با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ لایسنس 90 روزه آنتی ویروس NOD32
زیارت عاشورا

 CNDU-W33J-AAGB-BHXD-X48K

2020/8/29

CNDU-W33J-AAGB-BHXD-X48K 21-5-2021 CNDU-W33R-EXFP-PVNU-AA3K Valid 21/5/2021 BACG-XNAR-T7FM-6UBC-SFG3 Valid 24/12/2020




تاريخ : پنج شنبه 27 دی 1397برچسب:, | 12:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 تدریس پزوهی ( درس پژوهی ) الگویی ژاپنی برای بهبود و بهسازی فرایند آموزش و یادگیری در کف کلاس درس است و توجه به این ایده در چندسال اخیر در ایران موجب استقبال معلمان ، مدیران و مربیان تربیتی شده است ، ولی این نگرانی وجود دارد که نکند ، این هم مثل اقدام پژوهی دچار انحراف از هدف شود ! اگرچه هردو ( تدریس پژوهی و اقدام پژوهی ) می توانند به توسعه ی توانمندی های حرفه ای معلمان و بهسازی و نوسازی روش ومنش معلمی کمک بسزایی کنند ، ولی اتفاقات پیش رو ، نشانگر آن است که با بخش نامه و تأکیداتی که می شود ، درس پژوهی فقط به طرحی برای گرفتن امتیاز و جشنواره ی تدریس تبدیل شده است !

تدریس پژوهی ( تدریس کاوی ) باید به وسیله ی معلم و برای بهبود معلمی در کفِ کلاس درس انجام شود . در واقع می توان گفت ، درس پژوهی الگویی روشمند ، هدفمند، نظام مند ، فرایند محور و کلاس مدار برای پژوهش در کلاس درس است که معلمان را ترغیب می کند به مطالعه ی تدریس بپردازند . معلمان در این شیوه همکار خود را به کلاس خود فرا می خوانند و درِ کلاسِ خود را به روی دیگر معلمان می گشایند تا رفتارهای کلاسی ، شیوه ی تدریس و کفت و گوهای خود را در آیینه ی دوست ببینند . به بیان دیگر ، معلم دیگری به کلاس درس همکارش دعوت می شود تا رفتارهای معلمی او را مشاهده ، مطالعه ، مقایسه و بازاندیشی کند.  

 

 

 

 

 

 

درس پژوهی ، پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس است . این الگو را با عنوان مطالعه ی درس و «پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس » ، برای اولین بار دکر سرکار آرانی ( 1378) در ایران مطرح و مورد توجه قرار داد. این الگوی اثربخش بهسازی آموزش و یادگیری می تواند در نظام آموزشی و آموزش و یدگیری معلمان کشور تحولی ایجاد کند . به نظر می رسد ، اگر آموزش و پرورش برای ارتقای کیفی مدرسه و تحول در فرهنگ آموزش ، فرهنگ مدرسه و فرهنگ کلاس و درس عزم جدی دارد ، باید به روش تدریس کاوی جدی توجه کند . الگوی درس پژوهی کاری زمان بر ، فرایندمحور و دیربازده ، ولی اثربخش است.

 تدریس پژوهی می خواهد معلمان را به « گفت و گو » ، جست و جو ، مباحثه ، مذاکره و نقد وبررسی تمامی فعالیت های آموزش و یادگیری در کلاس درس علاقه مند کند . شای شوق یادگیری در خود ودانش آموزان افزایش یابد .

 تدریس پژوهی در واقع بازاندیشی عمل تدریس و تحقیق درباره ی تدریس وعلمی است .




تاريخ : یک شنبه 23 دی 1397برچسب:, | 1:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |