- ایتالیا
خانه‌هایی با رنگ‌هایی رنگین‌کمانی که در دیواره‌ای سنگی و غیرقابل نفوذ بنا شده‌است. تاریخ ساخت کلیسای این شهر، به سال ۱۳۳۸ میلادی می‌رسد و در قدیم به دلیل طبیعت سخت محیط بنا، بسیار امن بود. این شهر، به‌خاطر نقاشی‌های «آنتونیو دیسکوولوس» معروف است.

۱۰- بایبِری- انگلستان
یک شهر زیبای انگلیسی. اگر اشتباه نکنم، اپیزودی از سریال «پوآرو» که هیستینگز و پوآرو بعد از سال‌ها یک‌دیگر را می‌یابند، در این ‌جا فیلمبرداری شده‌است. این شهر را زیباترین هر انگلستان می‌دانند. ساخت این شهر به سال‌های پیش از ۱۰۸۰ میلادی می‌رسد و بافت قدیمی خود را به‌خوبی حفظ نموده‌است.

۱۱- آنِسی- فرانسه
زیبایی این شهر، با کوه‌های آلپ که در اطراف شهر قرار دارد، چندین برابر شده‌است. این شهر در قرن ۱۴ میلادی بنا شده و در سرتاسر شهر، جوی‌ها و کانال‌های آبی دیده می‌شوند.

۱۲- گورِم- ترکیه
این شهر در عهد رمی‌ها در میان صخره‌های که محیط را در بر گرفته‌اند بنا شد، از همان سنگ‌ها، برای بنای شهر استفاده شد و امروز هم بسیاری از بناهای اولیه‌ پابرجا مانده‌است. بسیاری از کلیساهای این شهر، مستقیماً درون صخره‌ها ساخته شده‌اند.

۱۳- لیوِن‌وُرث- واشینگتن- آمریکا
واقعاً شبیه یکی از دهکده های زیبای دامنه‌ی آلپ است، در سوییس. اما خب، این شهر زیبا در آمریکا قرار دارد. زیاد تعجب نکنید، نقشه‌ی این شعر بر اساس روستاهای باواریایی طراحی شده‌است. شهر در اصل با بناهایی چوبی در سال ۱۹۰۶ بنا شد. در سال ۱۹۶۲، کمیته‌ای محلی تصمیم گرفت که شهر را چنان که امروزه می‌بینیم، بنا کند و به این ترتیب، صنعت توریسم در این منطقه رواج پیدا کرد.

۱۴- کویین استوون- نیوزلند
این شهر در اطراف دریاچه‌ی زیبای واکاتیپو ساخته شده‌است و منظره‌ی بی نظیری از مناظر آبی و کوه را پیش روی ساکنین‌ش گسترده‌است. ویلیام گیلبرت ریز و نیکلاس فون تونزلمان مکتشفان اروپایی بودند که پس از اکتشاف طلا در سال ۱۸۶۰، به این منطقه آمدند.

۱۵- دهکده‌ی کوه پنهان- جیوژایگو- چین
روزگاری، این دهکده و صدها دهکده‌ی مشابه آن، به‌عنوان استراحتگاه برای ارتش استفاده می‌شد. امروزه نیز تنها با اسب می‌توان ب این روساها دسترسی یافت تا فرهنگ اصیل چینی را که هنوز در آن‌ها رعایت می‌شود، مشاهده نمود.

۱۶- روستای شیراکاواگو- ژاپن
این روستای قدیمی، با خانه‌هایی با بام‌های بسیار شیب‌دار شناخته می‌شوند، چرا که برخی از سنگین‌ترین بارش‌های برف جهان، در همین منطقه رخ می‌دهد. جنگل‌ها و تپه‌های بلند، این روستا را احاطه کرده‌اند و از آن محلی پنهان ساخته‌اند که در روزگاران جنگ، به سختی قابل اشغال بود. این منطقه زمین‌های مسطح اندکی دارد که در همان قسمت، روستا بنا شده‌است.

۱۷- پوکُن- شیلی
در خاک حاصلخیز مابین یک کوه آتشفشانی فعال و یک دریاچه، این شهر در میان سایه‌های درختان جنگلی غنوده است. محیز این شهر، برای اسکی و کایاک بسیار مناسب است.

۱۸- مورو- سائوپائولو- برزیل
تنها راه دسترسی به این شهر، رفتن با قایق یا پرواز چارتر است. قانون جالبی در شهر وجود دارد که اجازه‌ی ورود هیچ اتومبیلی را نمی‌دهد. این شهر، از سه طرف با جنگل احاطه شده و در برابر، اقیانوس در برابرش گسترده شده. در قدیم، این شهر مخفی‌گاهی برای دزدان دریایی و دژی برای نیروهای پرتغالی بود.

۱۹- البرّاسین- اسپانیا
این روستای زیبا در شمال اسپانیا قرار دارد. نقاشی‌هایی که پای صخره‌های اطراف این روستا قرار دارد، از آثار مهم ماقبل تاریخ محسوب می‌گردد.

۲۰- چفچائون- مراکش
شهری با ساختمان‌های آبی زیبا با طیف‌هایی از این رنگ آرامش‌بخش. کوه‌های ریف و آبشار آکچور در اطراف شهر قرار دارند.

۲۱- آمِدی- کردستان- عراق
شهری پر از خانه‌های رنگارنگ، در ارتفاع ۴۰۰۰ متری از سطح دریا. مردم شهر، به این افتخار می‌کنند که اجازه‌ی تأسیس هتل‌های مدرن را در شهرشان نداده‌اند و مهمانخانه‌های محلی پذیرای مسافران خواهد بود.

۲۲- چیچیلیان- فرانسه
این شهر زیبا، در دامنه‌های آلپ قرار دارد و کوهی با صخره‌ای زیبا در کنار آن قرار دارد.

۲۳- پوسیسکا- کرواسی
جزیره‌ی براک، برخی از انواع مرغوب‌ترین سنگ‌های اروپا را در خود پرورش می‌دهد. این شهر، به‌همین دلیل بنا شد.

۲۴- کامدن- مین
پیش‌تر این سرزمین در اختیار بومیان آمریکایی بود اما در سال‌های ۱۷۷۰ توسط بریتانیایی‌ها استعمار شد. در طول انقلاب، این شهر مقر مهمی برای آمریکاییان محسوب می‌شد. تعداد ساکنین شهر، ۵۰۰۰ نفر است که در طول تابستان، دو برابر این جمعیت گردش‌گر می‌پذیرد.

۲۵- وست‌مانااِیجار- ایسلند
این شهر، به نام یکی از جزایر جنوبی ایسلند نام‌گذاری شده‌است. در سال ۱۹۷۳، آتشفشان این شهر فعال شد و بسیاری از ساکنین مجبور به تخلیه‌ی شهر شدند. این شهر، در عین حال زیست‌بوم گسترده‌ای با ۱۵۰ گونه‌ی گیاهی و میلیون‌ها پرنده دارد که در میان صخره‌ها آشیانه ساخته‌اند.

۲۶- خلیج بایرون- استرالیا
این شهر در نیو ساوث‌ولز قرار دارد و اقیانوس آرام را در برابر خود می‌بیند. شهر، ۵۰۰۰ سکنه دارد. این شهر، به افتخار افسر نیروی دریایی، جان بایرون، که در دریانوردی در جریان آب‌های سهمگین این منطقه مهارت داشت، به این نام معروف شد.

۲۷- اِریسِیرا- پرتغال
شامل ۴۰ جزیره است و تنها ۷۰۰۰ سکنه دارد. قدمت این شهر، به سال‌های ۱۲۰۰ میلادی می‌رسد.

۲۸- اِزِ- فرانسه
ازِ از مجموعه‌ای از روستاها با جمعیت کمتر از ۳۰۰۰ نفر تشکیل شده‌است و با توجه به آن‌که بالای تپه‌ها ساخته شده، منظره‌ای زیبا دارد. این شهر ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته‌شد و توسط نیروهای امپراتوری رم اشغال شد.

۲۹- تنبای- ولز
این کلمه در زبان محلی به معنای «قلعه کوچک ماهی» است. ۹۰۰ سال پس از میلاد مسیح تأسیس شد و بندری طبیعی دارد و به دریای ایرلند و اقیانوس آرام دسترسی دارد. شهر برای مدت‌ها برای جلوگیری از شورش با دیوار بلندی محاصره شده‌بود. در سال‌های بعد از ۱۸۰۰ میلادی، این شهر به دلیل زیبایی معروف شد تا امکانات دفاعی‌اشش.

۳۰- ایتوکُرتورمیر- گرینلند
هم تلفظ نام‌ش سخت است و هم یافتن راهی برای دسترسی به آن، با این حال، ارزش‌ش را دارد که برای رفتن به آن‌جا تلاش کنیم. در پایتخت ایسلند، باید سوار هواپیمایی شد که هفته‌ای یک بار به سمت گرینلند پرواز می‌کند و پس از آن هم با یک هلیکوپتر به این شهر رسید. این شهر در اطراف طولانی‌ترین رودخانه‌ی یخ‌زده‌ی جهان قرار دارد.



تاريخ : دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:, | 14:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معمولا زوج‌های جوان هنگام برنامه‌ریزی برای سفر ماه‌عسل، تلاش می‌کنند بهترین‌ها را در نظر بگیرند تا سفری رویایی برای خود رقم بزنند. سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مختلف تعطیلاتی به یاد ماندنی را برای این افراد رقم خواهد زد. با کجارو همراه شوید تا با ۷ مقصد پرهزینه‌‌ی مسافرتی آشنا شوید.

همه‌ی مردم پول و زمان زیادی را برای سفرهایشان اختصاص می‌دهند. پس از آن دوست دارند خاطرات‌شان را مرور کنند.

طبق گزارش‌های سایت about خوراک و غذای مصرفی در این سفر سه برابر بیشتر از سفرهای دیگر هزینه دارد.

honeymoon-destinations-1

از آن‌جا که هزینه‌ی ماه عسل در سراسر جهان بیش از حد متوسط است، تغییرات بسیاری در این سفرها به وجود می‌آید.

برخی یک سفر کلاسیک و پیاده‌روی در مسیر ساحل را ترجیح می‌دهند، و برخی ول‌خرجی را دوست دارند. در این مقاله ما به دسته‌ی دوم می‌پردازیم.

عجیب است که نام پاریس در این لیست نیست. در این‌جا ما گران‌ترین و پرزرق‌وبرق‌ترین هتل‌ها را انتخاب کرده‌ایم پس اگر شما می‌خواهید هزینه‌ی کم‌تری خرج کنید می‌توانید هتل‌های ارزان‌تری را هم پیدا کنید.

۱. مالدیو

Maldives

فرض کنید برای رفتن به هر مقصدی باید یک یا دو ساعت پرواز داشته باشید،‌ خانه‌های ییلاقی در کنار آب‌های درخشان که گران‌قیمت هم هستند در انتظار شما خواهند بود، مالدیو به عنوان گران‌ قیمت‌ترین مکان برای ماه‌عسل در دنیا شناخته شده است. هتل‌هایی که برای ماه‌عسل‌ در این مکان در نظر گرفته شده شامل سواحل شنی سفید، تالاب‌های فیروزه‌ای، غواصی‌های بی‌نظیر و ویلاهای فوق‌العاده‌ای روی آب است. البته غذاهای متنوع و خوب آن را نیز نباید فراموش کرد.

۲. مجمع‌الجزایر دریای اژه (یونان)

Greek-Cyclades

در جنوب آتن، بیش از ۲۰۰۰ جزیره‌ی زیبای یونانی وجود دارد، جایی که ماه‌عسل‌هایی کلاسیک با ساختمان‌های آبی گنبدی شکل و مناظر زیبای اقیانوس به همراه مهمانی‌های شبانه را می‌توانید تجربه کنید. سادورینی (Santorini) گران‌ترین جزیره‌ی منظقه است، زوجین می‌توانند روی صخره‌های سالی قدم بزنند و غروب زیبای آفتاب را تماشا کنند. خیابان‌های این جزیره هم با رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها و گالری‌های مختلف در انتطار شما هستند.

۳. بورا بورا (Bora Bora)

Bora-Bora

جزیره‌ی آتشفشانی بورا بورا معمولا با جزایر مالدیو به خاطر شباهت‌شان، مقایسه می‌شود. ویلاهای روی آب، درختان خرما که در سراسر ساحل کاشته شده‌اند و آب‌های فیروزه‌ای با شن‌های سفید این جزیره را به مقصدی مناسب ماه‌عسل تبدیل کرده است.

افرادی که دوست دارند ماه‌عسلی پرجنب و جوش داشته باشند و به غواصی و تورهای offroadبروند&این مکان بسیار مناسب است، در کل منطقه‌ی لوکسی برای ماه‌عسل است.

۴. فیجی

Fiji

آب معدنی در فیجی بسیار گران است، پس چرا به این مکان سفر کنیم؟ در واقع در این‌جا هتل‌های دوست داشتنی زیادی که قیمت مناسبی هم دارند می‌توانید پیدا کنید، اما اگر بر فراز آسمان‌های استرالیا پرواز می‌‌کنید قطعا بلیط هواپیمای شما تأثیر به سزایی در حساب بانکی شما می‌گذارد.

در عوض در سفر به فیجی می‌توانید از همه چیز مثل دوچرخه‌سواری، چتربازی، تورهای هلیکوپتر و غواصی لذت ببرید.

۵. توسکانی

Tuscany

توسکانی در قسمت ساحلی دریای تیرنی ایتالیا واقع شده است. این منطقه پر از تپه‌ها، روستاهای عجیب و جالب و بنا‌های خیره کننده‌ی تاریخی است که همگی مکانی عاشقانه برای ماه عسل زوج‌های جوان را فراهم کرده است.

۶. کائوآئی

Kauai

یکی از چهار جزیره‌ی محبوب هاوایی، کائوآئی است که کوچک‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود و زیاد هم گسترش پیدا نکرده است. زیبایی این جزیره باورنکردنی است و همین باعث شده تا کائوآئی از گران‌ترین مقاصد ماه‌عسل به شمار بیاید.

کائوآئی به خاطر وجود مناطق سرسبز و وحشی و آب‌وهوای کوهستانی گردشگران زیادی دارد. سواحل ناهموار، چشم‌اندازهای هالیوودی دست نخورده این جزیره را جذاب‌تر کرده‌اند. فیلم‌هایی مانند Raiders of the Lost Ark، سریال the Jurassic Park و King Kong سال ۲۰۰۵ در این‌جا ساخته شده‌اند.

۷. جزایر بکر بریتانیا

British-Virgin-Islands

تنها جزایر کارائیب لیست ما را کامل می‌کند، جزایر بکر بریتانیا برای ماه‌عسل بسیار گران هستند. گرچه با قایق‌رانی (مسافرت با قایق‌های تفریحی) و فعالیت‌های دیگر مانند غواصی می‌توانید مشغول شوید، با گذر زمان این جزایر هم مانند جزایر دیگر توسعه خواهند یافت اما نه به اندازه‌ی جزایر ایالات متحده‌ی آمریکا. آشنایی با مکان‌های تاریخی، فرهنگ و غذاهای دریایی و محلی هم می‌تواند از فعالیت‌های این مکان باشد.

منبع: Businessinsider



تاريخ : جمعه 17 مهر 1394برچسب:, | 9:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حتماً بار ها با گالری ها و تصاویر مختلف از زیبایی های طبیعی، تاریخی و انسانی کشورهای مختلف برخورد داشته اید و از تماشای آن ها لذت برده اید، و حتماً حین تماشای آن گالری ها این سوال از ذهنتان عبور کرد که "ایران خودمان چه کم از این کشور ها دارد؟"

ما برای پاسخ دادن به این سوال و تحقق این جمله شروع به گرد آوری سری مطالب جدیدی در مجله اینترنتی برترین ها کرده ایم، مطلبی که فقط شامل زیبایی های ایران زیبای ما می‌شود، از زیبایی های طبیعی کشور چهار فصل‌مان گرفته تا بناهای تاریخی و مذهبی و سایر زیبایی های قابل لمس کشورمان.

 شما نیز میتوانید ما را در گرد آوری این مطلب کمک کنید، در هر کجای این سرزمین زیبا هستید، از شمال سرسبز گرفته تا جنوبِ زیبا، از چابهار تا بازرگان، از خرمشهر تا سرخس، هر کجا که هستید دوربین یا گوشی تان را وسیله ای برای ثبت این زیبایی ها کنید و زیبایی های شهر و روستای خود را برای ما بفرستید.

1. دشتی زیبا در شهرستان مینودشت، استان گلستان.
 

ایرانِ زیبای ما (2)

 


2. باغ شاهزاده ماهان کرمان.

ایرانِ زیبای ما (2)


3. دریاسر، شهرستان تنکابن، استان مازندران.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


4. باغ دولت آباد یزد.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


5. یک صبحانه ایرانی. نیمروی محلی، نان بربری و پنیر و گردو، کره و عسل در کنار چای شیرین.

ایرانِ زیبای ما (2)


6. نمایی از شهر تبریز، بزرگترین شهر شمال غرب کشور.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


7. ساحل سرخ، جزیره هرمز، خلیج فارس.

ایرانِ زیبای ما (2)


8. تالاب زیبای سوستان، در شهرستان لاهیجان.

ایرانِ زیبای ما (2)


9. ساحل سبز، جزیره قشم، خلیج فارس.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


10. «فیلیپ گایست» هنرمند آلمانی به دعوت سفیر آلمان در ایران و به مناسبت تاریخ اتحاد دو آلمان شرقی و غربی، نماد تهران را به شکل متفاوت نورپردازی کرد.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


11. بانوی ترکمن.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


12. کوچه باغی زیبا، در یکی از روستاهای اطراف تویسرکان، استان همدان.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


13. بنای تاریخی طاق بستان، کرمانشاه.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


14. جنگل ابر، منطقه حفاظت شده، توریستی و ییلاقی جهان نما، شهرستان کردکوی، استان گلستان.

ایرانِ زیبای ما (2)

 


15. طاقی در گنبد سلطانیه، سلطانیه ی استان زنجان. گنبد سلطانیه مقبرهٔ اُلجایتو است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.



ایرانِ زیبای ما (2)



تاريخ : چهار شنبه 15 مهر 1394برچسب:, | 6:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دره پروانه یا Petaloudes واقع در سمت غرب جزیره یونانی رودرز می باشد. این دره در فصل بارانی سال پذیرای هزاران پروانه است. در پایان ماه مه دره مانند لحافی از مخمل با این پروانه ها پوشیده می شود. درختان فراوان اوکالیپتوس این دره در واقع مسیر مهاجرت این پروانه هارا به سمت دره آسان تر می نمایند. در دوره های بارانی سال پروانه ها به این منطقه به جهت رطوبت و سردی هوا نقل مکان کرده برای جفت گیری و گذاشتن تخم های خود بروی تنه درختان دره تا لاروهای این پروانه ها پس از به دنیا آمدن بتوانند از برگ درختان تغذیه و رشد نمایند، تا به پروانه بالغی تبدیل شوند. پروانه مادر پس از گذاشتن تخم های خود در یک مکان تاریک و سرد می میرد و کرم پروانه پس از رشد کامل خود  در ماه ژوئن بدنیا می آید. متاسفانه این دره و پروانه های آن را افزایش جمعیت  گردشگران تهدید میکند.



دره پروانه ها در یونان

دره پروانه ها در یونان

دره پروانه ها در یونان

دره پروانه ها در یونان

دره پروانه ها در یونان

دره پروانه ها در یونان

دره پروانه ها در یونان



تاريخ : دو شنبه 13 مهر 1394برچسب:, | 13:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حتماً بار ها با گالری ها و تصاویر مختلف از زیبایی های طبیعی، تاریخی و انسانی کشورهای مختلف برخورد داشته اید و از تماشای آن ها لذت برده اید، و حتماً حین تماشای آن گالری ها این سوال از ذهنتان عبور کرد که "ایران خودمان چه کم از این کشور ها دارد؟"

ما برای پاسخ دادن به این سوال و تحقق این جمله شروع به گرد آوری سری مطالب جدیدی در مجله اینترنتی برترین ها کرده ایم، مطلبی که فقط شامل زیبایی های ایران زیبای ما می‌شود، از زیبایی های طبیعی کشور چهار فصل‌مان گرفته تا بناهای تاریخی و مذهبی و سایر زیبایی های قابل لمس کشورمان.

 شما نیز میتوانید ما را در گرد آوری این مطلب کمک کنید، در هر کجای این سرزمین زیبا هستید، از شمال سرسبز گرفته تا جنوبِ زیبا، از چابهار تا بازرگان، از خرمشهر تا سرخس، هر کجا که هستید دوربین یا گوشی تان را وسیله ای برای ثبت این زیبایی ها کنید و زیبایی های شهر و روستای خود را برای ما بفرستید.

مثل همیشه منتظر نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

********
1. نمای زیبا از دهکده  تاریخی ماسوله در فومن استان گيلان. عکس از نصرا روشن.
 

ایرانِ زیبای ما (1)


2. ايران بزرگترين توليدكننده و صادركننده پسته در جهان است. عکس از مهدی مطهری.

ایرانِ زیبای ما (1)

 


3. آسمان بار امانت نتوانست کشید.

شنزار طبس، استان خراسان جنوبی. عکس از مصطفی ت.

ایرانِ زیبای ما (1)


4. هر که را با خط سبزت سر سودا باشد، پای از این دایره بیرون ننهد تا باشد.

دریاچه سد آلیمالات، در مسیر جاده نور، چمستان، مازندران. عکس از مصطفی ت

ایرانِ زیبای ما (1)

 


5. یه جاده پر از آرامش. جوانرود، جاده شروینه. استان کردستان. عکس از امید حیدری فر.

ایرانِ زیبای ما (1)


6. طبیعت زیبای منطقه سامان در استان چهارمحال و بختیاری. عکس از hmzpic

ایرانِ زیبای ما (1)


7. مسجد وکیل شیراز. عکس از امیر شاهی.

ایرانِ زیبای ما (1)

 


8. غذای سنتی خوراک جگر گوسفند یا همان جغول بغول. فلفلی و لذیذ. عکس از نفس عطایی.

ایرانِ زیبای ما (1)

 


9. پرواز زیبای دسته سار ها بر فراز بنای تاریخی ائل گولی در تبریز. عکس از پیمان.

ایرانِ زیبای ما (1)

 


10. نمایی رویایی از دشت های سرسبز شهرستان لاهیجان. عکس از خانم آیه.

ایرانِ زیبای ما (1)

 


 11. دور نمايى از شهر لواسان و درياچه سد لتيان از فراز ارتفاعات تلو استان تهران. عکس از کیوان رضایی.

ایرانِ زیبای ما (1)


12. یکی از جاذبه های استان بوشهر تنگ مخدان است که در میان کوه های خورموج قرار گرفته و بهترین فصل بازدید از آن در اوایل بهار است.

ایرانِ زیبای ما (1)


13. شرحت کس نداند، وصفت کس نخواند، همچو تو ماه سیما، در بحر و بر نباشد.

دیزی، غذای سنتی و لذیذ ایرانیان. عکس از احمد پورنامی.

ایرانِ زیبای ما (1)


14. پارک جنگلی تاریخی بهشهر. استان مازندران. عکس از خانم مریم.

ایرانِ زیبای ما (1)

 


15. پاییز در جنگل نهارخوران گرگان. استان گلستان. عکس از محمود شهبازی

ایرانِ زیبای ما (1)


16. اجاق ذغالی و چای آتیشی، یکی از روستاهای اطراف ارومیه. عکس از حسین توانمند.

ایرانِ زیبای ما (1)


تاريخ : چهار شنبه 8 مهر 1394برچسب:, | 7:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جنگل حرا محدوده وسیعی از درختانی است که نه به آب وابسته است نه به خشکی. بوشهری ها و مردم بومی عسلویه هم می‌توانند بخشی از جنگل‌های حرا را ببینید چه برسد به مردم جزیره قشم که با این درختان زندگی می‌کنند و مراقبند چوبش را به یغما نبرند.


کسی یادش نیست حرا به چه معناست؛ برخی از بومیان قدیم قشم می‌گویند چون درختان اینجا را هرس می‌کردند جنگل هرس و بعدها جنگل حرا نامیدنش. این البته روایت یک راهنمای محلی است؛ اما حرا در حقیقت نام درختی است در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگهای سبز و روشن که در آبهای شور زندگی می‌کند و نام علمی اش (Avicennia Marina) منسوب است به حکیم ابوعلی سینا دانشمند ایرانی جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته‌است.

به گزارش جنوب نیوز، جنگل حرا محدوده وسیعی از درختانی است که نه به آب وابسته است نه به خشکی. بوشهری ها و مردم بومی عسلویه هم می‌توانند بخشی از جنگل‌های حرا را ببینید چه برسد به مردم جزیره قشم که با این درختان زندگی می‌کنند و مراقبند چوبش را به یغما نبرند.

بعید است گردشگری به جزیره قشم برود و بخواهد همه جاذبه‌های آن را ببیند اما سری به روستاهایی که به جنگل آبی حرا راه دارد نروند، روستای سهیلی یکی از راه‌های ورود به این جنگل است که باید تا نزدیکی های آن رفت از اسکله ،قایقی به قیمت ساعتی ۷۰ هزار تومان اجاره کرد و با یک راهنمای محلی دل به دریا زد و از درختان مانگرو این جنگل دیدن کرد.

حرا، جنگل شگفت انگیز ایران

برخلاف جنگل های دیگر نه می توان در آن آتش روشن کرد و نه از شاخه هایش بالا رفت. اینجا جنگلی است که به سختی می توان لابه لای آن قدم برداشت به خاطر همین همه گردشگران با قایق دل به جنگل می زنند!

عادل ابراهیمی راهنمای گردشگری محلی است که با گروه‌های گردشگری همراه می‌شود. اهل روستای سهیلی است و در جمع خبرنگارانی که به جزیره قشم رفته‌اند اطلاعاتی درباره این جنگل و شگفتی هایش می‌دهد و از آفت موش هایی می گوید که همراه با لنج‌ها در سالیان قبل به این جنگل آمده‌اند.

اگر چه تعداد زیاد موش‌ها آفت است اما شاید تنها مزیتی که داشته‌اند این بوده که این موش خرماها باعث شده‌اند، معروفترین شاهین دنیا که نامش شاهین سینه خیاری آفریقایی است به اینجا کشانده شود. شاهینی که به گرانترین قیمت در امارات فروخته می‌شود و به پول ما ایرانی‌ها ۶۲ میلیون تومان قیمت دارد.

خرچنگی که گیتارزنان راه می‌رود

عادل می گوید: غیر از این شاهین بیش از ۸ نوع عقاب و پرنده شکاری نیز در این جنگل وجود دارد که بیشتر در فصل بهار دیده می‌شوند. عادل نوعی از خرچنگ گیتارزن را نیز نشان می‌دهد و می‌گوید که یک دستش کوتاه و دست دیگرش بلند است و وقتی راه می‌رود « تق.تق» می‌کند به همین دلیل مردم قشم به او گیتارزن می‌گویند. ماهی گل خورک یک نوع ماهی مخصوص این جنگل است که تا وقتی بدنش مرطوب باشد می‌تواند در خشکی بماند و با پوستش تنفس کند. این ماهی‌ها کمیاب هستند و تا زمانی که بدنشان مرطوب است محتویات گل را می خورند و وقتی بدنش خشک می شود دوباره به آب می‌رود.

 حرا، جنگل شگفت انگیز ایران

آّب شیرین کن درختی!

شگفتی جانواران این جنگل یک طرف، آب این محدوده نیز یک طرف دیگر. ۸۰ درصد آب این محدوده حاوی نمک است و شاخه‌های درختان که به آب نزدیک تر هستند، مانند آب شیرین کن عمل می‌کنند. وقتی آب به مرحله مد می رسد، هر شاخه حدود دو سی سی آب را به خود جذب می کند و هنگامی که دبی آب پایین می‌رود، با نور آفتاب نمک را پس می دهند و آب شیرین جذب درخت می‌شود.

دو درصد نمکی که باقی می ماند وارد درخت شده و با نور آفتاب از طریق برگ ها مانند حباب های بلورین نمک بر روی برگ ها ظاهر می‌شود. این روزها می توان بلورهای نمک را روی این برگ ها دید. درختان مانگرو اوایل تابستان گل معطری داردن و اواخر تابستان میوه می‌دهند. عادل می گوید که بومی‌های قدیمی به میوه آن خرک یا کنگ می‌گویند. گل این درخت خشک شده و میوه آن سبز، زرد و سپس سیاه می شود.

داخل میوه همان روی درخت جوانه می زند. آن وقت که از درخت جدا شد با جذب آب در هر جایی از جنگل که متوقف شود، رشد می کند و به عنوان یک درخت مانگرو قد می کشد. سالها پیش وقتی هنوز تردمیل و خیلی از وسایل لاغری دیگر اختراع نشده بود، مردم از آب و گل این منطقه برای لاغر شدن استفاده می‌کردند. آب و گل جنگل حرا نمک و آهک دارد. مردم گل را به تن خود می مالیدند و نیم ساعت در آب شنا می کردند. این روش را عرب ها خوب یاد گرفته بودند و می دانستند که این کار خاصیت تناسب اندام و لاغری دارد.

حرا، جنگل شگفت انگیز ایران

اولین دهل قشم از تنه درختان مانگرو ساخته شد

در بین همه شگفتی‌های جنگل حرا باید عمر زیاد درختان را نیز به یاد داشت. درختان مانگرو آنقدر عمر می‌کنند که تنه هایشان محکم می‌شود. به همین دلیل زمانی که تکنولوژی خالی کردن داخل چوب وجود نداشت، دو سر چوب تنه های این درخت را برش زده و می بستند و از آن دهل می ساختند. عادل می‌گوید که اولین دهل در جزیره قشم با همین چوب های جنگل حرا ساخته شد. از طرف دیگر چوب این درختان دود سیاه ندارد و آب نمک و مواد چربی را نیز جذب می کند و برای ذغال بسیار مناسب است. برخی از مردم این چوب ها را به قطر می فرستادند. اما برخی دیگر که وجود این گنج را در حرا درک کرده بودند، جلوی کار متخلفان را گرفتند و با قدرت جلویشان ایستادند تا چوب حرا را برای ذغال به یغما نبرند.

 حرا، جنگل شگفت انگیز ایران

 حرا، جنگل شگفت انگیز ایران

عسل کیلویی ۷۰۰ هزار تومان برای ماسک صورت!

احتمالا باید جزو اعیان نشین‌ها باشی تا بتوانی عسلی که در امارات آن را کیلویی ۷۰۰ هزار تومان می‌خرند و در جنگل های حرا آن هم در حد فاصل بندر لافت تا گوران به دست می‌آید را به عنوان ماسک روی صورت بمالی.

برخی از زنان قشم از این عسل به عنوان ماسک صورت استفاده می کنند. این عسل گران قیمت در قشم کیلویی ۳۵۰ هزار تومان فروخته می شود اگر پیدا شود!

خیلی از مردم دنبال چنین عسلی می‌گردند اما برای بسیاری از قشمی‌ها به خصوص آنها که نزدیک به جنگل حرا هستند، این عسل یکی از خوراکی‌های همیشگی صبحانه‌شان است.



تاريخ : جمعه 3 مهر 1394برچسب:, | 9:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. دریاچه میانشه که دریاچه چورت هم نامیده می‌شود در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد. دریاچه میانشه در ۳۵۰ کیلومتری تهران و در جنگل‌های بکر چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب ساری واقع است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود.
این دریاچه حدود دهه ۱۳۰۰ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده‌ است. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقیمانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند منظره ویژه‌ای را ایجاد می‌کند. این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته ‌است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌های فصلی متغیر است. ماهی‌های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده ‌است.
زمانی که آب دریاچه پایین می آید، باقیمانده درخت هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند پدیدار می شود و منظره زیبایی را ایجاد می کند که شاید در کمتر نقطه ای از ایران دیده باشید. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه های تفریحی استان مازندران است که برای رسیدن به آن می توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید. البته این مسیر مجهز به استراحتگاه و سرویس های بهداشتی است و همین از سختی پیاده روی هایتان کم خواهد کرد!
وسعت این دریاچه حدود ۲.۵ هکتار است و محلی ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می شود. برای رسیدن به دریاچه چورت، باید مسیر ساری کیاسر را در پیش بگیرید. بعد از طی مسافتی در حدود ۲۵ کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی می شوید. ۱۵کیلومتر جلوتر، در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. پس از روستا چندین مسیر خاکی برای دسترسی به دریا وجود دارد. مسیر جاده خاکی به طول ۱۰ کیلومتر به دریاچه چورت منتهی می شود. برای دسترسی می توانید از راهنمایان محلی هم کمک بگیرید. 

01-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 02-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 03-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 04-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 05-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 06-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 07-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 08-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 09-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 10-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 11-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 12-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 13-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 14-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 15-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 16-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 17-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 18-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 19-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 20-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 21-tabiat[wWw.NayabFun.CoM] 22-tabiat[wWw.NayabFun.CoM]



تاريخ : یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:, | 9:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خانه رویایی، جایی دور، در دل طبیعت و فارغ از شهر و شهر نشینی است. درست مثل اینکه از یک کتاب رمان فانتزی بیرون آمده است. برای کسانی که عاشق خانه هایی در دل زیبایی های طبیعت هستند، اما دوست دارن امکانات زندگی مدرن را هم داشته باشند، این خانه ها فوق العاده و رویایی به حساب می آیند. پیشنهاد می کنم آنها را دنبال کنید.
 



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تایلند

thailand

55acf079f332f20072015125833

big_thumb_796a191342ed99cc0cf584ddbacd8cd3

تایلند که درگذشته سیام نام داشت کشوری پادشاهی است که در جنوب شرق آسیا، در شبه‌جزیره هند و چین واقع‌شده است. تایلند برخلاف سایر کشورهای جنوب آسیا هیچ‌گاه مستعمره یا تحت سلطه کشوری دیگری نبوده است. تای ( Thai) به معنی لبخند است و تایلند یعنی سرزمین لبخند. نزدیکی به دریا آب‌وهوای معتدلی برای این کشور رقم‌زده، شمال آن پوشیده از کوهستان‌های سرسبز است و نواحی مرکزی‌اش مزین به شالیزارهای برنج. اگر هوای جنگل در سر دارید شرق و غرب این کشور پوشیده از جنگل‌های سرسبز  و درختان کائوچو است. این کشور نه‌تنها به جاذبه گردشگری شگفت‌انگیز، که به غذاهای خوشمزه و متنوع هم معروف است. اگر به تایلند سفر کردید چشمه‌های آب گرم و سواحل این کشور را از

دست ندهید.

 

ماداگاسکار

55acf02b3398b20072015125715

Sunset_baobabs_Madagascar

Madagascar-SI-swimming-suite-issue

در کناره‌های سواحل جنوب شرقی آفریقا، چهارمین جزیره بزرگ جهان، ماداگاسکار واقع‌شده است. با سفر به این کشور در می‌یابید که مناظر دیدنی و شگفت‌انگیز این جزیره تا چه حد همانند فیلم معروف ماداگاسکار است. ماداگاسکار جزیره‌ای بکر، با مناظر طبیعی اعجاب‌انگیز و حیات‌وحشی بی‌نظیر و متنوع است. با سفر به این جزیره می‌توانید شگفتی‌هایی را تجربه کنید که تعداد معدودی از انسان‌ها شانس تجربه آن را دارند. دیدن مناظر زیبای پرواز پرندگان، غار نوردی، غواصی، گردش در جنگل و کایاک سواری در ماداگاسکار لذتی بیشتر از یک سفر گردشگری معمولی دارد.

 

هائیتی

exotic-honeymoon-destination1

haiti-Citadel-on-P_2986485b

هائیتی کشوری ساحلی که از شمال با اقیانوس اطلس و از جنوب با دریای کارائیب همسایه شده، دوسوم جمعیت کشورش را کشاورزان تشکیل داده و قهوه مهم‌ترین کالای صادراتی آن است. آب‌وهوای استوایی هائیتی به دلیل ارتفاع آن از شر گرما مصون مانده و این کشور آب‌وهوایی معتدل دارد. به‌محض رسیدن به این کشور می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع‌دستی بی‌نظیر این کشور دیدن کنید، جت اسکی بروید یا در سواحل زیبای آن استراحت کنید. اگر به هائیتی سفر کردید سعی کنید برای مدتی مثل مردم هائیتی زندگی کنید. در این صورت سفر هیجان‌انگیزتری پیش رو خواهید داشت.

 فیجی

fulaga-island-fiji-blue-ocean-rock-formation-canon-eos-5d-mark-iii-24-70mm-ming-nomchongThe-Warwick-Fiji-Wicked-Walu-Island

 

موقعیت جغرافیای فوق‌العاده این مجموعه جزایر، که جایی میانه خط استوا و قطب جنوب آرام‌گرفته، موجب شده تا این کشور آب‌وهوای معتدل و مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی به چشم خود ببیند. فیجی از بیش از ۳۰۰ جزیره تشکیل‌شده، اما عمده مردم این کشور در ۲ جزیره اصلی آن روزگار می‌گذرانند. قدمت زندگی در این مجموعه جزایر باستانی به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد اما این کشور تا سال ۱۹۷۰ مستعمره انگلستان بود. کرانه‌های مرجانی و جزایر دنارو و نادی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است.



تاريخ : چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:, | 10:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر شما در جستجوی ساحلی بدیع برای گردش می باشید اینجا را از دست ندید چراکه تعداد خیلی نادری از جزیره با شکل و شمایل خاص وجود دارد. این ساحل با نام شاخ طلایی شناخته می شود و توانایی تغییر شکل نیز دارد و برطبق جهت وزش باد شکلش تغییر می کند! این ساحل واقعا شکل خاصی دارد و گردشگران زیادی تنها برای اینکه فرم های مختلفش را ببینند به اینجا می آیند. زلاتنی رت خاص ترین ساحل دریای آدریاتیک در کرواسی محسوب می شود.

تبیان زنجان

تبیان زنجان

تبیان زنجان

تبیان زنجان




تاريخ : دو شنبه 2 شهريور 1394برچسب:, | 13:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روستای فیل بند از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران به دلیل قرار گرفتن در بالاترین نقطه در استان گویی در دل آسمان است و بر فراز ابر ها قرار دارد به نحوی که اغلب روزها ابر ها همچون دریایی آبی و آرام تا بی کرانه ها چشم را می نوازد و خیره می کند و به همین دلیل معروف به بام مازندران است.

فیل بند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.

تنها مسیری که به فیل بند ختم می شود، مسیر فرعی چلاو در جاده هراز است که از روستای ییلاقی سنگچال هم می گذرد . البته مسیر های مالرو و خاکی نیز در بندپی شرقی برای رسیدن به این روستا وجود دارد .

روستای فیل بند در جنوب غربی شهرستان بابل و در بخش بندپی غربی، از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم می شود.

تبیان زنجان

تبیان زنجان



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 23:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
منشور جهانی اخلاقیات در گردشگری، موضوعی هست که به توسعه پایدار و ترغیب گردشگران به رفتارهای اخلاقی در مکان‌هایی که دیدن می‌کنند، اشاره دارد. آیا شما یک گردشگر با اخلاق هستید؟
 

 

 برترین ها: گردشگری، یکی از ابزارهای گسترش صلح و صمیمیت بین ملت‌ها و از ابزارهای جدی در توسعه پایدار به شمار می‌رود. سالانه صدها میلیون نفر در سراسر جهان، به هزاران نقطه سفر می‌کنند و این موضوع، علاوه بر آن که نقش زیادی در گردش مالی و رونق اقتصادی مقاصد گردشگری دارد، نقش مخربی در تولید بیش تر زباله و بعضاً تخریب آثار باستانی که میراث جهانیان هست، به دنبال می‌آورد. اگر گردشگری بتواند صلح را در دنیا نهادینه کند و ملت‌ها را با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در اشتراکات نزدیک کند و افتراقات را کاهش دهد، برگ برنده ملت‌ها در نیمه دوم قرن بیست و یکم خواهد بود. نیمه‌ای‌ که احتمالاً بحران آب و تولیدات کشاورزی، زنگ خطری را برای آینده کره زمین به صدرا در خواهد آورد.

آن زمان، شاید خیلی از ماها در قید حیات نباشیم، اما این صنعت گردشگری هست که باید بتواند سفیر صلح و دوستی و مصرف بهینه از کلیه منابع زمین توسط 7 میلیارد ساکن کره خاکی باشد. همانطور که امروزه، از شرکت‌های تولیدی و صنعتی، انتظار می‌رود تا بیانیه مسئولت اجتماعی منتشر کنند، و تجلی یک شهروند حقوقی (شهروند شرکتی) محسوب شوند، از گردشگران نیز انتظار می‌رود تا در راستای نیل به اهداف عالیه گردشگری که همان توسعه صلح و صمیمیت و شناخت مسالمت آمیز آدمیان در پهنه گیتی هست، بیش تر بکوشند. به نظر می‌رسد، گردشگری هم نیازمند منشوری است که همه گردشگران و علاقمندان به آن، باید آن را رعایت کنند.
 
منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(منشور جهانی اخلاقیات گردشگری)


شهر سانتیاگو در اکتبر 1999 میلادی، یعنی واپسین سال‌های قرن بیستم میلادی، قرنی که شاهد بزرگ‌ترین نبردهای تاریخ بشریت از جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی بر ایران توسط صدام حسین تکریتی ملعون بود، منشوری را تصویب کرد. این منشور، نخستین بار در سال 1997 میلادی در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی گردشگری، به رأی گذاشته شد و به تصویب اکثریت اعضا رسید. این منشور تلاشم یک‌اند تا اصول 10 گانه ای را برای توسعه گردشگری در دنیا، تعریف و تبیین کن د و از کشورهای عضو بخواهد در توسعه صنعت گردشگری، این منشور جهانی را رعایت کنند. البته این منشور نیز مانند دیگر منشورها، مانند منشور حقوق کودک و حتی منشور حقوق بشر ملل متحد، هیچ گاه توسط اعضا رعایت نشد!

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره کدهای اخلاقی گردشگری به نشانی سازمان جهانی گردشگری به نشانی وب: http://ethics.unwto.org/en/content/global-code-ethics-tourism مراجعه کنید.

در اصول ده گانه، به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به عنوان کلیدهای توسعه گردشگری اشاره می‌شود و از کشورها می‌خواهد، تا میراث داران خوبی برای آثار باستانی که میراث جهانیان هست، باشند. در اصل چهارم، منشور جهانی گردشگری به صراحت اعلام می‌کند که منابع گردشگری، میراث جهانی هست و حفظان بر تک تک شهروندان کره خاکی واجب هست. این یعنی چی؟ یعنی آن که هیچ حقی بر ما جاری و ساری نخواهد بود در تخریب آثار باستانی فلان کشور و تمدن، ولو این که با او در جنگ باشیم! قرن بیستم، به اندازه کافی، قرن خون و جنگ و تخریب بود. قرن بیست و یکم، دیگر جانی بر کره زمین نمانده است که آلوده تر شود. باید از عکس‌های زیر درس گرفت و با توسعه گردشگری و اجرای مفاد ده گانه آن، گردشگری را جایگزین تخریب و جنگ نمود.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


یعنی فکر می‌کنید که آدولف هیتلر خونخوار جهانسوز نقاش نژاد پرست، با این آرمان‌ها، پاریس را همانند لندن، به خاک و خون نکشید و روبروی برج ایفل، عکس یادگاری گرفت یا در شانزلیزه، رژه تحقیر فرانسویان را در جنگ جهانی برگزار کرد؟
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(میلیون‌ها نفر از گردشگران جهان، در همین نقطه ای که هیتلر این عکس تاریخی را گرفت، سلفی گرفتند!)


بعضی‌ها معتقدند که چون هیتلر، نقاش و هنرمند بود، نخواست تا پاریس و ابنیه و موزه‌های تاریخش چون لوور، همانند لندن، با خاک یکسان شود! شاید هم این گونه باشد. اما به هر حال، اروپای قرن بیستم، بارها با خاک یکسان شد. لندن و هامبورگ و شهرهای مختلف روسیه و لهستان و اکراین و ایتالیا، هنوز، آثار جنایت‌های متفقین و متحدین را در طول یکی از مرگبارترین قرون تاریخ بشریت (قرن بیستم) در خود جای دارد.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(تصویر بمباران لندن توسط ارتش نازی در 1940 میلادی)


منشور گردشگری تلاش می‌کند، تا با درس گرفتن از جنگ‌های مختلف، رویه ای را در دنیا نهادینه کند تا ملت‌ها، حافظ و پاسدار شهرهای مختلف جهان باشند و خود را یک شهروند جهانی بدانند، نه یک شهروند ملیت خاص!

اصول ده گانه به این شرح است:

-اصل اول:

در توسعه گردشگری باید درک توجه دو جانبه ای بین گردشگران و میزبانان وجود داشته باشد. با توجه به تنوع فرهنگ‌های جوامع، گردشگران و میزبانان باید ضمن احترام گذاشتن به ارزش‌ها، آداب و سنن یکدیگر سعی در شناخت آنان داشته باشد و با قوانین و مقررات کشورهای میزبان همخوانی داشته باشد و قبل از ورود باید گردشگران را توجیه نمود.

