با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ کاخ گلستان نگین، کاخ‌های تهران
زیارت عاشورا

کاخ گلستان یکی از آثاری است که به تازگی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این کاخ با تمام زیبایی‌های وصف‌ناپذیرش شاهد حکمرانی سلاطینی بوده که در کمال خودخواهی و با نگاهی از سر کوته‌فکری به مردمی نجیب و صبور حکم رانده‌اند.

اما شاید امروز باید قدردان این حضرات باشیم که برای آسایش دنیای خود بناهای فاخری به‌جا گذاشته‌اند که حاصل هنر والای هنرمندان این ملک و خون دل صدها و صدها رعیت دلسوخته است. کاخ گلستان یکی از یادگارهای تهران در روزگار حکمرانی سلسله پادشاهی قاجاریه است که به واسطه اتفاقات مهمی که در آن رخ داده، از سایر کاخ‌های سلطنتی که در شهر تهران قرار دارد شناخته شده‌تر و نام آشناتر است.

ناصر نجمی در کتاب «طهران در عهد ناصری» می‌نویسد که وجه تسمیه کاخ گلستان به دلیل قرار گرفتن و محصور‌شدن آن در باغ یا گلستانی بوده که پیرامون آن باغچه‌هایی قرار داشته و خیابان‌های دراز و مشجری که در کنار آنها درختان چنار و سرو سر به آسمان کشیده بودند.

  کاخ گلستان,تصاویر کاخ گلستان,کاخ گلستان تهران

 قدمت این کاخ به زمان سلطنت شاه طهماسب اول صفوی بازمی‌گردد و از چند کاخ و عمارت جداگانه تشکیل شده که مهم‌ترین آنها در زمان قاجاریه ساخته شده و به عنوان محل سکونت شاهان قاجار مورد استفاده بوده است.

کاخ گلستان مسکن پادشاهانی چون آغا محمد‌خان قاجار، فتحعلیشاه قاجار، ناصرالدین‌شاه قاجار و مظفرالدین شاه قاجار بوده و دیگر پادشاهان قاجار و پهلوی بیشتر اوقات در سایر کاخ‌های واقع در تهران اقامت داشته‌اند.

این کاخ را با وجود کاخ‌های متعدد در آن می‌توان به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم کرد که البته اکنون فقط بخش بیرونی آن باقی مانده؛ چراکه به واسطه تنفری که رضا‌شاه پهلوی از پادشاهان قاجار داشت، به بهانه از بین‌بردن مکانی که شاهان قاجار در آن به شهوترانی می‌پرداختند آنجا را خراب کرد و وزارت دارایی به جای آن ساخته شد.
 
بخش اندرونی کاخ گلستان
بخش اندرونی کاخ گلستان مکان زندگی همسران صیغه‌ای و دائم پادشاهان قاجار بوده که برخی مواقع تعداد همسران یک پادشاه به بیش از 400 نفر می‌رسید. بخش اندرونی کاخ گلستان شامل حرمخانه و خوابگاه ناصری بوده که اکنون وزارت دارایی به جای آن قرار دارد.

ناصرالدین شاه قاجار در سال 1301 هجری قمری در سفر مشهد، به ابراهیم‌خان امین‌السلطان دستور داد تا عمارت قدیم اندرونی را خراب کرده و تا زمان بازگشت وی عمارتی بزرگ و نو بنا سازد و حسب‌الامر، متعاقبا در اندک مدتی طرح اندرونی توسط معماران زبده دربار کشیده و اجرا شد.

 کاخ گلستان,تصاویر کاخ گلستان,کاخ گلستان تهران

 ایوان تخت مرمر
ایوان تخت مرمر از بناهای مربوط به دوران سلطنت آغا محمدخان قاجار بوده و مراسم تاجگذاری وی نیز در این مکان برگزار شده است. گفته می‌شود عمر بعضی قسمت‌های تخت مرمر که از بناهای دوره زندیه است از سایر قسمت‌های کاخ گلستان قدیمی‌تر است.

ایوان تخت مرمر محل جلوس فتحعلیشاه قاجار بوده و بیشتر فرمان‌های خویش را نیز از این مکان صادر کرده است. او سال 1221 هجری قمری به سنگ‌تراشان معروف اصفهان دستور می‌دهد از سنگ مرمر زرد یزد تختی  بسازند که همیشه وسط ایوان باقی بماند. این تخت از 65 قطعه مرمر بزرگ و کوچک تشکیل شده و توسط میرزا بابای شیرازی نقاشباشی طراحی شده و استاد محمد ابراهیم اصفهانی، سرپرستی حجاری آن را به عهده داشته است.

 حوضخانه
عمارت حوضخانه در طبقه همکف تالار عاج قرار دارد و از بناهای دوره ناصرالدین شاه قاجار محسوب می‌شود و به اتاق تابستانی شهرت داشته که آب قنات شاهی پس از ورود به داخل آبنمای آن به حوض‌های حیاط کاخ گلستان می‌رسیده است.

    کاخ گلستان,تصاویر کاخ گلستان,کاخ گلستان تهران

  تالار عاج یا سفره‌خانه
این تالار آخرین‌بار در زمان ناصرالدین شاه شاهد تغییرات ظاهری شد و به محل نگهداری هدایای پادشاهان خارجی اختصاص پیدا کرد و بعدها در دوازدهمین سال سلطنت رضاشاه پهلوی محل ضیافت مهمانان خارجی شد. یک نقاشی آبرنگ که توسط محمودخان ملک‌الشعرا کشیده شده در کاخ گلستان وجود دارد که نمای خارجی تالار عاج یا سفره‌خانه را قبل از بازسازی نشان می‌دهد.

 تالار سلام
این تالار در ضلع شمالی کاخ گلستان قرار دارد و به طور مستقیم زیر نظر ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. وی پس از نخستین سفر خود به اروپا که در سال 1290 هجری صورت گرفت، با دیدن موزه‌ها و گالری‌های بزرگ در کشورهای غربی تصمیم گرفت موزه‌ای شبیه موزه‌های اروپا در ارگ شاهی بنا کند. به همین دلیل نیز عمارت خروجی ارگ را خراب کرد و در سمت شمال غربی و در جوار تالار عاج، بناهایی ساخت که کاخ گلستان جدید نام گرفت که تالار آیینه، سرسرا و اتاق موزه از جمله این بناها هستند و توسط حاج ابوالحسن معمارباشی مشهور به صنیع‌الملک ساخته شده‌اند.

این تالار در زمان سلطنت پهلوی به منظور تشریفات رسمی مورد استفاده قرار داشته و تاجگذاری محمدرضا شاه نیز در این مکان برگزار شده است.

تالار آیینه
تالار آیینه جایگاهی وسیع و چهارگوش است که سقف و دیوارهای آن آیینه و بلورکاری شده و شهرت عمده آن علاوه بر تزئینات آن، بیشتر به دلیل نقاشی معروف کمال‌الملک غفاری است که سال 1309 هجری قمری از این تالار ترسیم کرده و اکنون نیز در کاخ گلستان در معرض نمایش قرار دارد.

همچنین تخت طاووس که به وسیله نادرشاه افشار به ایران آورده شده بوده نیز در این تالار قرار داشته که پوشش خارجی آن از طلا بوده و سنگ‌های قیمتی زیادی روی آن کار شده بوده که برخی از زمردهای آن حجم فوق‌العاده زیادی داشته‌اند. در بالای پشتی این تخت، خورشیدی از برلیان و در کنار آن نیز دو طاووس از برلیان خودنمایی می‌کرده و بعدها به موزه جواهرات انتقال پیدا می‌کند.
 
شمس‌العماره
این بنا پس از نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ، با معماری ایرانی و اسلوب فرنگی با محاسبه زیرزمین آن در هفت طبقه ساخته شده و نام دیگر آن نیز عمارت خورشید است. ساخت این بنا سال 1282 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه قاجار آغاز شده و طراحی آن به همت دوستعلی‌خان معیرالممالک صورت گرفته و معمار آن نیز استاد علی محمد کاشی بوده که سال 1284 هجری قمری به پایان رسیده است.

 خلوت کریم‌خانی
خلوت کریم‌خانی یا جلوخان سال 1173 هجری قمری احداث شده است. در گوشه شمال غربی محوطه کاخ گلستان و دیوار به دیوار تالار سلام، به صورت یک ایوان سه‌دهنه سرپوشیده وجود دارد و همان‌گونه که از نام آن مشخص است مربوط به دوران سلطنت کریم‌خان زند می‌شود.

  کاخ گلستان,تصاویر کاخ گلستان,کاخ گلستان تهران

 این بنا بخشی از اندرون خانه کریم‌خان زند به شمار می‌رفته و در وسط آن نیز حوضی کوچک وجود داشته که آب قنات شاهی از آبنمای آن بیرون می‌آمده و در باغ جاری می‌شده است.

در این محل نیز یک تخت مرمر قرار دارد که بسیار کوچک‌تر و ساده‌تر از تخت مرمر اصلی است. خلوت کریم‌خانی یا جلوخان، راه عبور از اندرون و باغ گلستان به دیوانخانه و تالار تخت مرمر بوده، ولی در زمان ناصرالدین شاه که بنای جدید تالار سلام ساخته می‌شود، قسمت اعظم آن تخریب شده و به سبب تغییر وضع ساختمان‌ها، این معبر مسدود می‌شود.

این مکان بخشی از کاخ گلستان است که ناصرالدین شاه علاقه زیادی به آن داشته و اغلب اوقات در آنجا خلوت می‌کرده و به قلیان کشیدن می‌پرداخته است.
 
موزه مخصوص
این عمارت در ضلع شمالی کاخ گلستان و در طبقه زیرین تالار سلام قرار دارد که در حقیقت بخشی از زیرزمین نخستین موزه ایران محسوب می‌شود که توسط محمد ابراهیم‌خان معمار باشی ساخته شده است. این مکان از زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار تا پایان این سلسله به نگهداری و انبار چینی‌آلات و نقره‌هایی اختصاص داشت که سلاطین کشورهای اروپایی به ایشان هدیه داده بودند.

این مکان در زمان محمدرضا شاه پهلوی به موزه مخصوص تبدیل شد و کلیه هدایای پادشاهان اروپایی به این محل انتقال پیدا کرد. از دیگر اشیای قیمتی که در این موزه وجود دارد می‌توان به زره شاه اسماعیل صفوی، تیر و کمان نادرشاه افشار، ساعدبند و مهر فتحعلیشاه قاجار، تاج آغامحمد‌خان قاجار و… اشاره کرد.
 
نگارخانه
نگارخانه در ضلع شمالی کاخ گلستان و بین خلوت کریم‌خانی و موزه مخصوص واقع شده و محل به نمایش گذاشته‌شدن گنجینه نفیس تابلوهای نقاشی هنرمندان دوره قاجار است که در آن سیر تحول نقاشی ایران و آثار هنرمندان مشهور این دوره تاریخی دیده می‌شود.
 
منبع:tebyan.net



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 14:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پنهان ترین جاذبه های گردشگری دنیا
اگر به دنبال مکانی جذاب تر و خیال انگیز تر از ساحل، جنگل و کوهستان های معمول می گردید، این 11 مکان دوست داشتنی می تواند بخوبی به حس سفر دوستی شما پاسخ دهد.


1. جزیره لرد هو، استرالیا
این جزیره کوچک سمت سواحل شرقی استرالیا، حدود 400 نفر جمعیت دارد. این مکان که محل زیست بیش از 500 گونه جانور دریایی است، یک پلیس دارد و هیچ کس در این جزیره از تلفن همراه استفاده نمی کند.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
2. هوچین، صحرای پرو
این صحرای توریستی که در 4 کیلومتری جنوب غربی پرو قرار دارد، مکانی است ایده آل برای کویرنوردان، ماسه سواران و دوستداران تفریحات مهیج.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
3. آبشارهای پارک ملی Plitvice Lakes، کرواسی
در این میراث جهانی، بیش از 16 دریاچه وجود که بوسیله سدهای طبیعی از سنگ تراورتن از یکدیگر مجزا شده اند.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
4. هالستات، اتریش
ظاهرا چینی ها یک نمونه جدید از این روستای باستانی در منطقه Salzkammergut ساخته اند.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
5. مهمانخانه کوهستانی Aescher Wildkirchli
این مکان، بهشتی برای کوهنوردان است. این مهمانسرای 170 ساله در قسمتی ای از کوه Ebenalp ساخته شده است و حدود 40 نفر را می تواند اسکان دهد.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
6. کالاکاتیکیو، جزیره کاپررا، ساردینیا، ایتالیا
این مکان که پیش از این پایگاه نیروی دریایی ناتو بوده است، با آب های شفاف و سواحل پرپیچ و خم خود،  اخیرا به مکانی توریستی تبدیل شده است.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
7. دره Glendalough، دهکده ویلکو، ایرلند.
این دره یخبندان در کوهستان های ویلکو، مکانی ایده آل برای دوچرخه سواران، کوه نوردان و طبیعت دوستان است. 

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
8. جزیره هریس، خلیج لوسکنتیر، اسکاتلند
این جزیره آرام و دور افتاده، سرزمین اسب های وحشی، دلفین، سمور آبی و گوزن هاست.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
9. کوه هود، اورگن
کوه هود (مرتفع ترین نقطه اورگن)، مکان 12 یخچال طبیعی در دنیا است، و لازم به ذکر است که احتمال فوران این کوه آتشفشانی در آمریکا، بسیار بالا است.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
10. رستوران Grotta Palazzese باری، پولیا، ایتالیا
این رستوران بی نظیر در شکاف کوه و در صخره های آهکی ساخته شده است، حدود 23 متر بالای سطح دریا قرار دارد، و مشرف به دریای آدریاتیک است.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 
11. خانقاه آشیانه ببر، بوتان
این معبد زیبا که قدمت آن به سال 1682 بازمی گردد، حدود 3000متر با سطح دریا فاصله دارد و تنها راه دسترسی به آن کوهنوردی است.

 

جاذبه های گردشگری,دیدنی های جهان,عجایب طبیعی

 

منبع : bartarinha.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 13:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در لیستی که سازمان جغرافیای جهانی  منتشر کرده است نام 8 آبشار شگفت انگیز در آن دیده میشود که آبشار Bigar Cascade در کشور رومانی در صدر این لیست قرار گرفته است.

جذاب به نقل از جغرافیای جهانی، این زیباترین و شگفت انگیز ترین آبشار جهان است که در دره ی مینیس در شهرستان کاراس-سورین کشور رومانی است که در یک زاویه ی 45 درجه قرار گرفته و باعث می شود که آب مستقیم به پایین سقوط کند و چشم انداز زیبایی را به وجود آورد.

 

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

تصاویر شگفت انگیز ترین آبشار جهان

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

عکسهای زیباترین آبشار جهان

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

جاهای دیدنی کشور رومانی

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

تصاویرزیباترین آبشار جهان

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

شگفت انگیز ترین آبشار جهان در رومانی

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

عکس شگفت انگیز ترین آبشار جهان

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

تصویر شگفت انگیز ترین آبشار جهان

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)

نقشه شگفت انگیز ترین آبشار جهان

 

 

شگفت انگیز ترین آبشار جهان (+تصاویر)



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 13:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. این تنها مشخصه این جزیره زیبا نیست. بلکه به جرات می توان گفت که جزیره قشم جزیره شگفتی هاست .

از جمله این شگفتی ها می توان از بزرگترین غارهای نمکی که در این جزیره وجود دارند نام برد که خودش یکی از مناطق دیدنی آن است. سواحل زیبا و تمیز این جزیه فرصتی برای شنا کردن به گردشگری می دهد.

از طرف دیگر در این جزیه ما جنگل حرا و جنگل های مانگرو را می بینیم که زیستگاه گونه های مختلف جانوری و پرندگان نادر است. که برای علاقه مندان به طبیعت گردی و پرنده نگری می تواند فرصت خوبی را فراهم کند. تور های پرنده نگری می توانند جزیره قشم را به عنوان یک مقصد برتر پرنده نگری به دیگران معرفی کنند. قشم این فرصت را برای هر گردشگری فراهم می کند که از گونه های جانوری زیبا دیدن کند. از جمله این که شما می توانند برای دیدن دلفین ها با قایق به دریا بروند.

لاکپشت های عقابی از دیگر جانوارنی هستند که در قشم زندگی می کنند و برای هر بیننده جذاب و زیبا محسوب می شوند.

اما شاید یکی از دیدنی ترین مناطق قشم دره ستارگان و دره تندیس ها باشد. شما ناگهان خیال می کنید که در یک سیاره کهکشانی گام گذاشته اید . مناطقی را می بینید که انگار در یک سیاره زیبا پا گذاشته اید.

ورزشهای آبی چون غواصی با قیمت هایی که مشابه آن را در هیچ کشوری دیگری از جهان نمی توانید تجربه کنید در دیواره های زیبای مرجانی از دیگر جاذبه هایی است که علاقمندان به طبیعت گردی را به جزیره قشم می کشاند .

از قدیم هم خرید کردن از قشم مرسوم بوده است. بسیاری از مسافارن برای خرید لوزام با قیمت های مناسب تر به بازارهای ارزان جزیره قشم گام می گذاشتند. جزیره قشم آثار تاریخی فراوانی نیز دارد از جمله قلعه پرتقالی ها که جای دینی است. در کنار آن کارگاه های سنتی لنج سازی نیز در نوع خود جالب و دیدنی است. خلاصه این که قشم را باید دید چون سرزمین شگفتی ها است.

 

 قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

 قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

  قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

قشم,جزیره قشم,جاهای دیدنی قشم,تصاویر قشم,عکس های جالب قشم,جاذبه های گردشگری قشم,

 

 منبع:lastsecond.ir



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 13:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

از زندگی پر هیاهو و بدون آرامش خسته شدید؟ آرزو می کنید کاش می شد برای یه مدت کوتاه هم که شده از این شلوغی فاصله بگیرید و چند روزی توی یه منطقه بکر و خوش منظره استراحت کنید؟ ما بهترین خونه ها رو براتون پیدا کردیم. مجموعه عکسی که قراره ببینید بهترین و آرامش بخش ترین خونه هایی که در دل طبیعت ساخته شدن رو بهتون معرفی می کنه. بعضی از اینها خونه شخصی، و بعضی حتی به جاذبه های گردشگری تبدیل شدن.

خونه مورد علاقه ی شما کدومه؟
متئورا، یونان

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

    نپال

  11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

  پلوگرسانت، فرانسه

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 هزار جزیره

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 جزیره الیوی، ایسلند

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 فافه، پرتغال

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 جزیره فوگو، کانادا

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 گسپرا، اوکراین

  11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 بهشت مخفی شده

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

 هیکادوا، سری لانکا

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

کاتشی، گرجستان

 11 خونه ای که آرزوی هر طبیعت دوستی می تونه باشه,گردشگری,تور گردشگری

منبع:gerdali.com



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 13:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

باغ “هلیگان” به واسطه تندیس‌های غول پیکری که در آن وجود دارند، یکی از مرموزترین اماکن انگلیس محسوب می شود.

باغبانی سرگرمی خوبی محسوب شده و لذت ویژه‌ای را برای علاقمندان به گل و گیاه در پی دارد. این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای جهان باغ‌هایی را با هدف جذب گردشگر و بازدید از آنها ایجاد کرده و می کنند.

در ادامه این مطلب 10 نمونه از زیباترین باغ‌های جهان که بازدید سالانه از آنها قابل توجه است را معرفی می کنیم.

باغ گریت دیکستر
باغ “گریت دیکستر” در ساسکس شرقی انگلیس قرار دارد. “کریستوفر لوید” حدود 50 سال است که مالکیت این باغ را در اختیار دارد. مسیرهای آن به صورت هندسی ساخته شده و دارای باغ سنگی و گونه‌های مختلف گیاهی در رنگ‌های متنوع مانند کلمباین‌های صورتی است.

زیباترین باغ‌های جهان,زیباترین باغ‌های دنیا

 باغ “گریت دیکستر” در ساسکس شرقی انگلیس

باغ کوکنهوف اسپرینگ
باغ “کوکنهوف اسپرینگ” در کشور هلند قرار دارد و به عنوان یکی از بهترین باغ‌های بهاری جهان شناخته می شود. این باغ به واسطه گل‌های لاله زیبا و رنگارنگ خود مشهور است. باغ کوکنهوف اسپرینگ از ماه مارس تا می برای بازدید عموم باز بوده و دارای مسیر پیاده‌ روی 15 کیلومتری به همراه حدود 7 میلیون گیاه است.

جالبترین باغ‌های دنیا،قشنگترین باغ‌های دنیا

 باغ “کوکنهوف اسپرینگ” در کشور هلند

باغ بوچارت
باغ “بوچارت” در بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد و سالیان متمادی به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی این منطقه شناخته شده است. بیش از 700 گونه گیاه گلدار، تندیس‌هایی غیر معمول و فواره‌هایی زیبا در این باغ وجود داشته و منزلگاه هزاران پروانه رنگارنگ محسوب می شود. باغ بوچارت در تمامی طول سال باز بوده، اما بهترین زمان بازدید از آن بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر است.

زیباترین باغ‌های جهان

 باغ “بوچارت” در بریتیش کلمبیا کانادا

باغ باگاتل
باغ “باگاتل” در شمال فرانسه قرار دارد. عمر این باغ شگفت انگیز به قرن هجدهم باز گشته و بهار تا پاییز بهترین زمان برای بازدید از آن است. باغ باگاتل به واسطه گل‌های رز بسیار زیبا و خیره کننده خود مشهور است. از سال 1907 تاکنون، هر ساله مسابقات بین المللی گل رز در این باغ برگزار می شود.

زیباترین باغ‌های جهان,زیباترین باغ‌های دنیا

 باغ “باگاتل” در شمال فرانسه

باغ گیاه شناسی ملی کریستن بوش
در باغ گیاه شناسی ملی “کریستن بوش” طیف گسترده‌ای از گونه‌های زیبای گیاهی وجود دارند که شهرتی جهانی به آن بخشیده‌اند. باغ کریستن بوش به عنوان یکی از جذاب‌ترین و بهترین باغ‌های گیاه شناسی در جهان شناخته می شود. این باغ در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد و افزون بر گیاهان، تندیس‌های سنگی جالب توجه‌ای در آن قرار دارند.

جالبترین باغ‌های دنیا,قشنگترین باغ‌های دنیا

باغ گیاه شناسی ملی “کریستن بوش در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی

باغ بودنانت
باغ “بودنانت” به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های انگلیس شناخته می شود. این باغ از دو بخش تشکیل شده که یکی از آنها با دخالت انسان شکل گرفته و بخش دیگر حالتی وحشی دارد. تلاش‌های بسیاری برای رشد گیاهان مختلف از سراسر جهان در این باغ صورت گرفته و در بازه زمانی فوریه تا نوامبر برای بازدید عموم باز است.

جالبترین باغ‌های دنیا

  باغ “بودنانت” یکی از زیباترین باغ‌های انگلیس

باغ‌های گمشده هلیگان
باغ “هلیگان” به واسطه تندیس‌های غول پیکری که در آن وجود دارند، یکی از مرموزترین اماکن انگلیس محسوب می شود.

قشنگترین باغ‌های دنیا

 باغ “هلیگان” یکی از مرموزترین اماکن انگلیس

باغ گیاه شناسی سانتا باربارا
باغ گیاه شناسی “سانتا باربارا” در کالیفرنیا قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن بین ماه‌های مارس تا آوریل است. در این بازه زمانی گل‌های رنگارنگ بومی کالیفرنیا شکوفا می شوند. این باغ ناحیه‌ای به وسعت 32 هکتار را پوشش می دهد.

جالبترین باغ‌های دنیا,قشنگترین باغ‌های دنیا

 باغ گیاه شناسی “سانتا باربارا” در کالیفرنیا

باغ وان هوآ
باغ “وان هوآ” در چین قرار دارد و جاذبه اصلی آن نمایشگاه گل “یانگ ژو” است که هر ساله از ماه آوریل تا می برگزار می شود.

زیباترین باغ‌های جهان,زیباترین باغ‌های دنیا

باغ “وان هوآ” در چین

باغ کیوتو
همان گونه که مشخص است باغ “کیوتو” در ژاپن قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از آن در فصل پاییز است. تغییر رنگ گیاهان و درختان به قرمز، نارنجی و زرد مناظر فوق العاده زیبا و باشکوهی را ایجاد می کند. بیشترین بازدید از این باغ در ماه نوامبر صورت می گیرد.

زیباترین باغ‌های جهان,زیباترین باغ‌های دنیا

 باغ “کیوتو” در ژاپن

منبع:118safar.com



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 13:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره بلندترین، طولانی‌ترین، ترسناک‌ترین و معروف‌ترین پل‌ها ارائه‌شده است ولی کمتر به معماری این پل‌ها توجه شده است.

در این گزارش به معرفی زیباترین پلهای سنگی اشاره می‌کنیم. پل‌هایی که علاوه بر زیبایی، قدمت چند صدساله داشته و بیانگر معماری دوره‌های مختلف تاریخ است.

پوئنته نوآ در روندا اسپانیا

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل بین سال‌های 1751 تا 1793 روی رود گوآدالوین کشیده شده است و 120 متر طول دارد.گفته می‌شود در ساخت این پل 50 کارگر جان خود را ازدست‌داده‌اند. همچنین دو اتاقک زیر پل برای زندانی و شکنجه کردن جانیان مورداستفاده قرار می‌گرفت. این پل در حال حاضر یکی از مناطق تفریحی و گردشگری در اسپانیا است.

پل باستی در پارک ملی ساکسون در آلمان

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل برای اولین بار در سال 1851 جایگزین یک پل چوبی که سال 1824 ساخته‌شده بود، شد. از 76/5 متر طول برخوردار است و 40 متر ارتفاع دارد.

پل ریالتو در ونیز ایتالیا

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل قدیمی ترین پل کانال گراند در ونیز است که به سال 1951 بازمی‌گردد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا است.

پل پونته ویکو در فلورانس ایتالیا

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل قرون وسطی تنها پل شهر فلورانس است که در جنگ جهانی دوم شهر را نجات داد. درگذشته بخش پایینی پل مرکز حضور قصابی‌های شهر بود که در حال حاضر به منطقه‌ای برای فروش سوغاتی تبدیل‌شده است.

پل خواجو در اصفهان

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

پل خواجو در قرن 17 میلادی روی رودخانه زاینده‌رود کشیده شد. این پل 133 متری از 24 آرک تشکیل‌شده است.

پل چارلز در پراگ جمهوری چک

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل در سال 1357 میلادی روی رودخانه والتاوا کشیده شد و تا آغاز قرن 15 میلادی پابرجا بود و یکی از مهم‌ترین پل‌های ارتباطی پراگ با حومه محسوب می‌شد. در حال حاضر این پل یکی از مناطق گردشگری شهر پراگ است.

پل پونته نوف در پاریس فرانسه

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل روی رود سن پاریس کشیده شده است و 232 متر طول دارد. پل پونته نوف بین سال‌های 1578 تا 1607 بناشده است.

استاری موست در موستار هرزه گوین

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل روی رود نریتوا کشیده شده و بیش از 427 سال دارد. در جنگ بوسنی(1993) این پل ویران شد و مرمت آن تا سال 2004 به طول انجامید.

پوئنته دی پیدرا در زاراگوزا اسپانیا

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

این پل بین سال‌های 1401 تا 1440 میلادی بناشده است. در سال 1643 رو به نابودی رفت و در سال 1659 بار دیگر بازسازی شد. به خاطر وجود مجسمه شیر روی آن به پل شیر نیز معروف است.

پل کونیتسا در کونیتسا یونان

زیباترین پلهای سنگی دنیا +تصاویر

پل کونیتسا در سال 1870 به ارتفاع 20 متر روی رود آئوس بنا شد.



تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:, | 13:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

از جمله مصادیق بارز الگوگیری از زندگی و سیره نبی مکرم اسلام آداب ایشان در سفر است. به راستی پیامبر (صلی الله علیه و آله) چگونه مسافرت می کردند؟!! شاید بپرسید مگر مسافرت هم آدابی دارد؟! با ما همراه باشید با بخش هایی از سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) در سفر!

 مسافرت و سفر

سفر بخشی از زندگی است که سبب می شود روحیه انسان باز شده و با آداب و احوال سایر مردمان آشنا گردد. امّا سفر به تنهایی شاید فایده چندانی را در بر نداشته باشد!! بلکه هنگامی مفید واقع می شود که در آن نکات کلیدی مورد توجه قرار گیرد، نکاتی که سبب می شود روند یک سفر و مسافرت عادی غیر از مسایل حاشیه ای کسب تجربه و عوض شدن روحیه و غیره،به یک جریان الهی و توجه به پروردگار تبدیل شود. این رویه و سیره همیشگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود که مسافرت کردنشان نیز فارغ از یاد خدا نبود! و در روز مسافرت، رفت و آمدشان از سفر و خلاصه کوچک و بزرگ جزئیات سفر از یاد خدا غافل نبودند!

روز سفر

از امام صادق(علیه السلام) روایت است که فرمودند: پیامبر(صلی الله علیه و آله) هنگامی که قصد مسافرت در تابستان را داشتند در روز 5 شنبه از منزل خارج می شدند و هنگامی که قصد بازگشت در زمستان را داشتند در روز جمعه وارد می شدند.1 و ورود و خروج از سفر در زمستان را در جمعه مستحب می دانستند. 2
شیخ صدوق از امام صادق(علیه الیلام) روایت می کند که فرمودند: پیامبر (صلی الله علیه و آله) روز 5 شنبه را روزی می دانستند که خدا و رسولش و ملائکه آن را دوست دارند 3 و می فرمودند: در این روز اعمال به سوی خداوند بالا می رود.4 حال چه سرّی در روز 5 شنبه و جمعه است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن ها را برای سفر انتخاب می فرمودند ما که ناآگاهیم امّا همین قدر از سیره مبارکشان می توانیم دریافت کنیم که ملاک رضایت خداوندی و توجه به یاد الهی است.

نقل است از سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) که هنگامی که در سفر در جایی توقف می کردند یا به خانه ای وارد می شدند نمی نشستند تا آنکه دو رکعت نماز می گزاردندآداب سفر


از جمله ادب های مسافرت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) همواره رعایت می فرمودند آن بود که تنها مسافرت نمی رفتند. ایشان همواره با یک همراه و دوستی به سفر می رفتند و تنها مسافرت کردن را ناشایست می دانستند.5 وجود یک دوست و همراه در سفر غیر از آن که سبب می شود در مشکلات و سختی ها همراه و یاور در کنار انسان باشد روحیه جمعی و تعامل با اجتماع را نیز در انسان پرورش می دهد و شاید این مثل قدیمی بی ارتباط نباشد که آدم ها را در سفر می توان شناخت! زیرا در مسافرت افراد خصوصیات فردی خود را بروز می دهند و در مناسبات و روابطشان با سایرین تعاملات اجتماعی را تجربه می کنند.

منزل های سفر

نقل است از سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) که هنگامی که در سفر در جایی توقف می کردند یا به خانه ای وارد می شدند نمی نشستند تا آنکه دو رکعت نماز می گزاردند. 6

آغاز اقامت در محلی از مسافرت با یاد الهی و به جای آوردن نماز سبب می شود غفلت از یاد خدا دامنگیر انسان در سفر نگردد به علاوه آنکه به مصداق آیه قرآن که توصیه به آن دارد که در سختی ها از نماز کمک بگیرید: واستعینوا بالصبر و الصلاه 7 سبب می شود مشکلات پیش آمده به راحتی حل و فصل گردند! حال بگذریم از برخی از ما که نمازهای واجب را نیز در سفر نصفه و نیمه و آخر وقت به جا می آوریم!! ما کجا و سیره نبوی (صلی الله علیه و آله) کجا!!

سفر به تنهایی شاید فایده چندانی را در بر نداشته باشد!! بلکه هنگامی مفید واقع می شود که در آن نکات کلیدی مورد توجه قرار گیرد، نکاتی که سبب می شود روند یک سفر و مسافرت عادی غیر از مسایل حاشیه ای کسب تجربه و عوض شدن روحیه و غیره،به یک جریان الهی و توجه به پروردگار تبدیل شودبازگشت از سفر


پیامبر (صلی الله علیه و آله) در تنظیم بازگشت شان از سفر همواره طوری عمل می نمودند که روز از سفر برگردند و به شب نخورند! 8 نکته ظریفی که شاید بسیاری از ما حتی توجه به آن نداریم چه رسد به عمل به آن!!
از دیگر اعمالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بازگشت از مسافرت انجام می دادند آن بود که به محض ورود به شهرشان به مسجد تشریف می بردند و دو رکعت نماز می گزاردند. سپس به منزل حضرت فاطمه (س) می رفتند و پس از دیدار ایشان به منزل خود عزیمت می فرمودند.

توجه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به ملاقات از نزدیکان پس از یاد الهی حاکی از آن است که با وجود خستگی راه ارحام و دوستان را فراموش نمی کردند و با دیدار ایشان به خصوص دیدار دختر بزرگوارشان جانی تازه می گرفتند.

در نهایت صمیمیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) امّا در سیره ایشان است که حتی در منزل دخترشان نیز بدون اذن و اجازه وارد نمی شدند حتی اگر می دانستند ایشان منتظرشان هستند! لذا اگر اجازه ای از طرف صاحبخانه داده نمی شد از ورود به خانه ولو خانه دخترشان امتناع می ورزیدند با آنکه بسیار مشتاق دیدار آنها بودند! 9

 


پی نوشت ها:

1- اصول الکافی- ج3- ص413

2- اصول الکافی- ج6، ص532

3- من لایحضره الفقیه- ج2- ص266

4- صحیفه الرضا (علیه السلام)- ص228

5- سنن النبی (صلی الله علیه و آله)- ص166

6- المعجم الکبیر- ج18- ص300

7- بقره/ 45

8- سنن النبی- علامه طباطبایی- ص168

9- اخلاق النبی و آدابه- ص98


فهرست منابع و مآخذ

1- سنن الرسول الاعظم- معهد باقر العلوم (علیه السلام)

2- سنن النبی (صلی الله علیه و آله)- علامه طباطبایی

3- اصول کافی- شیخ کلینی

4- سیری در سیره نبوی- شهید مطهری


گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 23:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به شیوه کمپینگ سفر برویم

این روزها و با گرم تر شدن هوا، فصل مسافرت به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا فرا می رسد. بسیاری از مسافران در این سفرها از چادر به عنوان وسیله ای اقامتی استفاده می کنند. به همین دلیل اگر این روزها سری به مناطق شناخته شده و مشهور بزنید، با انبوهی از چادرها مواجه می شوید که در گوشه و کنار منطقه نصب شده اند، اما بعد از خالی شدن این مناطق، منظره روز چندان دیدنی نیست؛ انبوه آشغال و آسیب های فراوانی که به محیط زیست منطقه وارد شده، بسیار تاسف بار است. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم ببینیم چطور می توانیم بدون آسیب زدن به طبیعت، به شیوه کمپینگ به سفر برویم.

چطور برویم؟

تا آنجا که می توانید سبک سفر کنید. از بردن وسایل اضافی خودداری کنید. یادتان باشد ظروف یک بار مصرف و پلاستیک همیشه بهترین راه حل نیستند. اگر با ماشین شخصی به سفر می روید، سبدی تهیه کنید و وسایل سفر و ظروف دائمی را در آن قرار دهید. به این ترتیب، از تولید زباله تا حد امکان جلوگیری کرده اید. یادتان باشد ظروف یکبارمصرف علاوه بر تهدید بلندمدت زندگی همه، در کوتاه مدت و در زمان استفاده هم برای ما ضرر دارند.

کجا بمانیم؟ 

اول از همه یادتان باشد در بیشتر شهرها و مناطق مسافرتی معروف، مکان های رسمی و مشخصی برای چادرزدن وجود دارد. در این مکان ها، امکاناتی از قبیل آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و دکه هایی جهت تهیه مایحتاج اولیه وجود دارد. همین طور سطل های زباله برای ریختن آشغال، پیش بینی شده است. به این ترتیب اقامت در این مکان ها، به متولیان هر منطقه ای کمک می کند تا بهتر بتوانند برای سامان دهی گردشگران و برنامه ریزی برای جمع آوری پس ماندهای ناشی از حضور آنها اقدام کنند.

اقامت در طبیعت

اگر قصد اقامت در مناطق عمومی و چادرزدن در آنجا را ندارید و می خواهید در طبیعت چادر بزنید، باید نکاتی را رعایت کنید. اول از همه اینکه بهتر است محلی را برای چادرزدن انتخاب کنید که به امکاناتی نظیر سرویس های بهداشتی نزدیک باشد. بعد از آن، خوب است از یک نفر اهل منطقه هم درباره محل انتخابی تان سوال کنید. در بسیاری از مناطق دیدنی و تفریحی، طبیعت اطراف شما بخشی از زمین های زراعی و مراتع دامداران است که حضور در آنها باعث ضرر و زیان به دیگران خواهدشد. پس قبل از حضور، از جزئیات این موضوع مطلع می شوید.

آب را گل نکنید

حتما هنگام حضور در طبیعت، جایی را انتخاب می کنید که به آب نزدیک باشد. اگر رود یا نهر آبی از نزدیکی تان می گذرد در حفاظت از آن کوشش کنید. این آب به احتمال بسیار زیاد، یا صرف مقاصد کشاورزی می شود یا به سیستم آب آشامیدنی می رود. بنابراین باید آن را از آلودگی هایی هم چون مواد شوینده و باقی مانده مواد غذایی دور نگاه دارید. یادتان نرود که ممکن است کسی در محلی بالاتر از شما و کسانی در منطقه ای پایین تر از شما در حال استفاده از آب باشند.

 

درختان را نشکنید

به هر منظوری، اعم از افروختن آتش یا درست کردن سرپناه، درختان را نشکنید. در بیشتر محیط های طبیعی ایران،درختان بسیار باارزش هستند و از بین رفتن آنها به معنی از بین رفتن یک سرپناه برای جانداران دیگر آن محیط است. برای درست کردن آتش بهتر است از مردم محلی هیزم بگیرید یا با خودتان زغال ببرید. برای پخت و پز هم استفاده از غذای پخته بهتر است، اما اگر اصرار به طبخ غذا در طبیعت دارید، گازهای کوچک سفری را به شما توصیه می کنیم که هم سبک اند هم کمتر باعث آلوده شدن محیط اطراف می شوند.

چطور آتش درست کنید؟

اگر مصمم به افروختن آتش هستید، باید نکاتی را رعایت کنید. اول از همه اینکه بهتر است محل افروختن آتش به دور از مواد سوختنی دیگر (مخصوصا درختان و علفزار) باشد. دورتادور آتش را با سنگ محصور کرده آتش تان را به همان منطقه کوچک محدود کنید. حتما از چوب های خشک برای افروختن آتش بهره بگیرید و درختان زنده را نسوزانید. بعد از تمام شدن کارتان، مخصوصا اگر در جنگل هستید، مطمئن شوید که آتش به طور کامل خاموش شده و هیچ قسمت برافروخته ای وجود ندارد که به مناطق دیگر سرایت کند.

لانه حیوانات را خراب نکنید

طبیعت محل زندگی جانداران دیگر است، بنابراین وقتی در آن حضور پیدا می کنید، باید کمترین تاثیر را روی دیگر موجودات زنده داشته باشید. خوب به اطراف تان دقت کنید، لانه جانوران را تشخیص دهید و سعی کنید روی آنها چادر نزنید. لانه پرندگان روی درختان اطراف را هم پیدا کرده و سعی کنید از آنها فاصله بگیرید. چوب های خکشی را که پرندگان روی آنها لانه ساخته اند، نشکنید و نسوزانید و به کودکان تان بیاموزید که لانه موجودات دیگر مثل موش ها را خراب نکنند.

زباله های تان را جمع کنید

اگر در طبیعت اقامت می کنید، هر شب زباله های تان را جمع کرده و به درون چادر ببرید تا حیوانات وحشی را به سمت خودش نکشد. این کار، علاوه بر تامین امنیت خودتان باعث می شود آنها زباله ها را پاره و در محیط پراکنده نکنند. در آخرین روز هم همه زباله ها را جمع و با خودتان از منطقه خارج کنید. یادتان باشد زیبایی یک منطقه به تمیزی آن است و تمیز نگاه داشتن آن، جزئی از وظایف شماست. زباله ها را حتما در سطل زباله بیندازید و در کوچه های شهر یا روستای نزدیک محل اقامت تان رها نکنید.

مجله همشهری دانستنیها - علی رنجبران



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 23:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آسان رو هوایی، تله کابین یا هر نام دیگر وسیله‌ای است که حمل‌ونقل هوایی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انجام می‌دهد. 

این وسیله در سطحی بالاتر از زمین است و معمولاً در مناطق کوهستانی برای دسترسی به قله کوه کاربرد دارد.

این وسیله این روزها در مناطق توریستی به‌وفور کاربرد دارد. تله‌کابین بر اساس نوع کابین و ارتفاع آن از زمین طبقه‌بندی می‌شود؛ در اینجا با بهترین تل کابین‌های دنیا آشنا شوید.

 

تله‌کابین مریدا در ونزوئلا

ونزوئلا کشوری است که بیشترین ارتفاع را از سطح دریا دارد. این کشور یکی از بلندترین تله‌کابین‌های دنیا را نیز داراست. تله‌کابین مریدا در پارک ملی این کشور واقع‌شده و در ارتفاع 4 هزار و 700 متری از سطح دریا  و به طول 12/5 کیلومتر کشیده شده است.

 

 

ماسادا در اسرائیل

این تله‌کابین برای بازدید از منطقه تاریخی ماسادا کشیده شده و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی این منطقه است.

 

 

تله‌کابین تایمز در انگلستان

تله‌کابین تایمز روی رود تایمز کشیده شده است. این تله‌کابین در سال 2012 راه‌اندازی شد و هر هفته 30 هزار نفر را از روی رودخانه تایمز عبور می‌دهد.

 

 

تله‌کابین روزولت در نیویورک آمریکا

این تله‌کابین در ارتفاع نسبتاً کمی جزایر کوچک روزولت را به هم متصل می‌کند.

 

 

شوگرلوف در ریودوژانیرو برزیل

این تله‌کابین در دو سیستم مجزا از روی تپه‌های مورودویورکا و کوهستان شوگرلوف عبور می‌کند. این تله‌کابین لوکیشن فیلم معروف جیمز باند بوده است.

 

تله‌کابین کوهستان تابل در آفریقای جنوبی

این تله‌کابین یکی از قدیمی‌ترین تله‌کابین‌های دنیا است که در سال 1929 راه‌اندازی شد و ظرفیت آن فقط 25 نفر است. این تله‌کابین کاملاً تحت تأثیر باد بوده و با وزش باد به‌شدت تکان می‌خورد که همین به‌وسیله ای برای ماجراجویان تبدیل‌شده است.

 

کاپرون در سالزبورگ اتریش

تله‌کابین کاپرون در سال 1965 راه‌اندازی شد. زمانی این تله‌کابین با 113 متر ارتفاع بلندترین تله‌کابین دنیا بود. بالاترین ارتفاعی که این تله‌کابین می‌گیرد در ارتفاع 3 هزار متری از سطح دریا است.

 

گروز در بریتیش کلمبیا کانادا

این تله‌کابین در شمال شهر ونکوور قرار دارد و بزرگ‌ترین تراموا در آمریکای شمالی است. از جاذبه‌های آن می‌توان به نمای زیبا کوهستان و اقیانوس اشاره کرد.

 

کلین مترهورن در سوئیس

این تله کابین با 3 هزار و 800 متر بلندترین تله‌کابین در تمام اروپا است و در منطقه اسکی زرمات سوئیس واقع‌شده است.

 

شینوهوتاکا در ژاپن

این تله‌کابین دوطبقه مسیر 2/6 کیلومتری را در 7 دقیقه می‌پیماید و ظرفیت آن 90 نفر است.

 



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر قصد داريد ماه رمضان امسال را به دليل سفر يا برنامه خانوادگي در شهري ديگر يا يكي از كشورهاي اطراف بگذرانيد پيش از هر چيز راهنماي گردشگري ايده‌آل در ماه‌رمضان را مرور كنيد تا با آشنايي با اماكن گردشگري و ويژگي‌هاي هر شهر بهترين انتخاب را براي گذراندن روزهاي ماه مبارك رمضان در كنار خانواده‌تان انتخاب كنيد.

به مشهد مي‌رويد

شله‌هاي كوه‌سنگي را از دست ندهيد

اگر تا به حال قسمت‌تان شده باشد كه ماه رمضان را در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) سپري كنيد حتما با حضور پرشور روزه‌داران در حرم مواجه شده‌ايد. اگر قسمت بود و امسال هم به مشهد سفر كرديد بعد از آنكه به زيارت امام رضا(ع) رفتيد و راز و نياز كرديد؛ حتما سري به كوچه و پس كوچه‌هاي اطراف حرم بزنيد و براي يك بار هم كه شده روزه‌تان را در رستوران‌هاي اطراف حرم باز كنيد و طعم آش شله‌قلمكار مشهدي‌ها را بچشيد.

اگر فرصتي دست داد در يكي از شب‌ها به كوه‌سنگي و طرقبه كه از معروف‌ترين تفريح‌گاه‌هاي مشهد است برويد و كباب چنجه، برگ و ديزي‌هاي مشهد را تجربه كنيد. علاوه بر آش شله‌قلمكار مشهدي كه گوشت فراواني در آن وجود دارد و يك غذاي مقوي و مغذي براي شام روزهاي روزه‌داران محسوب مي‌شود، ديگچه مشهدي هم در شب‌هاي رمضان بسيار پرطرفدار است. اين غذا كه به عنوان نذري هم در شب‌هاي قدر يا محرم و صفرتوسط مردم تهيه مي‌شود چيزي شبيه شيربرنج است كه قوام بسيار بيشتري دارد. مشهدي‌ها اين غذا را از برنج، هل، شكر ، خلال پسته و زعفران فراوان تهيه مي‌كنند و آن را غذايي مفيد و مغذي براي روزه‌داران مي‌دانند.
 

 


اگه به اروميه سفر مي‌كنيد

اين حلواي تركي را امتحان كنيد

مردم اروميه مانند مردم تهران در شمال شهر خود فضايي مانند دربند و دركه تهران دارند.  اين محل كه به نام تفرجگاه «بند» در اروميه معروف است در امتداد خيابان شهيد بهشتي اروميه قرار دارد و منطقه‌اي كوهستاني است كه رودخانه‌اي خروشان و خوش‌‌آهنگ در دل آن جاري است. مردم زيادي در شب‌هاي ماه مبارك رمضان به اين تفرجگاه مي‌روند و بعد از پياده‌روي در يك مسير خوش آب و هوا به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هايي مي‌رسند كه عطر خوش انواع غذاهاي خوش آب و رنگ تركي و ايراني در آن به مشام مي‌رسد.

آش دوغ، حلواي گويماخ وحلواي هويج از معروف‌ترين غذاهايي است كه در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هاي تفرجگاه بند در اروميه سرو مي‌شود و حلواي گويماخ از معروف‌ترين‌شان است. حلوايي خانگي که با روغن حيواني، آرد، گردو و شيره انگور تهيه مي‌شود و طعم و عطر شيرين و دلپذيري به سفره‌هاي ماه رمضان روزه‌داران مي‌دهد.

 


اگر به شيراز سفر مي‌كنيد

به چهار‌راه حافظيه سر بزنيد

چهارراه حافظيه شيرازو شاه‌چراغ از معروف‌ترين و پررفت‌و آمدترين مكان‌هاي شيراز در ماه رمضان است كه غالبا ميزبان مردم روزه دار شيراز و مسافران اين شهر است. مردم زيادي بعد از زيارت شاه‌چراغ و حافظيه براي باز كردن روزه‌شان به سفره‌خانه‌هاي سنتي اطراف اين مركز واقع درخيابان احمدي و خيابان حافظيه مي‌روند و بدون ترديد پيش از هر چيز آش سبزي يا آش كارده را سفارش مي‌دهند كه از جمله آش‌هاي مغزي با گوشت فراوان و سبزي‌هاي تازه مثل تره و ترخون تهيه مي‌شود.

اين آش در شب‌هاي ماه رمضان و روزهاي مذهبي ديگر مثل تاسوعا و عاشورا به صورت نذري بين مردم پخش مي‌شود. علاوه بر آش سبزي، تره‌حلوا و حلواي كاچي شيراز در شب‌هاي ماه رمضان از جمله پرطرفدارترين غذاها محسوب مي‌شود. علاوه‌بر اين، بسياري از روزه‌داران در شب‌هاي ماه مبارك رمضان گشتي در باغ ارم و فضاي سبز و فرح‌بخش دروازه قرآن مي‌زنند و از طعم خوش تره‌حلواي شيرازي و عرق‌هاي گياهي خوش عطرو پرخاصيت شيرازي مانند عرق بيدمشك، عرق نسترن و بهارنارنج لذت مي‌‌برند.  

 


به تبريز سفر مي‌كنيد؟

به زيارت امامزاده سيد حمزه برويد

امامزاده سيدحمزه در محله سرخاب و ضلع جنوب‌شرقي تقاطع خيابان ثقه‌الاسلام و خيابان عارف تبريز قرار دارد كه نسبش به امام موسي‌بن‌جعفر(ع) مي‌رسد. اين حرم كه آينه‌كاري زيبا و كتيبه‌هايي به خط نستعليق دارد يكي از مراكز زيارتي تبريز است كه در شب‌هاي ماه مبارك رمضان به‌خصوص شب‌هاي قدر بسيار پرجمعيت و شلوغ است. آش شير تبريز يكي ازغذاهاي گرم و خوشمزه‌ براي وقت افطار در تبريز است كه در بسياري از رستوران‌هاي سنتي تبريز به وقت افطار سرو مي‌شود.

گندم، شير،گردو و كشمش مواد اوليه اين آش است و به همين دليل آن را به يك غذاي مفيد، مغذي و مناسب براي افطار روزه‌داران تبديل كرده است. اگر تصميم داريد افطار را در فضايي لوكس در كنار خانواده به سر كنيد، مي‌توانيد به رستوران سنتي چهارباغ واقع در سه‌راه سردرود برويد و از ميز افطاري خوش آب و رنگ آن كه در محيطي زيبا و آرامش‌بخش در كنار آبشاري زيبا تعبيه شده سر بزنيد.  اما اگر دوست داريد درفضايي سرسبز و رؤيايي اما ساده و صميمي روزه‌تان را باز كنيد مي‌توانيد به پارك ايل‌گلي يكي از معروف‌ترين پارك‌هاي تبريز سر بزنيد كه هم در زمان افطار و هم بعد از افطار بسيار طرفدار دارد. 


اطراف اين پارك مغازه‌ها و دكه‌هايي وجود دارد كه در زمان افطار انواع و اقسام غذاهاي تبريزي و خانگي مانند سوپ خامه‌اي، آش‌رشته، كوفته، دلمه، آش آبغوره، نان و شيريني خانگي و انواع مرباهاي خوش‌رنگ مثل مرباي گل‌خيار و پوست هندوانه را تهيه كنيد و در كنار خانواده ميل كنيد.


به اصفهان سفر مي‌كنيد

افطار تا سحر زاينده‌رود را تجربه كنيد

شايد باورتان نشود اما در شب‌هاي ماه‌رمضان به جز شب‌هاي قدر نمي‌توانيد شبي‌ را پيدا كنيد كه روزه‌داران بعد از افطار در كنار زاينده‌رود جمع نشوند و در كنار زاينده‌رود روزه شان را باز نكنند. مردم زيادي در اصفهان هستند كه در بسياري از شب‌هاي ماه رمضان شب تا سحر را در كنار زاينده‌رود مي‌گذرانند و با خوردن حليم‌بادمجان‌هاي معروف و آش شله‌قلمكار اصفهان افطار مي‌كنند. حليم‌عدس، حليم شير، نان گندم، خورش ماست و بريوني از ديگر غذاهاي اصفهاني است كه در اغلب رستوران‌ها و مراكز گردشي اصفهان براي روزه‌داران آماده مي‌شود.


رستوران شهرزاد در خيابان چهارباغ عباسي يكي از رستوران‌هاي معروف اصفهان است كه در شب‌هاي ماه رمضان منوي افطار متنوع و ويژه‌اي دارد.  رستوران گردان هتل آسمان اصفهان نيز يكي ديگر ازمراكز ديدني اصفهان است كه باز كردن روزه در فضاي شاد و فرح‌بخش آن خاطره‌اي به يادماندگي را براي شما و خانواده‌تان رقم مي‌زند. با اين تفاسير اگر دل‌تان خواست خانواده‌تان را به صرف يك افطاري متفاوت در شب‌هاي اصفهان دعوت كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم به مركز تفريحي و گردشگري كوه‌صفه برويد و در رستوراني كه بالاي كوه قرار دارد به‌دور از شلوغي و هياهوي شهر روزه‌تان را باز كنيد.  اصلا نگران نباشيد براي بالارفتن از اين كوه مي‌توانيد روي كمك ون‌هايي كه آماده خدمت‌رساني به مردم هستند، حساب كنيد. 


به رشت مي‌رويد

آش مادربزرگ را بچشيد

اگر در روزهاي ماه مبارك رمضان به رشت سفر مي‌كنيد حتما از محله چله‌خانه ديدن كنيد. در اين محل كه يكي از محله‌هاي قديمي رشت است آش‌فروشي معروفي وجود دارد كه در شب‌هاي رمضان صف‌هاي بلندي مقابل آن بسته مي‌شود. اين آش كه با سبزي‌هاي محلي و تازه تهيه مي‌شود عطر و طعمي به ياد ماندني دارد و يكي از بهترين و سبك‌ترين غذاها براي باز كردن روزه در وعده افطار است. علاوه بر اين آش معروف، شيريني خوش‌مزه‌اي در گيلان پخت مي‌شود كه به رشته خوشكار معروف است.  اين شيريني كه به صورت ورقه‌اي و با رشته‌هاي (خمير برنج) به صورت مشبك در روغن سرخ مي‌شود در بيشتر مغازه‌ها، قنادي‌ها و حتي رستوران‌هاي رشت در ماه رمضان قابل تهيه است.


استقبال از اين شيريني در شب‌هاي رمضان در گيلان به حدي است كه بسياري از مغازه‌ داران در ماه رمضان در كنار بساط خود اين شيريني را به مردم عرضه مي‌كنند يا به طور موقت در ماه رمضان كار خود را تغيير داده و به فروش رشته خوشكار مشغول مي شوند. در كنار اين خوراكي‌ها فرني هم طرفداران خاص خودش را در شب‌هاي ماه رمضان دارد.  يك فرني مخصوص گيلاني كه از شيره برنج ساييده شده، گلاب، هل، شير و دارچين تهيه مي‌شود. اين فرني يكي از محبوب‌ترين غذاها براي باز كردن روزه در ميان خانواده‌هاي گيلاني است. 


به مالزي سفر مي‌كنيد

به خيابان بينتانگ سر بزنيد

اگر براي يك سفر كاري يا تفريحي تصميم گرفتيد ماه رمضان را در مالزي بگذرانيد تجربه‌اي بسيار متفاوت خواهيد داشت.  روزه‌داري در مالزي و در كنار مسلمانان روزه‌دار مالزي حس و حال متفاوتي دارد.  انتخاب بسياري از مردم مالزي با نزديك‌شدن زمان افطار، غذاها و خوراكي‌هاي سنتي است. به همين دليل است كه در وقت افطار بسياري از رستوران‌ها و سالن‌هاي غذاخوري در مالزي كه غذاهاي سنتي مالزي را سرو مي‌كنند،مملو از جمعيت مي‌شوند.  كيك برنج، سوپ سيب‌زميني شيرين، كباب ميگو و گوشت گاو از جمله غذاهاي پرطرفدار در مالزي است كه مردم در وعده افطار سفارش مي‌دهند. اگر مقصد شما كوالالامپور پايتخت مالزي است حتما سري به خيابان «بينتانگ» بزنيد و يك شب روزه خود را با غذاهاي مالايي در يكي از رستوران‌هاي سنتي اين خيابان باز كنيد. در ضمن فراموش نكنيد كه از مسجد جامع اين شهر و سوپرماركت‌هاي مسلمانان هندي در اين خيابان ديدن كنيد و با آداب و روسوم آنها آشنا شويد.

 


به دوبي مي‌رويد

افطاري با نان زعتر را تجربه كنيد

اگر رمضان امسال را در دوبي می‌گذرانيد حتما به محله ديره دوبي سر بزنيد، در اين محل رستوران‌هاي مختلف و لوكسي وجود دارد.  در اين رستوران‌ها مي‌توانيد علاوه بر حليم، حلوا و آش‌هاي متنوع از نان زعتر يكي از معروف‌ترين نان‌هاي روغني دوبي نيز به همراه چاي طعم‌دار و عطري بخوريد. رستوران صدف يكي از معروف‌ترين اين رستوران‌ها در ديره دوبي است كه نزديك به محل اقامت بسياري از ايراني‌هاي ساكن در دوبي و مسافران ايراني مستقر در هتل‌هاست. شما مي‌توانيد علاوه بر صرف افطار در اين رستوران از مركز خريد صدف در سيتي‌سنتر ديره دوبي ديدن و احيانا سوغاتي‌هاي خود را از اين مركز بزرگ تهيه كنيد.



منبع : برترینها



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

همه جزیره ها زیبان. به خاطر دور افتاده بودن و آرامشی که تو هر جزیره ای حکومت می کنه، سفر کردن به جزیره ها می تونه بهترین روزهارو برای هر شخصی بسازه. جزیره ایستر، هم مطمئنا یکی از اون جزیره هاست. ایستر که تو اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته و متعلق به کشور شیلی هستش، از عجیب‌ترین جزیره های دنیاست.

ایستر
در مورد تاریخ دقیق سکونت اولیه این جزیره ابهام وجود داره، ولی از روی دی اِن اِی استخون‌های موجود در جزیره، به این نتیجه رسیدن که اولین ساکنینش، ریشه پلی نزیایی داشتن و از مهاجرین جزایر مارکوس بودن که قایقشون تو دریا گم‌شده بوده و به این جزیره  پناه آوردن و این قضیه مربوط به 400 سال قبل از میلاد مسیح می‌شه. با این حال بعضیا معتقدن ساکنین اولیه جزیره  از آمریکای جنوبی بودن. مدت‌ها بعد، اولین اروپایی‌ای که این جزیره رو کشف کرد، یه دریاسالار هلندی به نام امکاجوب روگوین بود که اسم ایستر رو روی جزیره  گذاشت و دلیلش هم بازدید و ثبت این جزیره در روز عید پاک سال 1722 بود.
نکته جالب در مورد این جزیره، مجسمه‌های سنگی و غول پیکرش هستن، که دور تا دور ساحل به خط ایستادن. تندیس های چهارصد ساله‌ای که بهشون موآی گفته می‌شه. این مجسمه‌های سنگی بزرگ رو، که 887 تا از اونا شمارش شده، در راستای نیایش اجداد و بزرگانشون می‌ساختن. از نظر ظاهری تقریبا شبیه به هم هستن، ولی ارتفاع و وزن متفاوتی دارن، میانگین ارتفاعشون، 4 متر و میانگین وزنشون 13 تن هستش. بعدها بر اثر کاوش‌های باستان شناسی معلوم شد، این مجسمه‌ها علاوه بر سر، تنه هم داشتن، که در گذر زمان، به دلیل فرسایش بیش از حد مدفون شده بودند. این مجسمه‌های غول پیکر، با ظاهر تهدید آمیزشون، که رو به دریا قرار گرفته بودن، یه جورایی حکم نگهبان رو برای جزیره داشتن. با این وجود این تنها المان عجیب جزیره نیست، زبان نوشتاری مردم این جزیره که رونگورونگو نامیده می‌شه، خیلی سخت و عجیبه، تا حدی که حتی امروزه هم به طور کامل قابل رمزگشایی نیست. فقط 26 تا تابلوی چوبی به این زبان وجود داره، که هنوز مفهومشون به طور کامل مشخص نیست. علاوه بر اینا یه سری  پیکره های سنگی از پرنده ها و زندگی اولیه ساکنین جزیره وجود داره، که خیلی جالبن.

ایستر

ایستر

 

ایستر

ایستر



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سیستم بینایی ما طوری تنظیم شده است که ما بتوانیم در محیطی سه بعدی و سرشار از نور، سایه، رنگ، بافت و اشیاء و اشکالی متنوع و متعدد در فواصل دور و نزدیک "ببینیم". بسیاری از ما بدون توجه به اینکه ایجاد تصویری صحیح از جهان اطراف ما برای سیستم بینایی و مغز چه عملیات پیچیده ای به همراه دارد، دیدن را امری ساده و پیش پا افتاده تلقی میکنیم.

در واقع درک ما از جهان، بر اساس ترجمه اطلاعات بصری توسط مغز شکل میگیرد و این ترجمه، گاه به خطای باصره منجر میشود. به این ترتیب که ذهن ما نسبت به اطلاعات رسیده منفعل نیست و برای ترجمه این اطلاعات بسیار مبتکرانه عمل کرده و در نتیجه هر از گاهی اطلاعات وارده را به شکلی نامتعارف معنا میکند. نمونه ی این امر، همین خانه ای است که در این پست لاپلاس می بینید. عجیب ترین خانه ای که تا کنون دیده اید! خانه ای باورنکردنی و معلق در هوا اثر الکس چینک.
الکس چینک را خدای خطای دید می‌نامند. این سازه هنری 20 متری در لندن، جدید ترین اثر اوست. تمامی رهگذران با دیدن این اثر هنری شوکه می‌شوند. خانه ای که از وسط به دو نیم شده و نیمه بالایی از هر زاویه در هوا معلق به نظر میرسد.

 خانه ای معلق و باور نکردنی در لندن

 خانه ای معلق و باور نکردنی در لندن

 خانه ای معلق و باور نکردنی در لندن

 خانه ای معلق و باور نکردنی در لندن



منبع: لاپلاس



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

photo_2015-06-27_17-10-38

منطقه سردابه در دامنه هاي شرقي کوه سبلان يکي از زيبايي هاي دامنه اين کوه محسوب مي شود. آبشار سردابه در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است.ارتفاع آن حدود ۱۵-۲۰ متر و حجم جریان آن نسبتاً اندک و محدود به خروجی چند چشمهٔ بالادست است.این آبشار از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است. این آبشار که در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه قرار دارد.. آب اين چشمه گرم و داراي مقدار قابل توجهي گاز کربنيک است. اين منطقه تفريح گاهي بسيار دلپذير براي مسافران و گردشگران و هم چنين مردم استان مي باشد.آبگرم سردابه يا ساري داوا براي بيماري هاي يرقان و زردي خاصيت درماني دارد ووجود اين آبگرم به همراه آبشار زيباي آن هرساله پذيراي سيل مسافران به اين منطقه است.



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 14:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گرچه پای دوربین عکاسی نزدیک به 3 سال پس از اختراع آن به ایران باز شد اما چندین دهه زمان برد تا عکسی رنگی در ایران گرفته شود و در این مدت عکاسان از روش رنگ کردن عکس پس از ظهور استفاده می کردند.

به گزارش سرویس عکس و تاریخ فرارو، چهل سال پس از اولین عکس تاریخ که در سال 1826 "ژوزف نیسه فور نیپس" هشت ساعت برای ثبت آن وقت صرف کرد، یعنی در سال 1872 اولین عکس رنگی تاریخ گرفته شد؛ اما تا نزدیک به 60 سال پس از آن هم عکاسی رنگی عمومیت نیافت و عکاسان از روش های مختلف برای رسیدن به عکس رنگی استفاده می کردند.

شاید اولین راهی که عکاسان برای رسیدن به عکس رنگی به فکرشان می رسید رنگ کردن عکس پس از ظهور آن بود، اقدامی که به رنگ های خاص با قابلیت ماندگاری زیاد نیاز داشت.

آنها در این روش عکس را ظاهر می کردند و سپس با دقت فراروان و گاه به قلم نقاشی چیره دست آن را مطابق واقعیت و گاه به رنگی که می خواستند در می آوردند. این روش در بین عکاسان و مجموعه داران عکس در ایران عصر قاجار هم رواج داشت و آنها کپی های متعدد از یک عکس را با رنگ های متنوع رنگ آمیزی می کردند. البته باید تاکید کرد که در ایران همیشه عکاسان دست به این اقدام نمی زدند بلکه هر کسی که دستی در نقاشی داشت و کپی از یک عکس می توانست عکس را رنگ کند.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 



تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:, | 13:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در شمال شرق شهر بجنورد عمارتی وجود دارد که بزرگترین و شاخص‌ترین اثر معماری دوره قاجار در خراسان شمالی به حساب می آید. عمارتی به نام مفخم که این روزها موزه مردم شناسی بجنورد در آن برپا است و معماری زیبای آن با کاشیکاری های رنگی اش می تواند شما را در دنیایی از زیبایی تاریخی غرق کند.

در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند. این بنای تاریخی منحصر به فرد 32 اتاق و 2 تالار با آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و گچبری‌های بسیار زیبا و تماشایی دارد و یکی از آثار بی‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می‌شود.

عمارت مفخم در گذشته در داخل باغ بزرگی قرار داشت و تا پیش از وقوع زلزله شدید بجنورد از بخش‌های مختلفی همچون آینه‌خانه، دروازه ورودی حوض‌خانه، باغ فواره و عمارت کلاه فرنگی تشکیل شده بود که در حال حاضر تنها آینه‌خانه و عمارت مفخم به جای مانده است.

پوشش سقف عمارت نیز از سفال بود که در تعمیرات بعدی به سقف شیروانی گالوانیزه تبدیل شد. عمارت مفخم هم‌ اکنون محل استقرار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی می‌باشد. بانی این اثر یارمحمدخان سهام‌الدوله بجنوردی معروف به «سردار مفخم» (حاکم بجنورد) و معمار آن ممتحن‌الملک شقاقی بوده است. روبروی عمارت مفخم، بنای آینه‌خانه قرار دارد که به عنوان فضای اداری و دیوانی جهت ملاقات‌های رسمی سردار مفخم و برپایی مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایلات و دیگر رجال مطرح قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است

کلنل ادوارد ییت انگلیسی که حدود یک قرن پیش در این بنا با سردار مفخم دیدار داشته در توصیف یکی از اتاق های آن می‌نویسد: دیوارها با تعدادی نقشه تزیین شده بود، اتاق پذیرایی با شمعدانها و آیینه‌های زیبا پوشیده شده و کف آن نیز با قالی های قالب دوزی شده ابریشمی رشتی فرش شده بود.

در پشت این اتاق نارنجستانی بود که سقف آن با ورق آهنی پوشیده شده بود و بر روی دیوارها نیز پوست پلنگ، ببر، خرس و پوست دو گربه وحشی و چند حیوان دیگر که در جنگلهای شمال این ناحیه یافت می‌شود آویزان کرده بودند. این بنا اتاقهای متعددی دارد که با ۲۱در چوبی به ایوانها گشوده می شوند و در طبقات آن جابه‌جا گچبری های زیبا به چشم می‌خورد.

از نکات قابل توجه بنای آینه‌خانه، وجود تصاویر 134 تن از شخصیت‌های برجسته عصر صفوی تا دوره قاجار از جمله تصویر شاه طهماسب، شاه عباس، آقا محمدخان، فتحعلیشاه و کریم خان زند و همچنین سران حکومتی کشورهای همجوار است. در تزئین تالار از 17 طرح مختلف استفاده شده است که شامل نقش چهلچراغ، مقرنس، نمای بیرون عمارت و نقوش اسلیمی گیاهی و هندسی است.

این بنای 130 ساله در سال 1376 خورشیدی خریداری شد و پس از مرمت در سال 1379 به بهره‌برداری رسید و هم اکنون به عنوان «موزه مردم‌شناسی بجنورد» مورد بازدید علاقمندان قرار دارد.ممتحن‌الملک شقاقی پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون، به دستور ناصرالدین شاه برای گذراندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه رفت و پس از بازگشت، مسئول ساخت چندین کاخ شد. مدرسه سپهسالار سابق (شهید مطهری تهران) از ساخته‌های وی می‌باشد.

عمارت مفخم، بنایی بی نظیر از عصر ناصر الدین شاه

عمارت مفخم، بنایی بی نظیر از عصر ناصر الدین شاه

عمارت مفخم، بنایی بی نظیر از عصر ناصر الدین شاه

عمارت مفخم، بنایی بی نظیر از عصر ناصر الدین شاه

عمارت مفخم، بنایی بی نظیر از عصر ناصر الدین شاه



منبع: تبیان



تاريخ : پنج شنبه 11 تير 1394برچسب:, | 11:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاده های دنیا


 چیزهای بسیار کمی در دنیا هستند که می توانند لذتی بیش از رانندگی در جاده های شگفت انگیز را برای انسان به ارمغان بیاورند. جهان ما جاده های زیادی دارد که می توان در آنها سفر کرد اما ۳۵ جاده در میان آنها شاید شگفت انگیزتر از بقیه باشند. جاده‌هایی که زیبایی، ساختمان و طبیعت آنها تجربه یکتایی از سفر و رانندگی را به انسان ارایه می‌دهند. در ادامه با این جاده های شگفت‌انگیز آشنا می شویم ...


1. جاده Rohtang، هند

ریزش کوه در مسیر Rohtang بسیار شایع است، لذا باید در زمانی که محو تماشای یخچال های طبیعی، کوه‌های مه گرفته و رودخانه ها هستید احتیاط در رانندگی را همواره در نظر داشته باشید.



2. Chapman’s Peak Drive ، آفریقای جنوبی

چشم اندازهای این جاده زیبا به دریا احساس سفر در لبه کوه ها را برای شما تداعی خواهد کرد. این مسیر ۵ مایلی که دارای ۱۱۴ پیچ است، توجه ویژه ای هنگام رانندگی می طلبد.



3. Ruta، آرژانتین

این جاده ۳۰۰۰ مایلی از ۲۰ پارک ملی و ۱۸ رودخانه عبور می کند که می تواند برای شما خاطره یک سفر هیجان انگیز و مناظری خیره کننده را در ذهن ثبت کند. کسانی که به دنبال تغییر و تحول هستند حتما باید در این جاده رانندگی کنند.



4. State Route 1، کالیفرنیا

رانندگی در طول ساحل شرقی اقیانوس آرام و حس تجسم زیبایی های ساحل غربی و مناظری خیره کننده از اقیانوس و دره ها ارمغان این جاده به شماست



5. جاده A82، اسکاتلند

اگر قصد سفر به اسکاتلند را دارید، نمی توانید جاده ای بهتر از A82 را برای دیدن زیبایی های طبیعت این کشور پیدا کنید.



6. بزرگراه Hana، هاوایی

جاده های زیاد در هاوایی هستند که زیبایی های شگفت آوری دارند اما بزرگراه هانا با ترکیب جنگلهای بارانی، اقیانوس و آبشار ها قاب عکسی زنده و جادویی را در چشمان شما رسم می کند.



7. باغراه Blue Ridge، کارولینای شمالی، ویرجینیا، ایالات متحده

اکر می خواهید نمایی از ارتفاعات آپالاچین را به همراه طبیعت رنگارنگ آن ببینید، حتما باید در این مسیر رانندگی کنید. این مسیر از کارولینای شمالی تا ویرجینیا امتداد دارد و تصویری در ذهن شما ایجاد می کند که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد.



8. جاده Atlantic، نروژ

می توان گفت که کل زیبایی های نروژ در این جاده خلاصه شده است، جایی که می توانید در آن وال هایی که در اقیانوس آتلانتیک شنا می کنند را ببینید و صخره ها را نیز در دور دست تماشا کنید.



9. جاده Valley of Fire، نوادا

اگر به رنگ قرمرعلاقه دارید، این جاده حتما شما را علاقه‌مند خواهد کرد. صخره های زیبای قرمز رنگ اینجا زیاد دیده می شوند، تا جایی که زیر نور آفتاب آنها را به آتش تشبیه کرده‌اند.



10. جاده Milford، نیوزلند

این جاده گلچینی از تمام زیبایی های نیوزلند را پیش چشمان شما قرار خواهد داد.



11. جاده North Yungas، بولیوی

با وجود اینکه مه رقیقی که در اطراف این جاده وجود دارد شاید مانع از این شود که بتوانید به درستی زیبایی های طبیعت سرسبزی که اطراف این جاده را فراگرفته است را ببینید اما تلفیق این زیبایی و ترسناک بودن مسیر می تواند تجربه جدیدی را برای شما فراهم کند



12. بزرگراه Overseas، فلوریدا ایالات متحده

برای رفتن از سرزمین اصلی به مرکز تعطیلات فلوریدا حتما باید از این پل عبور کنید. تجربه رانندگی روی اقیانوس که تا چند مایل ادامه پیدا می کند. رانندگی در زمان غروب آفتاب در این مسیر بسیار لذت بخش خواهد بود.



13. Scenic Byway 163، آریزونا، ایالات متحده

اگر از جاده Valley of Fire خوشتان آمده حتما تجربه رانندگی در این جاده نیز برای شما لذت بخش خواهد بود، این جاده ۴۵ مایلی مدوام بین ارتفاعات و صحراهای قرمز رنگ به راه خود ادامه می دهد.



14. جاده Jebel Hafeet Mountain، ابوذبی

تماشای غروب آفتای از کوههای Jebel Hafeet بسیار دیدنی است حال اگر لذت رانندگی را نیز به آن اضافه کنید می توانید خاطره ای دلنشین را در ذهن خود ثبت کنید.


16. جاده Oberalp، سویس

در ارتفاع ۶۷۰۶ پایی از سطح دریا بارش های فصلی در این جاده به حدی است که این جاده تنها در فصل تابستان برای تردد باز است.



17. جاده Great Ocean، استرالیا

جنگل های بارانی، نمایی زیبا از اقیانوس و پارک های ملی جاده Great Ocean را به یکی از خوش منظره ترین جاده های دنیا تبدیل کرده است.



18. Col de liseran، فرانسه

این جاده که در واقع مرتفع ترین جاده کوه های آلپ نیز هست در تابستان برای دوچرخه سواری و رانندگی بسیار مناسب است.



19. بزرگراه Karakoram

به عنوان اتصال دهنده پاکستان و چین این بزرگراه نقشی کلیدی دارد اما در عین حال این بزرگراه دارای مناظری بسیار زیبا و جالب توجه است.



20. Interstate 70، ایالات متحده

بسیاری از رانندگان به دنبال کشف مناظری خاص و فوق العاده به این جاده می روند.



21. Cabot Trail، کانادا

قله های سرسبز، اقیانوس آبی و مناظری دیدنی باعث می شود که بسیاری از کسانی که از طریق این جاده سفر می کنند بارها در میانه راه برای دیدن مناظر آن توقف کنند.

23. جاده White Rim، ایالات متحده

این جاده به طول ۱۰۰ مایل برای رانندگان ماجراجو و دوچرخه سواران کوهستان مناسب است.



24. جاده کوستانی Tianmen، چین

این جاده ۱۱ کیلومتری می تواند شما را با بالای کوهای پارک ملی تیانمن ببرد.



25. مسیر Stelvio، ایتالیا

برنامه تخت گاز، این جاده را به عنوان جذاب ترین جاده رانندگی در دنیا معرفی کرده است.



26. Col de Turini، فرانسه

درست مثل جاده Furka در سوئیس که در کوه های آلپ قرار دارد این جاده نیز از کوههای اعجاب انگیز فرانسه عبور می کند.



27. بزرگراه Denali، آلاسکا

آلاسکا یکی از زیباترین ایالت های ایالات متحده آمریکاست. با رانندگی در این مسیر به درستی این ادعا پی خواهید برد.



28. Sani، آفریقای جنوبی

برای رانندگی در این مسیر حتما به یک خودرو آف رود نیاز دارید. می توانید در طول رانندگی از مناظر اعجاب انگیز آن استفاده کنید.



29. جاده Going-to-the-Sun، مونتانا

زیبایی این جاده با نام آن یکسان است. این جاده از پارک ملی Glacier عبور می کند جایی که می توانید در آن دریاچه های یخ زده را ببینید.این جاده ای است که نباید آن را از دست بدهید.


31. Transfagarasan، رومانی

این مسیر هم جزء مرتفع ترین راه ها در جهان است.



32. کمربندی The Hawaii، هاوایی

منظور از کمربندی هاوایی راههای شماره ۱۱، ۱۹ و ۱۹۰ هستند که به دور جزیزه کشیده شده اند. با رانندگی در دور جزیره می توانید کوههای اتشفشانی، سواحل دریا، جنگل های بارانی و کوههای سرسبز را به نظاره بشینید.



33. بزرگراه های Finger Lakes، نیویورک

این بخش از نیویورک مرکزی منظره ای از مزارع سنتی، و روستاهای کوچک زیبا را به شما هدیه می دهد.



34. Iroha-zaka، ژاپن

به عنوان اتصال دهنده بین Nikko و Oku-Nikko این جاده پیچ در پیچ مناظری نفس گیر از طبیعت رنگارنگ ژاپن را پیش روی چشمان شما قرار می دهد.



تاريخ : یک شنبه 7 تير 1394برچسب:, | 13:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چه برفراز یک قله‌ی آتشفشانی قرار گرفته و چه خود را به زور در میان کوه‌های سر به فلک کشیده جای داده باشند، جذابیت دریاچه‌ها انکار ناپذیر است. در این مطلب و در سفری دیگر سری به تعدادی از دریاچه‌های معروف و دیدنی جهان خواهیم زد. در این سفر زومیت را همراهی کنید.

زیبایی و چشم انداز تماشایی دریاچه‌ها، انسان را وا می‌دارد برای تماشای آنها حتی به دورافتاده‌ترین نقاط این کره خاکی نیز سفر کند. همچنین این مظاهر طبیعت قادرند حتی معمولی‌ترین نقاط را نیز به گردشگاه‌هایی محبوب و دلپذیر تبدیل کنند. در ادامه ده دریاچه‌ی دیدنی را به تماشا خواهیم نشست

 

10. دریاچه تیپسو(Tipsoo) ، واشنگتن، ایالات متحده

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:, | 17:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
پایگاه اینترنتی «تریپ ادوایزر» 25 مکان برتر گردشگری دنیا را بر اساس میلیون‌ها نقد نظر مسافران منتشر کرده است. هر یک از این مکان‌های گردشگری تاریخ و شهرت یک فرهنگ و ملت را یدک می‌کشد.
 
به گزارش فرادید به نقل از اکسپرس، تریپ ادوایزر یک وبسایت آمریکایی است که به مسافران سراسر جهان خدمات می‌دهد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سایت قسمت نظرات کاربران است که در آن هر کاربر یا بهتر بگوییم گردشگر نظر شخصی خود را منعکس می‌کند. البته بعضی از کاربران نقد خود را نیز بر روی این پایگاه منتشر می‌کنند.
 
گزینه‌های سفر بسیار زیاد هستند اما همیشه یکجا وجود دارد که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. البته تبلیغات، امنیت و عوامل دیگری برای جذب توریست وجود دارد. تریپ ادوایزر با توجه به نظرات و نقدهای کاربران خود فهرست 25 مکان گردشگری برتر دنیا را منتشر کرده است که البته جای برخی از نقاط گردشگری ایران در آن خالی است.
 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 9:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اشکورات

تا به حال نام اشکورات گيلان را شنيده ايد؟اگر شهر کلاچاي را پشت سر بگذاريد و به سمت رحيم آباد عزيمت کنيد و از آنجا به قصد ديدن اين سرزمين کهن و تاريخي عبور کنيد از مسير جنگل هاي بکر و دست نخورده اي گذر خواهي کرد و در پيچاپيچ راهي که تو را فرا مي کشد  بعد از طي کردن مناظر ديدني و زيباي مسير جاده آدمي را به اوج مي رساند و چشم هر رهگذري را به خود خيره مي سازد. اين منطقه که در امتداد سلسله کوه هاي البرز قرار دارد از جنوبي ترين نقطه شهرستان رودسر آغاز شده تا جنوبي ترين نقطه شهرستان رامسر ادامه مي يابد.

اشکور از جنوب به قزوين، از مغرب به املش و رودبار الموت، از مشرق به بخش کوهستاني رامسر و تنکابن و از شمال به دامنه هاي کوهستاني رحيم آباد محدود مي شود. اين منطقه جزء بخش رحيم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچاي به سمت رحيم آباد قرار گرفته و عجائب هفتگانه اي را در دل خود جاي داده که قدمتي به درازاي تاريخ دارد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:, | 1:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر برای یک سفر ویژه دنبال مقصد ویژه ای می گردید، اگر دلتان می خواهد تصویری از سرسبزترین روستای ایران را ببینید یا قدم به جایی بگذارید که شبیه دیدنی ترین روستاهای دنج و آرام اروپا است، به روستای امامزاده ابراهیم بروید.


 

روستای امامزاده ابراهیم از توابع بخش احمد سرگوراب شهرستان شفت در استان گیلان است که هر طور فکرش را بکنید، گزینه خوبی برای یک سفر آرام و بی دغدغه است. به خصوص اگر دنبال این هستید که چند روز با خودتان خلوت کنید یا بعد از ماه ها کار و تلاش، کمی با همسرتان وقت گذرانی دو نفره داشته باشید، روستای امامزاده ابراهیم برای شما گزینه خوبی است.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:, | 1:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فرادید: برخی فکر می‌کنند که بهترین مقاصد گردشگری جایی است که خورشید و دریا و ساحل وجود دارد. اما همیشه هم این طور نیست. در طبیعت مناظری وجود دارد که گویا با فتوشاپ طراحی شده است!
 
به گزارش ایندیپندنت، در سراسر جهان زیبای ما، خالق هستی مناظری را ترسیم کرده از دیدن آن حیرت زده می‌شویم. کسانی که علاقه به طبیعت دارند از دیدن این مناظر سیر نخواهند شد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, | 7:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مکان های رویایی

تصاویری از رویایی ترین و جذاب ترین مکان های دنیا که تا به حال ندیده اید . عجیب ترین مکان های دنیا که چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 فروردين 1394برچسب:, | 19:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
جاده‌ها هنگامی که در دل طبیعت قرار می‌گیرند جذابیت‌های ویژه‌ای پیدا می‌کنند. پیوند جاده‌ها با طبیعت به خصوص در فصل بهار، زیبایی‌هایی را پدید می‌آورد كه هر گردشگری را مبهوت خود می‌كند.

به گزارش گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(داناخبر)، کشورمان ایران شگفتی ها و زیبایی های بی نظیری دارد که تا از نزدیک آنها را مشاهده نکنیم، باورمان نمی شود چنین مناظر بکری در ایران هست اما نکته ای که وجود دارد این است که گاهی مسیر سفر خیلی زیباتر از خود مقصد است.

ما در این گزارش به جای معرفی جاذبه های گردشگری ایران، جاده هایی را معرفی می کنیم که گذر از آنها در فصل زیبای بهار خالی از لطف نیست، جاده هایی كه هر گردشگری را مبهوت زیبایی خود می‌ کند.

اسالم - خلخال (رویای مه‌آلود)



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 فروردين 1394برچسب:, | 19:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آبشار عیش آباد   دامنه سهند

 استان آذربایجان شرقی، در شمال غرب کشور، بامساحتی برابر ۴۵ هزار و ۶۵۰ کیلومتر مربع، به طور تقریبی  ۲/۸۱ درصد از وسعت کل کشور را به خود اختصاص داده که ازاین  لحاظ، در بین استان های کشور در رتبه دهم قرار گرفته است. این استان از شمال به  جمهوری‌آذربایجان و کشور ارمنستان، از غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از  شرق به استان اردبیل و از جنوب به  استان زنجان محدود می شود. مرکز استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز است و از شهرهای مهم آن می توان به اهر، میانه، مرند و مراغه اشاره کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 فروردين 1394برچسب:, | 11:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آبشار "آب سفید" معروف به عروس زیبای آبشارهای ایران است. این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوه‎های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌ است. ‌آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار حدود ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر است. آبشار "آب سفید" به رود رودبار می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:, | 9:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 13:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب شهرستان کردکوی استان گلستان است. این منطقه  منحصربه  فرد در میان رشته کوه های البرز قرار دارد که  بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد. چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.

منطقه ای منحصر به فرد در گلستان + تصاویر



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 10:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

باید دست کم چهار روز زمان داشته باشید تا بتوانید به دیدار دیدنی های طبیعی و اعجاب آور بزرگترین جزیره خلیج فارس بروید، از دلفین ها و جاذبه های دیگر «هنگام» دیدن کنید و پا روی رنگین کمان هرمز بگذارید.

اگرچه خلیج فارس تقریبا 15 جزیره دارای سکنه و 20 جزیره غیرمسکونی دارد اما در این بین، قشم و هنام و هرمز در همسایگی هم و کمی دورتر، کیش و هندورابی در کنار هم مشهورتر و دارای جاذبه های متنوع تری هستند.

به جز بازارهای قشم و کیش که شاید بیشتر در ذهن ها، از سفر به جزایر جنوب جا افتاده، در خلیج فارس می توانید از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمندی دیدن کنید و خاطره ای ماندگار در ذهن تان ثبت کنید.

هر چند از نظر طبع آب و هوا، زمستان بهترین فرصت برای سفر به جزایر گرم جنوب است اما بازدید از این جزیره ها با آن همه جاذبه به چند روز زمان نیاز دارد. پس از تعطیلات نوروز را که هنوز هوا آنقدرها هم گرم نشده، غنیمت بشمارید.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 10 فروردين 1394برچسب:, | 14:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سال نو مبارک! شما را به تماشای تصاویری زیبا از بهار در دیدنی ترین مکان های دنیا دعوت می کنیم. به امید آنکه یکی از این مکان ها مقصد سفر بعدی شما باشد.

رویایی ترین بهار را در این مکان ها بیابید.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 8 فروردين 1394برچسب:, | 10:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر مهم ترین شهر منطقه شمال غرب کشور بوده و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می شود. تبریز به دلیل جای دادن بسیاری از کارخانه های مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از ۶۰۰ شرکت قطعه ساز در آن، دومین شهر آلوده پس از تهران به شمار می رود. آب و هوای آن در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان ها گرم و خشک می باشد و به دلیل نزدیکی به کوه سهند، اندکی معتدل است. زبان مردم این منطقه ترکی آذربایجانی، ترکی آذری، آذربایجانی و آذری می باشد که بیشتر به لهجه آذری نزدیک بوده و اکثرا به این گویش تکلم می کنند.تبریز یکی از مراکز مهم صنعتی و تجارتی ایران محسوب می شود و در زمینه صنعت نساجی، ماشین سازی و پتروشیمی فعالیت زیادی دارد. همچنین مرکز هنر و صنایع دستی چون سرامیک، سفال، جواهرآلات و نقره کاری بوده و فرش هم مهم ترین صادرات آن را تشکیل می دهد.

 

لیست جاذبه های گردشگری ایرانگردی تبریز :

جاذبه مسجد کبود                                 جاذبه موزه آذربایجان

جاذبه ارگ تبریز (ارگ علیشاه)                جاذبه مقبره الشعرا

جاذبه عمارت شهرداری                         جاذبه برج آتش‌نشانی

جاذبه آرامگاه سید حمزه                         جاذبه خانه مشروطه

جاذبه بازار تبریز                                جاذبه روستای کندوان؛ کندویی در دل کوه

جاذبه روستای اسکو                             جاذبه  آسیاب خرابه

جاذبه آبشار آسیاب خرابه                        جاذبه کلیسای سنت استپانوس

جاذبه تالاب قره قشلاق                          جاذبه شهر توریستی سرعین

جاذبه تالاب قوری گل                           جاذبه پارک ملی

جاذبه چشمه های آبگرم                         جاذبه تالاب و مرداب

جاذبه پناهگاه حیات وحش کیامکی             جاذبه جنگل ها و بیشه ها

جاذبه کوه ها و قله ها                            جاذبه آبشار عیش آباد

جاذبه منطقه حفاظت شده ارسباران            جاذبه کلیسای سنت استپانوس در شهر مرزی جلفا

منبع : www.mytravelguide.ir



تاريخ : پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:, | 17:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

اردبیل- در دامن کوه بلند سبلان، شهر سرعین به واسطه آب های گرم معدنی به شهر چشمه های بهشتی شهرت یافته است، شهری که هر سفر به آن به بار دوم و بیشتر می انجامد.

به گزارش خبرنگار مهر، ۳۰ کیلومتر به غرب اردبیل که برانید به مرکز شهرستان سرعین با بافت و شکلی متفاوت از سایر شهرها خواهید رسید.

اینجا در هر خیابان یک استخر آبگرم معدنی از برکات کوه نیمه آتشفشان سبلان از دل زمین می جوشد. در طول تاریخ این شهر نام های مختلف به خود گرفته و از ساری قیه، سارقین، سرائین و سرقین به سرعین امروزی رسیده است. شهری که سرچشمه آب های بهشتی است و ارمغان اعماق سبلان را نثار گردشگران خود می کند.

اما اینها بخشی از داشته های طبیعی و گردشگری این شهر است و این روزها تنوع گردشگری در سرعین به حدی است که مسافران با یکبار گشت و گذار راضی نشده و بارها به این شهر تجدید سفر می کنند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, | 9:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اروميه-شمال آذربايجان غربی مامن طبیعتی بکر و آثار بی بدیل تاریخی از جمله کلیساها و مقبره های تاریخی است که با سفر به این خطه زیبا با تاریخ و تمدنی چند هزار ساله می توان آشنا شد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ آذربایجان غربی مهد و خاستگاه ادیان و اقوام مختلف ایرانی است خاستگاهی که شمال آن یکی از مسیر های بکر گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است، مسیری که با عبور از آن می توان ضمن بازدید از طبیعت بکر و زیبا در دشتهای کوه آرارات، آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی را دید.

شمال آذربایجان غربی یكی از مسیرهای اصلی گردشگران نوروزی محسوب می شود،‌ مسیری كه با عبور از آن می توان مجموعه جهانی قره كلیسا در چالدران،‌ محوطه جنگ چالدران،‌ مناره شمس تبریزی،‌ نقش برجسته خان تختی،‌ قلعه باغچه جوق‌،‌ دژ باستانی بسطام و بسیاری از میراث تاریخی و طبیعت بكر را مورد بازدید قرار داد.

چالدران یکی از شهرستانهای شمال آذربایجان غربی خود به تنهایی سرایی زیبا برای گردشگران است . دشت زیبای چالدران در دامنه های کوه آرارات در مرز ایران و ترکیه، مجموعه جهانی قره کلیسا و مقبره سید صدر الدین و صدها بنای تاریخی بخشی کوچک از بهشت ایران زمین محسوب می شود.

شهرستان خوی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد نیز یکی از مکانهای ارزشمند برای سفرهای نوروزی است، مرز رازی، دروازه سنگی خوی، مسجد مطلب خان بزرگترین مسجد روباز تاریخی کشور، بازار قدیمی خوی، کلیساهای سورپ سرکیس و ... نیز بخش کوچکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان هستند.

چایپاره در شمال آذربایجان غربی نیز به شهر ارزانسراها مشهور است و قلعه باستانی بسطام متعلق به دوران اورارتویی را در خود جای داده که علاقه مندان به خرید از بازارچه های مرزی این شهرستان نیز می توانند در کنار بازدید از آثار تاریخی و باستانی این منطقه خرید هم انجام دهند.

ماکو نگین شهرهای شمال آذربایجان غربی نیز یکی از جاذبه هایی که کمتر کسی به راحتی از کنار آن می گذرد، کاخ موز، باغچه جوق، عمارت شهربانی، مسجد تاریخی ابوالفضل، عمارت کلاه فرنگی، قلعه سیاه ماکو در کنار مناطق بکر و زیبای طبیعی گوشه ای از زیبایی های این مرز و بوم هستند.

سد ارس و گمرک خانتختی و بازارچه های مرزی هم بخشی از جاذبه های بی بدیل شهرستان پلدشت در شمال آذربایجان غربی است که همه ساله مسافران نوروزی را به خود فرا می خواند. همچین کتیبه خان تختی و بازارچه های مرزی سلماس جاذبه هایی است که با سفر به شمال آذربایجان غربی می توان از آنها بهره برد.



تاريخ : چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, | 9:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مناره گلپایگان فانوس صحرایی جهان، راهنمای كاروان‌های جاده ابریشم ، مناره ۱۸ متری است که به آن «میل گلپایگان» هم گفته می‌شود، در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری است

مناره سلجوقی آجری-bayan news (6)



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 1:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

واژه سوق یا چار سوق برگرفته از کلمه چهارسو در اصل محل تقاطع دو راسته اصلی و مهم بازار بود. در برخی موارد سوق را در محل برخورد دو راسته طراحی شده بازارقرار می‌دادند و به شکل فضایی به صورت چهارسو می‌ساختند که به سبب موقعیت ارتباطی آن ارزشمند به شمار می‌آمد.

بازار چهار سوق-bayan nws (4)



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, | 23:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این مجموعه تفریحی با توجه به قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب کشور و مجاورت شهرستان های خمین، الیگودرز، محلات ، خوانسار و فریدن از اهمیت به سزایی در جذب مسافر و گردشگر و همچنین ساکنین شهرهای مجاور برخوردار است .

 

پارک جنگلی گلپایگان- bayan news (5)

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:, | 19:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سابقه سکونت در گلپایگان این کهن شهر دوران کیانی، به دوران پارینه سنگی میانه و نو سنگی می‌رسد. شواهد این ادعا از سنگ نگاره‌هایی که بیانگر اشیایی از قبیل چماق و تیر و کمان و کمند وشکار وشکارچی است بدست می آید سنگ نگاره‌ها کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشر هستند.

نقش نگاره های تیمره گلپایگان-bayan news (11)



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 اسفند 1393برچسب:, | 18:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آبشار سحرانگیز میلاش شاخص ترین، بزرگ ترین و زیباترین آبشار منطقه رحیم آباد است که در یک کیلومتری غرب روستای میلاش و در مسیر رودخانه میلاش قرار دارد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 اسفند 1393برچسب:, | 6:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

در سال‌های اخیر صنعت توریسم در کشورهای آسیایی به مقدار قابل‌توجهی پیشرفت کرده است و بسیاری از شهرهای آسیایی به عنوان مقصد سفرهای توریستی توسط مسافران در سرتاسر دنیا انتخاب می‌شوند. 


موسسه بین المللی Euromonitor اخیراً لیستی از پر بازدیدترین شهرهای دنیا در سال 2014 را منتشر کرده است. آن‌طور که این لیست نشان می‌دهد شهرهای آسیایی جزء پر بازدیدترین شهرهای دنیا در سال 2014 بوده‌اند. 

طبق آمار موجود هنگ‌کنگ با 25 میلیون بازدیدکننده در سال 2014 توریستی‌ترین شهر دنیا لقب گرفته و پس‌ازآن شهرهای سنگاپور بانکوک در رتبه‌های دوم و سوم هستند. درواقع 11 شهر از 20 شهر پربازدید در دنیا در آسیا قرار دارند.

 

رتبه 16 - میامی در آمریکا با 63 میلیون بازدیدکننده

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 اسفند 1393برچسب:, | 18:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روشهای معماری سلسله های اشکانی و ساسانی در ایران تحت عنوان شیوه معماری پارتی مشخص می گردد. پس از انقراض حکومت سلوکیان بدست «ارشک » ( بنیان گذار سلسله اشکانیان )، قوم ایرانی نژاد « پارت » بر ایران مسلط می شود و بار دیگر اداره و کنترل کشور بدست ایرانیان می افتد و دوران غلبه عنصر هنری یونان، در ایران خاتمه می یابد. معماری پارتی با معماری پارسی تفاوت های بسیار دارد. در این دوره امکان فراهم آوردن بهترین و مرغوب ترین مصالح ساختمان از دورترین نقاط کشور وجود نداشت، بنابراین ساختمان ها بیشتر با مصالح دم دست و بومی ساخته می شدند. در این دوره معماران بجای بکاربردن تیرهای جهت پوشش افقی سقف ها، روش دیگری را برای پوشش نهایی ساختمان ها بکار گرفتند که شاید مهمترین تحول معماری قبل از اسلام در ایران باشد. بدین ترتیب استفاده از گنبد ( بجای سقف که برای تحمل وزن آن علاوه بر تیر و تیرچه های چوبی داخل سقف، می بایست تعداد زیادی ستون سنگی نیز در زیر آن بکار روند ) شروع می شود. علاوه برگنبد، پوشش های طاقی و قوسی نیز در ساختمان ها همزمان با گنبد آغاز می شوند. به کمک این نوع پوشش ها معماران این دوره توانستند دهانه های بزرگی را بدون نیاز به ستون بپوشانند. تمام پوشش ها در این دوره به تقلید از شکل پوسته تخم مرغ و « هلوچین » ( بیز یا تاب ) ساخته می شوند و به همین دلیل اسامی بیشتر قوس های این دوره از اسم تخم مرغ ( خاگ ) و تاب گرفته شده است مثل « هلوچین » – « بیز » – « خاگی » و مرغانه ». بناهای این دوره دارای حیاطی بودند که ایوان ها بطرف آن باز می شد و اطراف آن ها را باروهایی می ساختند. سیستم « حیاط مرکزی » که از ویژگی های معماری « درون گرای » ایران است در این دوره رسمیت یافت. در این دوره نیز مثل عهد هخامنشیان در ساختمان های با عظمت قرینه بودن بنا ( جفت )، رعایت می شده است. همچنین در بناها یا حتی کاخ هایی که برای اقامت و زندگی ساخته می شوند از سیستم « پدجفت » (عدم رعایت تقارن در ساختمان که باعث تنوع فضاهای معمارانه می گردد ) استفاده می شد و این امر را در کاخ « سروستان » به آن درجه رعایت کرده اند که حتی دو فضای یکسان در این کاخ دیده نمی شود.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 10:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تاریخ ما : آتشکده به گونه‌ای از نیایشگا‌ه زرتشتیان گفته می‌شود که آتش در جای خاصی از آن قرار دارد و مهم‌ترین نیایش‌های دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد.

شکل و بنای آتشکده‌ها در همه جا یکسان است. معمولا هر آتشکده ۸ درگاه و چند اتاق ۸ گوشه دارد و آتش‌دان در وسط بنا واقع است. با گذر زمان و به تدریج مقرر می‌شود که آفتاب بر آتش نتابد. بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن قرار داشت. محافظ آتشکده را هیربد می‌نامیدند.

اگر دوست دارید از نزدیک شاهد این بنا باشید، چنین آتشکده ایران را برایتان معرفی کرده ایم که در شهرهای مختلف قرار دارند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, | 10:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این بنا که مربوط به دوران قرن هشتم هجری است.دارای ایوان و غرفه های دو طبقه و گلدسته و گنبدی به بلندی 9 متر است.تزئینات سمت شمال شرقی و جنوب شرقی این بقعه از نظر ظرافتکار شایان توجه می باشد.

امامزاده سیدالسادات -bayan news (3)

امامزاده سیدالسادات -bayan news (16)

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:, | 22:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بقعه هفده تن از ابنیه قرن 11 هجری قمری است.در زمان شاه عباس اول صفوی که بر طبق کتیبه سر در آن در سال1032 هجری قمری ساخته شده است.بر روی بنای هشت گوش بقعه گنبد ،کاشی کاری با شکوهی قرار گرفته است که از لحاظ ساختمانی و تزئین کاشی کاری بسیار جالب و زیباست

هفده تن گلپایگان-bayan news (29)

هفده تن گلپایگان-bayan news (25)



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:, | 10:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 

 

 

این موزه در کنار مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در ضلع غربی حرم مطهر رضوی واقع در خیابان اندرزگو 13، در بنای تاریخی حمام مهدی قلی بیک تأسیس شده است . برطبق اسناد موجود حمام مزبور در سال 1027ق توسط مهدی قلی بیک میرآخور باشی شاه عباس صفوی ، وقف آستان قدس رضوی گردید که پس از مرمت و بازسازی در سال 1385.ش به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام های قدیمی ، انواع سماورهای ذغالی ، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم شناسی به نمایش در آمده است.

گفتنی است افرادی که در حمام های آن زمان کار می کردند ، عبارت بودند از :

قهوه چی، دلّاک، جامه دار، قطار کش ( مسئول شستشوی لنگ ها و خشک نمودن شان در آفتاب ).

این بنا یکی از بزرگ ترین حمام های ایران است که وجه تمایزش با دیگر حمام ها نظیر حمام گنجعلی خان کرمان و یا فین کاشان و ... در نقاشی های موضوعی آن است که با تلاش مرمت کاران از لایه های هشتم و بعضاً سیزدهم زیرین به دست آمده اند.

محوطه ی ورودی حمام به وسیله ی یک پله و همراه با یک انحنای ملایم به هشتی کوچکی وصل می شود .

با عبور از 5 پله با همان انحنا به " سربینه " یا همان " رختکن " می رسیم که زیباترین بخش حمام است و با نقاشی و کاشی های زیر رنگی آراسته شده . تزئینات نقاشی 13 لایه است که قدیمی ترین لایه ی آن مربوط به دوره صفوی و جدیدترین لایه ، متعلق به دوره قاجار می باشد.

آخرین لایه ای که اکنون در معرض دید است، موضوعاتی چون زندگی اجتماعی مردم ، داستانهای شاهنامه ، ماه های سال سریانی ، چهار فصل و افسانه های قدیمی ایران را به تصویر کشیده است .

پس از گذر از رختکن ، فضایی به نام " هشتی " یا " میاندر " وجود دارد که ارتباط دهنده ی دو فضای سربینه و گرمخانه می باشد .

گرمخانه مربع شکل و دارای 4 ستون در وسط است که پوشش گنبدی شکل سقف ، مشتمل بر نورگیرها بر روی این ستون هاست.

نورگیری فضاهای مختلف حمام به دلیل قرار داشتن در داخل زمین از طریق نور گیر های کوچک و بزرگ تعبیه شده در سقف صورت می گرفته است . از دیگر قسمتهای حمّام که جلوه های ویژه هنری را در کنار فضاهای دیگر به نمایش می گذارداستخر آب است .

منبع : سرزمین من ایران



تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 10:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ارگ تاریخی گوگد از بناهای بزرگ خشت و گلی ایران است که زمان ساخت آن به حدود چهار قرن پیش می رسد.تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود 130 یال پیش است که نشان می دهد نصف بنای ارگ توسط شخصی بنام علیخان به عنوان مهریه همسرش واگذار شده است و از آن پس به عنوان ارگ علیخانی نامیده شده است.

ارگ تاریخی گوگد-bayan news (22)

ارگ تاریخی گوگد-bayan news (39)



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 9:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اورامانات کردستان

Hawrāmān or Ōrāmān or Avroman -Kurdistan

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:, | 23:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
دومین سال پیاپی است که گردشگران رکورد بازدید از آبشار نیاگارا در زمستان کهنه کار کانادا را می شکنند . امسال هم مانند سال گذشته پوشش یخی آبشار و درختان سفید پوش اطرافش منظره ای بسیار دیدنی به وجود آورده اند که تعدادی از تصاویر گرفته شده در دو روز گذشته را اینجا می بینید.
 

w2

w1



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, | 16:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
در اعماق جنگل ابر اکوادور
جنگل ابر اکوادور با ۱۵تا ۱۷ درصد از گونه های گیاهی و ۲۰ درصد از گونه های پرنده جهان از این نظر در جایگاه چهارم بین المللی قرار گرفته است و در حدود ۱۵۰۰ گونه پرنده در آن زندگی می کنند. گفته می شود که این جنگل و مناطق سبز اطراف آن که ۸۰ درصد نابود شده اند به طور کامل در سی سال آینده ناپدید می شوند.

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور

نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور
 
نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور
 
نتیجه تصویری برای در اعماق جنگل ابر اکوادور
 
 



تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, | 16:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
بسیاری رودخانه کانو کریستالز در کشور کلمبیا را زیباترین رودخانه جهان می دانند. رویش گیاهان رنگارنگ در بستر این رودخانه، جلوه ای بسیار زیبا و چشم نواز به این رودخانه بخشیده است.
 

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه

زیباترین رودخانه



تاريخ : دو شنبه 11 اسفند 1393برچسب:, | 16:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
بندر عباس
بندر عباس
اطلاعات کلی
نام رسمی: بندر عباس
کشور: ایران Flag of Iran.svg
استان: هرمزگان
شهرستان: بندر عباس
بخش: مرکزی
نام محلی: بندر عباس
نام‌های قدیمی: گمبرون، گامرون، جرون
Red pog.svg
بندر عباس
New Iran locator.PNG
مردم
جمعیت: ۳۶۷٬۵۰۸
زبان‌های گفتاری: فارسی
مذهب: شیعه، سنی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا: صفر تا ۲۰ متر
اطلاعات شهری
شهردار:  
پیش‌شماره تلفنی: ۰۷۶۱
وب‌گاه: http://bndc.ir

شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بندرعباس در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس قرار دارد.

بندر عباس یکی از مهم‌ترین بندرهای جنوب ایران است و نام پیشین آن بندر گمبرون بوده‌است.

 

جغرافیا

شهرستان بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد. وسعت آن۲۷۳۱۶ کیلومتر مربع است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان حاجی آباد و از سمت شرق به شهرستان‌های میناب و رودان، از غرب به شهرستانهای: بندرخمیر و بندر لنگه، و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود می‌باشد. شهر بندر عباس مرکز شهرستان بندر عباس است. وسعت این شهر که در ساحل خلیج فارس واقع شده‌است حدود ۴۵ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰ متر می‌باشد. نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس شهر قشم (مرکز جزیره قشم) با حدود ۲۸ کیلومتر می‌باشد. فاصله بندرعباس تا تهران ۱۳۳۳ کیلومتر می‌باشد.

 

 تاریخچه کهن

در زمان فرمانروایی داریوش بزرگ (بین ۵۸۶ و ۵۲۲ پیش از میلاد) فرمانده سلیاکوس به فرمان داریوش بزرگ از بندرعباس با کشتی به اکتشاف اقیانوس هند و دریای سرخ پرداخت. در زمانی که اسکندر، شاهنشاهی ایران را فتح می‌کرد، بندرعباس با نام هُرمیرزاد (Hormirzad) شناخته می‌شد.البته این شهر در محل فعلی نبود و شهر کوچکی در مسیر بندرعباس میناب قرار داشت و مرکزیت اصلی بیشتر با جزیره هرمز بود.

 

تاریخچه جدید

در مورد کلمه ی گمبرون دو نظریه وجود دارد:
1- تا قبل از قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس فعلی بندر و روستای کوچکی به نام
سورو وجود داشت. در سال ۱۵۱۴ پرتغالی‌ها این منطقه کوچک را برای پیاده شدن و بارگیری اجناس از خشکی انتخاب کردند. به دلیل خرچنگ زیادی که در سواحل این بندر وجود داشت نام آن را بندر «کاماراو» یا «گامارائو» یعنی بندر خرچنگ گذاشتند. نام متداول بعدی یعنی گامبرون به احتمال زیاد از واژه پرتغالی گامارائو گرفته شده‌است.
2- کلمه ی گمبرون کلمه ایست ترکی به معنی "دماغ گشاد" یا "دهانه گشاد" با ساختار "گن" + "بورون" که به علت ساکن بودن نون و قرار داشتن آن قبل از حرف با نون به میم تبدیل می‌شود یا اصطلاحا اقلاب صورت می گیرد. از بین دو نظریه ی بالا نظریه ی دوم بیشتر صحیح به نظر می آید زیرا که اصلا کلمه ی "بندر خرچنگ" در زبان پرتغالی به معنی "کامارائو" نیست.
بندرعباس یکی از بنادر مهم ایران در جاده ابریشم بوده‌است بطوری که کاروان‌های بازرگانان در این شهر به انجام مراحل گمرکی می‌پرداختند و از این مسیر برای انتقال کالاهای خود به اروپا و آفریقا و آمریکا اقدام می‌کردند.


3- در تقسیم بندیهای استانی قدیم، بندرعباس (به همراه میناب و شهرهای شرق هرمزگان) شهرستانی از استان کرمان قدیم (استان 8) بود و بعدها به عنوان استان ساحلی و سپس هرمزگان مستقل گردید.

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 2:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد