A0:  با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ آتشفشان
زیارت عاشورا


http://dl.247-365.ir/pic/gif/volcanic_eruption/Volcanic_Eruption.gif

 

دانش آموزان عزیزم از اونجایی که تو درس علوم و مبحث زمین شناسی بیشتر از همه به بحث آتشفشان علاقه نشون دادید،منم مطالبی درموردش براتون گذاشتم:



http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/content/images/story/92-07/16/alalam_635167848172561912_25f_4x3.jpg

آتشفشان روزنه‌ای در سطح زمین است که سنگ‌های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین، از آن به بیرون فوران می‌کنند. فعالیت آتشفشانی با برون افکنی سنگهای مذاب، با گذشت زمان، باعث پیدایش کوه‌های آتشفشانی بر سطح زمین شده است. آتشفشان‌ها معمولاً در نقاطی یافت می‌شوند که صفحه‌های سخت پوسته زمین ساخت، همگرایی یا واگرایی دارند. هر آتشفشان سه قسمت اصلی دارد:

۱ - دهانه: که نوک آتشفشان است.

۲ - اتاقک مواد مذاب و داغ آتش فشان: محلی که مواد مذاب قبل از فوران آن جا جمع می‌شود.

۳ - مجرای مرکزی: محل اتصال اتاقک به دهان آتشفشان است.

درون زمین، تودهٔ سنگهای آذرین با حرارت بسیار زیاد (حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد و بیشتر) وجود دارد که ماگما (تفتال) نامیده می‌شود. ماگما، با رسیدن به سطح زمین، سرد و جامد شده و گُدازه نامیده می‌شود که این فرایند باعث تشکیل آتشفشان می‌شود. در ماگما و گدازه، حباب‌های گاز وجود دارد که در زمان فوران باعث انفجار می‌شود.

بروز آتشفشان، تأثیراتی به همراه دارد که یکی از آن‌ها تغییر آب وهوا است. آتشفشان می‌تواند باعث بارش باران و ایجاد رعد و برق شود. آتشفشانها می‌توانند تأثیراتی درازمدت در وضعیت آب و هوا ایجاد کنند. از طرف دیگر، گدازه‌هایی که سریع حرکت می‌کنند، می‌توانند باعث مرگ انسانها شوند؛ چون خاکستر حاصل از بروز آتشفشان، تنفس را دشوار می‌کند.

بزرگترین آتشفشان کره زمین، مونالوآ نام دارد که بخشی از جزایر هاوائی را تشکیل می‌دهد. محیط قاعده مخروط این آتشفشان ۶۰۰ کیلومتر و قله آن نسبت به کف اقیانوس آرام که آن را احاطه کرده‌است ۱۰ کیلومتر ارتفاع دارد. این آتشفشان، همراه با سایر قسمت‌های جزایر هاوایی، نشان‌دهندهٔ موادی هستند که به وسیله فوران‌هایی که از یک میلیون سال پیش تاکنون ادامه داشته‌اند، شکل گرفته‌اند.


احتمال بیدار شدن دماوند خفته

تغییر در الگوی لرزه خیزی، خروج گاز و بخار و همچنین تغییر در شیب دامنه، نشانه های اصلی احتمال رویداد آتشفشان به شمار می آید كه در مورد دماوند بیشتر این نشانه ها را كارشناسان سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور و سایر مراكز پژوهشی كشور مشاهده كرده اند. دماوند آتشفشانی خفته و نه خاموش است و نباید نشانه هایی را كه در آن مشاهده می شود، فراموش كرد و نسبت به آنها بی توجه بود.
افزایش لرزه خیزی یا به طور كلی تغییر الگوی لرزه خیزی منطقه، خروج گازهای آتشفشانی و همچنین تغییر در شیب دامنه كوه های آتشفشان اصلی ترین نشانه های احتمال رویداد آتشفشان است كه در خصوص دماوند ٢ مورد اولیه از ابتدای سال ٨٥ به وضوح دیده شده است و با توجه به گزارش های اخیر كارشناسان مبنی بر افزایش رویداد زمین لرزه درمنطقه، احتمال تغییر در شیب دامنه های قله دماوند نیز وجود دارد. بروز ٣ نشانه یاد شده می تواند نشانه ای از حركت مایع مذاب (ماگما) از بخش های پایین زمین به سمت بالا باشد، خاطرنشان كرد: به سبب وجود فشار بسیار زیاد در ژرفای زمین حركت ماگما به سوی دهانه آتشفشان با خروج حجم زیادی از بخار و گازهای مختلف و همچنین ترك خوردن و متورم شدن پوسته زمین و در نهایت تغییر در شیب دامنه كوه آتشفشان همراه است كه به صورت رویداد زمین لرزه و تغییر شیب دامنه دیده می شود. بررسی و پیش بینی حركت گدازه های احتمالی، سیلاب های به راه افتاده، خاكستر به وجود آمده ناشی از انفجارات ایجاد شده و همچنین گازهای سمی كه در زمان بروز پدیده آتشفشان به وجود خواهد آمد، برای مقابله با خطرات ناشی از فوران احتمالی و برنامه ریزی های مورد نیاز برای آماده بودن در برابر چنین مخاطراتی بسیار مهم است. با اینکه داده های موجود از آتشفشان های ایران بسیار اندك می باشد و برای ما ناشناخته است،نباید فراموش كرد بیشتر این آتشفشان ها خفته اند و خاموش به شمار نمی آیند و تنها با شناخت كافی از پدیده ها و فرآیند زمین شناسی است كه می توان هنگام رویارویی با آنها بدون غافلگیر شدن به درستی تصمیم گرفت.

تصاویر زیبا از آتشفشان:
 

عکسهای خارق العاده و زیبا از آتشفشان ها


عکسهای خارق العاده و زیبا از آتشفشان ها
 
عکسهای خارق العاده و زیبا از آتشفشان ها

http://www.irannaz.com/user_files/image/image21/0.600403001307742145_irannaz_com.jpg

آتشفشان‌ها خرابی‌های فراوانی به بار می‌آورند، اما فوران آن‌ها در کف اقیانوس در کنار ویران‌گری‌های گسترده، چرخه‌های جدیدی را در زندگی موجودات دریایی آغاز می‌کند که دانشمندان به تازگی آن‌را کشف کرده‌اند.

شگفتی:
پیدا شدن یكی از اجساد از ترس خشك شده در شهر قدیمی ایتالیا در حالیكه برای محافظت از فرزندانش حلقه زده و در اثر انفجار ناگهانی كوه آتشفشان وزوویوس با خاكستر آن مدفون شده بود.


	 پیدا شدن یكی از اجساد از ترس خشك شده در شهر قدیمی ایتالیا در حالیكه برای محافظت از فرزندانش حلقه زده و در اثر انفجار ناگهانی كوه آتشفشان وزوویوس با خاكستر آن مدفون شده بود.

 



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 1 فروردين 1388برچسب:, | 11:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
cache01last1691243592