-اصل دوم:

«گردشگری محلی است جهت رشد و تکامل فردی و جمعی»: مسافرت با اهداف مذهبی، بهداشتی و سلامت، آموزش و فرهنگی از اشکال مفید گردشگری است که باید ترویج شود و در فعالیت‌های گردشگری باید عدالت بین زن و مرد، حقوق اقلیت‌ها، مردم بومی و کودکان مورد توجه باشد و بهره برداری ابزاری از انسان‌ها نشود.

-اصل سوم:

«گردشگری یکی از عوامل توسعه پایدار است»: گردشگران باید به حفظ محیط زیست متعهد و برنامه ریزان تمهیداتی بیندیشند که فشار کمتری در روزهای تعطیل برجاذبه ها وارد آید و همه افراد محدودیت در بهره برداری از منابع را بپذیرند.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


-اصل چهارم:

«گردشگری ازمیراث فرهنگی نوع بشر استفاده می‌کند و عاملی برای تقویت آن است»: منابع گردشگری میراث عمومی نوع بشر است و سیاست‌ها باید با اصول معماری و میراث فرهنگی منطقه هماهنگ باشد و به گونه ای محافظت شود که نسل‌های آینده امکان استفاده از آن را داشته باشد و محصولات فرهنگی به شکل سنتی قابل عرضه و از استاندارد شدن آن پرهیز شود و حداقل بخشی از درآمدهای حاصله از بازدید گردشگران صرف نگهداری و مرمت جاذبه‌های فرهنگی و باستانی شود.

-اصل پنجم:

«گردشگری فعالیتی خیرخواهانه برای جوامع و کشورهای میزبان است»: جوامع محلی باید با فعالیت‌های گردشگری همگام و در پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن سهیم و در مشاغل مستقیم و غیرمستقیم از نیروهای محلی استفاده شود و سیاست‌های اجرا شده به رفع نیازهای مردم کمک کند و دستگاه‌های متولی اطلاعات لازم در خصوص طرح‌های توسعه در اختیار ساکنان قرار دهند.

-اصل ششم:

«تعهد افراد ذینفع به توسعه گردشگری»: سازمان‌ها و افراد فعال در صنعت گردشگری تعهد دارند در طول سفر و اقامت اطلاعات لازم در اختیار گردشگران گذارده و در مورد حفاظت آنان برابر حوادث، بیماری‌ها و غذای سالم تلاش کنند و دولت‌ها نیز در ایام مسافرت ملت‌هایشان به خارج در بحران‌ها مسئول حفاظت آنان می‌باشند.

-اصل هفتم:

«حقوق گردشگری»

همه انسان‌ها حق گردشگری دارند، استراحت، تفریح و محدودیت ساعت کاری و تعطیلات با حقوق برای همه در اصل 24 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده است و گردشگری باید با حمایت نهادهای دولتی توسعه یابد و گردشگری جوانان و دانشجویان ترویج یابد.

-اصل هشتم:

«آزادی جابجایی گردشگران»

گردشگران باید براساس قوانین ملی و بین المللی ممالک خود با سایر کشورها باید بتوانند مسافرت کنند و بدون محدودیت و تبعیض از اماکن و جاذبه‌های فرهنگی دیدن کنند و به ارتباط داخلی و خارجی دسترسی و امکان ملاقات با سفرا و مقامات کشورشان را داشته باشند و در زمان اقامت در یک کشور از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

-اصل نهم:

«حقوق کارکنان و کارآفرینان صنعت گردشگری»

حقوق پایه و دستمزد کارگران و سایر مشاغل در این صنعت با توجه به فصلی بودن کار باید تحت نظارت و تضمین دولت تعیین شود. کارآفرینان باید دسترسی به بخش گردشگری در قالب شرکت‌های مختلف با حداقل قوانین دست و پا گیر روبرو باشند و بین سازمان‌های صادر کننده و وارد کننده ارتباط برقرار و منافع حاصله عادلانه توزیع شود.

-اصل دهم:

ذینفعان (Stakeholders) بخش خصوصی و عمومی باید در توسعه صنعت گردشگری مشارکت داشته و بر اجرا و اثر بخشی و کاربرد این اصول نظارت کنند و نقش نهادهای بین المللی به ویژه سازمان جهانی گردشگری را شناسایی نمایند.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


همه این‌ها، در یک چیز مشترک هست: تقویت فرهنگ گردشگری. یعنی اجرای این حقوق، توسط فرهنگ گردشگری و نهادینه کردنان، امکان پذیر خواهد بود و باید به آن به صورت عملی و اجرایی توجه نمود. فرهنگ گردشگری و گردشگری فرهنگی، دو مقوله ای هست که باید مورد توجه فعالان صنعت گردشگری قرار بگیرد. باید این مقوله را بیش تر در نظر داشت تا شاهد جنگ‌های خانمان سوز قرن بیستمی و نوزدهمی نباشیم.

-فرهنگ و گردشگری:

-فرهنگ چیست؟

تعریف فرهنگ: فرهنگ مجموعه ای از اندیشه‌ها، باورها، ارزش‌ها، معرفت‌ها و رفتارها که پایه مشترک کلیه اعمال اجتماعی را تشکیل می‌دهند فرهنگ زمینه ساز همه اعمال و مشخصات زندگی است.

معانی و مفاهیم فرهنگ:

با توجه به تنوع معانی و مفاهیم مورد نظر از واژه فرهنگ، تا کنون تعاریف متعددی از آن در علوم اجتماعی مطرح شده است از جمله:

1-    فرهنگ از لحاظ موضوعی: فرهنگ منطبق با موضوعات متعدد از جمله سازمان اجتماعی، مذهب یا اقتصاد است.

2-    فرهنگ از لحاظ تاریخی: فرهنگ میراث اجتماعی و سنت‌هایی است که به نسل آتی منتقل می‌شود.

3-    فرهنگ از لحاظ رفتاری: فرهنگ پدیده ایست مشترک بین افراد جامعه و روش زندگی

4-    فرهنگ از لحاظ هنجاری: فرهنگ عبارتست از آرمان‌ها، ارزش‌ها یا قواعدی برای زندگی

5-    فرهنگ از لحاظ کارکردی: فرهنگ روشی است که براساس آن انسان‌ها مشکلات خود را برای انطباق با محیط با زندگی باهم حل می‌کنند.

6-    فرهنگ از لحاظ ذهنی: فرهنگ ترکیبی آموخته شده از علائق و ایده‌ها که انسان را از سایر حیوانات متمایزمیسازد.

-گردشگری پاسخی به نیاز فطرت جستجو گر انسان به کشف اسرار زندگی گذشتگان، آشنایی با فرهنگ ملل دیگر و گریز از یکنواختی محیط کار و زندگی معمولی است از این رو گردشگری فعالیتی فرهنگی است. بسیاری از تحقیقات انجام شده دهه اخیر برجدایی ناپذیری فرهنگ و گردشگری و نقش فرهنگ در تشریح و توضیح فعالیت‌های گردشگری صحه گذارده‌اند با توجه به تاکیداتی که بر منافع و مزایا و بعد اقتصادی گردشگری می‌شود فرهنگ همچنان بیشترین نفوذ و تأثیر را دارد.

درباره اخلاقیات و گردشگری و فرهنگ، ویدئو زیر جالب خواهد بود

 


-گردشگری فرهنگی:

 گردشگری فرهنگی عبارتست از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‌هایی که جاذبه فرهنگی دارند این جابجایی بمنظور کسب اطلاعات و تجارت برای ارضای نیازهای فرهنگی افراد انجام می‌شود. براساس این تعریف گردشگری فرهنگی شامل همه دیدارها از جاذبه‌های فرهنگی از جمله موزه‌ها، مقبره‌های تاریخی، کارکردهای فرهنگی می‌باشد. برابر آمار سازمان جهانی گردشگری 37% گردشگری بین المللی با انگیزه فرهنگی انجام می‌شود وسالیانه در حال افزایش است.

-محصولات فرهنگی:

با توجه به رشد تقاضای گردشگری شواهدی دال بر هدایت این تقاضا بوسیله عرضه است و تعداد مکانهای فرهنگی و طبیعی در حال افزایش‌اند این تعداد درسال 1984 به 185 مکان و در سال 1994 به 409 مکان در سراسر دنیا رسیده و ثبت شده است (یونسکو) که تقریباً بیشتر آن مربوط به اروپاست بطوریکه 6/41%، 1984 و در 1994،56% مکانه‌ها از آن اروپاست.

تعداد آثار به افریقا 70 اثر، آسیا 102، استرالیا 13، اروپا 171، آمریکا شمالی و جنوبی 53، جمع 409 اثر فرهنگی ثبت میراث جهانی شده است.

موانعی که درروند افزایش موفقیت آمیز این بازار وجود دارد شامل:1- فقدان آگاهی دوجانبه 2- فقدان پیوندهای رسمی 3- فقدان نیروهای متخصص و بازاریابی محدود 4-ناآگاهی از آثار و منافع اقتصادی وگردشگری 5- فقدان منابع فرهنگی 6- شکل هرمی مسافت و سختی دسترسی به مکانهای فرهنگی

علاوه بر منشور جهانی گردشگری، منشور گردشگری فرهنگی نیز در دسترس هست که اصول آن به شرح زیر می‌باشد:

اصل 1:

حفاظت از محیط زیست باید فرصت‌های مسئولانه و هدایت شده ای را بمنظور کسب تجربه و شناخت از میراث و فرهنگ آن جامعه برای اعضاء به میزبان و بازدید کنندگان فراهم کند. و برنامه‌های توجیهی باید تک تک جنبه‌های طبیعی و فرهنگی را در سطح بالایی به آگاهی جامعه میزبان و بازدید کنندگان رسانیده و حمایت لازم برای حیات دراز مدت میراث فرهنگی به عمل آورد.

اصل 2:

رابطه بین مکانهای میراث و گردشگری رابطه ای پویاست که باید به شیوه ای پایدار برای نسل‌های امروز و فردا هدایت شود. حفظ و نگهداری دراز مدت فرهنگ‌های زنده مکانهای میراث باید عنصر اصلی سیاست‌گذاری توسعه گردشگری باشد و طرح‌ها به طریقی برنامه ریزی شود که در عین حال که پاسخگوی خواسته‌های گردشگران است نتایج مثبت داشته و آثار منفی بر میراث سبک زندگی جامعه میزبان را کاهش دهد.

اصل 3:

برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری مکانهای میراث و ترویج گردشگری باید با کیفیت عالی ارائه تا بازدیدکنندگان ضمن لذت از بازدید از اهمیت ویژگی‌های میراث و ضرورت حفظ آن شناخت کافی به دست آورند و محترم شمردن قداست اماکن، رسوم و سنت‌های مذهبی برای همه اعم از مدیران اماکن، بازدیدکنندگان و برنامه ریزان بسیار مهم و ضروری است و می بایست آسایش امنیت و رفاه بازدید کننده مناسب باشد.

اصل 4:

جوامع میزبان و بومی باید در برنامه ریزی توسعه گردشگری و حفظ و نگهداری میراث شرکت داشته باشند و حقوق آنان بر املاک دارایی ها حفظ شود.

اصل 5:

فعالیت‌های گردشگری و حفظ و نگهداری منابع باید منبع جامعه میزبان باشد و سیاست گذاران باید از توزیع عادلانه منافع گردشگری در همه جای کشور جهت کاهش فقر حمایت کنند و منافع عادلانه برای مرد و زن جامعه میزبان در نظر گرفته شود از طریق آموزش، ایجاد شغل در محل، همچنین بخشی از درآمد هدف نگهداری و حفظ آثار فوق گردد و با جذب راهنمایان از میان افراد بومی و آموزش لازم سهیم بودن مردم محلی در نگهداری را افزایش دهد.

اصل 6:

برنامه‌های ارتقای گردشگری باید ویژگی‌های طبیعی و میراث را حفظ و تقویت کند و بازدیدکنندگان را واقع‌بینانه تشویق تا به بازدید از مکانهای مختلف پرداخته تا از ازدحام در برخی امکان‌ها کاسته شود، توزیع و فروش صنایع دستی محلی باید برای جوامع میزبان عواید قابل توجه اقتصادی و اجتماعی داشته باشد و انسجام فرهنگی آنان را خدشه دار نکند.

-برخی مفاهیم فرهنگی مرتبط با جهانگردی:

- شرف ستیزی:

جنبه‌های پنهان و پیچیده شرق اساساً ناشی از درک نکردن فرهنگ شرقی توسط جامعه غرب است و همین افسانه‌هاست که برتماس ها و روابط اثر می‌گذارد.

- بَدوّیت:

تبلیغ جوامع بدوی بعنوان جوامع ساده زیست و خوشبخت امری رایج و شایع در قرن نوزدهم بود این جوامع بعنوان جوامعی که در غم و شادی هم شریک‌اند و نسبت به هم احساس تعهد می‌کنند توصیف شده‌اند و جوامع غربی آن زمان بعنوان جامه خود خواه و خرد گرا و حریص و بی عاطفه معرفی شد. مکتب‌های کنونی انسان شناسی تغییر سریع زیرورو کننده جهان را پذیرفته‌اند و جهانگردی را بعنوان درهم شکننده جوامع بدوی می‌نگرند و حق مردم و بهره‌مندی از توسعه و مشارکت در دنیای جدید را ضروری می‌دانند.

- بیگانه گریزی:

بیان ترس یا نفرتی است غیر منطقی از غریبه‌ها و خارجی‌ها و تلاش جهت توسعه جهانگردی به احتمال زیاد تمایلات بیگانه گریزی را مشخص می‌کند البته در بخش مرفه بازار جهانگردی معمولاً این تمایلات کمتر دیده می‌شود و میزبانان معمولاً با دیدار کنندگانی که پول بیشتری خرج می‌کنند مخالفت نمی‌کنند و در صورتی که منافع اقتصادی به‌وضوح رویت شود این واکنش‌ها مغلوب می‌شود.

- نژاد پرستی:

این واژه باوری است دال بر اینکه گروهی یا فرهنگ نژادی خود ما برترین نژاد یا فرهنگ است بیشتر جهانگردان ناخودآگاه کشورهای مورد بازدید را با محل سکونت خود مقایسه می‌کنند و معمولاً چهارچوب مردم محدود و تنگ نظر است که با مسافرت بیشتر بر تجربیان فرهنگی‌شان افزوده شده و افق دیدشان گسترش می‌یابد و به‌تدریج واقع بینانه تر و احساس نژاد پرستی آن‌ها کاهش می‌یابد.

- نقش مذهب در جهانگردی:

یکی از مهم‌ترین کارکردهای گردشگری در روزگار ما، گردشگری مذهبی هست. باورهای مذهبی از جمله عمیق‌ترین احساسات هستند و در بسیاری از کشورها قوی‌ترین عامل مؤثر در رؤیایی با زندگی را تشکیل می‌دهند و قانون اساسی یک دین را به رسمیت می‌شناسد تا پیوندها کاملاً مشخص شود وقتی ممکن است یک وزارتخانه در امور مذهبی فعال باشد. در بحث جهانگردی به‌خوبی مشاهده می‌شود هنگامی‌که دیدار کنندگان پیرو یک مذهب و میزبانان پیرو مذهب دیگر دلایلی برای برخورد و تعارض وجود دارد. لذا مذاهب مختلف باید بردباری بسیار نشان دهند و تعهد بیشتری نسبت به مذاهب و ادیان دیگر احساس کنند زیرا تبادل افکار میان ادیان به همراه فعالیت‌های فرهنگی مختلف می‌تواند بخشی مثبت از جهانگردی را تشکیل دهد.

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


-    ایجاد افزایش جاذبه در مکان‌های فرهنگی:

1-    متفاوت بودن: در بازار پر رقابت گردشگری یک مورد فرهنگی اگر چیز خاصی داشته باشد یک برتری مهم برای جذب بودن خواهد بود. موارد مانند یک موزه‌های عامل موفقیت برای جذب بازدیدکنندگان از آن شهر است مانند موزه جدید هنرهای معاصر در اسکاتلند.

2-    حذف نام: اماکن و شهرهایی که ممکن است در جنگ نابود و هیچ آثاری باستانی برای بازدیدکنندگان نداشته و جاذبه فرهنگی موجود نباشد می‌توان از ساخت یک مجموعه با طراحی و تزیین زیبای معماری استفاده نمود و بر جذابیت گردشگری آن مکان افزود مانند موزه هنرهای معاصر در لوس‌آنجلس (برج دبی با برج عرب اولین هتل 7 ستاره دنیا، برج خلیفه 153 طبقه بلندترین برج دنیا 870 یا 780 متر)


3-    نوگرایی: تجدد و نوگرایی هرچند برای تعدادی از مردم نفرت انگیز است آ ما برای بسیاری از مردم جذابیت دارد مانند پارک تفریحی شهر «پواَتِید در فرانسه که دارای ساختمان‌های قرن بیست و یکم بوده و در آن تخیل، رویا و تکنولوژی دست بدست هم داده تا بازدید کنندگان بیشتری را جذب کند.

4-    بازسازی و عرصه: بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و وجود نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های خاص در اطراف اماکن تاریخی می‌تواند عاملی برای جذابیت بیشتر منطقه باشد و پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان گردد که البته عرضه تسهیلات رفاهی ارزان قیمت در کنار آن نیز در این امر مؤثر می‌باشد هرچند تعداد زیادی از شهرک‌ها هستند که ممکن است اماکن مانند چشمه‌های آبگرم و معدنی داشته ولی بدلیل کم توجهی و عدم نوگرایی روز بروز از اهمیت و جذابیت آن کاسته می‌شود.

5-    حمل و نقل ارتباطات: تغییرات پدید آمده در وسایل ارتباطی و حمل و نقل موجب تغییرات در عادت‌های گردشگری نیز می‌شود به همین دلیل برای جذابیت گردشگری بجای خطوط راه آهن فرسوده و نیمه فعال از شبکه حمل و نقل مناسب عمومی بسیار سودمند خواهد بود احداث مسیر دور از سرو صدا برای پیاده روی، دوچرخه سواری غیره ضروری است مسلماً جزایری که دارای مسیرهای حمل و نقل با وسایل مناسب باشد دارای جذب بیشتر گردشگران می‌باشد.

6-    پیوستن و ارتباط: همکاری گوناگون میان افراد یا سازمان‌ها با گردآوردن توانائی‌ها برای ارتقاء جابجایی مربوط به ویژگی‌های جغرافیایی محل‌ها بطوریکه یک منطقه را بطور کل در کنار جاذبه‌های آن تبلیغ کنند بسیار سودمند خواهد بود اگر منابع موجود برای فعالیت یک محل به تنهایی نا کافی باشد. می‌توان از سایر منابع موجود در کنار جاذبه‌ها تبلیغ کرد مثلاً تبلیغ در مورد یک موزه با یک هتل در کنار آن (هتل لوکیچ بلگراد و موزه ابریشم مکلس میلد)

7-    اطلاعات مناسب:

تبلیغ از طریق علائم و اطلاعات یک ابزار ارزشمند برای جذب بازدیدکنندگان از یک محل است بخصوص هنگامی که به یک سبک و شکل استاندارد مورد استفاده قرارگیرد همچون علائم جاده که محل‌های جهانگردی سطح کشور را نشان می‌دهد.

در نهایت یک جاذبه باید با مکان، تماشاگران احتمالی و سبک عرضه آن مناسب داشته باشد زیرا دلیل عدم موفقیت برخی از کارهای فرهنگی این بوده که یا عرضه کننده مکان مناسبی را انتخاب نکرده یا مکان مورد نظر با شیوه تبلیغ و عرضه آن مناسبت نداشته و مردم این عدم تناسب رابخوبی دیده و احساس کرده‌اند. درحالی‌که سازمان جهانگردی جهانی پیش بینی می‌کند طی پانزده سال آینده گردشگران به اروپا 50% افزایش خواهد یافت لذا باید جاذبه‌های جدیدی ایجاد شود تا بار گردشگری متوازن توزیع شود و محل‌های پرطرفدار به نابودی کشانده نشود بعنوان مثال فرانسه همچنان مقصد نخست اروپا است و مجارستان که افت گردشگری را داشته با توجه به فضاهای موجود می‌تواند منابع گردشگری را افزایش دهد.

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری می‌گوید که همه جای دنیا سرای من است! می‌گوید بنی آدم اعضای یک پیکرند، همه سخن منشور جهان قرن بیستمی، همان سخنانی بود که حافظ و فردوسی و نظامی، در هزار سال پیش گفتند و بران تاکید می‌کردند. فرهنگ و تمدن بزرگ سرزمین پارس، می‌تواند در آینده صنعت گردشگری و صلح جهانی، یک فرهنگ عالی و پیشتاز و پیش رو باشد. باید بکوشیم، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بکر تمدن بزرگ ایران را به دنیا بشناسانیم و از این رهگذر، همه اقتصاد کشور را شکوفا کنیم و هم در توسعه پایدار و گسترش صلح جهانی از طریق توان افزایی گردشگری، نقش آفرینی و فرصت آفرینی کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
در گوشه و کنار جهان، مکان های شگفت انگیز بسیاری برای پیاده روی و قدم زدن وجود دارد. جاهایی که به خاطر مناظر زیبا و چشم نواز یا آب و هوای مطبوع شان معروفند.

 

مجله همشهری دانستنیها - حسین رحمانی: در گوشه و کنار جهان، مکان های شگفت انگیز بسیاری برای پیاده روی و قدم زدن وجود دارد. جاهایی که به خاطر مناظر زیبا و چشم نواز یا آب و هوای مطبوع شان معروفند، اما اگر از آن دسته کسانی هستید که از ترس و هیجان لذت می برند و به خصوص دیوانه ارتفاعات بسیار بلند هستند، آن وقت این مسیرها برای شماست. فقط یادتان باشد که مسوولیت عبور از این مسیرها و گذرگاه ها، با خودتان خواهدبود و کسی شما را بیمه نخواهدکرد!

1- پلکان مرگ در هواینا پیچوی پرو

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


مسیر عبوری ای که بالای کوه «هواینا پیچو» در پرو ساخته شده و منظره ای از دژ «ماچو پیچو» یکی از سازه های باستانی قوم اینکا را در برابر دیدگان عابران می گذارد. در قسمتی از این گذرگاه باستانی، که به «پلکان مرگ» مشهور است. پله ها تنها از یک جهت داخل دیوار قرار گرفته اند و سمت دیگرشان به جایی وصل نیست. به همین دلیل، به این پله ها «پله های شناور» هم گفته می شود.


2- دروازه بهشت در چین

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


تصویر بالا مربوط به بازدیدکنندگانی است که از روی یک گذرگاه شیشه ای که روی صخره ای ساخته شده عبور می کنند. عکس، مربوط به مراسم افتتاح این گذرگاه در آوریل 2015 در منطقه خوش آب و هوای «لون گانگ» در استان «چونگ کینگ» چین است. این پل برای بازدیدکنندگان ساخته شده تا نمایی زیبا و البته هولناک، از پارک جنگلی رو به رو ببینند. مسافت این گذرگاه، که قسمتی از آن شبیه به نعل اسب است، به حدود یک کلیومتر می رسد. این بخش نعل اسبی بر بالای دره ای به ارتفاع بیش از دو کیلومتر قرار گرفته.


3- پل تیتلیس در سوئیس

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


پل معلق «تیتلیس» در سوئیس، مرتفع ترین پل پیاده رو در اروپاست. ارتفاع این پل حدود سه هزار متر گزارش شده است. این پل در سال 2012 و به عنوان یادبودی برای صدمین سالگرد ساخته شدن مسیر «انگل برگ- گرشنیالپ»ساخته شد: طول این پل، به اندازه طول یک زمین فوتبال است.


4- گذرگاه تیان مِن در چین

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


طول گذرگاه تیان من تنها 60 متر است، اما ارتفاعی نزدیک به یک و نیم کیلومتر دارد. اگر ترس از ارتفاع دارید و روزی مجبور شدید از این مسیر عبور کنید، کمی صبر کنید تا هوا مه آلود شود. در این صورت مه اجازه نمی دهد پایین گذرگاه را به خوبی ببینید و کمی از ترسناک بودن آن می کاهد.


5- ال کامینیتو دل ری در اسپانیا

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


«گذرگاه باریک شاه» که در زبان اسپانیایی «ال کامینیتو دل ری» خوانده می شود، در سال 1921 ساخته شد. این گذرگاه پنج مایلی (حدود 7.5 کیلومتری)، بالای رودخانه «گوالدال هورس» در جنوب اسپانیا قرار دارد. ال کامینیتو دل ری به دستور پادشاه وقت برای جا به جایی کارگران، خدمه و نیروهای شاه آلفونسوی هشتم ساخته شد. از آنجا که کاربری اصلی این گذرگاه برای پادشاه اسپانیا بوده، نام آن را «گذرگاه باریک شاه» گذاشته اند. عرض گذرگاه کمتر از یک متر است و در قسمت هایی از مسیر، به کمتر از 50 سانتیمتر هم می رسد. تاکنون چندین نفر در این گذرگاه جان خود را از دست داده اند.


6- کوه هزارتو در یوتای آمریکا

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


مسیر کوهستانی «هزارتو» که در پارک ملی «کنیون لندز» ایالت یوتای آمریکا واقع شده، یک هزارتوی سنگی است که آن را دور از دسترس، تقریبا عبورناپذیر و پر از خندق توصیف کرده اند. مسیر چهار کیلومتری این گذرگاه، از داخل پارک ملی شروع و تا ارتفاع 1762 متری ادامه می یابد. مردم محلی می گویند تنها فرشتگان می توانند از این گذرگاه عبور کنند و به همین دلیل، نام آن را «مسیر فرشتگان» گذاشته اند.


7- گذرگاه هواشان در چین

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


گذرگاه متزلزلی که در سینه کوه «هواشان»چین ساخته شده. ترکیبی از تخته های پوسیده، مهره های فلزی و زنجیر زنگ زده است. یکی از نویسندگان گاردین بعد از عبور از این گذرگاه، آن را «سرگیجه آورترین گذرگاه جهان» توصیف کرد. این گذرگاه، یکی از خطرناک ترین مسیرهای جهان است و تاکنون صدها نفر در تلاش برای عبور از آن جان خود را از دست داده اند. سطح ایمنی این گذرگاه «صفر» است.


8- پل رودخانه هوتزا در پاکستان

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


قسمتی از رودخانه «هوتزا» از منطقه ای کوهستانی در شمال پاکستان می گذرد. این منطقه «کاراگورام» نام دارد و منطقه ای مرزی بین پاکستان، هند و چین است. پل معلقی که روی این رودخانه ساخته شده و مردم محلی از آن استفاده می کنند، یکی از پرخطرترین گذرگاه های جهان محسوب می شود. وقتی از روی این پل می گذرید، بعید است بتوانید از تماشای منظره های اطراف لذت ببرید.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 11:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
دریاچه چورت بهشت پنهانی در اعماق جنگل‌های مازندران واقع است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مازندران؛ دریاچه میانشه یا دریاچه چورت  در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد.
 
 بهشتی پنهان در مازندران + تصاویر
این دریاچه، در ۳۵۰ کیلومتری تهران در جنگل‌های بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود.
 
بهشتی پنهان در مازندران + تصاویر
 
این دریاچه در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده‌است. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقیمانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند منظرهٔ ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.
 
بهشتی پنهان در مازندران + تصاویر
 
 این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته‌است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌های فصلی متغیر است. ماهی‌های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده‌است.
بهشتی پنهان در مازندران + تصاویر
 
زیبایی و بکر بودن این دریاچه گردشگران و بومیان محلی را به این فضای زیبا و آرام سوق می دهد.


تاريخ : پنج شنبه 22 مرداد 1394برچسب:, | 13:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |





























































































تاريخ : یک شنبه 18 مرداد 1394برچسب:, | 20:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
جهان نیوز: بر اساس روایات تاریخی باقی مانده، شاه جهان همسر سوم خود با نام ممتاز محل را بسیار دوست داشت و پس از مرگش آرامگاهی برای وی ساخت تا یاد و خاطره اش را زنده نگه دارد.


تاج محل یکی از مشهورترین آثار تاریخی دنیاست. این بنا در واقع آرامگاهی است بسیار زیبا و خاص که در شهر آگرا در کشور هندوستان و در نزدیکی شهر دهلی پایتخت این کشور بوده و یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان شناخته می‌شود.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


بنای مشهور تاج محل که یکی از ارزشمندترین آثار معماری در دنیاست، در زمان سلسله بابریان هندوستان که همزمان با پادشاهان صفویه در ایران حکمرانی می‌کردند و توسط شاه جهان پادشاه مشهور این سلسله ساخته شده است.
 

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


ساخت بنای تاج محل در سال ۱۶۳۲ میلادی برابر با۱۰۴۲ خورشیدی آغاز شده و در سال ۱۶۴۸ میلادی برابر با ۱۰۵۸ خورشیدی به پایان رسید و محوطه سازی و ساخت باغ این آرامگاه تا پنج سال پس از آن ادامه داشته و در سال ۱۶۵۳ میلادی ساخت مجموعه‌کامل به پایان رسید. در ساخت این آرامگاه هزاران هنرمند و صنعتگر مشغول کار بودند.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


در حقیقت این بنا هدیه شاه جهان به همسر خود بوده و جسد وی و همسرش در این محل دفن شده اند. بر اساس روایات تاریخی باقی مانده، شاه جهان همسر سوم خود با نام ممتاز محل را بسیار دوست داشت و پس از مرگش آرامگاهی برای وی ساخت تا یاد و خاطره اش را زنده نگه دارد.

آرامگاه تاج محل و محوطه اطراف آن در کنار رود بزرگ یامونا قرار داشته و مساحتی در حدود ۴۰۵ هکتار را در بر می‌گیرد که مقبره ممتاز محل درست در مرکز مجموعه قرار گرفته ‌و خود ساختمان اصلی مقبره از ۵۸ متر بلندا و ۵۶ متر پهنا برخوردار است.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


بنای مرمری بزرگ آرامگاه تاج محل ‌روی تخته سنگ مربعی شکل بزرگی از جنس مرمر به اندازه صد متر در صد متر ساخته شده ‌و دارای گلدسته‌ها و ایوان‌های متقارن است که زیبایی بنا را دوچندان کرده است. این تقارن به گونه ای دقیق و زیبا اجرا شده ‌که از هر سمت که به آن نگریسته شود، یک تصویر یکسان دیده خواهد شد. در هر یک از گوشه‌های این سکوی مربع شکل مناره ای به بلندای ۴۲ متر بر پایه ای هشت ضلعی خود‌نمایی می‌کند که بالای آن گلدسته قرار دارد.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


پلان بنا هشت ضلعی نامتساوی است که چهار ضلع آن بزرگ تر از چهار ضلع دیگر بوده و نزدیک به ۵۵ متر است. هر یک از این اضلاع دارای طاق‌نما هستند که در چهارچوب ایوان نمایان شده و چهار ایوان در چهار جهت اصلی بنا قرار گرفته اند که بلندای هر کدام ۳۲.۲۴ متر است. قوس‌های هر ایوان دارای نقش‌های گل و بوته بر زمینه مرمری پرچین کاری شده ‌و بر پیشانی و دو سوی پیش تاق‌ها در قاب بندی زیبا سوره یاسین به خط ثلث دیده می‌شود. در دو سوی ایوان‌های اصلی و بر زاویه‌های بنا، شانزده منارگونه باریک می‌توان دید که نوک آنها همانند غنچه نیلوفر آبی است.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


در سراسر دیواره‌های این بنای عظیم آیات قرانی با خطوط زیبا خوشنویسی شده اند. از سوره‌هایی که در تزئینات این بنا به کار رفته می‌توان به سوره‌های ناس، فتح، شمس، الملک، المرسلات، التکویر، الانفطار، الانشقاق، الفجر، الضحی، الشرح، التین، البینه، الاخلاص اشاره کرد.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


گنبد بنا از نوع گنبد‌های دو پوسته پیازی شکل است که بر بالای بخش مرکزی بنا قرار گرفته و بلندای آن از سطح زمین نزدیک به ۷۴ متر است. در چهار سوی گنبد و ‌روی بام، چهارتاقی‌های کوچکی وجود دارند که دارای گنبدهای کلاه فرنگی هستند. قابل توجه است که درون آرامگاه نیز همانند نمای بیرونی آن از مرمر سفید پوشیده شده و ازاره‌های آن نیز مرمرین و آراسته به نقش‌های برجسته گل و گیاه هستند.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


بر اساس مستندات تاریخی ممتاز محل یا ارجمند بانو بیگم، سومین همسر شاه جهان بوده و در نزد شاه جهان بسیار محبوب بود. ممتاز محل در زمان به دنیا آوردن چهاردهمین بچه اشان به نام گائوهارا بیگم در سال ۱۶۳۱ میلادی از دنیا می‌رود و شاه جهان که اندوه بزرگی را متحمل شده بود، تصمیم به ساخت آرامگاهی برای یاد‌بود همسرش گرفت و ساخت این بنا را که در برخی منابع تاریخی به درخواست ممتاز محل از وی بود را به مرحله اجرا گذاشت.

بنای تاج محل نخستین و مهم ترین نمونه معماری اسلامی دوره مغول در هند است که سبک معماری آن ترکیبی از سبک‌های معماری ایران، ترکیه و هند است.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


همه سطح نمای بیرونی بنای آرامگاه با سنگ مرمر پوشیده شده و بنایی یک دست سفید رنگ و زیبا را به نمایش می‌گذارد و با وجود گنبد سفید رنگ بنا ساختاری از مجموعه ای یکپارچه را در برابر دیدگان ترسیم می‌کند. قبر ممتاز محل نیز از سنگ مرمر پوشیده و تزئین شده است.

به طور کلی طراحی و ساخت این بنا زیر نظر معماران شاهنشاهی زمان خود بود و گروهی خاص سرپرستی هنرمندان، صنعتگران و معماران این بنا را بر عهده داشتند که شامل ابوالکریم مأمور خان، مکرمت خان و استاد احمد لاهوری بودند. استاد احمد لاهوری طراح اصلی این آرامگاه به حساب می‌آمده است.

هنرمندان و صنعت گران این بنا از ایران، هند و عثمانی بوده اند. دو نفر از هنرمندان ایرانی که در ساخت این آرامگاه شرکت داشتند، امانت خان شیرازی و محمد خان شیرازی بودند. در منابع تاریخی ذکر شده است که امانت خان شیرازی خوشنویس این بنا بوده ‌که نوشته‌های این بنا را با خط ثلث در رنگ مشکی بر بدنه سفید رنگ مرمرین بنا نقش داده است.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


در لحظه ورود به مجموعه تاج محل می‌توان به ترتیب چهارسو بازار را به نظاره نشست و پس از گذشت از فضایی رابط که میدان جلوخانه است به باغ مجموعه رسید که باغی بسیار زیبا و دلنشین است و نمادی از باغ‌های اصیل ایرانی را به نمایش می‌گذارد و پس از گذشتن از باغ، می‌توان به آرامگاه و در درون آن به مزار ممتاز محل دست یافت.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


باغ تاج محل همانند باغ‌های ایرانی ساخته شده که بسیار زیباست و معماری دوره صفوی ایران را در هند به نمایش می‌گذارد. گل رز و نرگس زرد از گل‌هایی است که به فراوانی در این باغ دیده می‌شود و در کنار آنها تعداد درختان میوه نسبت به درختان تزئینی نیز بسیار زیاد است. شاه جهان در سال‌های پیاینی زندگی خود توسط فرزندش از حکومت خلع شده و به قلعه آگرا تبعید می‌شود.

وی که به صورت محترمانه در این قلعه زندانی بوده و حق خروج از آن را نداشته، اقامتگاه خود را به گونه ای انتخاب می‌کند که منظره و چشم انداز اقامتگاه وی، بنای آرامگاه همسرش یعنی مجموعه تاج محل بود. در نهایت خود شاه جهان نیز پس از مرگ در کنار همسرش به خاک سپرده می‌شود.

تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان


این بنا در سال ۱۹۸۳ در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.



تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:, | 10:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دریاچه الیمالات در 8 کیلومتری نور در مسیر جاده نور چمستان قرار دارد و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود 3 کیلومتر است. به عبارتی دریاچه الیمالات در مسیر جاده ارتباطی نور به چمستان قرار دارد و در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا جای گرفته است.

دریاچه الیمالات که در دل جنگل واقع شده ‌است، به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دریاچه آنقدر زیباست که گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. دریاچه الیمالات دارای امکانات رفاهی از جمله مکان نصب چادر، آلاچیق، سوپر مارکت، رستوران و کافی شاپ، امکانات قایق ‌سواری، سوئیت برای اسکان شب و ماهیگیری است که می توان اوقات فراغت خود را در آنجا پر نمود.

در ایام تعطـیلات بخصوص فصول بهار و تابسـتان یکی از پربازدیدکننده ترین مکان تفریحی و توریسـتی در سرتاسر استان مازندران است. دریاچه ‌ای که وقتی برای اولین ‌بار بعد از طی ‌کردن و دور زدن در جاده ‌ای پر درخت به آن می ‌‌رسید شکوه طبیعت آن، شما را می‌ گیرد و باورتان نمی ‌شود که با چنین منظره ‌ای روبرو هستید. از نکات جالب ‌توجه در دیدار از این دریاچه، پاکیزگی و تقریبا عاری بودن آن از هرگونه زباله است که خوشبختانه وجود فرهنگ سفر و رعایت کردن مسافران و شاید هم مدیریت خوب مجموعه بوده که جای بسی خوشحالی است، شما نیز اگر این دریاچه را به عنوان گزینه سفر خود انتخاب کردید، در حفظ این پاکیزگی کوشا باشید.







































 



تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394برچسب:, | 14:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روستایی که فرهنگسرا و موزه مردم شناسی دارد و اهالی می گویند هرگز دزد نداشته است. روستایی که عده ای می گویند گذرگاه رستم قهرمان شاهنامه فردوسی بوده است. در خانه ها حتی در 9 ماه از سال که خالی ازسکنه است باز است. مردم این روستا در مهمان نوازی شهره اند و جمعیت روستا در ماه های گرم سال بیشتر از ماه‌های سرد سال است.

 روستای کندلوس

 
به گزارش برنا، روستای کندلوس در منطقه کجور نوشهر در استان مازندارن قرار دارد و یکی از روستاهای دارای بافت ارزشمند و از مناطق نمونه گردشگری کشور است.

روستای کندلوس

 
خانه های قدیمی با نمایی از چوب، سقف های چوبی، پنجره های کوچک زیبا، دیوارهای کاه گلی و کوچه های سنگ فرش شده، چشمه های آب معدنی و نهرهای جاری نمای روستای کندلوس را می سازند.

 
روستای کندلوس

 
موزه مردم شناسی این روستا دارای آثار ارزشمندی است که آن را از سایر موزه های کشور مسثتنی می سازد. این مجموعه برای زنده نگاه داشتن فرهنگ، هنر و سنت های زیبای مردم کجور تاسیس شده است.

 
روستای کندلوس

 
دهکده توریستی کندلوس در منطقه کجور مازندران تمدن های بسیاری را در دورهای مختلف تاریخی به خود دیده است. در این دهکده آثاری از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام دیده شده است.زنان کندلوسی جاجیم، جوراب، دستکش و بلوز پشمی می بافند، گندم آسیاب می کنند، سبزی خوردن می کارند، شیر گاوها را می دوشند و هیزم می شکنند.
 

روستای کندلوس

 
برای رسیدن به موزه دهکده باید از میان کوچه های باریک و سنگفرش روستا بگذرید.
البته در این مسیر حتما زمانی را صرف دیدن خانه های منحصر به فرد و سرشار از خاطره و تاریخ این روستا می کنید.

 روستای کندلوس

اگر به کندلوس سفر کردید حتما به موزه گیاهان دارویی این روستای ارزشمند سر بزنید. مجموعه کشاورزی که به کار کشت، تولید و بسته بندی گیاهان اصلی دارویی، معطر و روغن های گیاهی مشغول است.اهمیت این مجموعه جدا از این موارد به دلیل کاشت گیاه ژنتیک های ارزشمند درآن است.مردم روستای کندلوس، به زبان مازندرانی ( کجوری)حرف می زنند.

روستای کندلوس

 
" کمال الملک " در سفری که به همراه ناصر الدین شاه به این روستا داشته است، تابلویی از این دهکده نقاشی کرده است که در حال حاضر در" کاخ موزه صاحبقرانیه " قرار دارد.برای رسیدن به این روستا از مسیر کندوان حرکت کنید، این مسیر در کیلومتر 25 جاده چالوس به کرج بعد از عبور از دوراهی کجور و طی کردن مسافتی در حدود 35 کیلومتر به دهکده کندلوس می رسد.
 
۷ کیلومتر بعد از مرزن آباد به دوراهی کجور می رسید، در این راه فرعی بعد از طی کردن حدود ۴۲کیلومتر مسیر کوهستانی به روستای کندلوس می رسید.

بدون شک این روستا از زیباترین مناطقی است که تا به حال و در همه عمرتان دیده اید. روستای 4 هزار ساله ای که همه زیبایی هایش را جایی میان دره های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر و میان کوه ها پنهان کرده است و خودش را تنها به کسانی نشان می دهد که به سراغش می روند.



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 15:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
قلعه بابک بر فراز قله ای مرتفع در غرب کلیبر ( آذربایجان شرقی) واقع است.این قلعه علاوه بر طبیعت زیبای اطرافش، از نظر تاریخی و ملی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.تصاویر در اردیبهشت ماه امسال گرفته شده است

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

عکس قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

عکسهای قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک در کلیبر

تصاویری زیبا از قلعه بابک

منظره قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک

قلعه بابک

تصاویری زیبا از قلعه بابک  



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 15:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برخلاف تصور بیشتر ایرانی‌ها روستای کندوان، در حوالی تونل کندوان قرار ندارد و این روستای شگفت‌انگیز و منحصربه فرد در استان آذربایجان شرقی، تبریز قرار دارد.
پروفسور دیوید رول، باستان شناس مشهور انگلیسی معتقد است این روستا محل هبوط حضرت آدم است و احتمالا بهشت عدن در آن جا واقع شده است. این اعتقاد در حد نظریه است و هنوز ثابت نشده است.
به مدت 700 سال است روستایی که مردمان آن سال‌هاست در دل کوه‌ها و صخره‌های سنگی زندگی می‌کنند. معماری این روستا به صورت خاصی است که بسیار دیدنی است.
از مهم‌ترین ویژگی این روستا می توان به
خانه‌های مخروطی و دوکی شکل 2 تا 3 طبقه اشاره کرد که نمونه منحصر به فردی از نحوه استقرار و زندگی جماعت‌های اولیه انسانی در دوره‌های بسیار دور تاریخی است.
در دل تپه‌های این روستا صدها آغل، انبار و اتاقک حفاری شده است و البته در کنار خانه‌های شگفت انگیز خود چشمه آب معدنی دارد که اهالی می‌گویند برای درمان بیماری‌های کلیوی مفید است.
این روستا جزو 3 روستای شگفت انگیز دنیا و یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. اگربه این روستای بی نظیر سفر کردید بدانید عسل سوغات مسافران کندوان است.

تاریخ نگاران می‌گویند اهالی این روستا در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشت مقابل روستای کندوان فعلی مهاجرت کرده و بعد از گذشت مدت زمانی به تدریج حفاری را شروع کرده و خانه‌های سنگی خود را ساخته و در آن پناه گرفته‌اند.

 

گردآوری : سایت سرگرمی تفریحی جذاب     منبع:: برنا



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 15:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
روستای تاریخی و زیبای کندوان در 22 کیلومتری شهر اسکو در 62 کیلومتری شهر تبریز در میان کوههای سر به فلک کشیده، در دامنه شمالی (ارشد داغی) و قسمت غربی توده آتشفشانی سهند، در بخش دره آبرفتی دهکده توریستی کندوان قرار دارد که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به سمت خود کشانیده است. خانه های هرمی شکل این روستا که از معماری صخره ای بوده ، در نوع خود بی نظیر می باشد.
 
 
واژه کندوان گویای فرم منازل اهالی این روستاست که هزاران سال زندگی مردم این دیار با سختی صخره های آن عجین گشته و مصداق دوستی و همدلی گوشت و پوست با سنگ است که با دستانی تهی از ابزار امروزی همچون زنبور عسل آشیانه خود را در دل سنگ چون کندو حفره نموده و بدین سان نام آن را کندوان نهاده اند. کندوان روستایی است بنا شده در صخره که با خانه های کله قندی، تنها سازه این دهکده را سنگ ها تشکیل می دهند. چشمه های زیبا معدنی کندوان نیز از جاذبه های این روستای 6000 ساله محسوب می شود.
 
آب این چشمه ها با کمترین درصد سنگینی برای بیماریهای کلیوی بسیار مفید است. این دهکده همچنین دارای بازارچه و نمایشگاه های متعدد گیاهان دارویی، صنایع دستی و آثار تاریخی است. پروفسور دیوید رول باستان شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه یکجانشینی بشر غارنشین و زندگی اجتماعی انسانها، قرار داده است.
 
هوای این روستا کوهستانی و ییلاقی بوده و طبق بررسی های انجام گرفته، قدمت آن به قرن 7 هجری و برخی نظرات آن را به دوره های قبل از اسلام مربوط می داند و وجود آب معدنی گوارا که از دل کوه سرچشمه می گیرد برای رفع امراض کلیوی بسیار موثر می باشد. شرایط ویژه این روستا، گردشگران داخلی و خارجی را از دور و نزدیک با توجه به آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز به سوی خود جلب می نماید.
 
هتل بین المللی صخره ای لاله کندوان
 
 در کنار این روستا ساخت هتل بین المللی صخره ای لاله کندوان که سومین هتل صخره ای در دنیا می باشد شرایط حضور گردشگران خارجی و داخلی را در بهترین شکل فراهم نموده است. این هتل دارای 40 کرانه (اتاق سنگی طبیعی) به همراه جکوزی و روم سرویس سمعی بصری پیش بینی شده است که در فاز اول جمعا 10 کران همراه با رستوران با تمام امکانات آماده بهره برداری شده است.
 
 
– کرانه ها شامل 3 سوئیت بزرگ و 3 سوئیت کوچک همراه با جکوزی و 4 کرانه دیگر با دوش می باشد.
 
– کرانه ها در زمستان دارای سیستم گرمایشی از کف و در تابستان به دلیل مطبوع بودن هوا نیاز به سیستم سرمایشی ندارد.
 
– مینی بار و رستوران مجلل به همراه غذاهای محلی ایرانی و فرنگی با ظرفیت 120 نفر مهمان از دیگر امکانات ویژه این هتل رویایی می باشد.
 
 


تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 15:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
«اروان» پارک ملی واقع شده در ایالت «کانچانابوری» در غرب تایلند است. این پارک 550 کیلومتر مربع از ناحیه ارتفاعات و دره ها را فرا گرفته است. جاذبه اصلی پارک بدون شک آبشار چند سطحی آن یکی از قدرتمند ترین و زیباترین آبشارها نه تنها در خود این کشور بلکه در کل جنوب شرق آسیا است.
 
 
«اروان» در اسطوره های هندو به فیل سفید رنگ سه سر می‌گویند. کوه های اطراف پارک این منطقه را از بادهای موسمی‌ شرقی حفظ می‌کنند ولی باعث می‌شوند میزان بارندگی فصلی منطقه کم باشد. در تابستان هوا بسیار گرم است اما بین ماه های نوامبر و فوریه خنک می‌شود. 4 غار به نام های Mi، Rua، Wang Bahdan و Phartat نیز در باغ وجود دارد.
 
جنگل زیبایی حدود 78 درصد باغ را پوشانده است که گونه های درختان زیادی نیز در آن وجود دارد. امکان پیدا کردن درختان همیشه سبز و بامبو نیز در پارک هست. از نظر گونه های حیوانی نیز ممکن است بتوانید فیل، میمون، خرگوش های تایلندی، سنجاب های جهنده، عقاب، پاتون ها یا کبراهای پادشاه و چشم سفید را ببینید. در این مکان حدود 80 گونه پرنده وجود دارد.



اراوان

اراوان




تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 15:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1. جاده هراز

نام هراز را بارها و بارها شنیده اید. نامی که بیشترین خاطره شما را در جاده های شمال رقم می زند. اما پیشنهادی برای شما دارم که هراز را نه به عنوان یک جاده که به عنوان دنیایی پرماجرا در خاطرات سفری شما ثبت می کند. این بار که قصد شمال کردید، یك روز از برنامه‌تان را در خود جاده بگذرانید. در جاده‌ای كه سرشار از پدیده‌های طبیعی و جذاب است. هراز دارای جاذبه‌هایی مانند دره گل زرد،‌ آبشار ملك بهمن، آبگرم لاریجان، منظریه،‌ استله سر،‌ آبگرم بایجان و اسك است. هر كدام از این جاذبه‌ها پتانسیل میزبانی شمار زیادی از طبیعت‌گردان و گردشگران را داراست. شما هم اگر قصد سفر طولانی مدت ندارید، كوله‌هایتان را ببندید و جاده هراز را زیر پای خود میهمان كنید.

– دره گل زرد
این منطقه ییلاقی در شمال مبارك‌آباد و جنوب قله 3750 متری "گل زرد" است. دره گل زرد دره‌ای شمالی – جنوبی است كه ابتدای آن تنگ و اندكی سنگلاخی است كه در انتها بازتر شده و به زیرشیبهای تند قله می‌رسد. سرچشمه انتهای دره زیر شیبهای گل زرد، از زیباترین و مهمترین نقاط دیدنی این منطقه است. برای رسیدن به این نقطه 2 ساعت پیاده‌روی از روستای مبارك‌آباد كافی است.

– آبشار ملك بهمن
این آبشار بزرگ در بالای ده "شونادشت" در جاده هراز – شونادشت قرار دارد. در كنار این آبشار، قلعه بزرگ ملك بهمن مربوط به دوران ساسانی واقع است كه مجموعه آثار تاریخی و طبیعی را برای یك روز طبیعت‌گردی به وجود آورده است. باغهای موجود در مسیر دسترسی به آبشار نیز در فروردین ماه جلوه خاصی دارند. برای رسیدن به این آبشار از روستای شونادشت تنها 30 دقیقه زمان لازم است.

– آبگرم لاریجان
آبگرم "لاریجان" در حاشیه شمالی دره رودخانه هراز در جنوب قله دماوند قرار دارد. با اینكه دماوند، مهمترین كوه ایران، در این منطقه قرار دارد، اما سالانه هزاران طبیعت‌گرد برای استفاده از آب‌گرم لاریجان و دامنه‌های سرسبز البرز مركزی به این منطقه سفر می‌كنند.

– منظریه
"دره منظریه" یكی دیگر از مناطق ییلاقی منطقه پلور در جاده هراز است. این دره منطقه‌ای مسطح و هموار است كه بیشتر طبیعت‌گردان برای رسیدن به دشت لار و غار گل زرد از آن استفاده می‌كنند. دره منظریه تا دامنه‌های جنوبی تیزكوه و دشت "امام پهنك" پیش می‌رود. دریاچه منظریه، قله دماوند، غار گل زرد و آبشار گل زرد از مهمترین نقاط دیدنی این منطقه است كه دارای پوشش گیاهی متنوع و درخت‌های بسیار است.

– استله سر
دره استله سر كه رودخانه آن موسوم به تلخ رود است در شرق دماوند و منتهی‌الیه دره یخار قرار دارد. دره استله با آبی گل‌آلود، حاصل از ذوب یخچال یخار دماوند،دره‌ای با شیبهای تند و مراتع وسیع است. چشمه آب معدنی "استله"،‌ قله "منار"، دره "یخار" و جبهه شرقی قله دماوند از مهمترین نقاط دیدنی دره تلخ رود است.

– آبگرم بایجان
آبگرم "بایجان" در 11 كیلومتری شمال بخش "گزنك" در جاده هراز است. این آبگرم از متعدد آبگرمهای البرز مركزی است كه سالانه میزبان بسیاری از طبیعت‌گردان ایرانی و خارجی است. برای رسیدن به آبگرم بایجان برخلاف دیگر جاذبه‌های این منطقه نیاز به پیاده‌روی نیست و با خودروی شخصی می‌توان تا حاشیه آبگرم رفت.

– آبگرم اسك
این آبگرم در 13 كیلومتری پلور در جاده هراز و عمق دره رودخانه آن قرار دارد. آبگرم، غار "اسك" و برفچال فصلی از زیباترین مناطق طبیعی این منطقه است. دره هراز آب اسك دارای پدیده دیگری به نام كافركولی است كه یكی از نادرترین پدیده‌های كوهستانی در جهان است. برای رسیدن به این منطقه كه از مراتع وسیعی می‌گذرد، نیاز به پیاده‌روی نیست و می‌توان با خودرو تا كنار آبگرم رفت.

2.جاده چالوس (هزار چم)

جنگل های انبوه، باغ های پر از میوه، رودخانه های گاه خروشان، آبشارها، چشمه سارها، تپه های باستانی، نمادهای زیبا، کوه های بلند و آب و هوای دلپذیر همه در جاده چالوس جمع آمده اند تا آن را به یکی از چند جاده بسیار زیبای جهان تبدیل کنند؛ جاده ای که برخی آن را اولین و برخی دیگر تا چهارمین جاده زیبای دنیا نام داده اند، حداقل مسلم است که یکی از چهار جاده زیبای جهان به شمار می رود. این جاده شهر کرج در استان تهران را به چالوس در کرانه دریای خزر وصل می کند و به شکل اتومبیل رو امروزی بیش از 80 سال قدمت دارد.

وجود رودخانه کرج به موازات جاده کرج چـالوس، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که همچون جزیره‌ای کوچک در آنسوی آب سدکرج می‌باشد زیبایی‌های این جاده را دو چندان کرده است. جاده‌ای با قدمت بیش از نیم قرن که همچون گوهری درخشان بر تارک زیبایی‌های طبیعت این منطقه می‌درخشد، جاده‌ای در سلسله جبال البرز با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی تا سفری خیال انگیز را برای مسافران خود رقم زند.

جاده کرج – چالوس در هر فصل به رنگی درمی‌آید و گاه تضاد رنگ‌ها همزمان با هم منظره‌های باشکوه، منحصر به فرد و چشم نوازی پدید می‌آورد. سال 1312 جاده کرج – چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به ساحل دریاچه خزر هموار و کوتاه شود.

از این زمان به بعد بود که انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و ساخت سد امیر کبیر کرج در سال 1340 نیز به جاذبه ها و زیبایی‌های این جاده افزود و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به این خطه می آیند تا دمی در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان بیاسایند و علاوه بر استفاده از طبیعت منحصربه فرد این جاده از محصولات و سوغات روستاییان و ساکنان خونگرم حاشیه این جاده از جمله انواع ترشی خانگی، قره قروت، سیر ترشی، عسل کوهستان، مربای عسل، عسل رس بسته، انواع ماست محلی، سرکه سیب محلی، کره محلی، پنیر گوسفندی، انواع شیره انگور، سبزی های کوهی مانند والک، قارچ و گلپر خشک و ترشی نیز بهره ببرند.

زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج – چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی‌شود و دارای تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی است که گاه قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد.

3. گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر راه ارتباطی آستارا – اردبیل قرار گرفته ‌است. این گردنه که آخرین منطقه حفاظتی استان اردبیل می‌باشد، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن رود آستارا، آقچای عبور می‌کند این رود تعیین کننده مرز استان گیلان ایران و کشور آذربایجان است.

این گردنه در بیشتر زمانها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه. گردنه حیران از این نظر نیز اهمیت دارد که یکی از روستاهای تاریخی و ییلاق بزرگترین خوانین آستارا و قشلاقهای غربی و شمالی این شهرستان در گذشته بوده است.

4. جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های جنگلی ایران میباشد. جاده خلخال که از سه راه اسالم شروع شده و پس از طی 70 کیلومتر به شهرستان خلخال منتهی می شود بنا به دلایلی که در زیر عنوان می شود به جرات می توان گفت که این جاده یکی از زیباترین مکانهای دیدنی نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا می باشد.

جاده‏ اسالم به خلخال، جاده ایست که دائما در خبرها به علت بارش باران یا برف بسته می شود. این جاده که یکی از قشنگ ترین جاده های جنگلی ایران میباشد یک جاده ی کوهستانی است که بی شباهت به عباس آباد کلار دشت نیست و یا شاید زیباتر از آن.

5. جاده مشهد

محور مشهد – سبزوار – تهران با 882 کیلومتر طول از پرتردد ترین جاده های کشور است. این محور به علت دو بانده بودن، برخورداری از علائم مناسب و تردد سالانه میلیون ها زائر به عنوان الگوی مناسب جاده ای کشور معرفی شده است. جاده ۴۴، جادهٔ بسیار مهمی در ایران است. بسیاری از مردم از طریق این جاده از تهران به مشهد می‌روند. تقریبا تمام این جاده به صورت بزرگراه است. بخشی از این جاده که از محدودهٔ شهر نیشابور می گذرد، بزرگراه امام رضا یا کمربندی نیشابور نام دارد.

6. جاده شهداد نهبندان

با بهره‌برداری از جاده شهداد به نهبندان كه از آن می‌توان به عنوان زیباترین جاده كویری جهان یاد كرد که روز به روز بر شمار گردشگرانی كه برای دیدن كویر زیبای شهداد، گام در این مسیر می‌گذارند، افزوده می‌شود. جاده شهداد به نهبندان از محل‌هایی عبور می‌كند كه تا پیش از این رفتن به آنجا آرزوی هر دوستدار طبیعت بود.

گذر جاده از میان بزرگترین عارضه‌های كلوخی جهان معروف به "كلوت‌های شهداد" كه سیاحان از آن به عنوان قصرهای "جن و پری" نام برده‌اند از ویژگیهای منحصر به فرد این جاده است. از سوی دیگر برآمدن خورشید از شرق و تابیدن آفتاب بر شن‌های طلایی كویر و تماشای غروب بی‌آنكه مانعی از چشمانت حتی ثانیه‌ای از پشت كوه رفتن خورشید را بگیرد و نشستن ستاره‌هایی كه همه زمان‌ها برای شمردن آنها كم است بر آسمان كویر جاذبه‌هایی است كه هر فردی را به كویر می‌خواند.

7. جاده ساحلی چابهار، بریس

جاده ساحلی چابهار-بریس تنها یک جاده کنار دریا نیست بلکه راهی برای پیوند دریا و چند جاذبه ی طبیعی دیگر است که مختصری به توضیح آنها می پردازم.

– سواحل صخره ای : در ابتدای جاده ساحلی چابهار – بریس – پسابندر شاهد صخره هایی هستید که بر اثر فرسایش آبی سوراخ هایی از عمق دریا در آنها ایجاد شده است و هنگامی که موج به سمت آنها حرکت می کند آب با شدت از آنها به طرف آسمان فوران می کند.به این پدیده موج افشان می گویند.ارتفاع موج افشان در فصل بادهای موسمی چابهار به 20متر می رسد.

– تالاب لیپار : در فاصله 15 کیلومتری چابهار و در این جاده ساحلی تپه هایی وجود دارند که موقعیت مکانی آنها باعث می شود آب های سرگردان حاصل از بارندگی به دریا نریزد و سبب تشکیل تالابی با وسعت حدود 14Km می شود.نامش تالاب لیپار است که بسیار سرسبز و زیباست.

– کوههای مینیاتوری (مریخی): در فاصله حدود 35Km از ابتدای جاده شروع می شوند و کیلومترها امتداد دارندکه از نظر زیبایی فوق العاده منحصر به فرد هستند.

– درخت انجیر معابد : درختی که قطر آن به چند ده متر! می رسد.دارای تاجی در بالای خود و میوه ای به شکل انجیر می دهد.این درخت چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

– جنگل حرا : در فاصله ی 120Km چابهار جنگلی وجود دارد که به جنگل حرا معروف است. در هنگام مد دریا تاج این درختان از آب بیرون می ماند طوریکه با قایق می توان در این جنگل به تفریح پرداخت. خارج از فواید بسیار دارویی این جنگل، پرندگان بسیاری نظیر فلامینگو، عقاب، مرغ ماهی خوار و … در روی این درختان لانه دارند که بسیار زیباست.

– فرش خزه و جلبک، صخره های بسیار مرتفع و عمودی رو به دریای عمان، اسکله های صیادی "رمین" ، "پسابندر" ، "گواتر" را هم اضافه کنید.

اینها تنها مواردی بودند که با نادیده گرفتن زیبایی ساحل بکر و دریای چابهار در جاده ساحلی قابل بیان بودند. در نظر بگیرید که تمام این زیبایی ها به دریایی مشرف باشند که به اقیانوس و آبهای آزاد راه دارد.علاوه بر این به دلیل نقش بادهای موسمی در هیچیک از فصول سال خبری از شرجی بیش از حد و تعفن دریا نیست چراکه : متوسط دمای حداکثر (در خرداد ماه) طی یک دوره ۷ ساله۳۱ درجه سانتی گراد و متوسط دمای حداقل (در دی ماه) ۱۹ درجه سانتی گراد است.

8. جاده ی زنجان به منجیل

از کیلومتر 15 اتوبان زنجان – قزوین، جاده ای به سمت شمال منشعب میشود 10 دقیقه ی اول جاده سر بالایی است و هوا خیلی سریع خنک میشود اما از آن به بعد، عمدتا" سرازیری داریم ؛ آن هم چه سرازیری! کلی پیچ های بسیار تند که پیچ های جاده چالوس در مقابل آنها، اتوبان محسوب میشود!!! این جاده از سمت زنجان به منجیل برای رانندگی خیلی مناسب است اما در مسیر بالعکس، رس ماشین در سربالائیها کشیده میشود. تعداد زیادی از ماشینهایی که از منجیل به زنجان میرفتند، بخاطر داغ کردن رادیاتور متوقف شده بودند. در مرز استان زنجان و گیلان، نمای دریاچه سد منجیل بسیار زیبا و دیدنی است.


تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یخچالهای سیرجان در غرب استان کرمان و مرکز آن شهرستان سیرجان واقع شده است. یخچالها یا همان یخدانهای طبیعی سیرجان در این استان هم جنبه گردشگری دارد و هم یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد است.

در استانهایی مانند کرمان و یزد که در تابستان مصرف آب خنک آنها بالاست، نیاز به تولید یخ بوده به همین دلیل این یخدان ها یخ مصرفی شهر قدیم سیرجان را تامین می کردند و نام دیگر این یخچالها را یخدان گذاشتند.

پیشینیان ما حوضی مدور و بزرگ به قطر دهانه حدود 20 تا 30 متر و عمق 6 تا 7 متر حفر می کردند و بر روی آن گنبدی بسیار بزرگ و مخروطی شکل می ساختند.

این بنا دارای دیوارهای بلند و مخازن یخ بوده که از خشت خام و ملات گل ساخته شده است. اهالی سیرجان در فصل زمستان مخزن یخدان ها را از یخ پر کرده و با بستن درب ها و روزنه ها در فصل تابستان از یخ آن استفاده می کردند.

از این یخدانها دو نمونه منحصر به فرد در سیرجان مانده که قدمت آنها مربوط به دوره قاجار است و در سیرجان، قسمت غرب محله باغ بمید، خیابان شیخ فضل الله نوری واقع شده اند.

این اثر در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این عمارت به روایتی در سال 1080 قمری( 1669 )میلادی، مقارن با سومین سالگرد سلطنت شاه سلیمان صفوی به پایان رسید .در مورد وجه تسمیه باغ بلبل و عمارت هشت بهشت روایت‌های متعددی وجود دارد.

کاخ هشت بهشت اصفهان-www.jazzaab.ir

ژان شاردن جهانگرد فرانسوی معتقد است که به علت وجود آشیانه بلبل در این باغ آن را باغ بلبل نامیده‌اند.

کاخ هشت بهشت اصفهان-www.jazzaab.ir

در گوشه‌های کاخ خلوت گاه‌های کوچکی ساخته شده که حالت ویژه‌ای به معماری این بنا می‌دهد و تابش نور زرین خورشید از دور نورگیرها بر زیبایی و شکوه آن می‌افزاید.

کاخ هشت بهشت اصفهان-www.jazzaab.ir

عمارت تاریخی کاخ هشت بهشت نمونه‌ای از کاخ‌های محل سکونت آخرین سلاطین دوره صفوی است.

کاخ هشت بهشت اصفهان-www.jazzaab.ir

این عمارت هشت ضلعی است که چهارنما دارد و با همه شباهتها هیچ یک مانند دیگری نیست؛به نظر می‌رسد نمای شمالی نمای اصلی است.حال اینکه وجود استخر در ضلع شرقی تغیین کننده نمای اصلی است.
کاخ هشت بهشت اصفهان-www.jazzaab.ir

عمارت دو متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده و دارای دو طبقه با پله‌های طوری طراحی شده است.
اتاق‌های طبقه اول درچهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند و در طبقه دوم مجموعه‌ای از رواق‌ها و اتاق ها با درو پنجره‌های خاتم کاری است.
در وسط تالار حوض هشت ضلعی از جنس مرمر معروف به حوض مروارید قرار دارد،این حوض طوری حجاری شده که آب از سوراخ‌هایش مانند مروارید تراوش می‌کند.



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

 

مناطق جنگلی همواره یكی از پرطرفدارترین نقاط برای سفر و گذراندن تعطیلات در سراسر دنیا محسوب می‌شود. آرامش جنگل و احساس نزدیكی با طبیعت همواره برای گردشگران جاذبه داشته است. این جاذبه طبیعی باعث شده تا بسیاری از برنامه‌ریزان تورهای گردشگری، توجه ویژه‌ای به مناطق جنگلی نشان داده و از سوی دیگر افراد زیادی نیز برای استفاده از این علاقه و استقبال، اقدام به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های توسعه گردشگری جنگلی كرده‌اند. شاید مهم‌ترین موضوعی كه باید در این مساله مدنظر قرار داده شود، اهمیت حفظ و عدم آسیب‌رسانی به بافت و طبیعت جنگل به هر دلیلی است.

در اینجا 10جنگل زیبای دنیا را به انتخاب سایت All Top10 list مرور می‌كنیم.

 جنگل‌های انبوه داخلی‌كانادا

این جنگل بسیار سرسبز و بارانی كه در مركز بخش داخلی ایالت بریتیش كلمبیا در كشور كانادا قرار گرفته آخرین جنگل موجود در فهرست جنگل‌های زیبای دنیاست. بیشترین حجم درختان این جنگل را درختان سدر تشكیل می‌دهند و به دلیل قرار گرفتن در مناطق شمالی و همچنین مجاورت با سلسله كوه‌های راكی، آب و هوای نسبتا سردی در این منطقه حاكم است.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

بخش بزرگی از این جنگل در مناطق دره‌ای كوه‌های راكی قرار دارد و خود این موضوع باعث شده است تا از تلفیق منظره كوهستان و جنگل انبوه، مناظر فوق‌العاده زیبا و چشم‌نوازی به وجود آید.

 جنگل تونگا در آلاسكا

جنگل تونگا بزرگ‌ترین جنگل ملی كشور آمریكاست و در منطقه سردسیر آلاسكا قرار دارد. نكته جالب توجه درمورد این جنگل، بزرگی و مساحت زیاد آن است كه بالغ بر 69 هزار كیلومترمربع را در بر می‌گیرد. كم‌جمعیت بودن منطقه آلاسكا و همچنین دور بودن این جنگل از مراكز تمدن انسانی سبب شده است تا تعداد زیادی از گونه‌های مختلف جانوری در آن سكنا گزینند.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

نكته جالب توجه در مورد این جنگل، وجود بالغ بر 75 هزار نفر سكنه در این جنگل است كه تعداد زیادی از آنها را قبایل بومی منطقه تشكیل می‌دهند كه نام جنگل نیز از یكی از همین قبایل اخذ شده است. زیبایی‌های خاص این جنگل سبب شده همه ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن آن راهی این منطقه شوند البته هنوز بخش‌های زیادی از این جنگل به صورت كاملا دست نخورده و بكر باقی مانده است.

جنگل ‌خرس‌بزرگ

این جنگل یكی از معدود جنگل‌های دست نخورده و كاملا طبیعی در جهان است كه زیستگاه صدها گونه از حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ آمریكایی، گرگ، خرس خاكستری و چند گونه خاص و نادر از خرس در جهان است. این جنگل بسیار زیبا به دلیل واقع شدن در بین اقیانوس و كوهستان، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است كه موجب شده مناظر طبیعی و چشم‌‌اندازهای بسیار زیبایی از تركیب 3 عنصر جنگل، كوهستان و دریا در برابر دیدگان گردشگران به وجود بیاید.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

وجود جزایر متعدد پوشیده از جنگل در آب‌های نزدیك به ساحل از دیگر جاذبه‌های این جنگل بسیار زیبا محسوب می‌شوند. برای دیدن این جنگل باید بلیت خود را به مقصد كانادا رزرو كنید.

جنگل كنگو در قاره آفریقا

برخلاف 3 جنگل قبلی كه در مناطق سردسیر قرار گرفته بودند، این جنگل در حوالی خط استوا واقع شده است. اولین نكته‌ای كه در مورد هفتمین جنگل موجود در این فهرست باید بگوییم این است كه جنگل كنگو دومین جنگل بزرگ دنیا پس از جنگل آمازون به شمار می‌رود. حدود دوسوم این جنگل بسیار بزرگ در كشور كنگو قرار گرفته و مابقی آن در كشورهای گابن، كامرون و گینه استوایی قرار گرفته است. میلیون‌ها نفر از مردم این كشورها برای گذران زندگی خود وابسته به این جنگل هستند.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

گونه‌های متنوع جانوری از قبیل فیل، شامپانزه، گوریل، بابون، زرافه، طاووس و سایر پرندگان مختلف استوایی در این جنگل زندگی می‌كنند.

جنگل‌های ابری مونته ویدئو در اروگوئه

این جنگل زیبا در كوهستان كوردیلرای كشور اروگوئه قرار گرفته و اصلی‌ترین ویژگی آن مه‌آلود بودن آن است كه در جنگل‌های دیگر این فهرست وجود ندارد. در بیشتر روزهای سال این جنگل از مه پوشیده شده و مناظر زیبا و خارق‌العاده‌ای به وجود می‌آورد. مساحت این جنگل بالغ بر 10500 هكتار و دارای آب و هوای گرمسیری است. تنوع گیاهی این جنگل بسیار گسترده است و شامل بیش از 2500 گونه گیاهی مختلف می‌شود.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

بیشترین نوع گل‌های اركیده دنیا در این جنگل وجود دارد و علاوه بر آن این جنگل زیستگاه جانوران و پستانداران بسیاری است.

 جنگل پیسگاه

برای دیدن پنجمین جنگل موجود در این فهرست نیز باید مجدد راهی قاره آمریكا شویم. جنگل ملی پیسگاه در كوه‌های آپالاچیان در ایالت كارولینای شمالی قرار دارد. 3 رود بنت كرك، میلز و دیویدسون در این جنگل جاری هستند كه نشان از سرسبزی و زیبایی این منطقه كوهستانی دارد.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

وجود این رودها و كوهستانی بودن منطقه موجب شده است آبشارهای زیادی در آن شكل بگیرد. فصل طلایی بازدید از این جنگل پاییز است كه گیاهان و درختان با رنگ‌های متنوع و زیبای خود تصویری هزار نقش به این جنگل هدیه می‌كنند. تعداد زیادی كلبه‌های چوبی در مناطق حاشیه‌ای این جنگل وجود دارد كه همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

جنگل كوكونینو

این جنگل با مساحت 7511 كیلومترمربع در منطقه آریزونای شمالی قرار گرفته است. بخش اعظم این جنگل را درختان كاج و سایر درختان همیشه سبز تشكیل می‌دهند كه این ویژگی باعث شده است حتی در فصل زمستان و زیر خروارها برف، این جنگل رنگ سبز خود را حفظ كرده و تلفیقی زیبا از منظره سبزی درختان را در زمستان نمایش دهد.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

نكته دیگر در مورد این جنگل وجود مناطق بیابانی در اطراف آن است كه سبب شده سرسبزی و زیبایی این جنگل نمود بیشتری پیدا كند.

 جنگل ملی مارك تواین

سومین جنگل این فهرست كه نام خود را از نویسنده مشهور یعنی مارك تواین گرفته است در بخش جنوبی ایالت میسوری كشور آمریكا قرار گرفته است.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

از مهم‌ترین جاذبه‌های این جنگل، چشمه گریر است كه از بزرگ‌ترین چشمه‌های جهان محسوب می‌شود و روزانه 214 میلیون مترمكعب آب از آن خارج می‌شود، زیبایی‌های طبیعی این جنگل آن را به یكی از پرطرفدار‌ترین اماكن جنگلی در كشور آمریكا تبدیل كرده است.

بخش‌هایی از این جنگل به قدری انبوه است كه هنوز كسی قادر نشده به آن ورود پیدا كند و تنها از طریق هوایی از این مناطق عكسبرداری شده است

 جنگل آمازون

شهرت این جنگل كه بزرگ‌ترین جنگل جهان محسوب می‌شود به اندازه‌ای است كه تقریبا همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. این جنگل در آمریكای جنوبی و در كشورهای برزیل، پرو و كلمبیا قرار گرفته است. بخش‌هایی از این جنگل به قدری انبوه است كه هنوز كسی قادر نشده به آن ورود پیدا كند و تنها از طریق هوایی از این مناطق عكسبرداری شده است. آمازون نام یك قبیله جنگجو در یونان باستان بود كه تمامی اعضای آن را زنان تشكیل می‌دادند. هنگامی كه نخستین كاشفان اروپایی پا در این جنگل نهادند با قبایل زن جنگجویی برخورد كردند و به همین دلیل نام این جنگل را آمازون گذاشتند.

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

این جنگل را می‌توان غنی‌ترین منطقه زمین از نظر تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی دانست. رود بزرگ آمازون كه دومین رود بزرگ جهان به شمار می‌رود نیز در قلب این جنگل جاری است و در بسیاری از نقاط از آن به عنوان تنها راه ارتباطی استفاده می‌شود. گفته شده هنوز تعدادی از قبایل كشف نشده و بدوی در اعماق این جنگل بدون هیچ گونه تماس با دنیای امروزی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

 جنگل سونداربانس

اطمینان دارم تمامی خوانندگان انتظار داشتند در صدر این فهرست نام جنگل آمازون را ببینند و بدون شك بیشتر شما نام جنگل سونداربانس را كه در صدر فهرست زیباترین جنگل‌های جهان قرار گرفته نشنیده‌اید. جنگل سونداربانس كه به زبان بنگالی یعنی جنگل زیبا بزرگ‌ترین جنگل یكپارچه گونه‌های درختی آب شور به شمار می‌رود (مشابه آن را می‌توان در جنگل حرا در مناطق جنوبی ایران مشاهده كرد).

10 جنگل زیبای جهان,جنگل های ایران,جنگل های جهان

 

این جنگل در بین كشورهای هندوستان و بنگلادش قرار گرفته و مناظر زیبای آن را در هیچ جای دنیا نمی‌توان مشاهده كرد. مهم‌ترین گونه جانوری موجود در این جنگل ببرهای مشهور آسیایی یا همان ببر بنگال است.

بیش از 300 گونه گیاهی به همراه تعداد زیادی از گونه‌های مختلف حیوانات در این جنگل ثبت شده‌اند. وجود پوشش گیاهی متنوع و گرمسیری به همراه صدها كانال آب شور كه به دریا منتهی می‌شود در كنار ده‌ها رود و چشمه آب شیرین مجموعه‌ای بی‌نظیر و زیبا از بافت جنگلی را به وجود آورده‌اند كه دیدن این مناظر می‌تواند آرزوی هر گردشگر دوستدار طبیعت باشد.

منبع:برگرفته از جام جم



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بیستون,کتیبه بیستون,کتیبه داریوش,داستان کتیبه داریوش

 

دانستنی های جالب از بیستون که نمیدانستید !

داریوش شاه گوید: تو که از این پس، این نبشته را که من نوشتم یا این پیکرها را ببینی، مبادا که آنها را تباه سازی؛ تا هنگامی که توانا هستی آنها را نگاه دار.” (کتیبه بیستون)
بیستون، مجموعه‌ای است تاریخی در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه. این مجموعه و منظر طبیعی آن (کوه و دشت) در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط سازمان یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد.
 کهن‌ترین آثار موجود در این محوطه، متعلق به دوران پارینه سنگی میانی و جدیدترین آنها مربوط به دوران صفویه است اما شهرتش را بیش از همه مدیون کتیبه و نقش برجسته داریوش اول هخامنشی (۵۲۱-۴۸۶ پیش از میلاد) است که در ارتفاع حدود ۸۰ متری از پای کوه، بر دل صخره نقر شده.
داستان کتیبه داریوش – معروف به کتیبه بیستون – چنین است که وقتی کمبوجیه، فرزند و جانشین کورش، برای فتح مصر به آن سرزمین لشکر کشید، یکی از مُغان به نام گئومات(Gaumata) علم طغیان برافراشت و خود را “بردیا” برادر کمبوجیه معرفی کرد. این در حالی بود که کمبوجیه پیش از رفتن به مصر، برادر خود را از ترس آن که مبادا در غیابش مدعی تاج و تخت شود، کشته بود.
 بردیای دروغین با بخشودن مالیات سه ساله ایالات، موفق شد که تقریبا همگی را به اطاعت وادارد و چالش بزرگی را برای کمبوجیه و دودمان هخامنشی رقم زند. کمبوجیه به سرعت راه ایران را در پیش گرفت تا تاج و تخت خویش را بازستاند اما در میانه راه به طرز مشکوکی درگذشت.
 چنین می‌نمود که مانع دیگری پیش پای گئومات باقی نیست اما هفت نفر از نجبای هخامنشی به رهبری داریوش بر ضد او قیام کردند و سرنگونش ساختند. بدین ترتیب، داریوش که متعلق به شاخه دیگری از دودمان هخامنشی بود به تخت نشست و پادشاهی از خانواده کورش به خانواده او منتقل شد.
 داریوش دستور داد که داستان این پیروزی بزرگ را که به منزله نجات یافتن سلسله هخامنشی از سقوط حتمی بود، بر دیواره کوه بیستون نقر کنند. در آن زمان، کوه بیستون نه فقط از اهمیت مذهبی برخوردار بود بلکه از آن مهم‌تر، بر کناره شاهراه مرکز و غرب ایران به بین‌النهرین قرار گرفته و در معرض دید مسافران و کاروانیان بود.
 بررسی‌های باستان شناسان و پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد که کتیبه بیستون در یک مرحله ایجاد نشده است. در مرحله نخست، نقش داریوش در حالی که هشت همدست گئومات دست بسته در مقابلش صف کشیده بودند و خودِ گئومات زیر پایش لگدکوب می‌شد، همراه با کتیبه‌ای به خط میخی و زبان عیلامی بر دل صخره نقر شد. در این قسمت، نقش فروهر بر فراز پیکره داریوش و اسیران دیده می‌شود و یک کماندار و یک نیزه دار نیز پشت سر داریوش ایستاده‌اند.
 بعدها که داریوش شورش سکاها را فرونشاند، نقش “سکایی تیزخود” به انتهای صف اسیران  افزوده شد و پس از آن نوشته‌های دیگری به خط میخی و به دو زبان بابِلی و پارسی باستان در کنار نقوش قدیمی قرار گرفت.
 مهم‌ترین گفته‌های داریوش در کتیبه بیستون چنین است: معرفی داریوش و گستره شاهنشاهی او؛ داستان شورش گئومات و فرونشاندن آن؛ داستان سرکوب شورش‌های گوناگون در سرزمین‌های عیلام، بابِل، ماد، پارت، پارس، ارمنستان و مرو؛ تأکید بر راست بودن مفاد سنگ نبشته بیستون؛ مبرّا دانستن داریوش از پلیدی و دروغگویی و تبهکاری؛ درخواست از آیندگان برای نگاهداری کتیبه؛ دعا برای حافظان آن و نفرین بر آسیب زنندگان.
 در دوره‌های بعد که ‌زبان‌ها و خطوط باستانی به دست فراموشی سپرده شد، کتیبه بیستون نیز ناخوانا شد؛ نه تنها کسی نمی‌توانست متن آن را بخواند، بلکه اصلا معلوم نبود که از آنِ چه کسی و مربوط به چه دوره‌ای است. در همین زمان بود که کتیبه داریوش و سایر حجاری‌های موجود در کوه بیستون که از دوران اشکانی و ساسانی بر جای مانده بودند، به فرهاد و عشق آتشین او به شیرین سریانی نسبت داده شدند و طنین بلندی در نظم و نثر پارسی یافتند: بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد!
 نخستین کسی که موفق به خواندن کتیبه بیستون شد، هِنری رالینسون انگلیسی(Rawlinson) بود. او که در دهه ۱۸۳۰ میلادی و اوایل دهه ۱۸۴۰ به عنوان افسر ارتش هندِ انگلستان، مأمور خدمت در غرب ایران بود، موفق به رمزگشایی از خطوط کتیبه شد و نخستین ترجمه آن را به دست داد. رالینسون بعدها در اواخر دهه ۱۸۵۰ برای مدت کوتاهی، به سمت وزیرمختار انگلستان در ایران منصوب شد.
 پس از رالینسون، افراد دیگری راه او را پی گرفتند و ترجمه‌های کامل‌تر و دقیق‌تری از کتیبه بیستون را بدست دادند؛ با این حال، بخش‌هایی از این کتیبه باستانی به علت فرسایش در برابر باد و باران از میان رفته و ناخواناست؛ و نیز بدین خاطر که در دوره‌ای از بی‌خبری ایرانیان، نقوش و خطوط آن به عنوان نشانه تیراندازی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
 امروزه، مانند زمان داریوش، جاده مرکز و غرب ایران به بین‌النهرین (عراق) همچنان از کنار کوه بیستون می‌گذرد. معمولا مسافرانی که از کیلومترها آن‌سوتر مجذوب بلندی و سترگی کوه بیستون و مسحور زیبایی دشت پیرامون آن شده‌اند، چاره‌ای جز این نمی‌یابند که لختی پای کوه توقف کنند و به دیدار کتیبه داریوش بشتابند؛ کتیبه‌ای که بزرگ‌ترین سنگ نبشته تاریخی ایران و در عین حال، نخستین سند رسمی به زبان پارسی باستان است.
 و این همان خواست داریوش و میل او به جاودانگی است: “داریوش شاه گوید: اگر این نبشته یا این پیکرها را ببینی و تباهشان نسازی و تا هنگامی که ترا توانایی است نگاهشان داری، اهورا مزدا ترا دوست باد و دودمان بسیار و زندگیت دراز باد و آنچه کنی آن را به تو اهورامزدا خوب کناد.”
 در گزارش مصور این صفحه آقای علی همدانی، پژوهشگر تاریخ به معرفی مجموعه تاریخی بیستون می‌پردازد. همچنین در آلبوم عکس جداگانه‌ای، می‌توانید توضیحات دقیق‌تری درباره مهم‌ترین آثار موجود در بیستون را بخوانید.
  پی‌نوشت:
 ۱- این روایت از وقایع مربوط به مرگ کمبوجیه و انتقال قدرت به داریوش، مبتنی بر گفته‌های داریوش در کتیبه بیستون است که با روایت مورخان یونانی، کمابیش، همخوانی دارد. برخی پژوهشگران معاصر، روایت‌های دیگری را به دست داده‌اند که ماجرا را به مراتب پیچیده‌تر می‌سازد و روایت داریوش را به چالش می‌کشد.
 سراب بیستون
 سراب بیستون، چشمه‌ای است که از دل زمین می‌جوشد و آب آن در برکه‌ای نه چندان بزرگ جمع می‌شود. وجود این سراب یکی از دلایل اصلی استقرارهای انسانی از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر در این نقطه بوده است. در دوران تاریخی نیز به عنوان محل اتراق مسافران و کاروانیان در مسیر مرکز و غرب ایران به بین‌النهرین مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بیش‌تر آثار تاریخی بیستون پیرامون این سراب قرار دارند.
غارهای بیستون
 در دامنه کوه بیستون چند غار به نام‌های مرتاریک، مر دو در، مرخِر و شکارچیان وجود دارد که همگی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی هستند و موادی چون استخوان‌های انسانی و جانوری و ابزارها و تراشنده‌های سنگی و استخوانی در آن‌ها کشف شده است. برای نمونه، در غار شکارچیان (عکس مقابل) استخوان حیواناتی مانند گوزن، غزال، گاو وحشی و گراز به دست آمده است. گمان می‌رود که شکارچیان از این غار به عنوان پناهگاه موقت استفاده می‌کرده‌اند و پس از قصابی شکارها، آن‌ها را به اقامتگاه اصلی می‌برده‌اند. غار شکارچیان تا دوران تاریخی مورد استفاده بوده و سفال‌هایی از دوره آشوری و هخامنشی در آن کشف شده است.
کتیبه بیستون
 کتیبه و نقش برجسته بیستون، معروف‌ترین اثر تاریخی بیستون و از نخستین اسناد مکتوب تاریخ ایران است. این کتیبه به سه زبان عیلامی، بابلی و پارسی باستان و به خط میخی نوشته شده است و پیروزی داریوش اول هخامنشی بر شورشیان را شرح داده و به تصویر می‌کشد. اینان، پس از مرگ کمبوجیه، با رهبری فردی به نام گئومات مغ (بردیای دروغین) دست به شورش زدند اما داریوش موفق شد که همگی‌شان را شکست دهد و مجازات کند.
گوردخمه برناج
 این گوردخمه کوچک که از دوره مادها تا دوره ساسانی تاریخ گذاری شده است، با فاصله زیادی در سمت راست کتیبه داریوش اول و در ارتفاعی پایین‌تر از آن قرار دارد.
مجسمه هرکول
 مجسمه هرکول در پایین کوه بیستون و در سمت راست کتیبه داریوش قرار دارد. این مجسمه که هرکولس، خدای جنگ یونانیان را نشان می‌دهد، در سال ۱۵۳ پیش از میلاد و در دوران موسوم به یونانی مآبی که خدایان یونانی در ایران پرستش می‌شدند، ساخته شده است. این مجسمه در سال ۱۳۳۷ خورشیدی و هنگام ساخت جاده همدان به کرمانشاه کشف شد.
نقش بلاش
در دامنه کوه بیستون، یک تخته سنگ چهارضلعی به بلندای ۲،۵ متر وجود دارد که در سه طرف آن نقش سه مرد دیده می‌شود. نقش اصلی مربوط به بلاش اشکانی است که به علت مخدوش شدن نوشته‌ها مشخص نشده کدامین بلاش است. دو نقش دیگر نیز از آنِ مردانی ناشناس است که گویی به سمت بلاش حرکت می‌کنند. گمان می‌رود نقش بلاش، صحنه نیایش مذهبی را به تصویر کشیده است.
 نقش برجسته بهرام دوم و گودرز دوم و کتیبه شیخ‌علی‌خان
 در دامنه کوه بیستون و در پایین کتیبه داریوش، نقش برجسته‌ای از بهرام دوم و گودرز دوم اشکانی وجود دارد که به علت قرار گرفتن کتیبه‌ای از دوره صفویه در میانه آن به شدت مخدوش شده است. این کتیبه متعلق به شیخ‌علی‌خان زنگنه، حاکم کرمانشاه در دوره صفویه است که وقف املاکی برای کاروانسرای بیستون را شرح می‌دهد.
پل خسرو
این پل با حدود ۱۵۰ متر طول و ۷ متر عرض در جنوب غربی شهر بیستون و روی رودخانه گاماسیاب قرار دارد. نام و سبک معماری آن نشان می‌دهد که در اواخر دوره ساسانی و احتمالا در دوره خسرو دوم، پرویز ساخته شده است.
فرهاد تراش
 فرهاد تراش که نام خود را از فرهاد کوهکن و عاشق دلباخته شیرین سریانی گرفته، دیواره بزرگی به طول ۲۰۰ و بلندای ۳۶ متر است که در دامنه کوه بیستون و در غرب کتیبه داریوش تراشیده شده است. اگرچه عده‌ای بر این باورند که این دیواره متعلق به دوران هخامنشی است اما نظریات جدید حاکی از آن است که احتمالا در دوره خسروپرویز ساسانی برای ایجاد کتیبه‌یا نقش برجسته آماده شده اما با سقوط و مرگ خسرو ناتمام مانده است.
 کاخ ناتمام ساسانی و کاروانسرای ایلخانی
 این کاخ، پایین کوه بیستون و مقابل فرهاد تراش جای دارد. سبک معماری و شواهد پیرامونی آن نشان می‌دهد که از آثار اواخر دوره ساسانی است که به علل نامعلوم، نیمه کاره رها شده است. روی بقایای این کاخ در دوره ایلخانان مغول، کاروانسرایی ساخته شده که بقایایایش همچنان باقی است.
پل بیستون
 پل بیستون با ۱۴۴ متر طول و ۷،۶ متر عرض روی رودخانه دینور آب و بر سر راه قدیم کرمانشاه به صحنه ساخته شده است. پایه‌های آن در دوره ساسانی گذارده شده و در دوره‌های بعد از جمله دوران ایلخانان و صفویه مورد مرمت قرار گرفته است.
 کاروانسرای بیستون
 این کاروانسرا از آثار دوره صفوی است و ساختمان آن در دوره شاه سلیمان و به همت شیخ‌علی‌خان زنگنه به پایان رسیده است. این بنا در دهه‌های اخیر به عنوان پاسگاه و زندان مورد استفاده بود اما به منظور ثبت جهانی آثار تاریخی بیستون، تخلیه و مرمت شد.

منبع:iranvij.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

شکوه و عظمت آثار باستانی و بناهایی که پیشینیان برای مردم عصر حاضر به جای گذاشته اند، هر بیننده ای را افسون می کند.
 در میان این آثار، بناهایی وجود دارند که گذشته از جلال و هیبت، شگفتی و حیرت تماشاگران را هم به دنبال دارند.
در این گزارش شما را با برترین های آثار باستانی در سراسر دنیا آشنا می کنیم.
1.تئوتیهواکان
نام مکانی باستانی در حوزه آبگیر مکزیک است و مجموعه ای از اهرام را در خود جای داده که ساختارشان مشابه ساختمان هاییست که به زبان محلی به آن تئوتیهواکان می گویند.
این اهرام شگفت انگیز  که تاریخچه ساختشان به عصر پیش کلمبیا باز می گردد، دارای خانه های مسکونی، دیوارنما و هرم هستند.
گفته می شود این مکان شهری با 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

2. معبد کارناک
این معبد که در مصر واقع شده، چشم هر بیننده ای را خیره می کند. اولین پرسشی که با دیدن این معبد به ذهن بیننده می رسد این است که انسان های آن زمان چگونه توانسته اند چنین ساختار دقیقی را بدون کمک گرفتن از فناوری های کامپیوتری بنا کنند.
مورخان بر این باورند که این معبد در حدود قرن شانزدهم ساخته شده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

3. معابد و بتکده های باگان
هر چند امروز همچون خرابه ای می نماید، اما پیشینه ای با شکوه دارد. این بنا در برمه و در شهر باگا قرار گرفته و اعتقاد بر این است که این مکان کانون تمدن های اولیه بوده است.
در حال حاضر، تعداد زیادی معبد و بتکده با وضعیتی اسفناک به شدت نیازمند مرمت و بازسازی هستند که اگر به آنها توجه نشود، فرو خواهند ریخت.
مهمترین دلیل اینکه باگان این روزها وضعیت مناسبی ندارد این است که ارتش برمه از به رسمیت شناختن بناهای تاریخی به عنوان میراث جهانی امتناع می ورزد.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

4.شهر ممنوعه
شهری قدیمی در پکن، پایتخت چین است. بسیاری از گردشگرانی که این بنا را دیده اند، تماشای آن را به دیگران هم توصیه می کنند.
قدمت شهر ممنوعه به دهه 1400 می رسد، اما در حال حاضر بسیاری از آن از بین رفته ولی حدود 980 ساختمان باقی مانده فضایی نزدیک به 7/8 میلیون فوت مکعب را به خود اختصاص داده اند.
این شهر در واقع روایتگر فرهنگ چینی است و بسیاری از ساختمان هایش زیر نظر موزه کاخ هستند، هرچند برخی دیگر از آنها هنوز هم مورد استفاده دولت قرار می گیرند.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

5.تخت جمشید
این بنای باشکوه که در مرودشت در استان فارس واقع شده را داریوش بزرگ بنیان گذاری کرد و پسرش خشایارشا و نوه اش اردشیر اول بر وسعت و بزرگی اش افزودند.
در این شهر باستانی ایران که طی سالیان پیوسته، پایتخت مجلل و تشریفاتی امپراتوری ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است، مجموعه کاخ‌هایی به نام تخت جمشید وجود دارد.
باور تاریخدانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالا ً بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با اینکار نابود کرد.
تخت جمشید با نام‌های پارسه، هزارستون، چهل منار و پرسپولیس نیز معروف است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

6.آنگکور وات
این مکان باستانی که در کامبوج واقع شده، برای دهه ها پایتخت این کشور بوده است. اگرچه درهای این مکان به روی علاقه مندان بسته است، اما ارزش مذهبی زیادی برای کلمبیایی ها دارد.
تاریخ دانان قدمت این اثر باستانی را قرن 12 میلادی تخمین می زنند.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

7. بالی
بسیاری تاریخ اندونزی را بیشتر از هر جای دیگر با نام بالی می شناسند؛ جاییکه سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر دنیاست.
اکثر هندوهای اندوزی دربالی ساکن هستند و این مکان باستانی به خاطر رویدادهای فرهنگی و آثار هنری که در آن وجود دارد، شهرت پیدا کرده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

8.ماچو پیچو
باور تاریخ دانان این است که این مکان باستانی که در دره ارومبامبا در پرو قرار دارد، به دست قبیله اینکا درست پیش از ورود کلمبیایی ها بنا نهاده شده است.
این مکان در حدود 100سال کانون قدرت اینکاها بوده است و به دنبال از میان رفتن اینکاها و تا سال 1911 به حال خود رها شده بود. با این وجود گزارش های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد این منطقه درسال 1847 کشف شد.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

9.تاج محل
می گویند شاه جهان تاج محل را به یاد همسر فقیدش در هند بنا نهاد. این بنا در آگرا واقع شده است و یکی از هشت شگفتی جهان به حساب می آید.
تنها انگیزه بسیاری از بازدیدکنندگان تاج محل این است که ببینند، شاه جهان به عشق همسرش چه کاری انجام داده است. شکی نیست که شاه جهان با این کار خود بخش مهمی ازتاریخ را رقم زده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

10.دیوار چین
هنوز هم برای همه سوال است که چطور تنها ردپای زمین که می توان از آسمان آن را دید، دیوار چین است، شگفتی که این بنا را در زمره برترین آثار باستانی جهان قرار داده است.
دیوار بزرگ چین در واقع مجموعه ای از دیوارهاست که در شمال چین کشیده شده اند و هدف اصلی چینی ها از این دیوار کشی حفاظت از کشور در برابر تهاجم خارجی ها بوده است.
طول این دیوار حدود 5هزار 500 مایل تخمین زده شده است.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

11.اهرام سه گانه
اهرام سه گانه مصر هم که از شگفتی های معماری در دنیا قلمداد می شوند در این فهرست حضور دارند. این اهرام در فهرست عجایب هفتگانه دنیا نیز جای دارند.
مصر باید صنعت گردشگری خود را تا حد زیادی مدیون این اهرام پر ابهت و در عین حال آرام بداند، چرا که سالانه میلیون ها گردشگر برای دیدن آنها به این کشور سفر می کنند.

اماکن تاریخی جهان,مکانهای تاریخی جهان

 
منبع: banki.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
آرامگاه کمال‌الملک بنایی است در شهر نیشابور که مدفن کمال‌الملک است. موقعیت این بنا در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ در نیشابور (شهر کهن) و موقعیت کنونی در خیابان عرفان (نیشابور) است.
 
 
 آرامگاه عطار و کمال الملک در نیشابور-www.jazzaab.ir

 آرامگاه عطار و کمال الملک در نیشابور-www.jazzaab.ir

 آرامگاه عطار و کمال الملک در نیشابور-www.jazzaab.ir

 آرامگاه عطار و کمال الملک در نیشابور-www.jazzaab.ir

 آرامگاه عطار و کمال الملک در نیشابور-www.jazzaab.ir

 

منبع: yjc.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در اینجا به لیستی از کارهایی که می توان در آسیا به عنوان یک گردشگر انجام داد، اشاره می کنیم.

 نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 تجربه یکی از قدیمی ترین و جدیدترین فرهنگ ها در قاره آسیا
تاریخ ثبت شده سریلانکا به قرن ششم قبل از میلاد برمی گردد. جنگ ها چند ده ساله بین اکثریت سیلانی و تامیل ها، بزرگترین اقلیت قومی این منطقه، همین چهار سال پیش متوقف شد و این کشور به تازگی در حال یافتن خودش است: آسیای بسیار قدیمی خود را بازمی یابد.
رانندگی در مثلث فرهنگی سریلانکا
در پولون نارووا که یکی از هشت میراث جهانی سریلانکا در یونسکو است توقف کنید. ساخت و ساز پایتخت 1200 مایل مربعی آن در حدود سال 1055 آغاز شد. اینجا قبلاً یک شهر دژسازی شده و پایتخت دوم سلسله سلطنتی سریلانکا بود. می توانید از خرابه ها کاخ و مجسمه های بودایی گال ویهارا دیدن کنید.

   نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 از سنگ شیر دیدن کنید.
مجموعه سلطنتی باستانی سیجیریا یا سنگ شیر – جاذبه اصلی مثلث فرهنگی این کشور – بهتر است در صبح هنگام بازدید شود، یعنی قبل از آنکه گرمای ظهر برسد. فقط 45 دقیقه طول می کشد تا به رأس آن برسید. در آنجا می توانید از دیوارنقش ها، باغ های سنگی و مناظر شگفت انگیز دیگر دیدن کنید.

   نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 هیبت تاریخ را در معابد غاری بودایی دامبولا حس کنید.
حدوداً 80 غار در این مجموعه وجود دارد که قبلاً راهبان و معتکفین در آن ساکن بودند. 15 دقیقه راه تا معابد هست. در این مسیر می توانید از شکوفه های سفید و شاداب نیلوفر لذت ببرید. اولین معبدی که می بینید قدیمی ترین معبد است و یک مجسمه 14 متری بر آن مشرف است که از سنگ گرانیت کوه های اطراف ساخته شده است. این معبد بسیار کوچک و مجسمه بسیار بزرگ است.

   نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

در مقابل تاج محل بایستید و تماشایش کنید.
برای آنکه قبل از شلوغ شدن تاج محل آن را ببینید، در سپیده دم در محل باشید.

  نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 رود گنگ را ببینید.
واراناسی شهر مقدس هندوها است و آنها در این شهر در رود گنگ خود را می شویند و از لحاظ مذهبی خود را تطهیر می کنند.

  نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 طلوع آفتاب را در بانگار ببینید.
در بانگار، که یک شهر باستانی در نزدیکی جیپور است یوگا انجام دهید. می توانید از امانباغ هم دیدن کنید.

  نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 در بازار جواهرات جیپور خرید کنید.
اگر نتوانستید جواهر و زیورآلات دلخواهتان را در این بازار بیابید، می توانید آن را سفارش دهید تا برایتان بسازند. آنها در کمتر از 24 ساعت جواهر دلخواهتان را آماده می کنند.

   نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

از قصر آخرین مهاراجه هند بازدید کنید.
در قلب شهر قدیمی جیپور، قصر شهر قرار دارد که مجموعه ای از قصرهای کوچکی است که دور هم قرار دارند. این قصر اکنون تحت کنترل دختر آخرین مهاراجه، یعنی پرنسس دیا کوماری است. علیرغم آنکه پرنسس و خانواده اش هنوز در قصر زندگی می کنند، ولی این قصر بیشتر شبیه یک اتاق نشیمن عمومی است. در همه جای قصر مردم عادی را مشاهده می کنید که در حیاط ها راه می روند و صحبت می کنند و ورود به قصر ممنوع نیست.

  نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 از تماشای گنبد بودایی لذت ببرید.
بودانات استوپا یکی از بزرگترین و مقدس ترین گنبدهای نپال است. شکوه آن بیشتر در سپیده دم یا عصر مشخص است.

  نقاط دیدنی آسیا,مکانهای تفریحی آسیا

 

منبع:bartarinha.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

موزه لوور,تصاویر موزه لوور

موزه لوور (به فرانسوی: Musée du Louvre)‏ در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود.[۴] موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان است.

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

پیشینه
ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود، که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر، در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

مجموعه‌ها
در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.این محل قبل از تبدیل به موزه یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بود. در پشت این کاخ باغ زیبایی به نام باغ تویلری وجود دارد و رو به روی باغ نیز میدان کنکورد قرار گرفته است.این مکان نزدیک خیابان معروف شانز الیزه است.

معتبرترین آثار موزه
* مونالیزا (لئوناردو داوینچی)
* بانوی صخره‌ها (لئوناردو داوینچی)
* لوح حمورابی
* گاو بالدار آشوری
* لوح پیروزی نارام سین
*نقش برجسته‌های آشوری
*ظروف گلی آشوری
* بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید
*بز بالدار طلایی(هخامنشی)
* کاتب نشسته(سقاره-مصر)
*  ونوس میلو

موزه لوور,تصاویر موزه لوور

 

موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


موزه لوور,تصاویر موزه لوور


منابع:
wikipedia.org
tabnak.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

کوه پردیس,کوه باستانی پردیس,خواص کوه پردیس

کوهی عجیب در ایران
این کوه باستانی پردیس است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.
مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تاکنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرداند.

از جمله خواص خارق العاده ی این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است.به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV صفر است.

پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه ی Imperial Medical College در شهر لندن اخیرا در مقاله ای در روزنامه ی تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل درخواست کرده اند تا نام این کوه را به ANTI-HIV Mountain تغییر دهند.

 

کوه پردیس,کوه باستانی پردیس,خواص کوه پردیس

دکتر Tim Hopkins رییس موسسه ی فوق و دارنده ی مدرک فوق تخصص در رشته ی ایمونولوژی و ویروس شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است.وی معتقد است با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه پس از حداکثر مدت ۱۸ ماه هیچ نشانه ای از بیماری در این مبتلایان دیده نشود. از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه ی متخصصین mountain trapi (کوه درمانی) است، خواص مغناطیسی بوده که باعث تخریب سلول های سرطانی شده و به همین دلیل متخصصین بسیاری بیماران سرطانی را به کوه نوردی در این کوه توصیه می‌کنند.

پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما پیش‌ خرید چند کارخانه ی داروسازی بزرگ جهان است. یکی از ترکیبات اصلی مسکن Advil که یکی از بهترین قرص های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود.

این منطقه خرمای ویژه ای نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره ی خود غرق می شود یعنی یک کاسه ی آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود.
 اندازه ی این خرما اندازه ی آلبالو بوده و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود.

 

کوه پردیس,کوه باستانی پردیس,خواص کوه پردیس

نکته ی جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه ی شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود.فعلا سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است.

در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلویه! مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکان هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است.

 

با افتتاح جاده ی فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی، رفتن به این منطقه خیلی راحت تر شده است. پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه ی هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است.

منبع: آسمونی



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در این مطلب با تقسیم ایران به 7 منطقه جغرافیایی، آبشارهای شاخص هر منطقه را در شکلی فشرده و موجز معرفی کرده ایم. برای این سفر شهریورماهی، سعی کرده ایم از میان آبشارها، آنهایی را پیشنهاد کنیم که غیر از زیبایی، بزرگتر، بلندتر و یا پر آب تر از دیگران باشند تا زیبایی و تنوع طبیعت ایران بیشتر پیش چشم آورده شود.

 آب از ارتفاع بلند سرازیر می شود. با شدت به صخره های سخت می خورد و هر قطره اش به هزاران ذره تبدیل می شد. دیدن تصویر آبشار هم آدمی را خنک می کند چه برسد به آنکه کنارش قرار گیری. مهمان آبشار شدن، در گرمای تابستان یکی از لذتبخش ترین سفرها در کشور ماست، به خصوص که شهریورماه باشد و کوره سوزان تابستان کمی از تب و تاب افتاده باشد.

آبشارهای ایران در این سرزمین گرم و خشک گنجینه ای هستند که می توان به لطف آنها گرمای تابستان را برای چند ساعتی هم که شده، فراموش کرد. تعدادشان هم کم نیست و می توان در هر کجای این سرزمین به سراغشان رفت، اما شناخته شده ترین آنها را باید در غرب و شمال کشور سراغ گرفت و بقیه را هم به صورت پراکنده در دیگر نقاط ایران.

اگر بخواهیم نام تمام این آبشارهای بزرگ و کوچک را پشت هم ردیف کنیم، فهرستی بلندبالا پیش رویمان خواهد بود با بیشتر از یک هزار آبشار. به همین دلیل در این مطلب با تقسیم ایران به 7 منطقه جغرافیایی، آبشارهای شاخص هر منطقه را در شکلی فشرده و موجز معرفی کرده ایم. برای این سفر شهریورماهی، سعی کرده ایم از میان آبشارها، آنهایی را پیشنهاد کنیم که غیر از زیبایی، بزرگتر، بلندتر و یا پر آب تر از دیگران باشند تا زیبایی و تنوع طبیعت ایران بیشتر پیش چشم آورده شود.

یک نکته را هم در نظر داشته باشید؛ در نبود مرجع معتبری که به طور دائم به دسته بندی و بررسی وضعیت آبشارها در ایران بپردازد، مشخصات هر آبشار را از اداره های محلی میراث فرهنگی و محیط زیست هر استان و کتاب های موجود استخراج کرده ایم.

زیبای جنگل
همجواری کوهستان و جنگل، زیباترین آبشارهای ایران را در استان مازندران به وجود آوره است. بسیاری از این آبشارها چندان شناخته شده نیستند و رسیدن پای آنها هم راهنمای محلی می خواهد و هم پیاده روی و راهپیمایی. یک مجموعه از این آبشارها با نام «7 آبشار» با آبشارهای «تیرکن» در نزدیکی روستای «درازکش» در شهرستان بابل قرار دارد. این تصویر رویایی یکی از همان 7 آبشار است. برای رسیدن به پای این آبشارها باید وارد جاده بندپی شد و بعد از گلوگاه منتظر دیدن تابلوی روستای درازکش باشید. باقی مسیر را هم شمایید و یک راهنمای محلی.

1- غرب ایران

عروسان آبشارها
مطمئن باشید که مجموعه ای از زیباترین و پرآب ترین آبشارهای ایران را باید در دامنه های زاگرس در غرب ایران سراغ گرفت. آبشار پیران در شهرستان «سرپل ذهاب» کرمانشاه یکی از زیباترین آنها و در عین حال ناشناخته ترین آبشارهای ایران هم در همین دامنه ها قرار گرفته و با حدود 100 متر ارتفاع باید آن را یکی از بلندترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار را، هم به اسم «ریجاب» و هم به «پیران» می شناسند. برای رسیدن به آن باید از سرپل ذهاب حدود 10 کیلومتر به سمت روستای شالان بروید و بعد از حدود یک ربع پیاده روی به منطقه کوهستانی و بکر آبشار برسید. ممکن است وقتی برای تماشای آبشار می روید، صخره نوردانی را در حال صعود از دیواره های صخره های اطرافش ببینید.

 

 

آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 

آبشار آب سفید یا به گویش لری «اواسبید» را خیلی ها دوست دارند. به اسم عروس آبشارهای ایران هم بشناسند. آبی که از ارتفاع تقریبا 70 متری روی صخره ها می ریزد، حباب های سفیدی روی صخره ها می سازد که رنگ سفید رنگی به آبشار داده و به همین خاطر به آب سفید معروف شده و البته با کمی تخیل می شود پیچ و تاب های سفیدرنگش را به لباس عروس تشبیه کحرد. استان لرستان آبشار کم ندارد اما این آبشار به خاطر زیبایی و بلندایش از همه معروف تر است.

 

 

آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 

آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می آید و به رودخانه رودبار لرستان می ریزد و دست آخر هم به دز می پیوندد. این آبشار معروف حدود 50 کیلومتری شهر الیگودرز و در منطقه ای بنام «پشتکوه زلفی» قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید از الیگودرز وارد جاده اصفهان شوید.

 

آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 «بیشه» زیبا، یکی دیگر از آبشارهای دیدنی لرستان است. بیشه، حدود 52 متر ارتفاع دارد و آبش از چشمه هایی تامین می شود که دائما در «اشترانکوه» در حال جوشیدن هستند، وقتی به پایین سرازیر می شود، به رودخانه سزار می ریزد و آخر سر هم به رود دز. آبشار تا روستای بیشه حدود یک کیلومتر فاصله دارد. البته در یک مسیر ناهموار و خاکی. به همین خاطر مقصد اول همین روستاست.

 با قطار یا خودرو شخصی می توان به بیشه و آبشار زیبایش رسید. علاوه بر این آبشارها، در غرب ایران آبشارهای تماشایی فراوانی پیش رویتان است: در استان لرستان؛ «آفرینه» در پل دختر، «نوژیان» و «وارک» در خرم آباد، «چکان» در «الیگودرز» و «سرکانه» در سپیدشت، در استان همدان آبشار گنجنامه، در استان چهارمحال و بختیاری، «دره عشق» در اردل، «آتشگاه» و «کُرودی کَن» در لردگان و «نیاکان» و «شیخ علیخان» در چلگرد و در استان ایلام هم «ماربره» در دره شهر و «خربزان» و «ماهوته» در آبدانان.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 2- شرق و شمال شرقی ایران

به رنگ شب
رشته کوه بینالود در فاصله مشهد و نیشابور با کوهپایه ها و دره های سرسبز، منطقه ای خوش آب و هوا را در شمال شرقی ایران پدید آورده است. این کوهستان باشکوه، آبشارهای فراوانی را سر و شکل داده که یکی از معروفترین شان آبشاری است در نزدیکی روستای «اخلمد» و به همین نام. در مسیر کوهستانی و سرسبز این آبشارها چندین آبشار می بینید که بلندترین شان بالای 40 متر ارتفاع دارند. برای گردش در میان این مسیر پر آبشار در خراسان، باید در جاده قوچان و حدود 4 کیلومتر بعد از چناران وارد یکی از فرعی های سمت چپ شوید تا به اخلمد برسید.

 آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 در مسیر شرقی شهر مشهد و در محدوده شهرستان کلات هم آبشارهای معروفی قرار دارند، مثل «آبگرم» و «قره سو» و «ارتکند» که در سفری به شرق مشهد می توانید سراغشان را بگیرید. آبشارهای «ایزی» در اسفراین «بید» در شمال سبزوار و «حمید» در بجنورد هم معروفترین آبشارهای خراسان شمالی هستند.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 در همسایگی شرق خراسان، آبشارهای بزرگ و کوچک تماشایی در محدوده استان گلستان و مخصوصا پارک ملی گلستان قرار دارند. یکی از زیباترین آبشارهای این استان «کبودوال» است. آبشاری که شاید خزه های پر رنگ دور و بر آن باعث شده، رنگ تیره و کبودی به چشم بینندگان بیاید و اینطور نام بگیرد. کبودوال در 4 کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد قرار دارد و از کوه بلند هارون سرچشمه می گیرد، پایین می ریزد و در دل پارکی جنگلی به همین نام روان می شود.

در طول مسیر، آبشارهای کوچک و بزرگ با دریاچه های کوچکی در پای هر کدامشان شما را برای تنی به آب زدن و خنک شدن وسوسه می کند. سال گذشته سیل شدیدی در این منطقه جاری شد، به آبشار کبودوال خسارت های زیادی وارد کرد اما امسال خرابی ها بازسازی و آبشار آماده پذیرش مسافران از دور و نزدیک است.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 اگر در همین منطقه هستید و می خواهید 12 آبشار کوچک و بزرگ ببینید، باید راهی روستای «شیرآباد» و آبشاری به همین نام در جنوب شهر «خان بین» شوید. بلندترین این مجموعه آبشار حدود 25 متر ارتفاع دارد و پای هر کدامشان هم یک دریاچه کوچک درست شده که عمق بعضی از آنها بسیار زیاد است.

آبشار 15 متری «لوه» در 25 کیلومتری شهر «گالی کش» یک آبشار زیباست در دل پارک ملی گلستان و غیر از آن آبشار «آق سو» یک آبشار کوتاه و پلکانی از آبشارهای پارک ملی گلستان است که از مینودشت حدود 50 کیلومتر فاصله دارد.

آبشار «کردکوی» یا «دوآب» در 6 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و «شادان» و «هفت طبقه» در کردکوی و «زیارت» را در حوالی روستای زیارت گرگان نباید از دست داد.

3- شمال ایران

سرازیر در میان جنگل
آوازه آبشار بلند «لاتون»، مسافران تالش و آستارا را در ماه های گرم به سمت شهر «لَوَندویل» و روستای «کوته کومه» می کشاند. زیبایی طبیعت سرسبز و جنگل های تالش زبانزد خاص و عام است و با داشتن آبشاری به بلندی و زیبایی «لاتون» تکمیل می شود. آبشاری که حدود 105 متر ارتفاع دارد و به همین دلیل بعضی آن را بلندترین آبشار ایران می دانند، هر چند اگر هم بلندترین آبشار ایران نباشد، بلندترین آبشار استان گیلان هست.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 آنها که هوای تماشای این آبشار بلند را دارند، باید یک پیاده روی سخت 4 ساعته کوهستانی را بر خودشان هموار کنند. اگر مسافر این آبشار هستید، از مسیر رشت، 13 کیلومتر مانده به شهر آستارا باید وارد شهر لوندویل شوید و سراغ خیابان آبشار را بگیرید تا در این مسیر پس از حدود 10 کیلومتر رانندگی، به روستای کوته کومه برسید. بعد هم حدود 8 کیلومتر پیاده روی در مسیری سربالایی که تا ارتفاع 770 متری بالا می رود.

در منطقه تالش آبشار دیدنی دیگری هم هست، «حَویق» که به زمرد حویق هم معروف است. حویق در 40 کیلومتری شمال شهر تالش است و فاصله این آبشار از شهر حویق 9 کیلومتر. آب آبشار حویق بسیار سرد است و در رودخانه اش می توانید ماهی قزل آلا هم ببینید.

 آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 در شهرستان رضوانشهر یکی دیگر از این جاذبه های طبیعی را با نام «ویسادار» می توانید ببینید. گیلان حدود 40 آبشار دائمی دارد و «شیطان کوه» در لاهیجان و «باباولی» و «لونک» در سیاهکل و «دودوزن» در شفت از دیگر آبشارهای شناخته شده آن هستند.

سری هم به مازندران بزنیم؛ شهرستان آمل و مخصوصا منطقه لاریجان که معروفترین آبشارهای این استان را دارد و معروفتر از همه هم «شاهاندشت» است که در صدرشان نشسته. وقتی آب از ارتفاع 50 متری روی صخره ها می ریزد، مه سفید رنگی در پایین آبشار درست می شود و هر مسافری را به هوس می اندازد که سرش را در این مه خنک فرو ببرد. 

آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 برای داشتن چنین تجربه هیجان انگیزی باید وارد جاده شوید، حدود 15 کیلومتر پس از پلور به «گزنک» و از آنجا هم بعد از حدود 5 کیلومتر به پل «وانا» در سمت راست جاده می رسید که راه رسیدن به روستای شاهداندشت است. برای رسیدن به پای شاه این دشت، باید فقط حدود یک ربع از میان کوچه های سنگفرش و قدیمی روستا پیاده روی کنید. آبشار «اِسپه او» در جنوب شرقی بهشهر هم، یکی از آبشارهای زیبای منطقه است که حدود 30 متر ارتفاع دارد و در میان درختان پنهان شده.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 برای رسیدن به آن باید وارد جاده بهشهر به گلوگاه شوید و بعد از حدود 10 کیلومتر، تابلوی روستای «پاسند» را در سمت راست جاده می بینید. حدود 25 کیلومتر راننندگی می کنید تا لب رودخانه نکاء برسید و بعد هم پیاده روی از داخل رودخانه تا پای آبشار.

آبشار بلندبالای «گزو» دیگر آبشار معروف مازندران را می توانید در سوادکوه و فاصله شهرهای زیر آب و شیرگاه تماشا کنید. اگر وارد این مسیر شوید با یک تیر دو نشان می زنید؛ یک آبشار کوچکتر در مسیر رسیدن و بعد هم آبشار 70 متری گزو. در جاده فیروز کوه بعد از پلیس راه «پل سفید» در سمت چپ جاده وارد جاده «آزادمهر» شوید. در این مسیر به یک دوراهی می رسید که مسیر سمت چپ، مقصد شماست. غیر از این آبشارها در استان مازندران حدود 60 آبشار شناخته شده دیگر هستند، مثل «تنگه دَراسله» در سوادکوه، «آب مراد» در لاریجان، «آکاپل» در کلاردشت و «آب پری» در نور.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 4- شمال غربی ایران

سفر از دره وصخره
کوهستان البرز در منطقه شمال غربی ایران، آبشارهای بزرگ و کوچک فرلاوانی ساخته و رود «ارس» در مرز شمال غربی با آن آب و هوای معتدلش این آبشارها را پر آب و اطرافشان را سرسبز کرده. آبشالر «آسیاب خرابه» با آن صخره های خزه بسته اش در همین منطقه ارس و در استان آذربایجان شرقی قرار داد. با آنکه ارتفاع بلندی ندارد، اما چشم انداز طبیعت اطرافش منحصر به فرد است.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 رودهای کوچکی که از دامنه های شمالی کوه «کیامکی» سرچشمه می گیرند، وارد دره ای می شونند و از روی صخره هایی پایین می ریزند که روزگاری آسیاب آبی را در روستای «هلیق» می چرخانده. اما این روزها با تخریب آسیاب، محدوده 200 متری پایین آبشار یکی از تفریحگاه های شناخته شده اطراف جلفاست.

برای رسیدن به این آبشار باید از شهر «جلفا» حدود 16 کیلومتر به سمت شرق بروید و در روستای «مرازاد»، وارد فرعی سمت راست شده و حدود 10 کیلومتر برانید. «عیش آباد در مرند»، «گل آخور» در ورزقان و همینطور «سردابه» در شهرستان اردبیل و «نره گر» در جنوبشرقی  خلخال از آبشارهای استان اردبیل و دیگر آبشارهای شناخته شده این منطقه اند.

در همسایگی این استان هم می توان آبشارهای زیبایی را دید؛ آبشار «شَلماش» در شهرستان سردشت اذربایجان غربی، به لطف بلندای کوهستان زاگرس در غرب ایران و برف و یخ زمستانی این کوهستان، یکی از آبشارهای زیبا در غرب ایران است.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 شلماش تنها یک آبشار نیست و مجموعه ای از 3 آبشار است که در تنگه ای باریک جریان دارند. برای دیدن ابهت و زیبایی این آبشار باید تابانه رفت و از آنجا هم حدود 50 کیلومتر مسیر پرپیچ و خم تا سردشت، از سردشت هم حدود 20 دقیقه راننندگی تا نزدیک آبشار.

آبشار اول حدود 45 متر ارتفاع دارد و آبشارهای بعدی کوتاه ترند. مسیر رسیدن به آبشار پلکانی است اگر تا آخرین آبشار پایین بروید، غیر از نمای زیبای 3 آبشار، رودخانه آرام را هم خواهید دید. برای برگشت به پارکینگ باید زحمت بکشید و پله ها را بالا بروید. «دره خور خوره» در شهر سلماس و «قینرجه» در تکاب از آبشارهای دیگر آذربایجان شرقی است.

5- مرکز ایران

بر دامنه های البرز
کمتر آبشاری را می توان یافت که همچون «سنگان» در بهار پر آب باشند و در زمستان هم وقتی یخ می زند، برای یخ نوردان دیواره ای یخی بسازد. بهار که از راه می رسد این آبشار 50 متری استان تهران از خواب زمستانی بیدار می شود؛ آبشاری که از ذوب شدن یخچال های قله هایی مثل «چشمه شاهی» و «پهنه حصار» یکی از آبشارهای سرد و پر آب دماوند است.

 آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

  روستای سنگان که اسمش را به آبشارش هم داده، روستایی ییلاقی در استان تهران است که در جاده سولقان قرار دارد. برای رسیدن به سنگان، در جاده سولقان بعد از حدود 10 کیلومتر و پیش از امامزاده داوود (ع)، تابلویی در سمت چپ جاده می بینید که راه رسیدن به روستای سنگان را نشان می دهد. به روستا که برسید تازه اول راه است؛ چون حدود 3 ساعت پیاده روی تا آبشار دارید. باید به سمت امامزاده قاسم (ع) در انتهای روستا حرکت کنید و مسیر پاکوب را ادامه دهید تا آبشار کم کم پدیدار شود.

آبشار تماشایی «ارنگه» یا «آدران» در جاده چالوس، «دوقلوی شیرپلا» شمیران، «تنگه واشی» در فیروزکوه، «ایگُل» و «لالون» در فشم، «خور» در کرج و «کرکبود» در طالقان از دیگر آبشارهای خنک استان های تهران و البرزند.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 استان سمنان با آن اقلیم متنوع و شگفت انگیزش، یک آبشار معروف و تماشایی هم دارد؛ دره «مپُجن» اسمش را به این آبشار هم داده که برای تماشایش باید از یک دره خنک و صخره ای عبور کنید. اگرچه این آبشار چندان بلند نیست، اما پر آب است و آنها که هوای خنک شدن در زیر ذرات ریز آب را در یک فضای غارمانند دارند، باید راهی آن شوند. از شاهرود تا آبشار حدود 35 کیلومتر راه دارید که 10 کیلومتری آخر مسیر از شهر مجن تا آبشار در میان یک طبیعت رنگارنگ طی خواهد شد.

با آنکه طبیعت استان اصفهان به کویرهای زیبایش هم معروف است اما نباید فکر کنید که در این استان آبشارهای خنک و بلند نمی توانید پیدا کنید. آبشار «سمیرم» در 4 کیلومتری شرق سمیرم، این شهر کوهستانی و مرتفع ایران قرار گرفته و برای رسیدن به آنجا از مرکز استان باید حدود 150 کیلومتر رانندگی کنید. این آبشار با حدود 35 متر ارتفاع، در اعماق تنگه ای با صخره های ستبر قرار گرفته و طبیعت اطرافش هم تماشایی است. آبشار آب ملخ را هم با طبیعت جنگلی اش از دست ندهید. این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام در کیلومتر 45 جاده سمیرم به سنندج قرار گرفته.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 اگر در اصفهان هستید، سری به آبشار «پونه زار» فریدون شهر در غرب استان بزنید که با حدود 70 متر ارتفاع از بخش های ناشناخته طبیعت استان اصفهان است. در این استان آبشار «نیاسر» را هم در 40 کیلومتری غرب کاشان نباید از دست داد.

6- جنوب ایران
لطافت، در کنار خلیج فارس
این آبشار به واقع برازنده اسمش است؛ «شوی»، که در زبان محلی ساکنان منطقه «لطافت» معنا می دهد و وقتی از بلندای صخره ها پایین می ریزد، با آن درختان و سبزی هایی که در برش گفته اند، چهره ای لطیف از این منطقه ای کوهستانی می سازد. خیلی ها دوست دارند این آبشار زیبا را که در استان خوزستان قرار گرفته، بزرگترین آبشار ایران هم بنامند اما فعلا مرجع معتبری برای تایید این حرف نیست.

  آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

با اینحال شوی یا «تله زنگ» اگر بزرگترین آبشار ایران نباشد، دست کم یکی از آنهاست؛ با حدود 90 متر ارتفاع و پنهایی که در بهار زاگرس به چند ده متر هم می رسد. از کوره های «سرتنگ» سرچشمه می گیرد، از دهانه غاری بیرون می آید و در یک مسیر کوهستانی و سخت، راه طی می کند تا از یکی از دره های شهرستان بخش «سردشت» شهرستان دزفول پایین می ریزد.

سختی طبیعتی که شوی در آن جاری است، باعث می شود تا مسافران این آبشار، بکرترین مناظر طبیعت ایران را در مسیر رسیدن به آن و اطرافش تماشا کنند و هر که هم شوی می خواهد باید جور یک راهپیمایی دو تا 6 ساعته در این کوهستان را بکشد. اگر مسیر ریلی را ترجیح می دهید، باید در ایستگاه تله زنگ از قطار پیاده شوید و اگر هم مسیر جاده را دوست دارید باید از سمت دزفول و «شیهون» راهی شوید.

«شیوند» در ایذه و «آرپناه» و «بابا روزبهان» در لالی هم از دیگر آبشارهای این استان هستند. در بوشهر استان همسایه خوزستان هم، «زیر راه» و «فاریاب» در دشتستان، آبشارهای شناخته شده ای هستند.

«مارگون» آبشاری مشهور در مرز کهگیلویه و بویر احمد با استان فارس است، با بلندای 80 متر و عرضی که در ماه های پر آب به 90 متر هم می رسد. شاید به خاطر پیچ و تاب آبشارک های کوچک و بزرگی که مثل مار از صخره های بلند پایین می آید، این آبشار را «مارگون» نامیده اند. آبشاری که داخل تنگه ای عمیق با پوشش سبز و جنگلی می ریزد و به خاطر گونه های گیاهی و جانوری که در اطراف دارد، در فهرست آثار طبیعی ملی هم به ثبت رسیده.

 آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 مارگون، اسمش را به روستای همسایه هم داده که حدود 15 کیلومتر با آن فاصله دارد. روستا در غرب شهرستان «سپیدان» (اردکان) است و از شیراز تقریبا 125 کیلومتر و از یاسوج هم حدود 60 کیلومتر راه دارید. از جایی که خودرو را پارک می کنید حدود 2 کیلومتر در مسیر سنگفرش شده و پلکانی پیاده بروید تا به زیر آبشار برسید.

«تنگ تامرادی» در شهرستان بویر احمد، «شادگان» در گچساران، «بهرام بیگی» در دنا «کوه گل» در سی سخت و «کمر دوغ» در شهرستان کهگیلویه از شناخته شده ترین آبشارهای این استان زیبا هستند و «تنگ براق» در اقلید، مجموعه آبشارهای «تنگه رغز» در شهرستان داراب و «دشتک» در مرودشت هم از دیگر آبشارهای تماشایی استان فارس.

 آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

  یکی از شناخته شده ترین آبشارهایی که می توانید در جنوب شرقی ایران و استان کرمانس راغ بگیرید، آبشار شهر «رایِن» است که ارگ تاریخی اش، آوازه ملی به آن داده. این آبار حدود 40 متر ارتفاع دارد و از دامنه های شرقی کوه هزار سرچشمه می گیرد که بلندترین قله این استان کویری است.

در میان بیدستان هایی که در زیر این آبشار 4 طبقه وجود دارد، امکانات رفاهی هم برای مسافران مهیاست. از کرمان تا راین حدود 100 کیلومتر راه دارید، باید وارد جاده بم شوید. از راین هم باید حدود 14 کیلومتر در جنوب غربی و جاده آبشار رانندگی کنید. آبشار «آبسر» در شهرستان یافت و «وُروار» در جیرفت هم از دیگر آبشارهای شناخته شده کرمانی هاست.

در همسایگی این استان، استان کویری سیستان و بلوچستان هم آبشارهای پرآبی دارد، مخصوصا در فصل بهار؛ «اِسپن» در شهرستان دلگان و «کَلگان» در شهرستان نیکشهر جزو آبشارهای معروف هستند که آخر هفته های تفرجگاه خانواده های محلی می شوند.

در منطقه جنوب ایران آبشارها کوتاه تر و کم آب ترند و البته گنجینه ای ارزشمند برای ساکنان و مسافران این منطقه گرمسیر. آبشار «کِرون» در منطقه سرسبز رودان در استان هرمزگان، در کنار دیدنی های طبیعی، باغ های خرما و مرکباتش و دشت های سرسبز، یک گردشگاه مهم محلی را شکل داده. از بندرعباس باید راهی شهر رودان یا همان دهمبارز شوید و از آنجا هم راهی روستای «بادافشان» تا به آبشار برسید. آبشار «تِزرج» هم در جنوب غربی شهرستان حاجی آباد جزو آبشارهای محبوب مردم محلی است. در همین منطقه و در مسیر داراب، در 8 کیلومتری شهر «فدامی»، آبشار فدامی از آبشارهای معروف است.

آبشارهای زیبای ایران,آبشارهای ایران

 

منبع: مجله سرزمین من ، برترین ها



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کاخ سفید بزرگترین کاخ موجود در مجموعه سعدآباد است، که به‌علت رنگ سفید نمای آن، به کاخ سفید شهرت یافته‌است.این کاخ، شامل 54 واحد مختلف، از جمله 10 تالار تشریفاتی است که وسیع‌ترین آن، تالار کاخ است،بنای کاخ، به دستور رضاشاه، در سال 1310 خورشیدی آغاز گردید و در سال 1315 خورشیدی به پایان رسید.نقشه کاخ، اثر مشترک مهندس خرسندی و مهندس بوزیس روسی است

 

کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری


کاخ سفید سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد,کاخ سفید,گردشگری,تور گردشگری

 

منبع:tebyan.net




تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جزیره‌ «گلزنیک» در دریای آدریاتیک در سرزمین کرواسی واقع شده است و به دلیل اینکه شبیه قلب انسان بوده به جزیره عشق معروف است، این جزیره خالی از سکنه است.

این جزیره به نظر می‌رسد که 2دیواره بهم چسبیده دارد که روی آنها با دو نواری از درختان پوشانده شده است.

صاحب جزیره این کار را انجام داده است تا جزیره را به یک مکان زیبا برای ازدواج تبدیل کند.

جزیره‌ «گلزنیک»,عکس جزیره عشق ,دیدنی های کرواسی,

جزیره‌ «گلزنیک»,عکس جزیره عشق ,دیدنی های کرواسی,

جزیره‌ «گلزنیک»,عکس جزیره عشق ,دیدنی های کرواسی,



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آبشار "آربول د ناویداد" در منطقه چایاپاس کشور مکزیک شباهت بسیار نزدیکی به یک درخت کریسمس را دارا بوده و از این حیث گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

 

آبشار آربول د ناویداد , درخت کریسمس

 

آبشار آربول د ناویداد , درخت کریسمس

 

آبشار آربول د ناویداد , درخت کریسمس

 

آبشار آربول د ناویداد , درخت کریسمس

 

آبشار آربول د ناویداد , درخت کریسمس

 

 باشگاه خبرنگاران



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

در جهان تعدادی کشور بسیار کوچک است که شاید تاکنون اسم آن ها را هم نشنیده باشید. کشورهایی که شاید کوچک و جمعیت کمی‌ داشته باشند، و این باعث شده باشد که درباره آنها چیزی ندانید اما آنها در این جهان وجود دارند. در اینجا ما ده مورد از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

 1. ناگورنو کاراباخ
جمعیت : 110.000
مساحت : 4424.102 مایل مربع
مرکز : استپاناکرت
این جمهوری بین ارمنستان و آذربایجان قرار دارد، اما این کشور به هیچ کشور دیگری وابسته نیست، در جایی که 95 درصد از جمعیت ارمنی است و ما بقی یونانیان و کردها هستند.

   گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

 2. جزایر پیتکرن
جمعیت : 50
مساحت : 18.1 مایل مربع
مرکز : آدم هوستون
جزایر پیتکرن یک مجمع الجزایر آتشفشانی شامل چهار جزیره، که قبلا مستعمره انگلیس بودند، می‌باشد. زبان رسمی ‌آنها انگلیسی و تاهیتی است. در سال های اخیر کلیساهای این جزیره را بسته اند چرا که تنها هشت  نفر در هر هفته برای عبادت به آنها مراجعه می‌کردند. همچنین این جزیره فقط یک رستوران دارد.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  3. جزایر کوک
جمعیت : 19569
مساحت : 91 مایل مربع
مرکز : Avarua
جزایر کوک سالانه پذیرای 90000 گردشگر است.بنابراین گردشگری صنعت و منبع اصلی درآمد ساکنانش است. از دیگر منابع درآرمد صادرات غذاهایی دریایی و میوه می‌باشد.

   گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  4. توکلائو
جمعیت : 1416
مساحت : 5 مایل مربع
مرکز : ندارد
توکلائو یک کشور با حداقل درآمد در جهان است. بنابراین، مردمانش بیشتر با کمک های نیوزیلند زندگی می‌کنند. 96% از جمعیت توکلائو مسیحی هستند.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  5. جزیره من (مرد)
جمعیت : 80085
مساحت : 339 مایل مربع
مرکز : داگلاس
جزیره ما بین بریتانیا و ایرلند، در دریای ایرلند است. منبع اصلی در آمد آنها بانک دریای و گردشگری است.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  6. Guernsey
جمعیت : 65573
مساحت : 30 مایل مربع
پایتخت : سنت پیتر پورت
جزیره ای پر از صخره های شیب دار، به خصوص در جنوب آن، که مکانی مناسب برای دامپروری و باغبانی را به وجود آورده است. این جزیره مقصد توریستهای دوست دار طبیعت و پرندگان است. آب هوای این منطقه تقریبا مدیترانه ای و درجه حرارت آن به ندرت به زیر صفر و در تابستان ها هم کمتر به بیش از 20 درجه می‌رسد، در نتیجه این جزیره مکان مناسبی برای رشت درخت سرو، موز و نخل است.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  7. کومور
جمعیت : 798.000
مساحت : 863 مایل مربع
مرکز : Moroni
کومور یک کشور جزیره ای در آفریقا ، بین موزامبیک و ماداگاسکار در اقیانوس هند واقع شده است. زمانی یک مستعمره فرانسه بود و در حال حاضر حدود 300.000 نفر فرانسوی در کومور زندگی می‌کنند. 98 درصد از جمعیت این کشور مسلمان است.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  8. تووالو
جمعیت : 12373
مساحت : 10 مایل مربع
مرکز : فونافوتی
تووالو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است. این جزیره که در گروه جزایر پلی‌نزی قرار دارد، سابقا جزایر الیس نامیده می‌شده‌است. این کشور در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد و در سال ۱۹۷۸ استقلال خود را به دست آورد. حکمران را ملکه انگلیس با پیشنهاد نخست وزیر تووالو انتخاب می‌کند. مجلس نمایندگان این کشور ۱۵ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. این کشور که تماما مسطح است، هیچ نقطه‌ای با ارتفاعی بیش از ۴٫۵ متر ندارد. به همین دلیل مسئله گرم شدن جهانی به معضلی مهم برای این کشور تبدیل شده‌است.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  9. نائورو
جمعیت : 14019
مساحت : 8.1 مایل مربع
مرکز : آرون
نائورو زمانی مستعمره امپراطوری آلمان بود. پارلمان ۱۸ نفره با رأی تمامی‌افراد بالغ هر سه سال انتخاب می‏گردد. مردم در ماههای نوامبر تا فوریه به جمع آوری آب باران می‌پردازند زیرا آب شرب در این کشور بسیار کمیاب است. در این کشور نیروی مسلحی وجود ندارد و استرالیا مسئول دفاع از نائورو است.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

  10. وانواتو
جمعیت : 243300
مساحت : 4706 مایل مربع
پایتخت : پورت ویلا
در این جا 90 درصد مردم به فروش ماهی برای گذاران زندگی مشغولند و 80 درصد از جمعیت در روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند. غواصی از جاذبه های اصلی توریستی است. صادرات وانوآتو را نارگیل، ماهی و کاکائو تشکیل می‌دهند و یسلاما، انگلیسی و فرانسوی از زبانهای رسمی‌ به حساب می‌آیند.

  گردشگری,تور گردشگری,مکانهای تفریحی جهان

seemorgh.com

 



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد