با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ آزمون علمي
زیارت عاشورا

سوالات آزمون علمي استان اصفهان سال تحصيلي 92-91

براي دانلود روي لينك زير كليك نمائيد.....

uplod.ir/dhihg4xmzd9p/azmoone_jame6.pdf.htm



تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 9:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 9:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

عطار


 

فَریدالدّین ابوحامِد محمّد عطّار نِیشابوری (۵۴۰ - ۶۱۸ قمری) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد. وی یکی از پرکارترین شاعران ایرانی به شمار می‌رود و بنا به نظر عارفان در زمینه عرفانی از مرتبه‌ای بالا برخوردار بوده‌است.

بقيه در ادامه ي مطالب

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 9:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر شما در مورد این که متوسط در ریاضی چیست کنجکاو هستید، این مقاله برای شما مفید و مؤثر خواهد بود. روش محاسباتی این پارامتر مهم آماری در این مقاله معرفی شده است.

زمانی که اولین دوره آموزشی خود را در زمینه ریاضیات و آمار می گذرانید باید با عبارات زیادی آشنا شوید. یکی از مهم ترین و گسترده ترین آن ها متوسط می باشد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 8:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بازی درمانی به كودكان كمك می كند تا احساسات منفی و رویدادهای ناراحت كننده‌ای را كه نتوانسته‌اند با آن ها كنار بیایند، درك كنند.

به جای استفاده از روش های درمانی رایج بزرگسالان مانند گفت و گو و توضیح درباره ی چیزی كه سبب ناراحتی آن ها شده است، از بازی برای برقراری ارتباط به شیوه ی خود بهره می گیرند، بدون آنكه احساس كنند دارند بازجویی یا تهدید می شوند.

بقيه در ادامه ي مطالب

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 8:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

بی شک بازی های آموزشی نقش بسزایی در یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی ایفا می کنند. چون کودکان دبستانی به بازی علاقه شدیدی دارند، پس بهتر است معلم از این بازی ها کمک گرفته تا تدریس خود را پیش ببرد و هم دانش آموزان را در یادگیری بهتر با خود همسو کند.

دوستان عزیز، این پست از وبلاگ دفتر مشق به بیان چند مورد از بازی های آموزشی که مهارت های زبان فارسی را آموزش می دهد، اختصاص یافته است. اگر شما نیز بازی آموزشی را مدنظر دارید حتما در بخش نظرات مطرح نمایید. با تشکر.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 8:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

درس پژوهی برگردان واژه ژاپنی  jugyokenkyu بمعنی مطالعه یا پژوهش تشکیل شده است  kenkyu به معنی درس وjugyo       به معنای مطالعه یا پژوهش است . معادل انگلیسی درس پژوهیLesson study  است .

درس پژوهی به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعی پیرامون عمل تدریس است . بعنوان یك معلم حرفه ای بیا و در روش تدریس خود تامل کن! حتما روش بهتری برای تدریس وجود دارد .

به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 8:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بدن شما به طور روزانه مقداری امواج الکترومغناطیسی دریافت می کند. شما امواج الکترومغناطیس که از تجهیزات الکتریکی استفاده می کنید و نمی توانید از آنها فرار کنید را دریافت می کنید و همچنین از طریق لامپ های روشن که حتی برای یک ساعت هم خاموش نمی شوند. شما منبعی هستید که مقدار زیادی امواج الکترومغناطیسی دریافت می کنید. به عبارت دیگر شما با امواج الکترومغناطیسی شارژ می شوید بدون این که بفهمید!

یک دانشمند غیر مسلمان از اروپا تحقیقاتی را برای یافتن بهترین روش جهت خارج کردن امواج الکترومغناطیسی که به دبدن آسیب می رساند را انجام داد در نهایت تعجب به نتیجه ای عجیب رسید‌؛ نتیجه ای که برای او به عنوان یک دانشمند غیر مسلمان باور نکردنی بود!

با گذاشتن پیشانی تان بیشتر از یک بار روی زمین،‌ زمین امواج الکترومغناطیسی را تخلیه خواهد کرد. این شبیه اتصال زمین به ساختمان هایی است که احتمال برخورد سیگنال های الکتریکی مانند رعد و برق به آنها وجود دارد. اتصال زمین باعث می شود که امواج از طریق زمین تخلیه شده و آسیبی به مردم نرسانند.

آنچه این تحقیق را شگفت انگیزتر می کند‌، این است:
بهترین راه برای این که به این منظور پیشانی تان را بر خاک بگذارید،‌ حالتی است که رو به مرکز زمین باشید چرا که در این حالت امواج الکترومغناطیسی بهتر تخلیه خواهند شد و لابد بیشتر تعجب خواهید کرد که بدانید بر اساس اصول علمی ثابت شده، ‌مرکز زمین مکه است!
آری،‌ کعبه درست وسط زمین است. بنابراین سجده به سمت قبله مسلمانان جهان،‌ بهترین راه تخلیه سیگنال های مضر از بدن است. این تحقیق سند محکمی است برای اثبات علمی بودن دستورات اسلام. کسانی که در روز ۳۴ بار در رکعات ۱۷ گانه نمازشان سجده می کنند،‌ بی شک بیش از هر کس دیگری انرژی های منفی کسب شده در طول روز را تخلیه می کنند.

تحقیقات وی نشان می دهدکه سجده کردن به سمت کعبه مقدس بهترین راه برای کاهش یافتن شدید سطح انرژی های منفی بدن انسان است.

چنین است که نماز را آرامش دهنده قلب ها می خوانند و بر مرتب و سر وقت خواندنش تاکید دارند. اگر انسان می توانست تمام نامکشوفه های طبیعت را کشف کند، ‌حکمت احکام اسلامی هم برایش گشوده می شد،‌ اما افسوس که علم آدمی ناقص است و اسرار طبیعت بسیار.

 مطلب دوم :
کلمه الله آرامش بخش است!

یک پژوهشگر هلندی غیر مسلمان چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که ذکر کلمه جلاله «الله»  و تکرار آن و نیز صدای این لفظ،‌ موجب آرامش روحی شده و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می کند.
این پژوهشگر غیر مسلمان هلند طی گفتگویی در این باره گفت: « پس از انجام تحقیقاتی سه ساله که روی تعداد زیادی مسلمان که قرآن می خوانند یا کلمه «الله» را می شنوند، به این نتیجه رسیدم که ذکر کلمه «الله»  و تکرار آن و حتی شنیدن آن،‌موجب آرامش روحی شده و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می کند و نیز به تنفس انسان نظم و ترتیب می دهد.
وی در ادامه افزود:« بسیاری از این مسلمانان که روی آنان تحقیق می کردم، ‌از بیماری های مختلف روحی و روانی رنج می بردند. من حتی در تحقیقاتم از افراد غیر مسلمان نیز استفاده کرده و آنان را مجبور به خواندن قرآن و گفتن ذکر «الله» کردم و نتیجه باز هم همان بود. خودم نیز از این نتیجه به شدت غافلگیر شدم،‌ زیرا تاثیر آن بر روی افراد افسرده،‌ ناامید و نگران،‌ تاثیری چشمگیر و عجیب بود
این پژوهشگر هلندی همچنین گفت:« از نظر پزشکی برایم ثابت شد حرف الف که کلمه «الله» با آن شروع می شود،‌ از بخش بالایی سینه انسان خارج شده و باعث تنظیم تنفس می شود‌، به ویژه اگر تکرار شود این تنظیم تنفس به انسان آرامش روحی می دهد. حرف لام که حرف دوم «الله» است نیز باعث برخورد سطح زبان با سطح فوقانی دهان می شود. تکرار شدن این حرکت که در کلمه «الله» تشدید دارد،‌ در تنظیم و ترتیب تنفس تاثیرگذار است. اما حرف «ها» حرکتی به ریه می دهد و بر دستگاه تنفسی و در نتیجه قلب تاثیر بسیار خوبی دارد و موجب تنظیم ضربان قلب می شود.

 

 

 

 

 

به راستی که قرآن کریم در آیه ای کریمه می فرماید:
  «
الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله ألا بذکر الله تطمئن القلوب» 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 8:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


1.     شکارچی تیری شلیک کرد و کبوتری را مورد هدف قرار داد . آیا خوردن جوجه شکم او حلال است یا خیر ؟


2.     به مناسبت جشن تولد آقا رضای 7 ساله ، هفت شمع روی کیک گذاشتند . آقا رضا با فوت کردن شمع ها موفق شد 4 شمع را خاموش کند . حال شما بگوئید که چند شمع روی کیک باقی می ماند ؟


3.    اول دقت کنید ، بعد جواب دهید .

 یک روز دو نفر دزد به خانه کسی می روند . موقع ورود کلاه هایشان را روی چوب رختی می گذارند در همین حال برق می رود و صاحبخانه هم از راه می رسد ، دزدها چطوری کلاه هایشان را بدون آنکه اشتباه کنند بر می دارند ؟



4.   ده و ده ، بیست نمی شود . پنجاه تا به آن اضافه کنیم ، یازده خواهد شد . آن چیست ؟


5.    شخصی از مسیری عبور می کرد ، پلیس از وی پرسید شما برادر دارید ؟ گفت : خیر ، شخص دیگری آمد ، پلیس از وی پرسید : شما برادر دارید ؟ گفت : همین جلویی بود که رفت . چگونه ممکن است در حالی که اولی گفت برادر ندارم ؟


6.    شخصی وارد اتاق سردی شد . او فقط یک چوب کبریت به همراه داشت ، در آن اتاق یک بخاری نفتی ، یک چراغ نفتی و یک اجاق و مقداری چوب بود . برای ایجاد حداکثر حرارت باید ابتدا کدامیک را روشن کند ؟


7.   آن چه کلمه ای است که باسوادترین آدمها نیز آنرا غلط می نویسند ؟


8.   پدر و پسری از جاده ای می رفتند . بر اثر تصادف ماشین ، پدر و پسر مجروح می شوند . پسر را به بخش کودکان می برند ، دکتر نزدیک تخت کودک آمد و گفت : عجب ! اینکه پسر من است . چطور ممکن است هم پسر آن مرد باشد و هم پسر این دکتر !؟


9.     آن چیست که در رشت اول ، در ورامین دوم و در تهران سوم است ؟


10.  سیاه هست ولی زاغ نیست پرنده است ولی کلاغ نیست ؟



11.  آن چیست که در آب هم بیفتد خیس نمی شود ؟



12. غذای مخصوص ایرانیان در روز قدس چیست ؟



13.  آن چیست که در گوش و چشم هست ولی در دهان نیست ؟



14.  به چهارمین روز هفته چهارشنبه بگویند صحیح است یا چارشنبه ؟


15.  مردی از اهواز تا تهران با ماشین خودش مسافرت کرد ، بدون اینکه یک قطره بنزین مصرف کند چگونه ممکن است؟


16.  حسنی املاء داشت. همه را غلط نوشت ولی 20 گرفت. چطور ممکن است ؟

کدامیک از دو جمله زیر صحیح تر است ؟ (است یا هست ؟ )

 زرده تخم مرغ سفید است ؟

 زرده تخم مرغ سفید هست ؟

17.  ده و ده ، بیست نمی شود. پنجاه تا به آن اضافه کنیم ، یازده خواهد شد . آن چیست ؟

 جواب چيستان ها در ادامه مطالب



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 آبان 1393برچسب:, | 8:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

بعضی از سوره های قرآن، بیش از یک نام دارد . حتی سوره ی حمد بیست و چند نام دارد . ولی از نامهای متعدد برخی سوره ها، همه مشهور و معروف نیست و سوره ها با بعضی از آنها برای مردم مشهورتر است .
در اینجا به این نامهای متعدد که در کتب علوم قرآنی مطرح است اشاره می شود

 

بقيه در ادامه ي مطالب



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 23 آبان 1393برچسب:, | 18:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شیخ بهایی

بهاء الدین محمد عاملی مشهور به شیخ بهایی از دانشمندان بنام عهد شاه عباس صفوی است. وی در سال ۹۵۳ هجری قمری در بعلبک متولد شد. در ۱۳ سالگی همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد. وی تألیفاتی به فارسی و عربی دارد که مجموعهٔ آنها به ۸۸ کتاب و رساله بالغ می‌شود. از آثار او می‌توان به کشکول، دیوان غزلیات، جامع عباسی (در فقه)، خلاصةالحساب، تشریح الافلاک و دو مثنوی معروف " نان و حلوا" و "شیر و شکر" اشاره کرد. وی در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازهٔ او را به مشهد انتقال دادند و در مسجد گوهرشاد دفن کردند.

آثار او در این مجموعه:

دیوان اشعار

نان و حلوا

شیر و شکر

نان و پنیر

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 21:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نظامی گنجوی را بهتر بشناسیم!
نظامی گنجه‌ای (گنجوی)، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی متخلص به نظامی (زادهٔ ۵۳۵ در گنجه – درگذشتهٔ ۶۰۷-۶۱۲) شاعر و داستان‌سرای ایرانی ، ایرانی‌تبار و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌است.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 21:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

با اینکه کاغذ و محصولات کاغذی به سادگی قابل بازیابی هستند اما همچنان بزرگترین بخش هر سطل آشغالی را به خود اختصاص می‌دهند. کاغذ و مقوا حدود 40 درصد جریان زباله هر شهری هستند.

 

 

 چه نوعی کاغذی قابل بازیافت است؟

 

 

مقواو مواد مقوایی شامل بسته بندی های مواد غذایی خشک، قوطی های کاغذی,روزنامه و کاغذهای باکیفیت تر ( مثل دفترچه ها، کاغذ کپی، سربرگ‌ها و پاکتها ) همه قابل بازیافت هستند. انواع متفاوت کاغذ مثل کاغذ روزنامه یا کاغذ سفید مرغوب در ستونهای مجزا دسته بندی می‌شوند چون روش فرآیند متفاوتی دارند. مرکز بازیافت تقریبا همه چیزهای کاغذی را که پوشش پلاستیکی نداشته باشند، با جوهر چاپ نشده باشند یا خاکی و آلوده به مواد غذایی نشده باشند، بازیافت می‌کند.

 

 

کتاب های با جلد گالینگور,چعبه های پیتزا وهم چنین سایر جعبه های نگهداری مواد غذایی که به مواد غذایی آغشته شده اند, دستمال و حوله های کاغذی و...به دلیل آلودگی غیر قابل باز یافت هستند.

 

 

 

برای بازیافت کاغذ، آن را به قطعات کوچک ریز کرده و با آب مخلوط می‌کنند. بعد آن قدر هم می‌زنند تا خمیر کاغذ به دست می‌آید سپس آن را روی صفحه ای می‌ریزند تا بیشتر آبش بخار شود. در آخر چوب یا الیاف کاغذ باقی می‌ماند و بین غلتک‌ها فشرده و آبگیری می‌شود. این ماده بعد، با خشک کن بخار، خشک می‌شود. محصول به دست آمده کاغذ بازیافتی است

 

آیا شما می دانید که چین با بازیافت رباله ها سالانه بیست میلیون دلار در آمد دارد ؟

بازیافت زباله ها می تواند هم به اقتصاد کشور کمک کند و هم به محیط زیست .

وقتی که ما آشغالهای بازیافتی را به امید بازیافت کردن آنها جدا می گذاریم ولی با چشم خود میبینیم که آشغالهای بازیافتی و آشغالهای بدون استفاده را به آتش می کشند تا به کلی از بین برود .

حتما شما می دونید که در همه جای جهان زباله لقب طلای کثیف رو گرفته و من فکر می کنم که این لقب برازنده ی این زباله ی کثیف است که در کشور ما به جای این که بازیافتش کنند اون رو به آتش می کشند تا به کلّی از بین برود ما در رسانه ها ، تلویزیون ، و انواع کتاب هایی که می خوانیم به بازیافت زباله ها توجّه بسیاری شده است.

 

آیا توجّه کرده اید که بعضی از فلزات زنگ می زنند و بعضی دیگر٬زنگ نمی زنند؟آهن معمولا زنگ می زند.به همین علّت است که وقتی رنگ قسمتی از بدنه اتومبیل از بین می رود٬هوا باعث می شود که آهن زیر قسمت رنگ شده خیلی زود زنگ بزند.

 

 

چرا آهن زنگ می زند؟

 

 

برای آن که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسیدآهن قرمز رنگ را(که همان زنگ آهن است)تولید می کند.در هر صورت٬نوعی آهن وجود دارد که زنگ نمی زند.اختراع یاکشف این آهن امری تصادفی بود!در سال۱۹۱۳ ٬هری بریرلی٬ که متخصص ذوب فلزات بود٬برای ساختن لوله تفنگ٬دنبال فلزی مناسب می گشت.از این رو فلزات گوناگون را با هم ترکیب کردو آلیاژهای مختلفی به دست آورد.امّا پس از انجام آزمایش ها٬تمام نمونه ها را به گوشه ای انداخت.چند ماه بعد متوجّه شد در حالی که همه نمونه های دور ریخته شده٬زنگ زده اند٬یکی از آنها زنگ نزده است!بریرلی این آلیاژ را با دقّت بررسی کرد و فهمید که ۱۴٪آن کروم است.به این ترتیب فلز زنگ نزن یا استنلس استیل وارد زندگی بشر شد.امروزه اغلب لوازم آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن هستند.جنس بیشتر دیگ ها٬کتری ها٬ماهی تابه ها٬قاشق و چنگال ها٬چاقو ها و لگن ظرفشویی آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن است؛همین طور بسیاری از لوازم جرّاحی و قطعات خودرو ها از این فلز ساخته می شوند.

 

نکته:کروم یا کرومیوم فلزی سخت٬خاکستری و دیر گداز است با علامت اختصاریcr.

نکته:آلیاژ فلزی است که از ترکیب دو یا چند فلز به دست می آید.

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 21:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

فرایند تولید کاغذ سازی

     
 

اجزئی اصلی ماشین کاغذ به شرح زیر می باشد :

1- هد باکس

2- میز فورد درینیر یا وایر (وایر به انگلیسی یعنی سیم)

3- پرس ها

4- درایر ها

5- سایز پرس

6- IR

7- کلندر

8- ریل درام

9- وایندار

10- ریوایندار

11- فینشینگ




ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
 
  • موادی وجود دارد که قابلیت تغییر رنگ دربرخوردبا محیط‌های اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH indicator» ، یا معرف PH نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و «بروموتیمول بلو» استفاده می‌شود. معمولا برای اندازه‌گیری PH از کاغذهای مخصوص آغشته به معرف استفاده می کنند. اینکاغذ‌ها وقتی که در محلول‌های اسیدی یا بازی فرو برده می‌شوند، بلافاصله دچار تغییررنگ می‌شوند. در این مورد کاغذ لیتموس (یا ترنسل) برای همه شناخته شده است. . امروزه اندازه‌گیری PH بوسیله‌ی ابزارهای الکترونیکی مثل‌ «PH متر» امکان‌پذیر شدهاست

    کاغذ لیتموسلیتموس ماده‌ای است که از گلسنگ‌های خاصی بدست می‌آید.لیتموسقابلیت این را دارد که در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی بهرنگ آبی در آید. در بسته‌بندی کاغذ لیتموس یک مقیاس رنگی وجود دارد که رنگ کاغذ در PH مورد نظر را نشان می‌دهد.

    استفاده از کاغذ لیتموس:استفاده از کاغذ لیتموسبسیار ساده است. ابتدا گوشه‌ی انتها‌ی کاغذ را در مایعی که می‌خواهید آزمایش کنیدفرو ببرید و به سرعت خارج کنید. PH مایع با مقایسه رنگ کاغذ با جدول رنگی یا مقیاسدر اختیارتان مشخص می‌شود.

    PH
    متر وسیله‌ای الکترونیکی است که بخش حبابی شکلآن حساس به غلظت یون هیدروژن موجود در محلول مورد آزمایش است. سیگنالی که بوسیله‌یحباب ایجاد می‌شود تقویت شده و به نمایشگر فرستاده می‌شود. قبل از استفاده از PHمترباید آن را ست (استاندارد) کرد. برای این کار الکترود آن را در محلول بافربا PH معلوم قرار می‌دهیم. اگر PH دقیق رانشان ندهد دستگاه را روی PH اسمی بافر، به کمکدکمه‌های روی نمایشگر تنظیم می‌کنیم .

    عصاره‌ی کلم قرمزیک معرف!
    همان‌طور که دیدیم اسید و باز قابلیت تغییر رنگ مواد مشخصی رادارند. این مسئله در مورد عصاره‌ی کلم قرمز هم صادق است. این مایع دارای رنگ آبیمایل به بنفش است، ولی در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی بهرنگ سبز و حتی زرد در می‌آید. بگذارید ببینیم چطور می‌توان از عصاره‌ی کلم برایاندازه گیری PH مواد مختلف استفاده کرد.


    کلم قرمز را می‌توانید در فصلزمستان و بهار به راحتی پیدا کنید. آن را به قطعات کوچک برش بزنید . و در ظرفیبریزید. مقداری آب بر روی آن بریزید تا اندازه‌ای که سطح کلم‌ها را بپوشاند. حدودنیم ساعت آن را بجوشانید و بگذارید سرد شود. عصاره کلم را در ظرف کوچک‌تری بریزید. کلم‌ها هم قابل مصرف هستند و می‌توانید در غذا مصرف کنید.
    از عصاره‌ی کلم قرمزبه عنوان معرف در فاز مایع استفاده کنید.

    چند قطره از مایع را روی یک سطحسفید بریزید و تغییر رنگ آن را هنگامی که با سرکه و جوش شیرین ترکیب می‌شود ببینید. می‌توانید مشاهده کنید که این مایع در مقابل سرکه یا آب لیمو، قرمز و در مقابل جوششیرین به رنگ سبز در می‌آید.

    یک سانتیمتر عصاره را در لیوان شفافی بریزید. لیوان را تا نصفه از آب پر کنید. حالا مقداری سرکه در آن بریزید و تغییر رنگ آن رامشاهده کنید. آزمایش را دوباره تکرار کنید و این بار به جای سرکه از جوش شیریناستفاده کنید.

    آماده‌سازی کاغذ PH با عصاره ی کلمقرمز
    مقداری کاغذ صافی سفید (porous) ببرید و آنها را در عصاره غوطه‌ورکنید تا کاملا عصاره به خورد کاغذ برود. بعد از نیم ساعت کاغذها را خارج کنید وکنار بگذارید تا خشک شود. بعد آنها را بصورت نوارهای کوچک ببرید. می‌توانید آنها راماه‌ها نگه دارید. اگر می‌خواهید عصاره کلم را نگه دارید آن را در یخچال بگذاریدچون بعد از مدتی فاسد خواهد شد.
    خوب حالا زمان آن رسیده که از کاغذهای PH دست‌سازمان استفاده کنیم

 

کاغذ لیتموس 

یکی از شناساگرهای محیط می‌باشد و برای شناسایی اسیدها و بازها استفاده می شود

کاغذ لیتموس به دو رنگ موجود است لیتموس آبی و لیتموس قرمز، از لیتموس آبی برای محیط اسیدی و از لیتموس قرمز برای محیط بازی استفاده می کنند

 

کاغذ لیتموسلیتموس ماده‌ای است که از گلسنگ‌های خاصی بدست می‌آید.لیتموس قابلیت این را دارد که در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ آبی در آید. در بسته‌بندی کاغذ لیتموس یک مقیاس رنگی وجود دارد که رنگ کاغذ در PH مورد نظر را نشان می‌دهد.

استفاده از کاغذ لیتموس:استفاده از کاغذ لیتموس بسیار ساده است. ابتدا گوشه‌ی انتها‌ی کاغذ را در مایعی که می‌خواهید آزمایش کنید فرو ببرید و به سرعت خارج کنید. PH مایع با مقایسه رنگ کاغذ با جدول رنگی یا مقیاس در اختیارتان مشخص می‌شود.

PHمتر وسیله‌ای الکترونیکی است که بخش حبابی شکل آن حساس به غلظت یون هیدروژن موجود در محلول مورد آزمایش است. سیگنالی که بوسیله‌ی حباب ایجاد می‌شود تقویت شده و به نمایشگر فرستاده می‌شود. قبل از استفاده از PHمتر باید آن را ست (استاندارد) کرد. برای این کار الکترود آن را در محلول بافربا  PH معلوم قرار می‌دهیم. اگر PH دقیق رانشان ندهد دستگاه را روی PH اسمی بافر، به کمک دکمه‌های روی نمایشگر تنظیم می‌کنیم .

عصاره‌ی کلم قرمز یک معرف!
همان‌طور که دیدیم اسید و باز قابلیت تغییر رنگ مواد مشخصی را دارند. این مسئله در مورد عصاره‌ی کلم قرمز هم صادق است. این مایع دارای رنگ آبی مایل به بنفش است، ولی در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ سبز و حتی زرد  در می‌آید. بگذارید ببینیم چطور می‌توان از عصاره‌ی کلم برای اندازه گیری PH مواد مختلف استفاده کرد.

کلم قرمز را می‌توانید در فصل زمستان و بهار به راحتی پیدا کنید. آن را به قطعات کوچک برش بزنید . و در ظرفی بریزید. مقداری آب بر روی آن بریزید تا اندازه‌ای که سطح کلم‌ها را بپوشاند. حدود نیم ساعت آن را بجوشانید و بگذارید سرد شود. عصاره کلم را در ظرف کوچک‌تری بریزید. کلم‌ها هم قابل مصرف هستند و می‌توانید در غذا مصرف کنید.
از عصاره‌ی کلم قرمز به عنوان معرف در فاز مایع استفاده کنید.

چند قطره از مایع را روی یک سطح سفید بریزید و تغییر رنگ آن را هنگامی که با سرکه و جوش شیرین ترکیب می‌شود ببینید. می‌توانید مشاهده کنید که این مایع در مقابل سرکه یا آب لیمو، قرمز و در مقابل جوش شیرین به رنگ سبز در می‌آید.

یک سانتیمتر عصاره را در لیوان شفافی بریزید. لیوان را تا نصفه از آب پر کنید. حالا مقداری سرکه در آن بریزید و تغییر رنگ آن را مشاهده کنید. آزمایش را دوباره تکرار کنید و این بار به جای سرکه از جوش شیرین استفاده کنید.

آماده‌سازی کاغذ PH با عصاره ی کلم قرمز
مقداری کاغذ صافی سفید (porous) ببرید و آنها را در عصاره غوطه‌ور کنید تا کاملا عصاره به خورد کاغذ برود. بعد از نیم ساعت کاغذها را خارج کنید و کنار بگذارید تا خشک شود. بعد آنها را بصورت نوارهای کوچک ببرید. می‌توانید آنها را ماه‌ها نگه دارید. اگر می‌خواهید عصاره کلم را نگه دارید آن را در یخچال بگذارید چون بعد از مدتی فاسد خواهد شد.
خوب حالا زمان آن رسیده که از کاغذهای PH دست‌سازمان استفاده کنیم

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


آیا توجّه کرده اید که بعضی از فلزات زنگ می زنند و بعضی دیگر٬زنگ نمی زنند؟آهن معمولا زنگ می زند.به همین علّت است که وقتی رنگ قسمتی از بدنه اتومبیل از بین می رود٬هوا باعث می شود که آهن زیر قسمت رنگ شده خیلی زود زنگ بزند.

 

 

 

 

چرا آهن زنگ می زند؟

 

 

 

 

برای آن که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسیدآهن قرمز رنگ را(که همان زنگ آهن است)تولید می کند.در هر صورت٬نوعی آهن وجود دارد که زنگ نمی زند.اختراع یاکشف این آهن امری تصادفی بود!در سال۱۹۱۳ ٬هری بریرلی٬ که متخصص ذوب فلزات بود٬برای ساختن لوله تفنگ٬دنبال فلزی مناسب می گشت.از این رو فلزات گوناگون را با هم ترکیب کردو آلیاژهای مختلفی به دست آورد.امّا پس از انجام آزمایش ها٬تمام نمونه ها را به گوشه ای انداخت.چند ماه بعد متوجّه شد در حالی که همه نمونه های دور ریخته شده٬زنگ زده اند٬یکی از آنها زنگ نزده است!بریرلی این آلیاژ را با دقّت بررسی کرد و فهمید که ۱۴٪آن کروم است.به این ترتیب فلز زنگ نزن یا استنلس استیل وارد زندگی بشر شد.امروزه اغلب لوازم آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن هستند.جنس بیشتر دیگ ها٬کتری ها٬ماهی تابه ها٬قاشق و چنگال ها٬چاقو ها و لگن ظرفشویی آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن است؛همین طور بسیاری از لوازم جرّاحی و قطعات خودرو ها از این فلز ساخته می شوند.

 

 

 

نکته:کروم یا کرومیوم فلزی سخت٬خاکستری و دیر گداز است با علامت اختصاریcr.

نکته:آلیاژ فلزی است که از ترکیب دو یا چند فلز به دست می آید.

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


القای بار هنگامی اتفاق می‌افتد که یک جسم دارای بار منفی سبب رانش الکترون‌ها از سطح جسم دیگری می‌شود. این امر ناحیه‌ای در جسم دوم ایجاد می‌کند که دارای بار مثبت‌تری است. سپس یک نیروی جاذبه بین دو جسم اعمال می‌شود. برای نمونه، هنگامی که یک بادکنک مالش داده می‌شود، در نتیجهٔ ایجاد نیروی جاذبه بین دو سطح (بادکنک و دیوار) که دارای بارهای الکتریکی مخالف هستند، بادکنک به دیوار می‌چسبد (سطح دیوار به دلیل القای بار دارای بار الکتریکی می‌شود. این امر به این ترتیب اتفاق می‌افتد که الکترون‌های آزاد موجود بر سطح دیوار به وسیلهٔ بادکنک دارای بار منفی رانده می‌شوند و به این ترتیب سطح دیوار دارای بار مثبت می‌شود که به سطح بادکنک که دارای بار منفی است نیروی جاذبه اعمال می‌کند.

 

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مقدمه:

مریخ ، سیاره سرخ فام منظومه شمسی ، نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکیهای روی زمین است. درست مانند زمین ، یخهای قطبی ، دره‌های عمیق ، کوه ، غبار ، طوفان و فصل دارد. در دشتهای آن مانند ماه ، گودالهای برخوردی حاصل برخورد سنگهای آسمانی دیده می‌شود. با وجود اندازه کوچکش ، بلندترین کوه و بزرگترین دره منظومه شمسی در این سیاره پیدا شده است.

 

نام فارسی این سیاره بهرام و نام عربی آن مریخ است. در کتاب‌های قدیمی فارسی آن را فلک شحنهٔ پنجم و سایس رواق پنجم نیز نامیده‌اند.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

قبله نماد توحید و نشانه اسلام و ادیان توحیدی است/ دلایل مهم تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه

خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: پانزدهم رجب، در تاریخ اسلام سالروز تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه است. پیامبر اکرم(ص) پس از هجرت به مدینه منوره، از ربیع الاول سال اول تا نیمه رجب سال دوم هجری، به مدت هفده ماه، به سوی بیت المقدس نماز می گزاردند و سایر مسلمانان نیز به پیروی از آن حضرت، به آن سمت عبادت می كردند.

قبله، نماد توحید و جهت و نشانه اسلام و ادیان توحیدی است که ادیان الهی را از دیگر آیینها جدا می کند و به عبادتهای آدمی رنگ خدایی می دهد. خداوند برای هر امتی از امتهای پیشین، قبله مخصوصی تعیین کرده است تا به هنگام نیاز و نیایش، به سوی او متوجه شوند و از توجهات انحرافی در امان بمانند.

نخستین قبله

بیت المقدس، یکی از مقدسترین مکانهایی است که خاستگاه بسیاری از پیامبران بزرگ الهی بوده است و در ادبیات اسلامی نیز جایگاه ویژه ای دارد. مسجدالاقصی را باید یکی از مقدس ترین اماکن اسلامی برای مسلمانان جهان توصیف کرد. این مسجد اولین قبله مسلمانان جایی که در دوران پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ایشان به سوی این مسجد به اذن خداوند نماز بپا می داشتند و همچنین سومین حرم شریف پس از مسجد الحرام و مسجد النبی در مکه و مدینه است. مسجد الاقصی به گواه تاریخ نویسان دومین مسجد ساخته شده بر روی زمین پس از بیت الله الحرام محسوب می شود. نقل است که حضرت آدم(ع) آنرا ساخته وزیر بنای آنرا چهل سال پس از ساختن بیت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است. بنابراین صرف نظر از اعتقادات دینی ما مسلمانان، قدمت ساخت این مسجد به بیش از یکهزار سال نیز سبب توجه جهانی به این مسجد خواهد بود.

 

 

 

 

 

با توجه به موقعیت ممتاز و شرافت بیت المقدس، پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از مبعوث شدن به نبوت، مدت سیزده ماه در شهر مقدس مکه به سوی آن نماز خواند.حضرت پس از مهاجرت از شهر مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، به روش خود ادامه داد و تا مدتها نماز خود را به سوی قبله یهودیان (بیت المقدس) می خواند. این کار تا میانه های ماه رجب سال دوم هجری ادامه داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهانه جویی یهودیان

 

 

 

 

 

 

پیامبر گرامی اسلام(ص) علاقه زیادی به خانه کعبه داشت. علت علاقه حضرت به کعبه را باید در علاقه بسیار ایشان به حضرت ابراهیم(ع) و آثار او جست وجو کرد. افزون بر این، کعبه قدیمترین خانه توحید بود. از سوی دیگر، حضرت می دانست که بیت المقدس، قبله موقت مسلمانان است و آرزو داشت فرمان قبله بودن کعبه صادر و قبله نهایی تعیین شود. سرزنش ها و تحقیرهای بیش از اندازه یهودیان مدینه نیز باعث شده بود تا این انتظار به اوج خود برسد. اما از آنجا که حضرت تسلیم دستور خداوند بود، این تقاضا را بر زبان جاری نمی کرد. ایشان نیمه های شب از خانه بیرون می آمد و به آسمان نگاه می کرد و با نگاه های انتظار آمیزش، نشان می داد عشق و شوق فراوانی در دل دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان انتظار

 

 

 

 

 

 

پیامبر اعظم (ص) برای تغییر قبله مسلمانان لحظه شماری می کرد و در انتظار نزول وحی خداوند بود. قرآن کریم لحظات انتظار را چنین بیان می کند: «نگاه های معنادار تو را به آسمان می بینم و تو را به سوی قبله ای که رضایتت را جلب کند برمی گردانیم». هفده ماه از ورود پیامبر به شهر مدینه گذشته بود که انتظار به پایان رسید و دستور تغییر قبله صادر شد. این دستور در روز پانزده رجب سال دوم هجری در حالی به پیامبر ابلاغ گردید که حضرت، دو رکعت از نماز ظهر را در مسجد بنی سالم به سوی بیت المقدس خوانده بود. در این حال جبرئیل امین نازل شد و بازوان پیامبر را گرفت و حضرت را به سوی خانه کعبه برگرداند. زنان و مردانی هم که در مسجد به پیامبر اقتدا کرده بودند، از حضرت پیروی کردند و به طرف کعبه برگشتند و دو رکعت آخر را به سوی کعبه خواندند. از آن روز، کعبه به عنوان قبله مستقل مسلمانان اعلام گردید. این مسجد هم اکنون نیز در شهر مدینه باقی است و به مسجد ذوقبلتین (دو قبله ای) معروف است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کعبه

 

 

 

 

 

 

خانه کعبه، شریف ترین مکان در روی زمین است که از سوی خداوند به عنوان پناهگاه و کانون امن اعلام و مقررات شدیدی برای پرهیز از هر گونه درگیری و جنگ و خون ریزی در این سرزمین مقدس وضع شده است؛ به گونه ای که نه تنها انسان ها از هر قشر و گروهی، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در امنیت کامل به سر می برند و هیچ کسی حق آزار آنها را ندارد.

 

 

 

 

 

از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت پیامبر و تاریخ اسلام استفاده می شود که خانه کعبه، پیش از حضرت ابراهیم و حتی در زمان حضرت آدم بر پا بود. قرآن کریم می فرماید: «نخستین خانه ای که برای پرستش خداوند برای مردم ساخته شد، در سرزمین مکه بود». بر همین اساس، خانه کعبه کهن ترین مرکز توحید و پرستش ذات خداوند و برای همه مردم شبه جزیره عربستان ارزشمند و قابل احترام بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به سوی مسجدالحرام

 

 

 

 

 

 

یکی از برکات تغییر قبله مسلمانان به طرف خانه کعبه، کوتاه شدن زبان مخالفان اسلام بود. یهودیان، مسلمانان را سرزنش می کردند و می گفتند: «ما در تورات خوانده بودیم که یکی از نشانه های پیامبر آخرالزمان، نماز خواندن به دو قبله است، در حالی که ما این نشانه را در ایشان نمی بینیم.» با این بیان، مسلمانان نیز به شک می افتادند و پایه های حکومت اسلامی سست می شد. از سوی دیگر، مشرکان نیز پیامبر اعظم(ص) را به فراموش کردن نخستین خانه توحیدی متهم می کردند. تغییر قبله، زبان هر دو گروه مخالف اسلام را بست. قرآن کریم با اشاره به این مطلب مهم می فرماید: ای پیامبر! از هر کجا خارج شدی، روی خود را به طرف مسجدالحرام کن تا مردم بهانه ای بر ضد شما نداشته باشند».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علل مهم تغییر قبله

 

 

 

 

 

 

 بحث تغيير قبله و دلايل آن در تفاسير مختلف آمده است که دو نمونه را ذکر مي کنيم:

 

 

 

 

 

1. در تفسير نمونه ذيل آيه 142 سوره مبارکه بقره آمده است: تغيير قبله يكى از تحولات مهم تاريخ اسلام كه موجى عظيم در ميان مردم به وجود آورد؛ پيامبر اسلام (ص ) مدت سيزده سال پس از بعثت در مكه، و يك سال و چند ماه بعد از هجرت در مدينه به امر خدا به سوى «بيت المقدس» نماز مى خواند، ولى بعد از آن قبله تغيير يافت و مسلمانان مأمور شدند به سوى«كعبه» نماز بگزارند.مسلمانان در اين مدت مورد سرزنش يهود قرار داشتند چرا كه بيت المقدس در اصل قبله يهود بود آنها به مسلمانان مى گفتند: اينان از خود استقلال ندارند و به سوى قبله ما نماز مى خوانند، و اين دليل آن است كه ما بر حقيم.

 

 

 

 

 

اين گفتگوها براى پيامبر اسلام و مسلمانان ناگوار بود، آنها از يكسو مطيع فرمان خدا بودند، و از سوى ديگر طعنه هاى يهود از آنها قطع نمى شد، براى همين جهت پيامبر (ص ) شبها به اطراف آسمان نگريسته و منتظر راه چارهاي از سوي پروردگار عالميان بود تا از دست طعنه هاي يهوديان خلاصي يابد.مدتى از اين انتظار گذشت تا اينكه فرمان تغيير قبله صادر شد و در حالى كه پيامبر دو ركعت نماز ظهر را در مسجد بنى سالم به سوى بيت المقدس خوانده بود جبرئيل ماءمور شد پيامبر(ص ) را به سوى كعبه بگرداند.

 

 

 

 

 

يهود از اين ماجرا سخت ناراحت شدند و طبق شيوه ديرينه خود به بهانه جوئى و ايراد گيرى پرداختند. آنها قبلا مى گفتند: ما بهتر از مسلمانان هستيم ، چرا كه آنها از نظر قبله استقلال ندارند و پيرو ما هستند، اما همين كه دستور تغيير قبله از ناحيه خدا صادر شد زبان به اعتراض گشودند. چرا اينها از قبله پيامبران پيشين رو گردان شدند؟ اگر قبله اول صحيح بود اين تغيير چه معنى دارد؟ و اگر دومى صحيح است چرا سيزده سال و چند ماه به سوى بيت المقدس نماز خوانديد ؟! خداوند به پيامبرش دستور ميدهد به آنها بگو شرق و غرب عالم از آن خداست ، هر كس را بخواهد به راه راست هدايت مى كند. (قل لله المشرق و المغرب يهدى من يشاء الى صراط مستقيم ).

 

 

 

 

 

اين يك دليل قاطع و روشن در برابر بهانه جويان بود كه بيت المقدس و كعبه و همه جا ملك خدا است ، اصلا خدا خانه و مكانى ندارد، مهم آن است كه تسليم فرمان او باشيد هر جا خدا دستور دهد به آن سو نماز بخوانند، مقدس و محترم است ، و هيچ مكانى بدون عنايت او داراى شرافت ذاتى نمى باشد.و تغيير قبله در حقيقت مراحل مختلف آزمايش و تكامل است و هر يك مصداقى است از هدايت الهى ، او است كه انسانها را به صراط مستقيم رهنمون مى شود.» (تفسير نمونه ، جلد 1، صفحه 480 و 481)

 

 

 

 

 

2. مرحوم علامه طباطبايي در ذيل همين آيه چنين مي نگارند: «قبله قرار گرفتن ، خانه اى از خانه ها چون كعبه ، و يا بنائى از بناها چون بيت المقدس ، و يا سنگى از سنگها چون حجر الاسود، كه جزء كعبه است ، از اين جهت نيست كه خود اين اجسام برخلاف تمامى اجسام اقتضاى قبله شدن را دارد، تا تجاوز از آن ، و نپذيرفتن اقتضاى ذاتى آنها محال باشد، و در نتيجه ممكن نباشد كه حكم قبله بودن بيت المقدس دگرگون شود و يا لغو گردد.بلكه تمامى اجسام و بناها و جميع جهات از مشرق و مغرب و جنوب و شمال و بالا و پائين در نداشتن اقتضاى هيچ حكمى از احكام برابرند، چون همه ملك خدا هستند، هر حكمى كه بخواهد و بهر قسم كه بخواهد و در هر زمان كه بخواهد در آنها مى راند، و هر حكمى هم كه بكند بمنظور هدايت خلق ، و بر طبق مصلحت و كمالاتى است كه براى فرد و نوع آنها اراده مى كند، پس او هيچ حكمى نمي كند مگر به خاطر اين كه بوسيله آن حكم ، خلق را هدايت كند، و هدايت هم نمى كند، مگر بسوى آنچه كه صراط مستقيم و كوتاه ترين راه بسوى كمال قوم و صلاح ايشان است».(ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه :479 و 480)

 

 

 

 

 

توضيح بيشتر نيازمند توجه به امور زير است:

 

 

 

 

 

1. بر اساس آيات و روايات، کعبه از زمان پيدايش زمين مکان مبارک و مورد عنايت بوده است قرآن کريم در اين مورد مي فرمايد: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكًا وَ هُدًى لِلْعالَمينَ؛ در حقيقت نخستين خانه‏اى كه براى مردم نهاده شده همان است كه در مكه است و مبارك و براى جهانيان هدايت است.» طبق برخي از روايات حضرت آدم(ع) خانه کعبه را بنا کرد و خود بر گرد آن طواف کرد. بنابراين کعبه اولين معبد جهاني و قديمي ترين مرکز توحيد، و قبله همه پيامبران الهي از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) بوده است.لکن به خاطر مصالحي در ابتداي طلوع خورشيد اسلام به طور موقت بيت المقدس به عنوان قبله مسلمين قرار مي گيرد:

 

 

2. آزمايش الهي: با توجه به اين که کعبه متعلق به اعراب ومورد احترامشان بود و آن را سرمايه معنوي نژاد خود مي دانستند و انتظار داشتند که در آيين اسلام نيز، کعبه به عنوان قبله انتخاب شود و مسلمانان به سوي کعبه نماز بخوانند، نماز خواندن به سوي بيت المقدس مشکل و برخلاف عادت بود و لذا تعبد و ايمان خاصي را مي طلبيد و مي توانست درجه ايمان و تسليم اعرابي را که مسلمان مي شدند نشان دهد. یعنی در واقع يک امتحان و آزمون براي سنجش مؤمن واقعي از غير مؤمن بود، قرآن کريم با صراحت اين مطلب را بيان مي دارد: «وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتي كُنْتَ عَلَيْها إِلاّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ؛ ما آن قبله اي را که قبلا بر آن بودي (بيت المقدس)، تنها براي اين قرار داديم که افرادي که از رسول خدا پيروي مي کنند، از آنها که به جاهليت باز مي گردند باز شناخته شوند. در روايتي از امام عسکري(ع) نيز اين فلسفه بيان شده است: «مردم مکه هواي قبله شدن کعبه را داشتند و خداوند با قبله قرار دادن بيت المقدس امتحانشان کرد تا معلوم شود چه کسي برخلاف هواي نفس خود، رسول خدا را پيروي مي کند.

 

 

 

 

 

3. کعبه در آن زمان کانون بتهاي مشرکان بود، در حالي که مهم ترين و اولين پيمان دين اسلام مبارزه با بت پرستي و دعوت به پرستش خداي يگانه بود، لذا به مسلمانان دستور داده شد، موقتا به سوي بيت المقدس -پايگاه دين توحيدي و معتقدان به توحيد- نماز گزارند تا از شائبه هر گونه توجه به بت ها مبرا باشند و به اين ترتيب صفوف خود را از مشرکين جدا سازند و روح تسليم مطلق در برابر فرمان حق و توحيد را در وجود خود نهادينه کنند اما هنگامي که به مدينه هجرت کردند و تشکيل حکومت و ملتي دادند و صفوف آنها از ديگران کاملا مشخص گرديد و از امتحان الهي سربلند و پيروز بيرون آمدند ديگر ادامه اين وضع ضرورت نداشت، در اين هنگام به سوي کعبه قديمي ترين مرکز توحيد و پر سابقه ترن کانون انبياء باز گشتند.

 

 

 

 

 

4. به هر حال حکم قبله قرار گرفتن بيت المقدس از احکام موقتي بود که با تمام شدن مصالح موقتش آن حکم نيز به پايان رسيد و لذا پيامبر(ص) انتظار مي کشيد که فرمان تغيير قبله صادر شد تا اين که در نيمه رجب سال دوم هجري دستور تغيير قبله نازل شد: «قَدْ نَرى‏ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها؛ نگاه هاي انتظار آميز تو را به سوي آسمان (براي تغيير قبله) مي بينم، اکنون تو را به سوي قبله اي که از آن خشنود باشي باز مي گردانيم.»از اين آيه استفاده مي شود که بيت المقدس قبله موقت مسلمان ها بوده است که پيامبر(ص) انتظار پايان يافتن آن را مي کشيد.

 

 

 

 

 

5. مسدود شدن زبان مخالفان. قرآن کريم يکي از رازهاي بزرگ تغيير قبله را اتمام حجت بر مخالفين اسلام ذکر مي کند: «لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ»؛ يکي از مفسران در توضيح اين آيه مي فرمايد: «اگر قبله تغيير نمي يافت -قطع نظر از مصالح که در تغيير قبله بود و به آن اشاره شد- زبان مخالفان بر روي مسلمانان باز مي شد، از يک طرف يهود مي گفتند ما در «تورات» خوانده ايم نشانه اين پيامبر نماز خواندن به دو قبله است و اين علامت در او نيست و از سوي ديگر مشرکان ايراد مي کردند که او براي احياي آئين ابراهيم آمده است پس چرا خانه کعبه را که نخستين خانه توحيد است فراموش کرده است، در اين جا تغيير قبله زبان هر دو را بست.»

 

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گاهی اوقات می توانیم بعضی از اجزای جمله را حذف کنیم به طوری که در معنای جمله تغییری به وجود نیاید.

 

در زیر مثال هایی جهت حذف در اجزای جمله آمده است.

 

حذف فعل:

 

که بود آمد؟ علی (علی بود) .  او نه چیزی زیاد دارد و نه چیزی کم.

 

حذف نهاد:

 

برو (تو برو) -  کتاب ها را باز کنید.  (شما دانش آموزان کتاب ها را باز کنید.)

 

حذف مسند:

 

احسان غایب است نه علی. (احسان غایب است نه علی غایب است.)

 

حذف مفعول:

 

 از احمد کتابی گرفتم و خواندم. (از احمد کتابی گرفتم و کتاب را خواندم.)

 

حذف متمم:

 

 به مسابقه رفتم، ولی دیر رسیدم.( به مسابقه رفتم ولی دیر به مسابقه رسیدم.)

 

حذف قید:

 

 دیروز به باغ رفتم و دو ساعت در آنجا گردش کردم. (دیروز به باغ رفتم. دیروز دو ساعت در آنجا گردش کردم.)

 

حذف حرف اضافه:

 

عصر می رویم گردش. (در عصر به گردش می رویم.)

 

حذف حرف ربط:

 

 بیا بریم کتابخانه. (بیا تا به کتابخانه برویم.)

 

حذف همه اجزای جمله:

 

 حمزه امروز به دبیرستان نیامده است؟ نه.  (نه. حمزه امروز به دبیرستان نیامده است.)

 

در جمله های پاسخی:

 

معمولاً کلمه ای که مورد پرسش است ذکر و بقیه حذف می گردد:  که کتاب مرا از اینجا برداشت؟ من (من کتاب ترا از اینجا برداشتم.)



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تعریف کلمات هم خانواده: به کلماتی میگویند که از یک ریشه گرفته شده

 باشند و حرف های اصلی آن کلمه در کلمه های هم خانواده اش پشت سر

 هم بیاید. مانند:(تحمٌل ـ حمل ـ حامل )یا(عجله ـ عجول ـ تعجیل)و...

 

 

 

 

ضرب المثل:به سخنان معروفی میگویند که میتوان از آن ها پندواندرز گرفت.این سخنان نسل به نسل ویا سینه به سینه به ما منتقل شده است. مانند:عاقبت جوینده یابنده است.

 

 

 

 

                  هرکه بامش بیش٬ برفش بیشتر.

 

 

 

تعریف کنایه:یعنی پوشیده سخن گفتن درباره موضوعی.وقتی با زبان کنایه حرف میزنیم٬منظور خود را به طور غیرمستقیم بیان می کنیم.که البته این باعث میشود خواننده تلاش کند تا معنای اصلی سخن مارا دریابد.مانند:فلانی ریش سفید محله است.(یعنی با تجربه است.)

 

 

 

جان بخشی به اشیا(تشخیص): شاعران و نویسندگان برای خیال انگیز کردن نوشته های خود از جان بخشی به اشیا استفاده می کنند.یعنی حالت هاو رفتار خاص انسان را به چیزهایی بی جان نسبت می دهند. البته این نوشته ها یا شعرها از زبان اشیا بیجان سخن می گویند.

 

 

 

 

 

 

تعریف تشبیه:آن است که کسی یا چیزی را از لحاظ داشتن صفتی به کسی یا چیزی  دیگری که آن صفت را به حد کمال دارد ویا به داشتن آن معروف است مانند کنیم. مثل:

 

 

 

 

برق چون شمشیر بران     پاره میکرد ابرهارا

 

 

 

 

که در اینجا برق را به شمشیری تشبیه کرده اند که ابر هارا پاره میکند.

 

 

 

دستور زبان

 

  • در بین موصوف و صفت  می توانیم حرف ی  بیاوریم

 

  •  

 مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا.

 در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم .

 مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره  .

  •  در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و « آن » اضافه کرد

 مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا            یا         صاحب آن مغازه

 در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .

مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم:  گل این زیبا     یا     گل آن زیبا 

  • اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن  اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود.

 مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است.

 اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست .

 مانند کیف سارا + است  که می شود کیف, سارا است و جمله  ما در این شکل درست نیست.

  • همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود 

مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


1-  اگر در یک تقسیم باقی مانده صفر شود می گوییم مقسوم بر مقسوم علیه بخش پذیر است.

 

 

 

 

2- اگر عددی بخواهد هم بر 2 وهم بر 5 بخش پذیر باشد باید رقم یکان آن صفر باشد.

 

 

 

 

3- اگرعددی هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیر باشد آن عدد بر6 هم بخش پذیر است.

 

 

 

 

4- عدد هایی بر 9 بخش پذیر هستند که مجموع ارقام آن ها بر 9 بخش پذیر باشد.

 

 

 

 

5- هر عددی که بر 9 بخش پذیر باشد بر 3 نیز بخش پذیر است.

 

 

 

 

6- کوچک ترین مقسوم علیه طبیعی یک عدد 1 است.

 

 

 

 

7- بزرگ ترین مقسوم علیه هر عدد خودش است.

 

 

 

 

8- با توجه به تعریف عدد اول عدد 1 اول نیست.

 

 

 

 

9- عدد های اول همه اعداد طبیعی هستند.

 

 

 

 

10- هر عدد طبیعی بزرگ تر از 1 حداقل یک مقسوم علیه اول دارد.

 

 

 

 

11- تنها عدد اول زوج عدد 2 است.

 

 

 

 

12- هر  عدد به توان 1 مساوی خودش است.

 

 

 

 

13- هر عددی که به توان صفر برسد مساوی 1 است.

 

 

 

 

14- توان دوم یک عدد رامجذور وتوان سوم یک عدد را مکعب می گویند.

 

 

 

 

15- فاصله دونقطه  Aو B عبارت است از طول پاره خط AB  که همیشه کوتاه ترین مسیر است.

 

 

 

 

16- فاصله یک نقطه دلخواه مانند M  از خط D عبارت است از طول پاره خطی عمود که از M بر D رسم میشود.

 

 

 

 

17- دوشکل که کاملا بر هم منطبق شوند با هم مساویند و دو شکل که با هم مساوی باشند می توانند بر هم منطبق شوند.

 

 

 

 

18- به دوزاویه که در راس مشترک و اضلاعشان در امتداد یک دیگر باشد دو زاویه متقابل به راس می گوییم.

 

 

 

 

19- در هر تقسیم اعشاری تعداد ارقام اعشاری باقی مانده برابر است با تعداد ارقام اعشاری مقسوم.

 

 

 

 

20- عدد صفر نه مصبت اس و نه منفی.

 

 

 

 

21- قرینه صفر خود صفر می باشد.

 

 

 

 

22- بزرگ ترین وتر دایره قطر آن است.

 

 

 

 

23- هر نقطه روی عمود منصف یک پاره خط از دو سر آن پاره خط به یک فاصله است.

 

 

 

 

24- می توانیم با تبدیل تفریق به جمع حاصلا تفریق دو عدد صحیح را بدست بیاوریم.

 

 

 

 

25- منظور از جدول داده ها همان جدول اطلاعات عددی است.

 

 

 

 

26- هر قطر مربع عمود منصف قطر دیگر ان است.

 

 

 

 

27- هر قطر مربع نیمساز دوتا از زاویه های آن است.

 

 

 

 

28- مجموعه زوایای داخلی هر مثلث 180درجه است.

 

 

 

 

29- در لوزی قطر ها عمود منصف یک دیگرند.

 

 

 

 

30- اگر اعداد کوچک تر از 100 بر 2و3و5و7 بخش پذیر نباشند آن گاه اول هستند.

 

 

 

 

31- برای رسم نمودار مقسوم علیه های یک عدد ابتدا مقسوم علیه های اول آن را مشخص می کنیم.

 

 

 

 

32- در ضرب اعداد توان دار اگر پایه ها مساوی باشد یکی از پایه های مشترک را می نویسیم وتوان ها را با هم جمع می کنیم.

 

 

 

 

33- به کسری که صورت آن از مخرجش بزرگتر باشد کسر بزرگتر از واحد می گوییم.

 

 

 

 

34- به کسری که صورت آن از مخرجش کوچکتر باشد کسر کوچکتر از واحد می گوییم.

 

 

 

 

35- بهترین راه برای ساده کردن یک کسر این است که صورت و مخرج آن کسر را بر (( .ب.م.م)) صورت و مخرج ساده کنیم

 

 

 

 

36- در جمع اعداد کسری اگر مخرج ها مساوی بود یکی از مخرج هارا می نویسیم وصورت هارا با هم جمع می کنیم در غیر این صورت باید مخرج مشترک بگیریم.

 

 

 

 

37- برای ضرب دو کسر باید مخرج ها را در هم و صورت ها را در هم ضرب کنیم.

 

 

 

 

38- برای بدست آوردن حاصل تقسیم دو کسر باید کسر اول را در معکوس کسر دوم ضرب کنیم.

 

 

 

 

39- بیان تساوی دو نسبت را تناسب میگوییم.

 

 

 

 

40- از یک نقطه بیشمار خط راست می گذرد.

 

 

 

 

41- از هر دونقطه فقط یک خط راست می گذرد.

 

 

 

 

42- خط از دوطرف امتداد دارد ـ نیم خط از از یک طرف امتداد دارد ـ پاره خط از دو طرف محدود است.

 

 

 

 

43- به زاویه ای که از زاویه قائمه کوچک تر باشد زاویه تند یا حاده می گویند.

 

 

 

 

44- به زاویه ای که از زاویه راست بزرگتر واز زاویه نیم صفحه کوچکتر باشد زاویه باز یا ( منفرجه ) می گوییم.

 

 

 

 

45- مخرج مشترک دو کسر (( ک. م. م )) دو کسر است.

 

 

 

 

46- اگر در یک تقسیم اعشاری مقسوم علیه یک رقم اعشار داشته باشد مقسوم و مقسوم علیه را در 10 ضرب میکنیم.

 

 

 

 

47- اگر در یک تقسیم اعشاری مقسوم علیه دو رقم اعشار داشته باشد مقسوم و مقسوم علیه را در 100 ضرب می کنیم و ...

 

 

 

 

48- برای ضرب اعداد اعشاری عدد هارا بدون در نظر گرفتن ممیز ها ضرب می کنیم و سپس اعشار حاصلضرب را می زنیم.

 

 

 

 

49- تعداد ارقام اعشاری حاصلضرب اعداد اعشاری برابر است با مجموع تعداد ارقام اعشاری عدد هایی که در هم ضرب شده اند.

 

 

 

 

50- روی محور اعداد صحیح هر چه  به سمت راست حرکت کنیم عدد بزرگتر می شود و هر چه به سمت چپ حرکت کنیم عدد کوچکتر می شود

 

 

 

 

51- اگر از نقطه A به نقطه O وصل کرده و به اندازه خودش در همان راستا ادمه دهیم قرینه نقطه A نسبت به نقطه O  بدست می آید

 

 

 

 

52- اگر از نقطهA به خط d عمود رسم کرده و به اندازه خودش روی همان عمودادامه دهیم قرینه نقطه A نسبت به d بدست می آید.

 

 

 

 

53- حاصل جمع دو عدد صحیح به ترتیب آن ها بستگی ندا رد.

 

 

 

 

54- حاصل جمع یک عدد صحیح با قرینه اش صفر می شود.

 

 

 

 

55- مجموعه قرینه های هردو عدد صحیح برابر است با مجموعه قرینه آنها.

 

 

 

 

56- هرمثلث را در یکی از حالت های زیر می توان رسم کرد :

 

 

 

 

1- داشتن دو ضلع و یک زاویه            2- داشتن دو زاویه و یک ضلع             3- داشتن سه ضلع

 

 

 

 

57- در هر مثلث باید مجموع دوضلع از از ضلع سوم بزرگتر باشد.

 

 

 

 

58- هر نقطه که از دو سر پاره خط به یک فاصله باشد روی عمود منصف آن پاره خط قرار دارد.

 

 

 

 

59- وضع نسبی خطوط  : 1- باهم موازی هستند          2- متقاطع هستند

 

 

 

 

60- دو زاویه متقابل به راس همیشه مساویند.

 

 

 

 

61- از نقطه ای خارج خط یا روی خط فقط میتوان یک عمود بر آن خط رسم کرد.

 

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


   1- فرم هاي مربوط به آموزگار: 3نمونه مي باشد:
الف) فرم فهرست محتوا:

 


 اين فرم در آغاز سال براي هر كتاب در پوشه كار دانش آموزان يك برگ تهيه مي گردد و براي هر كتاب جداگانه ،قرار داده مي شود. تمامي عملكرد ها و فعاليت هاي دانش آموز كه فرايندي در طي سال انجام گرفته و نياز به ثبت و ورود به پوشه كار دارد ابتدا بايد در اين فرم ثبت سپس وارد پوشه كار گردد. اما بعضي از آثار را كه دانش آموزبا عمل و رفتارخود انجام داده است  ولي نيازي نمي بينيد كه در داخل پوشه كار قرارگيرد  و يا حجيم است ويا مفهوم درسي را از طريق  نمايش انتقال داده است (آزمون عملكردي شبيه سازي شده)را در صورت مهم بودن و صلاحديد شما مي توان در فهرست محتوا ثبت و آثار مربوطه را به دانش آموز برگرداند .
  اين فرم را در صورت صلاحديد به كمك دانش آموزان نيز مي توان پر كرد ولي ارزيابي اين فرم فقط توسط  معلم مربوطه انجام خواهد گرفت.
  اين فرم منبعي ارزشمند از عملكرد هاي دانش آموزان براي قضاوت درباره عملكرد دانش آموزان در طول سال تحصيلي و تلفيق آن با نتايج دفتر فرايند هاي كلاسي و صدور كارنامه پاياني براي دانش آموزان است.

 

 
   طريقه پركردن:

 

  -     منظور از نمونه كار يا سند :
  موضوع فعاليت و يا آزمون مورد نظر مي باشد .مانند تقسيم – تفريق مساحت – كسر و يا املا- انشاء- و هر موضوعي كه شما مد نظر داشته ايد تا دانش آموزان را در آن باره ارزشيابي نماييد.
  -     منظور از نوع ابزار :
  ابزارهاي 20گانه ارزشيابي مي باشد نه وسايل انجام كار . (سنگ ، كاغذ و قيچي ....)
  ابزارهاي 20گانه شامل آزمون هاي عملكردي (كتبي – شناسايي شبيه سازي و نمونه كار( ابزارهاي سنجش مشاهده اي ( چك ليست مقياس هاي درجه بندي واقعه نگاري)آزمون هاي مداد كاغذي پروژه – انواع تكاليف درسي و...
  -     منظور از ملاك ها :
   اهداف و انتظارات  شما براي رعايت آن توسط دانش آموزان است . همانند رعايت درست نويسي روي خط نويسي علائم نگارشي –  زيبا نويسي و...   است.
 
    ب-  نمون برگ ارزيابي معلم از پوشه كار و عملكرد دانش آموزان:   شکل اجرایی این نمون برگ در جهت کم کردن حجم کاری همکاران محترم تغییر پیدا کرد.بدین صورت که گزارشات ماهانه که در جدول شماره 6 دفتر فرایند های کلاسی ثبت می گردد مبنای بسیار خوبی برای ارائه گزارش کتبی به اولیاء می باشد که در یکم تا 15 آذر ماه به صورت جداگانه  و دوستون در کنار هم عملکرد هر دانش آموز به اولیاء گزارش داده می شود.

 

  در هر نوبت يك بار به صورت كتبي به اولياء جهت قرار گرفتن در روند پيشرفت فرايندي دانش اموزان قرار داده خواهد شد.((در واقع مي توان فرض كرد همان نقش كارنامه مستمر را درنظام نمره اي دارد))

 

   از آنجا كه اين فرم بايد دوبار درهر نوبت پر گردد و به اطلاع اوليا رسانده شود اما با توجه به حجم كاري معلمان  و رسيدگي به مساله مهم افزايش كيفيت يادگيري دانش آموزان و فعاليت هاي درون كلاسي ، صلاح را برآن ديديم اين فرم در هر نوبت كتبا فقط يك بار به اولياء ارائه گردد ولي بار دوم در هر نوبت ، وضعيت دانش آموزان را مي توان به صورت شفاهي   در جلسات به اولياء گزارش داد.
 
  ج -  نمون برگ  پيشرفت تحصيلي :    

 

  اين فرم تخصصي ترين فرم معلم است كه بايد در آخر سال ( خرداد ماه  در صورت قبولي – يا شهريور ماه در صورت قبولي ياعدم قبولي ) پر گردد و در پرونده تحصيلي دانش آموز قرار گيرد.

 

   كامل كردن اين فرم نياز به دقت همكاران دارد چون توصيف كامل عملكرد يك ساله را در بر مي گيرد .

 

  نكته : نيازي به نوشتن ريز مطالب نيست بلكه جمع بندي نهايي همكاران در خصوص  دانش آموز مورد نظر جهت شناخت معلم سال بعد و يا مسولين مدرسه و ... مدنظر مي باشد.

 

  براي نمونه :

 

  درس قرآن : در خواندن سوره ها دقت عمل دارد از مشاركت مطلوبي در گروه برخوردار است-در جمع آوري مطالب درباره  مفاهيم قرآني تلاش قابل قبولي دارد.

 

  درس بخوانيم : متن  دروس را شمرده شمرده مي خواند- درنوشتن نياز به دقت بيشتري دارد- در پروراندن مفاهيم انشاء مهارت لازم را بدست آورده است. تمرينات كتاب بنويسيم را بادقّت وخط زيبا انجام مي دهد و...

 

  رياضي : عموماً در درك مفاهيم رياضي عملكرد خوبي داشته است تمرينات را با دقت انجام مي دهد – والدين تعامل خوبي با دانش آموز دارند- دانش آموز نيازمند توجه بيشتر معلم است- و...

 

    2- نمون برگ خودارزيابي دانش آموزان:   اين فرم براي خود ارزيابي دانش آموز و مقايسه خود با روند پيشرفت تحصيلي خود مي باشد . كه بايد هر ماه يك بار توسط خود دانش آموز پس از بازبيني و مشاهده دقيق پوشه كار((مي تواند جهت كمك بيشتر به شناخت خود از دفتر املاء- انشاء - مشق وكتاب كارهاي خود نيز كمك بگيرد)) در منزل توسط خودش كامل گردد وجايگاه خودش را در اين طيف وسيع پيشرفت پيدا كرده و او را نسبت به توانايي هاي خود آگاه كرده سپس در صورت وجود ضعف برنامه هاي خود را جهت رفع ضعف مورد نظر ارائه و با نظارت اولياء و معلم مرتفع نمايد.

 

  نكته : همكاران مي توانند در روزچهارشنبه آخر هر ماه پوشه كار را با تاكيد بيشتر جهت حفظ آن به دانش آموز يا اولياء وي داده و تا شنبه فرصت لازم را جهت تجزيه و تحليل به دانش آموز داده شود و در اين زمان حدالمقدور به دانش آموزان مشق و تكاليف درسي داده نشود تا به دقت به ارزيابي عملكرد ماهانه خود بپردازد.

 

    3-فرم ارزيابي والدين از پوشه كار:   اين فرم جهت مشاركت و مسوليت پذيري اولياء در خصوص فرزندان خود مي باشد و بايد آنها هر سه ماه يكبار خودشان پس از بازبيني دقيق عملكرد دانش آموزان در پوشه كار فرم مربوطه را كامل و در آخر پوشه كار قرار دهند .

 

   

 

  فرم هاي مقطعي:

 

  1-  فرم شرح حال :   اين فرم خصوصي است و بايد در پوشه كار معلم  جهت شناخت هرچه بيشتر دانش آموزان و اولياء آنان در نظر گرفته شده است .

 

   اين فرم در 2 نمونه طراحي شده است . همكار مختار به انتخاب يكي از موارد مي باشد.

 

  الف -يك نمونه آن كلي است و تعداد كاغذهاي كمتري جهت ثبت و نگهداري آن مورد نياز است .( توصيه مي گردد)

 

  ب-نمونه دوم آن انفرادي بوده است كه براي هر دانش آموز جداگانه بايد پر گردد .

 

    2- فرم واقعه نگاري :

 

در صورت وقوع واقعه يا رخدادي خاص كه در قضاوت نهايي شما از دانش آموز مورد نظر تاثير گذار خواهد بود مي توانيد فرم مربوطه را كامل كرده وبه جهت خصوصي بودن در پوشه كار معلم نگهداري خواهد شد .

 

 

 فرم كودك در منزل:

 فقط براي مديريت ونظارت دقيق تر والدين بر عملكرد دانش آموزان در منزل بوده  و استفاده از آن اختياري مي باشد ونيازي براي قرار دادن آن در پوشه كار نيست.



تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 20:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 8 صفحه بعد